صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۲۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 6 خردادماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این نشست‌وبرخاست با مردم، این تواضع در مقابل مردم، این شنیدن حرف مردم را از دست ندهید. البته شنیدن حرف مردم غیر از وعده دادن به مردم است؛ یعنی این‌جور نباشد که وقتی در شهر خودتان در حوزه‌ انتخابیه نشسته‌اید و آمدند شکایت کردند، شما همین‌طور وعده بدهید؛ نه، این وعده را نه شما می‌توانید عمل کنید، گاهی مجلس هم نمی‌تواند عمل کند، گاهی کل نظام هم نمی‌تواند عمل کند. وعده ندهید... شنیدن حرف مردم با چهر‌ه‌ باز و روی خوش، بدون اخم‌وتَخم. بعضی‌ها با مردم اَخم‌وتخم می‌کردند!(1402/3/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
تقریب یا تخریب!
در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند 1398 مجلسی روی کار آمد که عمده نمایندگان آن را نیروهای انقلابی تشکیل می‌دادند. در خرداد 1400 و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری هم حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان نامزد جریان انقلابی توانست اعتماد مردم را جلب و راهی پاستور شود. پس از این بود که رسانه‌های جریان سیاسی شکست خورده در دو انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری بدون آنکه به اشکالات مجلس دهم و دولت دوازدهم که منجر به رویگردانی مردم از آنها و میل به جریان رقیب شد، اشاره‌ای بکنند تلاش کردند تا با تعابیری چون؛ «حاکمیت تک‌صدایی»، «یک‌دست شدن حاکمیت» و... از این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف در حضور جریان‌های سیاسی مختلف در ساختار حاکمیت بهره‌برداری کنند! جالب اینجا بود که این رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی در مواقعی که مجلس و دولت در اختیار جریان سیاسی خودشان بود، به هیچ‌وجه از چنین تعابیری استفاده نمی‌کردند!
اما تجربه بیش از 40 ساله جمهوری اسلامی در انتخابات‌های مختلف، حضور جریان‌های مختلف سیاسی در صحنه رقابت‌های انتخاباتی و گرایش مردم به جریان‌های گوناگون نشان‌دهنده این است که هم در دوره‌هایی که مجلس و دولت تقریبا از یک جریان سیاسی بودند و هم در مواقعی جریان‌های مختلف و به نوعی مخالف در دو قوه حضور داشتند، تجربیات موفقی از کار و خدمت به مردم رقم خورده و هم در دوره‌هایی که جریان‌های هم‌سو در دو قوه حضور داشتند، تجربیات تلخی از کشمکش‌های سیاسی بی‌حاصل را هم شاهد بوده‌ایم که حاصلی برای مردم و کشور نداشته است.    
با توجه به این نمایندگان مجلس و دولتمردان باید توجه داشته باشند که مردم چنین امانتی را تنها برای یک هدف به آنها سپرده‌اند و آن هم خدمت به مردم است. لذا تنظیم نوع رابطه دو قوه در میزان تحقق این امر با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی حائز اهمیت است. از همین‌رو اولین توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم این موضوع بود که ایشان درباره نوع رابطه‌ مجلس با قوای دیگر بخصوص با قوه‌ مجریه تأکید کردند: «باید نوع رابطه را تنظیم کرد. یک دوگانه‌ای اینجا وجود دارد: دوگانه‌ تقریب و تخریب؛ یک نگاه، نگاه تقریبی است؛ یک نگاه، نگاه تخریبی است. در نگاه تخریبی، رقیب‌پنداری قوه‌ دیگر حاکم بر ذهنیت‌ها است؛ حالا قوه‌ قضائیه کمتر،‌ عمده قوه‌ مجریه و قوه‌ مقننه است که اینها خود را رقیب هم خیال کنند؛ رقیبی است که باید شانه‌ طرف مقابل را به زمین برساند؛ این نگاه، نگاه خطرناکی است. حالا، هم از ناحیه‌ دولت ممکن است این اتفاق بیفتد، هم از ناحیه مجلس ممکن است اتفاق بیفتد؛ یعنی هر دو طرف می‌توانند در این نگاه غلط مشکل درست کنند.»   
علی حیدری
 
▼ گزارش روز
پیام‌های موشک خیبر چیست؟
یک روز بعد از برخی بلوف‌زنی‌های نتانیاهو مبنی بر احتمال غافلگیری ایران در یک حمله احتمالی، وزارت دفاع از موشک بالستیک برد بلند خیبر رونمایی کرد. این موشک دارای سوخت جامد، با دقت متریک و برد دو هزار کیلومتر است. منابع اسرائیلی با اعلام ترس و شگفتی، نامگذاری این موشک را معنادار اعلام کردند.
گزاره‌های تحلیلی: ۱‌ـ موشک‌ها دو کارکرد دارند؛ کارکرد اول ایجاد بازدارندگی نظامی است. اما کارکرد دوم برهم زدن برخی محاسبات و ذهنیت‌های غلط سیاستمداران طرف مقابل است. اتوفون بیسمارک صدراعظم آلمان جمله معروفی دارد که می‌گفت: «حرف حق را باید از دهان توپ شنید.» ۲‌ـ علت شلیک موشک خرمشهر ۴ یا خیبر، برخی لاف‌زنی‌های اخیر صهیونیست‌ها و همراهی برخی سناتورهای تندرو آمریکایی با آن بود. البته این لاف‌زنی‌ها دلایل بسیاری دارد. اما دو دلیل مهم آن را می‌توان اینگونه برشمرد:
الف‌ـ صهیونیست‌ها با مشکل کاهش بازدارندگی مواجهند. یوشی یهوشع روزنامه‌نگار صهیونیستی یدیعوت آحارونوت همین چند روز پیش یادداشتی نوشت و به این کاهش بازدارندگی اشاره کرد و گفت: صهیونیست‌ها مجبورند دست به تولید بحران خودساخته و مصنوعی بزنند. امروز صهیونیست‌ها در مواجهه با گروه‌های کوچک مقاومت نیز ناتوانند و زود صحنه درگیری را ترک می‌کنند. در قضیه اخیر و درگیری با مقاومت فلسطین بلافاصله آنها دست دامان مصری‌ها شدند تا به آرام شدن اوضاع کمک کنند. ب‌ـ موضوع دوم بحران داخلی صهیونیست‌هاست. جمله معروفی در عالم سیاست وجود دارد که می‌گوید: «برخی‌ها بحران می‌سازند تا در بحران زندگی کنند.» نتانیاهو امروز و از ترس لشکرکشی مجدد صهیونیست‌ها علیه‌ وی به خیابان‌های تلاویو، ممکن است به ساخت بحران برای فرار از بحران روی بیاورد.
نکته مهم؛ جمهوری اسلامی نشان داده بر سر امنیت ایران و ایرانی با هیچ‌کسی تعارف ندارد. بزرگ‌تر از صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها بودند که وقتی گستاخی کردند پهپاد گلوبال هاوکشان ساقط شد و عین‌الاسدشان شخم زده شد. داستان امثال نتانیاهو داستان شعر خواجه حافظ‌ شیرازی است که می‌گوید: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.»            
یعقوب ربیعی
 
▼ خبر ویژه
جیب‌بری با سؤالات مدارس
از امسال  نمره دانش‌آموزان در رتبه کنکورشان تأثیرگذار است. این موضوع باعث شده که جایگاه و اهمیت سوابق تحصیلی و امتحانات نهایی بسیار بالا برود. به‌ همین دلیل هم این روزها بازار فروش سؤالات امتحان نهایی توسط کلاهبرداران داغ شده است. سودجویان با ساختن کانال‌هایی در فضای مجازی، وانمود می‌کنند دسترسی به سؤالات امتحان نهایی دارند و دانش‌آموزان می‌توانند نمره ۲۰ بگیرند. بنا بر اخبار دریافتی یکی از این کانال‌ها از هر دانش‌آموز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌گیرد تا سؤالات نهایی را بدهد اما بعد آن فرد را بلاک می‌کند و خبری از سؤالات نیست. این کانال‌ها طوری صحنه‌سازی می‌کنند که انگار جواب‌ها را دادند. در حالیکه هیچ ‌کدام از کسانی که پول دادند سؤالی نگرفتند. اما برخی کانال‌ها هم پول می‌گیرند و فایلی می‌فرستند که اصلا باز نمی‌شود و برخی هم بعد از شروع امتحان، یعنی زمانی که دانش‌آموز سر جلسه امتحان نشسته سؤالات را می‌فرستند. رئیس مرکز ارزشیابی آموزش‌وپرورش می‌گوید: «اینکه سؤالات بعد از آزمون منتشر شود هیچ سودی ندارد؛ چرا که داوطلبان سر جلسه هستند و امتحان می‌دهند و تقلب با وجود دوربین، دستگاه سیگنال‌یاب و مراقبان امتحانی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ ظرفیت عظیم در بازار تجهیزات پزشکی
ظرفیت ایران برای بهره‌مندی از بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است. معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور در فروم تجهیزات پزشکی اندونزی به این موضوع اشاره کرده و گفت: «اشتراکات گسترده فرهنگی بین دو کشور وجود دارد که ظرفیت بالقوه بسیار گسترده‌ای را برای همکاری در حوزه سلامت و دارو فراهم می‌کند. هم‌اکنون ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان در زیست‌بوم فناوری‌ها و نوآوری‌های سلامت فعالیت دارند و ضمن تأمین نیازهای کشور، برای حضور در بازارهای بین‌المللی از ظرفیت کافی برخوردارند. صنعت دارویی دانش‌بنیان در ایران به قدری توانمند است که بسیاری از داروهایی که در دنیا به تازگی معرفی شده‌اند تنها بعد از گذشت چند سال از مرحله تولید ماده اولیه، بومی‌سازی شده است و محصول نهایی آن در اختیار بیماران ایرانی قرار می‌گیرد.» اخیرا در سفر رئیس جمهور به اندونزی به این کشور ربات جراحی سینا اهدا شد که موجب شگفتی متخصصین اندونزیایی شد.
 
2ـ حرص صهیونیست‌ها درآمد!
آزادی اسدالله اسدی با واکنش‌های عجیب و غریب صهیونیست‌ها و براندازان شد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در گزارشی نوشته: «رژیم صهیونیستی از آزادی دیپلمات ایرانی، آقای اسدی به شدت ناراحت است. موساد رژیم صهیونیستی عامل اصلی دستگیری آقای اسدی بود و حالا حسابی از اینکه بعد از ۵ سال تیرش به سنگ خورده است به شدت ناراحت است. موساد در توطئه‌ای ادعا کرد که آقای اسدی قصد داشته بمبی را برای انفجار در مراسم مجاهدین خلق به دو نفر منتقل کند.» همچنین ساعاتی پس از منتشر شدن خبر آزادی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی گروهک تروریستی منافقین با صدور بیانیه‌ای رضا پهلوی را عامل این شکست دیپلماتیک معرفی کرد. ناگفته نماند که رضا پهلوی چندی قبل با حضور در پارلمان بلژیک مجاهدین خلق را یک گروه دیکتاتور و تروریست معرفی کرده بود.
 
3‌ـ غلط می‌کنید در منطقه ما هستید!
دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در واکنش به برخی تحرکات نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خلیج‌فارس گفت: «امنیت خلیج‌فارس را قاطعانه ‌تأمین می‌کنیم و رسانه‌ها باید توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه و ارتش را منعکس کنند تا دنیا بفهمد امنیت خلیج‌فارس بی‌نیاز از حضور بیگانگان است. ما خود را فدایی ملت می‌دانیم و در مقابل دشمن به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم و وقتی کشتی ما را در جبل‌الطارق گرفتند، ایستادیم و مجبور شدند کوتاه بیایند. آمریکا ادعا می‌کند ضامن امنیت خلیج‌فارس است‌، شما ‌غلط می‌کنید در منطقه ما حضور دارید؛ امنیت خلیج‌فارس از سوی ایران و کشورهای منطقه تأمین می‌شود و نیازی به حضور شما و هیچ کشوری نیست.»
 
4ـ بدترین بحران برای اتحادیه اروپا راه است
وزیر انرژی قطر‌ درباره چشم‌انداز مصرف انرژی در آینده پیش‌رو گفت: «زمستان گرم، اتحادیه اروپا را از یک بحران شدید انرژی نجات داد اما بدترین بحران برای این اتحادیه هنوز در راه است. حرکت تهاجمی جهان به سمت انرژی سبز، سرمایه‌گذاری در زمینه هیدروکربن‌ها را کاهش داده که می‌تواند منجر به کمبود انرژی در اتحادیه اروپا در دهه جاری میلادی شود. در آینده کمبود زیاد گاز وجود خواهد داشت، عمدتاً به دلیل فشار ناشی از گذار جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر که ما می‌گوییم بسیار تهاجمی است.
 
5ـ ادعاى دروغین وزير اردوغان عليه ايران!
وزیر کشور ترکیه كه اين روزها سرگرم سخنرانى انتخاباتى و جمع‌آورى رأى براى اردوغان است، ادعا کرد مقر فرماندهی جدید پ‌ک‌ک در شهر ماکو ایران است و گفت: «دیوار مرزى بین ترکیه و ایران در واقع دیوار علیه ترور است.» سلیمان سویلو درخصوص مبارزه ترکیه با پ‌ک‌ک و مقابله با بحران پناهجویان گفت: «در سایه دیواری که در مرز کشیدیم، از سال ۲۰۱۶ جلوی ورود ۲ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۷۷۵ مهاجر قاچاق به ترکیه را گرفتیم.»
 
▼ اخبار کوتاه
شکست طلسم ۲۳ ساله/ ابر پروژه رشت‌ـ آستارا پس از ۲۳ سال با تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و روسیه قرار است طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد. پژوهشگر مؤسسه روابط بین‌الملل دولتی مسکو معتقد است: «این خط ریلی تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب بوده و ایران، گلوگاه این کریدور است؛ در یکی دو دهه آینده، کریدور شمال‌ـ جنوب پتانسیل تبدیل شدن به مسیر ارزشمند دیگری برای تجارت بین‌المللی را دارد و هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی برای ایران خوب است که بخش مهم این مسیر از قلمرو آن می‌گذرد.»
 
حقیقت دبه زردها چیست؟/ فیلمی که در سطح گسترده در شبکه‌های اجتماعی و با محوریت رسانه‌های معاند خارجی و وابسته داخلی با عنوان رژه موتوری با دبه زرد و با هدف تمسخر رئیس جمهور کشورمان در حال انتشار است، مربوط به نهم شهریور ماه ۱۴۰۱ و مراسم رژه نیروهای مسلح طالبان به مناسبت اولین سالگرد خروج آمریکایی‌ها از افغانستان هست و این دبه‌ها معروف به دبه‌های انتحاری است و ارتباطی با مسئله اخیر حق ‌آبه و سخنان آقای رئیسی ندارد.
 
شهرام هم ناراحت شد/ شهرام همایون مدیر شبکه لس‌آنجلسی به دعواها و اختلافات اپوزیسیون و طرفداران‌شان واکنش نشان داده و گفت: «شما حتی نمی‌توانید کنار یکدیگر جمع شوید و یک شعار واحد سر دهید. نمی‌دانید که چه سوءاستفاده‌ای از شما شده؛ اطلاعی ندارید که چگونه عده‌ای منافع و اهداف خود را از تجمعات شما دنبال می‌کنند!»
 
ایالات متحده روانی‌ها/ مؤسسه گالوپ که یکی از معروف‌ترین شرکت‌های نظرسنجی در جهان است در آخرین تحقیقاتی که از شهروندان ایالات متحده آمریکا به عمل آورده به رکورد بی‌سابقه‌ای از افسردگی شدید در آمریکا رسیده است! گالوپ می‌گوید از هر شش آمریکایی یک نفر افسردگی شدید دارد!
 
شست‌وشوی مغزی کودکان صهیونیست/ اخیرا فیلمی از مدارس صهیونیست‌ها منتشر شده که در آن به کودکان صهیونیست تفهیم می‌شود که «جنگ بزرگی رخ می‌دهد! همه عرب‌ها را می‌کشیم ! آنهایی هم که زنده می‌مانند همگی بردگان ما خواهند شد!»
 
حال بد این روزهای دلار/ سهم دلار آمریکا در ذخایر ارزی رسمی بانک‌های مرکزی جهان به ۵۸ درصد کاهش یافت. علت اصلی این امر افزایش ابتکارات بانک‌های مرکزی کشورها برای معامله با ارزهای ملی خود و کنار گذاشتن دلار بوده است.
 
پوتین آماده گفت‌وگو با کی‌یف/ پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی روز جاری با همتای برزیلی خود اعلام کرد که این کشور آماده گفت‌وگو با کی‌یف است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات