صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۷۸۵۵

طرح عربستان برای احداث خط ریلی از ساحل دریای سرخ تا عراق

عامر الشوبکی، کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد که خط ریلی از ساحل دریای سرخ در غرب عربستان تا عراق، ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور را بالا می‌برد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش «العربی الجدید» طبق اظهارات القصبی، در جریان سخنرانی‌اش در نشست اقتصادی عربستان و عراق در پایان ماه گذشته، طرح پیشنهادی در حال حاضر در چارچوب برخی از طرح‌های عربستان برای چشم‌انداز ۲۰۳۰ در دست بررسی وزارت حمل و نقل این کشور است.

تازه‌ترین آمار حاکی از آن است که حجم مبادلات تجاری میان عربستان و عراق در سال ۲۰۲۰ به ۱.۳۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. از این حجم تجارت، ۸۹۸ میلیون دلار سهم صادرات عربستان و ۴۱.۸ میلیون دلار نیز سهم صاردات عراق است.

عامر الشوبکی، کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد که خط ریلی از ساحل دریای سرخ در غرب عربستان تا عراق، ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور را بالا می‌برد. وی همچنین اظهار داشت که این طرح برای طرف عراقی فایده بیشتری دارد. الشوبکی توضیح داد که طرح پیشنهادی گذرگاه دیگری را برای صادرات کالا‌های عراقی به کشور‌های شورای همکاری می‌گشاید تا از صادرات از طریق بندر فاو یا با عبور از آب‌های جنوبی این کشور جلوگیری شود.

این طرح همچنین مسافت حمل و نقل صادرات و واردات را کوتاه می‌کند. از مهم‌ترین طرح‌های مربوط به خط ریلی پیشنهادی، پروژه جاده توسعه است که شامل راه آهن میان فاو، جنوب عراق و ترکیه است. الشوبکی در این خصوص اشاره کرد که هدف از تمامی این برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌آهن، حمایت از اقتصاد غیرنفتی و ارتقای درآمد‌ها این بخش از کشور‌های شورای همکاری است. حسام عایش، دیگر کارشناس اقتصادی معتقد است این رویکرد عربستان موضوعی بسیار مهم از جنبه تجاری است، زیرا بهای ریسک‌های ژئوپلتیکی که ممکن است در حمل و نقل دریایی به ویژه از طریق تنگه هرمز یا تنگه باب‌المندب و یا کانال سوئز رخ دهد را پایین می‌آورد.

از سوی دیگر این کارشناس اقتصادی اشاره کرد که چنین رویکردی از سرمایه‌گذاری عربستان در عراق حمایت می‌کند. تخصیصاتی در حدود ۳ میلیارد دلار از صندوق دولتی عربستان برای سرمایه‌گذاری عربستان در عراق وجود دارد و این کشور به انتقال نفت از طریق خط لوله بین عربستان و عراق و به دور از مسیر‌های دریایی فکر می‌کند. عایش خاطرنشان کرد که طرح‌های مشابه اجازه صادرات نفت به کشور‌های جهان از طریق خط لوله‌ای که به دلایل سیاسی تعطیل شده را می‌دهد. وی همچنین بر این باور است که افزایش روابط با عربستان، به عراق این فرصت را می‌دهد تا نقش اقتصادی خود را به ویژه در زمینه انرژی و به گونه‌ای که در خدمت منطقه باشد، به طور مؤثرتری ایفا کند.

برچسب ها: عراق ، عربستان ، بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات