صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۸۶۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

قادری: دستاورد‌های اقتصادی سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: کشور‌های آمریکای لاتین به دلیل اینکه تحت تحریم آمریکا هستند به شدت نیازمند واردات دانش فنی و تکنولوژی از ایران هستند که به خوبی می‌توانیم به این درخواست آن‌ها پاسخ دهیم
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با جعفر قادری

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، یکی از مهمترین برنامه‌های دولت در سیاست خارجی که گره‌‌گشایی از اقتصاد را نیز به دنبال دارد توسعه ارتباطات و مراودات و همکاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف از جمله سیاست خارجی است که قطعاََ روی توسعه صادرات و واردات کالا‌های مورد نیاز کشور اثرگذار است خوشبختانه اتفاق افتاده است. سفر‌های رئیس‌جمهور به کشور‌های مختلف و از عادی‌سازی ارتباط ایران با کشور‌های منطقه و سفر اخیر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین نشان‌دهنده این موضوع مهم است که از دل دیپلماسی خارجی می‌توان توسعه اقتصاد را رقم زد.

* حال بصیرت در گفتگو با جعفر قادری استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی این موضوع را مورد واکاوی قرار داده که مهمترین دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهور ایران به کشور‌های آمریکای لاتین از نظر شما چه مواردی است، وی در این‌باره گفت: بنده بر این باورم دولت سیزدهم طی دو سال گذشته بسیار هوشمندانه عمل کرده است بخصوص در تحقق وعده‌های داده شده مبنی بر عادی‌سازی و گسترش ارتباط با کشور‌های مختلف جهان، روندی که نه تنها روی سیاست خارجی ما بلکه مسائل اقتصادی را نیز به شدت از خود متاثر می‌کند.

* وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما سفر رئیس‌جمهور به کشور‌های آمریکای لاتین از نظر اقتصادی چه دستاوردی برای ایران دارد گفت: بعد از سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین عده‌ای عنوان کردند که سفر صورت گرفته فقط بار سیاسی دارد یعنی در حوزه سیاست خارجی و شکستن هژمون آمریکا موثر است یعنی در این سفر جایی برای گسترش مراودات اقتصادی و بهره برداری ایران از توسعه ارتباطات اقتصادی با سه کشور آمریکای لاتین نگذاشتند در حالی که به واقع این تصور غلط است.

* عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه داشتن ارتباط با کشور‌های آمریکای لاتین گرهی از اقتصاد ما باز نمی‌کند درست نیست؛ چرا که کشور‌های آمریکای لاتین به دلیل اینکه تحت تحریم آمریکا هستند به شدت نیازمند واردات دانش فنی و تکنولوژی از ایران هستند که به خوبی می‌توانیم به این درخواست آن‌ها پاسخ دهیم.

* وی در این‌باره توضیح داد و گفت: به عنوان مثال اگر سه کشور آمریکای لاتین که رئیس‌جمهور به این کشور‌ها سفر کردند سالانه ۱ میلیارد دلار از نیاز‌های خود را از طریق ایران تامین کنند، زمینه برای افزایش صادرات غیر نفتی و کسب درآمد ارزی برای کشور باز شده است.

* عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند نیروی کار متخصص و فنی خود را به این کشور‌ها اعزام کند از سوی دیگر در مسائل مرتبط به نفتی و پالایشگاهی نیز می‌توانیم با ارائه خدماتی به این کشور‌ها بخشی از نیاز ارزی خود را تامین کنیم.

* جعفر قادری در این‌باره تصریح کرد: با توجه به اینکه نفت سه کشور مقصد سفر رئیس‌جمهور ایران به آمریکای لاتین فوق سنگین است و نیازمند میعانات ما هستند می‌توانیم در این موضوع به آن‌ها کمک کنیم و پالایشگاه‌های داخلی را توسعه دهیم.

* وی در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: یا اینکه بخش قابل توجهی از نیاز کشور را در حوزه‌های مرتبط با پتروشیمی و معدنی یا نیاز‌های کشاورزی خود را از این کشور‌ها وارد کنیم، چرا که کشور‌های یاد شده دارای منابع معدنی و آب و هوای مناسبی برای کشاورزی هستند.

* جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توسعه کریدورهای ترانزیتی با کشور‌های مختلف اگر ادامه پیدا کند منجر به افزایش درآمد ارزی برای کشور می‌شود موضوعی که ما را در کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی کمک می‌کند و در میان مدت می‌تواند وضعیت اقتصادی را بهبود دهد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رسولی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
به نظرم دولت در حوزه دیپلماسی بهترین عملکرد را داشته است. سال ۲۰۲۳ بهترین سال از لحاظ دیپلماسی خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات