صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۴۳۷

اسناد تازه علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا / وحشت دائمی ترامپ از نام ایران

«نیویورکر» در گزارشی نوشته بود، ژنرال مارک میلی، بارها علیه حمله به ایران هشدار داده و از اینکه ترامپ یک «درگیری تمام‌عیار» راه بیندازد، ابراز نگرانی کرده بود.

این روزها، «ایران» بار دیگر به کابوسی برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا تبدیل شده است! شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های خود، یک فایل صوتی از دونالد ترامپ را منتشر کرد. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در این فایل درباره سندی محرمانه از پنتاگون سخن می‌گوید که درباره «نقشه حمله به ایران» است. ترامپ در فایل یادشده، از این اطلاعات به عنوان اسناد محرمانه و طبقه‌بندی یاد می‌کند. این سخنان مربوط به گفت‌وگویی در ژوئیه ۲۰۲۱ در بدمینتسر در ایالت نیوجرسی است.
این فایل صوتی پس از سی‌ان‌ان در اختیار سایر رسانه‌های آمریکا نیز قرار گرفت.

فایل صوتی شامل چه چیزی است؟
فایل صوتی شامل جزئیات جدیدی از گفت‌وگویی است که سندی مهم در کیفرخواست علیه ترامپ از سوی «جک اسمیت» بازپرس ویژه پرونده ترامپ به شمار می‌رود و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را به سوء‌استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده، از جمله این سند محرمانه پنتاگون متهم می‌کند.

ترامپ در این فایل صوتی در حالی که مشغول بحث در مورد طرح‌های حمله پنتاگون است، می‌گوید: «اینها اسناد هستند»؛ اما این نقل‌قول ترامپ، در کیفرخواست علیه او گنجانده نشده بود.

بنا بر این گزارش، اظهارات ترامپ در این فایل صوتی، مبنی بر اینکه «اینها اسناد هستند» و اشاره به چیزی که او آن را «بسیار محرمانه» می‌خواند و به نظر می‌رسد به دیگران در اتاق نشان می‌دهد، می‌تواند مدرکی جدی علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باشد.

در کیفرخواست بازپرس ویژه آمده است که این اسناد به افراد حاضر در جلسه، شامل یک نویسنده، ناشر و دو تن از کارکنان ترامپ نشان داده شده است. این افراد روی خاطرات «مارک میدوز» رئیس دفتر سابق ترامپ کار می‌کردند. سی‌ان‌ان پیش‌تر در گزارشی به یکی از مقالات نیویورکر درباره ژنرال «مارک میلی» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش استناد کرده بود. نیویورکر نوشته بود که ترامپ از استدلال میلی علیه حمله به ایران خشمگین است.

نیویورکر در این گزارش نوشته بود، ژنرال مارک میلی، بارها علیه حمله به ایران هشدار داده و از اینکه ترامپ یک «درگیری تمام‌عیار» راه بیندازد، ابراز نگرانی کرده بود.

دونالد ترامپ در فایل صوتی که تازه منتشر شده است، به اتهام مارک میلی، رئیس پیشین ستاد ارتش آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: «من می‌خواستم به ایران حمله کنم. شگفت‌انگیز نیست؟»؛ ترامپ سپس ادعا می‌کند که طرح حمله به ایران را وزارت دفاع به او ارائه داده بود.

ترامپ با ۳۷ مورد اتهام مرتبط با نگهداری و سوء‌استفاده از اسناد محرمانه در استراحتگاه خود در مارآلاگو در فلوریدا روبه‌رو است؛ او اما همه اتهام‌ها را رد می‌کند و خود را بی‌گناه می‌داند. در کیفرخواستی که دادستانی فدرال آمریکا علیه ترامپ تنظیم کرده است، به این فایل صوتی اشاره شده؛ اما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در این فایل صوتی می‌گوید که این سند را می‌توانسته «به عنوان رئیس‌جمهور از حالت طبقه‌بندی خارج کند»، اما دست به این کار نزده و اکنون دیگر امکان این را ندارد و این اسناد حالا «محرمانه" به شمار می‌آیند.

 سخنان ترامپ درباره سند محرمانه «طرح حمله به ایران» می‌تواند خلاف حرف‌هایی باشد که او تاکنون بیان کرده است. ترامپ مدعی شده است که تمامی اسناد از حالت محرمانه خارج شده‌اند.او پیش‌تر به فاکس‌نیوز گفته بود: «هیچ سندی وجود نداشت. آنها صرفاً حجم عظیمی از اسناد و مطالبی مربوط به ایران و چیزهای دیگر بودند.»

صورت‌مسئله مشخص است، ترامپ نه تنها در نتیجه‌گیری نهایی از استراتژی فشار حداکثری علیه ایران در دوران ریاست جمهوری خود شکست خورد، بلکه الان باید پاسخگوی نگهداری سندی محرمانه درخصوص حمله متوهمانه خود در قبال ایران باشد! ضمن آنکه چنین سندی نشان می‌دهد مقامات آمریکایی (به ویژه مقامات نظامی و امنیتی آمریکا) تا چه اندازه پس از اقتدار جمهوری اسلامی ایران در موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد و موارد مشابه، دچار سردرگمی و اضطراب شده‌اند.

درسی که بایدن باید از ماجرای ترامپ بگیرد
متعاقب پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و شکست استراتژی فشار حداکثری دولت وی در تقابل مطلق با کشورمان، دولت بایدن در طول دو سال اخیر، درصدد بوده تا استراتژی «فشار هوشمندانه» را در ابتدا جایگزین فشار حداکثری کرده و سپس، این استراتژی جدید را در ذیل ابراستراتژی آمریکا مبنی بر «مهار حداکثری ایران قدرتمند» قرار دهد؛ بنابراین درک رفتار آمریکا در ابعاد ماهوی، راهبردی و حتی تاکتیکی در گروی شناخت استراتژی‌های ترسیم‌شده از سوی کاخ سفید در قبال ایران و نسبت‌سنجی میان این استراتژی‌هاست.

  همان‌گونه که اشاره شد، در این معادله استراتژی «مهار همه‌جانبه» یا «ایزوله‌سازی» ایران، حکم یک «ابراستراتژی» یا «استراتژی مادر» را در حوزه سیاست خارجی آمریکا دارد که مقامات آمریکایی (اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه) در سر می‌پرورانند.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در  زمان حضور خود در کاخ سفید، از واژه‌ای به نام«ایران هراسی» به‌مثابه یک تاکتیک و ابزار برای رسیدن به این دو هدف و استراتژی کلان استفاده کرد. مطابق پیش‌بینی‌های ترامپ و افرادی مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی، قرار بود تا آبان ماه سال 1397 و با اعمال دوباره تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران، نامی از ایران اسلامی باقی نماند!

اما سؤال اصلی اینجاست که چرا چنین خواستهها  و اهداف  شومی تحقق پیدا نکرده است؟
​​​​​​​بدون شک تعلل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا در شناسایی مفهوم «ایران قدرتمند» و پناه بردن آنها به دامان تئوریسین‌های متوهم در واشنگتن، هزینه‌های راهبردی سختی را متوجه ایالات‌متحده آمریکا در منطقه و نظام بین‌الملل ساخته و می‌سازد. بی‌دلیل نیست که حتی برخی  از جمهوری‌خواهان سنتی نسبت به تقابل واشنگتن  با تهران هشدار داده‌اند.

این هشدارها هرروز در آمریکا عمیق‌تر می‌شود. درهرحال، «ایران قدرتمند» همان بازیگری است که نقشه‌های شوم ایالات‌متحده آمریکا در منطقه را ناکام گذاشت و مانع از پیشبرد طرح «خاورمیانه جدید» از سوی دولت‌های قبلی و فعلی آمریکا شد.

همچنین جبهه مقاومت توانست با هدایت جمهوری اسلامی ایران و در سایه مجاهدت شهید سردار سلیمانی و شهدا و رزمندگان مقاومت، منظومه تروریسم تکفیری داعش ( وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی) را در منطقه در هم بشکند. هم‌اکنون مفهوم «ایران قدرتمند» بیش از هر زمان دیگری برای مقامات آمریکایی قابل‌ درک است! بدون‌شک «ایران قدرتمند» اسم رمز شکست جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا در نظام بین‌الملل به شمار می‌رود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات