صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۷۱۹

رژیم صهیونیستی در آستانه جنگ داخلی است

در پی اعلام طرح جنجالی «اصلاحات قضایی» در سرزمین‌های اشغالی، شاهد اعتراضات گسترده در شهرهای گوناگون رژیم صهیونیستی هستیم.

در پی اعلام طرح جنجالی تغییرات قضایی در سرزمین‌های اشغالی، شاهد اعتراضات گسترده در شهرهای گوناگون رژیم صهیونیستی هستیم. روز گذشته با انتشار خبر تصویب طرح «استاندارد معقولیت» اعتراضات گسترده‌ای شد.

پارلمان رژیم صهیونیستی دوشنبه شب به وقت فلسطین در نخستین شور و قرائت خود، بند کلیدی لایحه بحث‌برانگیز «اصلاحات قضایی» که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند، تصویب کرد. این مصوبه حلقه جدید سلسله تصویب این اصلاحیه است که منجر به یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی در تاریخ دولت صهیونیستی شده است. 

در همین راستا روز گذشته رسانه‌های صهیونیستی صحنه‌های بسیار خشونت‌باری از برخورد پلیس این رژیم با معترضان به کابینه بنیامین نتانیاهو را منتشر کردند؛ اعتراضی که تقریبا شش ماه است ادامه دارد و از هفته‌های گذشته به ویژه دیروز وارد فاز خشونت‌آمیز شده است.

«گانتس» نسبت به تشدید خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف کابینه بنیامین نتانیاهو هشدار داد و گفت که این رژیم در آستانه جنگ داخلی است.

وی در حساب توئیتر خود نوشت: «از شنیدن گزارش‌هایی از برخورد خودرو با یک تظاهرات‌کننده در جریان تظاهراتی در هرتزلیا متأسف هستم. نخست‌وزیر و وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی افزود: «خشونت علیه تظاهرکنندگان در سراسر(رژیم) اسرائیل آغاز شده و در آستانه جنگ داخلی هستیم.» گانتس در ادامه با بیان اینکه از نتانیاهو می‌خواهد به خشونت‌ها پایان دهد، افزود: «ما به پرتگاه نزدیک می‌شویم. در تظاهرات شهر هرتزلیا واقع در مرکز فلسطین اشغالی، فردی با خودروی خود به یکی از معترضان زد که پلیس فرد ضارب را دستگیر کرد.»

همچنین درگیری بین تظاهرکنندگان و حامیان نتانیاهو و احزاب دست راستی رژیم صهیونیستی در تل‌آویو روی داد و پلیس مانع از برخورد دو طرف شد.

روزنامه «رای‌الیوم» در این باره گزارش داد، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در نخستین قرائت خود، پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که برخی اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند. متنی که دوشنبه شب در نخستین قرائت به تصویب رسید، با هدف از بین بردن امکان تصمیم‌گیری دستگاه قضا درباره «معقولانه بودن» تصمیمات دولت است. این به آن معناست که دیوان عالی در تصمیمات حکومتی به بهانه «غیرمنطقی بودن» آنها بر اساس قوانین یا قانون اساسی نمی‌تواند مداخله کند. 
این متن در نخستین قرائت در جلسه‌ای پرآشوب به تصویب رسید و ۶۴ رأی را که همان تعداد نمایندگان ائتلاف دولتی است، به دست آورد. در حالی ‌که ۵۶ نماینده مخالف به این متن رأی منفی دادند. لایحه اصلاحات قضایی که از سوی ائتلاف راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو ارائه شده است، با هدف کاهش اختیارات دادگاه عالی است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه «پیشنهاد اسحاق هرتزوگ درباره قوانین قضایی و تعویق اصلاحات در آن» برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک طرح توافقی برای اصلاح نظام قضایی را نپذیرفت. 

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به دلیل سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

رسانه‌های عبری گزارش دادند نتانیاهو پیامی به رئیس‌ رژیم صهیونیستی ارسال کرده و گفته است: «من جلوی قوانین قضایی را نمی‌گیرم.» روز یکشنبه نیز نتانیاهو اشاره کرده بود، صبر او به دلیل آشفتگی ناشی از اعتراضات جدید علیه برنامه‌های اصلاحات قضایی سر آمده است. 

با وجود مخالفت‌های شدید با این طرح، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است، هدف آن ایجاد توازن بین قوا از طریق کاهش اختیارات دیوان عالی به نفع پارلمان است؛ اما منتقدان بر این باورند این اقدام راه را برای سوءاستفاده از قدرت باز می‌کند. اپوزیسیون این طرح را گامی برای تضعیف استقلال قوه‌قضائیه می‌داند که در نهایت دیوان عالی رژیم صهیونیستی را تابع خواسته های سیاستمداران می‌کند. در این میان، قبل از شروع رایزنی‌ها، تعدادی از معترضان وارد مقر کنست شدند و پلیس برای خارج کردن آنها به زور متوسل شد و در عین حال صدها نفر در مقابل مقر پارلمان تظاهرات کردند.

 در واکنش به تصویب طرح استاندارد معقولیت در کنست اسرائیل، معترضان از دیروز راهی خیابان‌های تل‌آویو شدند و بسیاری از مسیرها، فرودگاه و خیابان‌های اصلی این شهر را مسدود کردند که با برخورد سخت و سنگین پلیس روبه‌رو شدند. معترضان راه‌های منتهی به فرودگاه بن‌گوریون را مسدود کردند که باعث شد پلیس با خشونت تمام و با تجهیزات ضد شورش به جان معترضان بیفتد. تظاهرات‌کنندگان همچنین بزرگراه بین بیت‌المقدس و تل‌آویو را بستند، در حالی که چادرهایی در جاده هرتزلیا که یافا را به تل‌آویو متصل می‌کند، برپا کرده بودند. همچنین دهها معترض مسیر ۴۴۳ به سمت قدس را در نزدیکی ایست بازرسی «مکابیم» مسدود کردند که دو نفر از آنها به دست نیروهای پلیس دستگیر شدند. منابع خبری فلسطین نیز اعلام کردند، معترضان در شهر حیفا با برگزاری تظاهرات، ورودی‌های جنوب این شهر را مسدود کردند. صدها نفر نیز در تظاهرات «سدروت بیل یام» در مقابل ساختمان‌های دولتی و دادگاه‌ها شرکت کردند. معترضان همچنین با سر دادن شعارهایی کابینه نتانیاهو را «دیکتاتور» خطاب کردند. معترضان در تل‌آویو نیز  به عنوان بخشی از اقدامات اعتراضی خود علیه طرح اصلاحات قضایی، راه‌های اصلی را مسدود کردند. آنها با آتش زدن تایر خودرو و قرار دادن موانع، مانع تردد خودروها در مسیرهای اصلی تل‌آویو شدند. برخی منابع نیز اعلام کردند، در جریان تظاهرات صهیونیست‌ها در غرب قدس اشغالی، درگیری‌های فیزیکی میان نیروهای پلیس و معترضان شکل گرفت. روزنامه اورشلیم‌پست در خبری اعلام کرد، 88 معترض به دست پلیس رژیم بازداشت شدند. در هرتزلیا، معترضان وسط تقاطع هاسیرا چادر برپا کردند و لاستیک آتش زده و جاده را صبح روز سه‌شنبه قبل از اینکه پلیس به زور آنها را متفرق کند، مسدود کردند.

مخالفان نتانیاهو نام اعتراضات این روز را «روز فلج‌کننده سراسری» و برخی روز مقاومت در مقابل نتانیاهو نامیدند. معترضان به این اصلاحات تلاش دارند با تمرد و اعتراض و اعتصاب‌، سراسر فلسطین اشغالی را فلج کنند و مانع تصویب طرح جنجالی قضایی کابینه رژیم اشغالگر شوند. در همین زمینه فیلمی از اعتراضات گسترده شهرک‌نشینان صهیونیست در مخالفت با تغییرات قضایی مد نظر نتانیاهو منتشر شده است که نشان می‌دهد مخالفان با برپایی چادر در خیابان‌ها به دنبال اجرای طرح خود برای فلج کردن رژیم اشغالگر قدس هستند.
اوضاع در شهرهای اشغالی از جمله تل‌آویو به سبب گسترش دامنه اعتراضات مخالفان طرح جنجالی قضایی نتانیاهو به بالاترین سطح از تنش و ناآرامی و بی‌ثباتی رسیده است. معترضان به فرودگاه بن‌گوریون رفتند تا مهم‌ترین فرودگاه رژیم صهیونیستی را ببندند و مانع پروازها شوند. ارتش رژیم اشغالگر هم با گسیل نیرو و تسلیحات به دنبال جلوگیری از بستن این فرودگاه است.
 در همین ارتباط بنی گانتس، رهبر ائتلاف اردوگاه داخلی که از احزاب اصلی اپوزیسیون در رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، با حضور در اعتراضات خیابان کاپلان تل‌آویو در مصاحبه با رسانه‌ها، معترضان نسبت به اصلاحات قضایی را به ادامه دادن مسیر کنونی و تشدید اعتراضات فراخواند و افزود: «نهایتاً معترضان کودتای قضایی نتانیاهو را متوقف خواهند کرد.» در مقابل «ایتامار بن‌گویر» وزیر دست راستی امنیت داخلی با «شورشی» خواندن معترضان اصلاحات قضایی، ادعا کرد آنها اجازه عبور و مرور آمبولانس‌ها در خیابان‌ها را نمی‌دهند و این امر باعث به خطر افتادن جان شهروندان می‌شود. بن‌گویر در ادامه از دادستان کل و دادستان رژیم اسرائیل درخواست کرد، به وظایف خود در حوزه ضمانت اجرای قوانین عمل کرده و در برابر آشوبگران از نظم و امنیت حفاظت کنند. این در حالی است که بنی گانتس، وزیر جنگ اسبق رژیم اسرائیل و رهبر اپوزیسیون این رژیم مدعی شده رژیم اسرائیل در هر جنگی که علیه دشمنانش ورود کند، پیروز خواهد شد. با این حال او یک استثنا قائل شده است و آن، جنگ داخلی است. او گفته ما تنها در جنگ داخلی شکست خواهیم خورد.. گانتس از وجود «تمایلاتی» خبر داده و گفته است که باعث خواهد شد به کابینه نتانیاهو ملحق شود. در این میان «تام نایدس» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در واکنش به آغاز روند تصویب کودتای قضایی کابینه نتانیاهو در کنست و اعتراضات گسترده سران جناح‌های مخالف و راهپیمایی معترضان در سراسر سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد همه امور در اسرائیل از کنترل خارج شده است. «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در توئیتی در این باره نوشت: «مانند دزدان، کابینه شبانه در خوانش نخست، ‌بندی از تغییرات قضایی را تصویب و ثابت کرد هیچ چیزی جز قوانین فاسد برایش اهمیتی ندارد.» در همین راستا «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «یسرائیل بیتنو»(اسرائیل خانه ما) نیز از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی خواست بند تصویب‌شده در شور نخست جلسه دوشنبه شب کنست در چارچوب تصویب طرح اصلاحات قضایی را لغو کند.
 لیبرمن در این باره گفت: «حتی اگر این بند از اصلاحات قضایی در شور دوم و سوم نیز تصویب شود، ما همچنان خواستار لغو آن از سوی دادگاه عالی اسرائیل هستیم. از سویی رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند 20 نفر از معترضان به شدت از سوی پلیس زخمی شده‌اند.» روزنامه هاآرتص اعلام کرد پلیس «رامی شلوش» عکاس این روزنامه را حین تصویربرداری و فعالیت رسانه‌ای مورد ضرب و جرح قرار داده و سپس وی را دستگیر کرده است. در حالی که اسرائیل درگیر یک اعتراض بزرگ داخلی است، شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اخبار اولیه از شلیک یک راکت دیگر از جنین به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور حکایت دارد. منابع عبری‌زبان از وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی شهرک صهیونیست‌نشین شاکید در اطراف جنین در نتیجه ترکش‌های راکت شلیک‌شده از سوی مقاومت خبر دادند. از سوی دیگر وزیر امور اسرائیلی‌های مقیم خارج تأکید کرد، دولت آمریکا نقش اساسی در تشدید اعتراضات در اراضی اشغالی علیه طرح اصلاحات قضایی دارد. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص بیان کرد، «عمیخای شیکلی» گفته است دولت بایدن روابط نزدیکی با یائیر لاپید، رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی دارد. شیکلی اظهار داشت، اظهارات بایدن درباره اعتراضات در اراضی اشغالی هر زمان که نیاز به سرکوب این اعتراضات احساس می‌شود، بسیار قابل توجه است. شیکلی تصریح کرد، ظاهراً اظهارات بایدن از قبل برنامه‌ریزی شده است. وی گفت، آمریکا نقش مهمی در تشدید اعتراض‌ها و تظاهرات‌ها در اراضی اشغالی ایفا می‌کند.

به دنبال ادامه تظاهرات علیه طرح جنجالی «اصلاحات قضایی» کابینه رژیم صهیونیستی، منابع خبری از کشیده شدن دامنه این اعتراضات به نیروهای ذخیره بخش حملات سایبری ارتش این رژیم خبر دادند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سما، ۳۰۰ افسر و نیروی ذخیره در سرویس حملات سایبری ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم اعلام کردند حاضر به ادامه خدمت نیستند. این ۳۰۰ نظامی بخش سایبری ارتش رژیم صهیونیستی با امضای عریضه‌ای، بنیامین نتانیاهو را به تلاش برای نابود کردن رژیم اشغالگر متهم کردند. در این عریضه آمده است که بند تصویب شده در جلسه دوشنبه شب کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) سنگ بنای تبدیل رژیم صهیونیستی به رژیمی فاسد و ضعیف و همچنین بیان‌کننده تصمیم کابینه برای تضعیف حاکمیت قانون و توقف اعتراضات با استفاده از زور است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات