صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۹۲۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 3 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): انقلاب محتاج پیشرفت است، محتاج تحول روزبه‌روز است. شما [مداحان] می‌توانید در این زمینه نقش ایفا کنید... فرهنگ‌سازی یعنی همین کاری که شما می‌توانید بکنید. یک جا لازم است فضای کشور فضای استقامت در مقابل دشمن باشد، یک جا لازم است فضای هجوم به دشمن باشد، یک جا لازم است فضای پیروی از دانش و علم باشد، یک روز لازم است فضای تعقل و تدبر باشد؛ فضاسازی باید بشود.(1401/10/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
رادیکالیسم در محاق
هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اعلام مواضع فعالان سیاسی بیشتر رنگ و لعاب انتخاباتى می‌گیرد. در این راستا برخى جریان‌هاى سیاسى هنوز تکلیف خود را مشخص نکرده‌اند و در نوعی سردرگمی به سر می‌برند، و مواضع متناقضی از افراد و منسوبان به آنها شنیده می‌شود.
مسئله مشارکت در انتخابات یکی از مسائلی است که در اردوگاه آشفته اصلاح‌طلبان تعیین تکلیف نشده است. برخی رسما از تحریم سخن می‌گویند، برخی غیررسمی قهر کرده‌اند و مسیری را در پیش گرفته‌اند که از دل آن مشارکت درست و درمانی به دست نمی‌آید. برخی به دنبال حضور مشروط در انتخابات هستند و تلاش دارند تا با شروط خود به نحوی امتیاز گرفته و شرایط را برای موفقیت خود در انتخابات فراهم نمایند، برخی نیز تمایل به حضور دارند و خود را آماده ورود به صحنه انتخابات می‌کنند.
فهم سیاست‌ورزی ما را به این حقیقت راهنمایی می‌کند که باید برای حل مشکلات کشور از طرق قانونی عمل کرد و از فرصت‌هایی که برای تغییر و تحول است، استفاده نمود. بدون شک مهم‌ترین درگاه تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که می‌توان حکمرانی را اصلاح و به سمت و سویی که فکر مى‌شود موجب پیشرفت و آبادانی کشور است انتخابات است؛ آوردگاهی که در دل رقابت‌های سیاسی امکان چرخ نخبگان و تغییر سیاست‌ها را فراهم می‌آورد.
رونق سیاست‌ورزی در هر نظام سیاسی نیازمند فعالیت افراد و احزاب و گروه‌های سیاسی است که بتوانند در زمان‌های مختلف، راهکارهای متفاوتی برای حل مشکلات کشور ارائه دهند و از انسداد سیاسی جلوگیری نمایند. لازمه این کار آن است که در درون اردوگاه خود به بن‌بست و انسداد نرسیده باشند.
بازیگران عرصه سیاسی وظیفه دارند تا در چارچوب قوانین موجود برای تحقق برنامه‌های‌شان که مدعی‌اند حلال مشکلات کشور است تلاش نمایند. واگرایی از این منطق نشان آن است که یا حرف‌های در خوری برای ارائه ندارند، یا آنکه از رسالت تاریخی خود فاصله گرفته‌اند و یا آنکه عقلانیت از اردوگاه آنان رخت بربسته و ابرهای سیاه تندروی و رادیکالیسم جایگزین شده است.
برای نرمال‌سازی رفتار اصلاح‌طلبان در میدان سیاست‌ورزی و انتخابات باید عقلای قوم که تجربیات بیشتری در سیاست‌ورزی دارند و بر هیجانات خود قالب شده‌اند میدان‌دار شوند تا رادیکال‌های و واگرایان از نظام سیاسی در جمع آنان حاشیه‌نشین شوند. وگرنه میدان‌دار شدن رادیکال‌ها نه دردی از دردهای این مردم خواهد کاست و نه فرصتی برای کسب اعتبار و وجاهت برای این اردوگاه سیاسی فراهم خواهد آورد. تجربیات بیش از چهار دهه فعالیت رادیکالیسم موید این ادعاست.  
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
یک رزمایش و سه پیام
در روزهای اخیر یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت با شرکت کلیه پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی در منطقه عمومی انارک اصفهان برگزار ‌شد.
گزاره‌های خبری: 1ـ امیر خلبان علیرضا رودباری سخنگوی یازدهمین رزمایش فداییان حریم ولایت، ضمن ابراز رضایت از عملکرد خلبانان جوان نیروی هوایی و کارکنان فنی گفت: انهدام اهداف مهم و حیاتی نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن توسط هواپیماهای F4 و بمب‌افکن‌های سوخو24 با موشک‌های بهینه شده و نقطه‌زن، راکت‌های بومی ساخت داخل در شب، انهدام اهداف زمینی با پهپاد آرش مجهز به سر جنگی، عملیات سوخت‌گیری هوایی توسط جنگنده‌های F14، از تانکر سوخت‌رسان بوئینگ 707، عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی با موفقیت در این رزمایش انجام شد. 2ـ سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه برگزاری یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در روز و شب گذشته همرزمان ما در نیروی هوایی تمرین‌هایی را انجام دادند، علاوه بر آن در خلیج‌فارس، تنگه هرمز، مناطق شمال شرقی، شمال غربی و جای جای کشورمان این رزمایش با موفقیت برگزار و گزارش آن صبح امروز ارائه شد که گویای انجام موفق این رزمایش بود. سرلشکر باقری در ادامه افزود: «نیروی هوایی ارتش با تکیه بر توانمندی‌های بومی، آموزش‌های کیفی، مهارت‌های عالی که دارد، همچنین با جانفشانی و حرکت‌های جهادی، امنیت بسیار مناسب و قابل قبولی را برای فضای کشور از شمال تا تنگه هرمز و جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأمین کرده است و با این سطح از آمادگی هیچ دشمنی توان نفوذ و تجاوز به حریم هوایی کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارد.»
گزاره تحلیلی: سه پیام مهم از رزمایش اقتدار هوایی ارتش می‌توان بیان داشت: 
پیام اول؛ این رزمایش امنیت، ثبات، دوستی و صلح پایدار برای کشورهای منطقه را به همراه خواهد داشت. جمهوری اسلامی به تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام قائل است و هرگز آنها را مورد حمله قرار نخواهد داد حتی از این آمادگی برخوردار است که در شرایط حساس به کمک کشورهای همسایه برود.
پیام دوم؛ دلگرمی و اطمینان برای هموطنان ایرانی است. ایران اسلامی در تاریخ معاصر بارها مورد حمله کشورهای بیگانه قرار گرفته‌اند. برگزاری این نوع رزمایش‌های به معنی آمادگی نیروهای مسلح کشور برای تأمین امنیت داخلی ملت ایران می‌باشد.
پیام سوم؛ برای تروریست‌های فرودگاه بغداد است. آنهایی که به بهانه‌های مختلف و در زبان ملت ایران را تهدید می‌کنند اما در عمل می‌دانند و می‌بینند جمهوری اسلامی از آمادگی برای دفاع و پاسخ کوبنده به دشمنان برخوردار است. تقریبا دو هفته قبل بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی در رزمایشی مشترک در سرزمین‌های اشغالی، مدعی شدند حمله به ایران را تمرین کرده‌اند. به گزارش وبگاه «تایمز رژیم صهیونیستی»، ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه 19 تیرماه 1402 در بیانیه‌ای اعلام کرد در این رزمایش نیروی هوایی رژیم صهیونیستی حملات هوایی را علیه «اهداف استراتژیک در عمق» انجام می‌دهد که اشاره آشکاری به تأسیسات هسته‌ای ایران دارد. قطعا رزمایش فداییان حریم ولایت پاسخ مناسبی به چنین ادعا و تمرینی توسط دشمن اصلی ایران در منطقه می‌باشد. 
نکته پایانی؛ مهم‌ترین چالش منطقه غرب آسیا حضور نیروهای فرامنطقه‌ای می‌باشد و حضور این نیروها  به جز ایجاد ناامنی، کشتار و خسارت مالی بر مردم و کشورهای منطقه هیچ دستاورد دیگری نداشته است. هدف ایران اسلامی از برگزاری این دست رزمایش‌ها صیانت قاطع از منافع ملت بزرگ ایران، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و آتش خشم برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ اخبار 
1ـ انهدام بزرگ‌ترین تیم تروریستی 20 سال اخیر
یک مقام آگاه امنیتی گفت: «آنچه امروز اعلام شد ضربه‌ای بود که به‌ تازگی به بزرگ‌ترین شبکه تروریستی 20 سال گذشته فعال داخل کشور زدیم. قصد این تیم‌ها التهاب‌آفرینی، افزایش خشونت و ایجاد جنگ شهری در ایران بود. سرپل‌های این تیم‌ها در کشورهای همسایه مستقر شده بودند و تسلیحات و تجهیزات لازم را از همان کشورها در اختیار عوامل داخلی خود قرار می‌دادند. مهم‌ترین ویژگی این جریانات، تمایل شدید آنها به کشته‌سازی و افزایش رنگ خشونت در جامعه ایران بود. در این راستا دو نفر از عوامل ضدانقلاب به‌ نام‌های شاهین زحمتکش با نام مستعار شاهین‌لو و تدین طهماسبی، کارمند اسبق وزارت خارجه، فعالیت‌های خود را در فضای مجازی به‌ سمت شکل‌ دادن شبکه‌هایی برای اقدامات تروریستی جهت‌دهی می‌کردند. آنچه باعث شد این شبکه ضربه بخورد این بود که از یک بازه‌ای به بعد وارد فاز تروریستی شدند که اولین اقدام‌شان تلاش برای بمب‌گذاری در مزار حاج قاسم بود. یکی دیگر از عملیات‌هایی که این تیم‌ها می‌خواستند انجام بدهند تلاش برای انفجار مرکز تقویت فشار گاز در 50 کیلومتری یاسوج همزمان با سفر رئیس‌جمهور بود. در استان‌های مختلف این تیم‌ها دپوی مهمات داشتند. مثلا در تهران بیش از 80 مورد و در فارس بیش از 100 مورد دپو انجام داده بودند که کشف و استخراج شدند. این تیم‌ها در کرمان دنبال این بودند که برخی مغازه‌ها را با بمب‌های پرتابی منفجر کنند که باز هم آنجا تحت ضربه رفتند. کشفیات متعددی مثل 43 بمب آماده انفجار، 55 چاشنی انفجاری، 20 بمب پرتابی، بیش از 100 کیلو مواد پیش‌ساز انفجاری از این افراد داشتیم.
 
2ـ ژنرال زیر دید دوربین حزب‌الله
با گذشت چند روز از انتشار تصاویر گرفته شده لنز دوربین نیروهای حزب‌الله از رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، این موضوع همچنان بازتاب دارد. چنانچه گای وارون، خبرنگار شبکه 12 رژیم صهیونیستی می‌گوید: «حزب‌الله در بازی هفته‌های اخیر در مرز شمالی کارت دیگری رو کرده و فیلمی از رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده منطقه شمال منتشر کرد.» وبگاه صهیونیستی والا در تحلیلی نسبت به این موضوع نوشت: «ویدئویی که حزب‌الله از طریق دوربین‌های خود از هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش صهیونیستی در مرز شمالی منتشر کرده، نگران‌کننده است.» نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت با انتشار این خبر، نسبت به خطر ترور فرمانده صهیونیست‌ها تذکر داده و نوشت: «موضوع اکنون فقط به نشانه‌گیری لنز دوربین محدود می‌شود و نه نشانه‌گیری یک سلاح.» نشریه صهیونیستی هاآرتص هم صراحتا همین خط تحلیلی را دنبال کرده و نوشته است: «این موضوع بخشی از جنگ روانی است که از طریق آن به ما می‌گویند: ببینید ما رئیس ستاد را دیدیم و لنز را روی او و فرمانده منطقه شمال متمرکز کردیم و اگر می‌خواستیم می‌توانستیم به آنها آسیب برسانیم.» آلون بن‌داوید تحلیلگر کانال 13 از زاویه دیگر به موضوع پرداخته و تغییر توازن قوا به نفع حزب‌الله را یادآور شده و گفت: «اقدام حزب‌الله یادآور آنچه که همه ما در شمال می‌دانیم، وجود برتری جغرافیایی در منطقه به نفع حزب‌الله است و از طریق آن می‌تواند نه فقط رئیس ستاد ارتش بلکه همه شهرک‌نشینان شمال را لمس کرده یا رصد کند.»
 
3ـ نابودی به خاطر یک عشق نفرت‌انگیز
مجله آمریکایی فارین‌پالیسی در تحلیلی نسبت به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر ساخت داخلی این کشور نوشت: «یک‌پنجم اقتصاد دنیا به‌ نوعی توسط آمریکا تحریم شده. تدابیری که برای تنبیه‌ کردن کشورهای مختلف طراحی شده‌اند در حال از بین بردن همان نظم غربی هستند که این تحریم‌ها قرار بود حفظ کنند. عشق آمریکا به تحریم‌ها موجب زوال قدرتش خواهد شد. کشورهای تحریم‌ شده دنبال تغییر نظام مالی دنیا هستند. حتی شرکای آمریکا هم دارند تخم‌مرغ‌هایشان را در سبدی دور از سیاست‌های تحریمی واشنگتن می‌گذارند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
رسانه ملکه آتش گرفت/ دو شب پیش بود که مهدی رسولی مداح در یک برنامه تلویزیونی با اشاره غیرمستقیم به نیت‌های تجزیه‌طلبان در تلاش برای جدایی شهرهای آذری‌زبان از ایران با ذکر مثالی گفت: سر هرگز از بدن جدا نمی‌شود که با تأیید پرشور مهمانان آذری‌زبان برنامه همراه شد و همین موضوعات ظاهرا به مذاق بی‌بی‌سی خوش نیامد که منجر شد گزارشی بر علیه وی روی آنتن برود.
 
نگرانی عجیب والدین آمریکایی/ بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی پیو در سال 2023، از هر 10 خانواده آمریکایی، 4 خانواده نگران آینده فرزندان‌شان در مورد اضطراب و افسردگی روحی هستند. بر اساس این گزارش، والدین سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار به شدت نگران آن هستند که فرزندان‌شان در آینده مورد اصابت گلوله قرار بگیرد و یا حتی با پلیس درگیر شوند.
 
وقتی خزعلی هم تحمل نشد/ دفاع مهدی خزعلی از تمدن و زنان ایرانی که به مذاق شبکه من‌وتو خوش نیامد و منجر به قطع سخنان وی شد! او در سخنانش نسبت به تمدن و فرهنگ ایرانی گفت: «عرف جامعه ما تمدن هفت هزار ساله حجاب است؛ تمدن ما پر از آداب است که بر خلاف آنچه در رُم می‌بینید حتی یک مجسمه تاریخی عریان در ایران نداریم!»
 
بانی اولین هیئت سکولار کیست؟/ حسن رحیم‌پور ازغدی در تحلیلی نسبت به وقایع عاشورا گفت: «نخستین هیئت سکولار را یزید برگزار کرد و اولین شخصی که بر امام حسین(علیه‌السلام) اشک ریخت عمر سعد بود. یزید دستور داد برای امام حسین(علیه‌السلام) مجلس ختم قرآن بگیرند ولی هیچکس نباید سخنی بگوید.»
 
آغاز ثبت‌نام سفر عشق/ رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: «ثبت‌نام زائرین در سامانه سماح از سه‌شنبه ساعت 10 صبح آغاز می‌شود. میزان مبلغ بیمه نیز به ازای هر نفر 35 هزار تومان تعیین شد. اما مبلغ پرداختی بیمه‌گر بین 40 تا 70 درصد افزایش خواهد داشت.
 
دولت بی‌تفاوت نباشد/ اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: «جمعیت زیادی درگیر این مسئله هستند. امروز بورس برای مردم تولید نگرانی کرده است. هیچ قضاوتی ندارم اما بازرسی کل کشور، شورای‌ عالی بورس و دولت بیایند و تبیین کنند تا دشمن نتواند سوءاستفاده کند.»
 
شرمن رفت/ طبق اعلام رسانه‌ها، وندی شرمن مذاکره‌کننده سابق آمریکایی در دولت بایدن بازنشسته شده و ویکتوریا نولاند فعلا جانشین او می‌شود.
 
رژیم جذامی/ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: «نتانیاهو ما را از یک ملت ویژه به یک ملت جذامی تبدیل کرده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات