صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۲۱
یادداشت احمد القطامین، تحلیلگر سیاسی اردن؛

چرا بایدن همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد زلنسکی گذاشت؟

هر کس آنچه را این روزها در رسانه‌های آمریکایی نوشته می‌شود دنبال کند، متوجه خطرات بزرگ جنگ اوکراین می‌شود. رئیس‌جمهور اوکراین با مشخص شدن نخستین علائم شکست ضد حمله، تقریباً توانایی خود را برای کنترل وضعیت روانی جبهه نبرد از دست داده است. شاید موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور آمریکا ناشی از این واقعیت باشد که چاره ای ندارد و در باتلاق اوکراین گرفتار شده است.

ضدحمله مدنظر اوکراینی ها که در آن انواع تسلیحات کشنده غربی در راستای پشتیبانی استفاده شد، قرار بود آوریل گذشته آغاز شود، ولی به اوایل ماه می موکول شد، سپس تا 10 روز آخر ماه می به تعویق افتاد و درنهایت اوایل ژوئن انجام شد. درواقع مقدمات عملیات اول ژوئن فراهم شد و اوکراین پنجم ماه جاری آن را اجرایی کرد؛ هرچند شروعی افتضاح، با تردید و نه چندان موفق داشتند.
از نظر منطقی سردرگمی اوکراین در اجرای عملیات ضدحمله ناشی از ترس آنها از جدی بودن نتیجه نهایی است؛ چه اینکه اگر حمله شکست بخورد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با دردسر بزرگی مواجه خواهد شد، زیرا تمام تخم مرغ هایش را در سبد ضدحمله کی یف گذاشته است. اگر عملیات ضدحمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شکست بخورد، عواقب آن برای هر دو رئیس جمهور بسیار خطرناک خواهد بود. 
بایدن به تازگی با پذیرش شکستی مفتضحانه و هولناک و به طور فاجعه آمیزی از خاک افغانستان خارج شد، اما با مقصر دانستن دولت های قبلی آمریکا این بحران و موج انتقادات را پشت سر گذاشت و مدعی شد، مسئولیت کامل نتیجه فاجعه بار حضور ایالات متحده در افغانستان برعهده اش نیست.
چرا بایدن و حزب دموکرات همه کارت ها را در زمین عملیات ضد حمله اوکراین قرار داده اند؟
اما اگر عملیات ضدحمله اوکراین که بایدن در آن صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و انواع سلاح ها و ابزارهای جنگی فوق مدرن به کی یف منتقل شده است شکست بخورد، در آن صورت اوکراین و بایدن یک بار برای همیشه سرنگون می شوند و حزب دموکرات تا مدت های طولانی با پیامدهای ویرانگر آن دست و پنجه نرم خواهد کد.
هر کس آنچه را که این روزها در گزارش رسانه های آمریکایی نوشته می شود دنبال کند، متوجه خطرات بزرگ وضعیت ژئوپلیتیکی مربوط به جنگ اوکراین می شود. رئیس جمهور این کشور با مشخص شدن نخستین علائم شکست عملیات ضدحمله، تقریباً توانایی خود را برای کنترل وضعیت روانی جبهه نبرد در مواجهه با روسیه از دست داده است.
اما سؤالی که این روزها در آمریکا بارها مطرح می شود پیرامون این محور است، چرا بایدن و حزب دموکرات همه کارت ها را در زمین عملیات ضد حمله اوکراین قرار داده اند؟ اگر عملیات شکست بخورد چه می شود و محتمل ترین سناریو چیست؟
شاید موضع گیری اخیر بایدن ناشی از این واقعیت باشد که او هیچ چاره دیگری ندارد و در باتلاق اوکراین گرفتار شده است، باتلاقی که کم از باتلاق های قبلی آمریکا در ویتنام، افغانستان، عراق و سوریه ندارد.
این در حالی است که چندی پیش نیکی هیلی، از مقام های جنگ‌طلب آمریکا ادعا کرد، اگر اوکراین شکست بخورد، جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود؛ هرچند تحلیلگران آمریکایی نگاه دیگری دارند. نشریه پولیتیکو می‌نویسد، ادامه حمایت نظامی و مالی آمریکا از کی‌یف به نتیجه ضدحمله اوکراین بستگی دارد.
طبق این گزارش، مقام های ارشد آمریکا متقاعد شده‌اند حمایت آینده از درگیری در اوکراین و اعتبار جهانی بایدن به موفقیت ضدحمله اوکراین بستگی دارد، اگر اوکراین عقب نشینی کند یا انتظارات محقق نشود، حمایت ها متوقف می‌شود.
در ۱۶ ماه جنگ اوکراین بسیاری از رویدادهای تعیین کننده رخ داده، اما ضدحمله اوکراین برای واشنگتن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین واشنگتن می‌ترسد هرگونه اشتباه در کی یف به جمهوری خواهان کنگره امکان بدهد تمام تلاش‌ها را برای افزایش هزینه‌های دفاعی هدر دهند و باطل کنند.
منبع: راهبد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات