صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۲۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 7 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام حسین(علیه‌السلام) باید تا ابد به عنوان پرچم حق باقی بماند؛ پرچم حق نمی‌تواند در صف باطل قرار گیرد و رنگ باطل بپذیرد. این بود که سیدالشهداء(علیه‌السلام) فرمود: «هیهات منّا الذّلّة». افتخار متعلق به آن انسان، ملت و جماعتی است که پای حرف‌شان بایستند و نگذارند پرچمی را که آنها بلند کرده‌اند، توفان‌ها از بین ببرد و بخواباند. امام حسین(علیه‌السلام) این پرچم را محکم نگه داشت و تا پای شهادت عزیزان و اسارت حرم شریفش ایستاد.(1381/1/9)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
عاشورای معنادار!
«سیاه نپوشید»، «به حسینیه نروید»، «در هیئت‌ها دیده نشوید» و «نذری ندهید» در قالب کمپینی به نام «تحریم محرم» پرده جدید سناریوی دشمنان ملت ایران بود که از مدت‌ها قبل از ایام محرم آغاز شده بود. برای به نتیجه رساندن این نقشه هم تلاش کردند تا با دستکاری ذهنی نسل جوان، هویت دینی و ملی مردم مسلمان ایران را نشانه روند و با ساختن انگاره‌های جدید از تحولات و وقایع تاریخی به ویژه تاریخ اسلام و تشیع و تلاش مذبوحانه برای تقلیل واقعه دهم محرم سال 61 هجری به یک جنگ داخلی میان اعراب آنان را نسبت به حادثه عالم‌گیری چون عاشورا و کربلا بی‌تفاوت کنند!
فراموش نکرده‌ایم که سال‌های قبل با نزدیک شدن به این ایام، موضوعاتی مانند تشکیک در فلسفه هزینه کردن و نذری دادن برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، ژست انسان‌دوستی می‌گرفتند و مدعی بودند که به جای سفره‌های اطعام حسینی باید به نیازمندان کمک کرد! این در حالی بود که نه تنها نیازمندان و محرومان جامعه از این سفره پربرکت بهره‌مند بودند، بلکه اساسا فرهنگ دستگیری و کمک به محرومان و نیازمندان از دل مساجد، تکایا و هیئات مذهبی در قالب خیریه‌ها و... جوشیده و در طول سالیان متمادی خدمت‌رسان به مردم بی‌بضاعت بوده که مصداق عینی آن در کمک‌های مؤمنانه در جریان شیوع ویروس کرونا بود.
اما امید دوباره دشمن برای پیاده‌سازی نقشه‌های شومش علیه فرهنگ عاشورا و پاسداشت این حماسه بزرگ از یک‌سو حوادث پاییز سال گذشته بود که دشمنان اسلام و ایران با بهانه قرار دادن یک حادثه و روایت غیرواقعی از آن، طراحی قبلی خود را برای مبارزه با حجاب پیاده کردند که با پشتیبانی پرحجم رسانه‌های بیگانه و در قالب عملیات پیچیده شناختی منجر به کشف حجاب برخی از زنان و دختران شد که مغلوب این هجمه رسانه‌ای قرار گرفتند. آنها تصور می‌کردند که با تعمیم این موضوع به مسئله عزاداری امام حسین(ع) می‌توانند خدشه‌ای در عشق و ارادت ملت ایران به اهل بیت(ع) ایجاد کنند. مرحله تکمیلی این نقشه هم با طراحی صهیونیست‌ها در صحنه‌های اهانت به قرآن کریم جلوه‌گر شد، اما نه تنها تأثیری بر عشق و ارادت دلباختگان به اباعبدالله الحسین(ع) ایجاد نکرد بلکه حضور معنادار و توأم با بصیرت مردم در هیئات مذهبی و دسته‌های سینه‌زنی و و مجالس عزاداری در اقصی نقاط کشور علی‌رغم گرمای شدید هوا و آفرینش صحنه‌های ماندگار از عشق و ارادت به سالار شهیدان، بار دیگر طبل رسوایی دشمنان اسلام و تشیع را به صدا در آورد که علی‌رغم تبلیغات وسیع و فضاسازی‌های گسترده و صرف هزینه‌های هنگفت باز هم در برابر فرهنگ عاشورا که با جان‌ها و قلب‌های شیعیان درآمیخته شکست خوردند و این شکست‌ها تکرار خواهد شد.    
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
ما ملت امام حسینیم
مراسم دهه اول محرم‌الحرام امسال هم مانند سال‌های گذشته پرشور برگزار گردید. یکی از خصوصیات ویژه محرم این است که زن و مرد، پیر و جوان، چپ و راست، غنی و فقیر و... کنار هم قرار گرفته و فارغ از تعلقات خود به رونق این مجلس 1400 ساله کمک می‌کنند. اما مراسم امسال در درون خود پیام‌ها و نکات تحلیلی‌ای داشت که می‌توان آن را این‌گونه برشمرد:
جامعه دیندار است: سال‌هاست ما از طرق مختلف و از رسانه‌های گوناگون با این انگاره مواجه می‌شویم که جامعه از دین فاصله گرفته و به اعتقادات دینی توجهی ندارد. مراسمات شب قدر، تاسوعا و عاشورا، راهپیمایی اربعین و... نشان می‌دهد که این انگاره، یک ذهنیت اشتباه است. البته این به معنای غره شدن مسئولان به وضعیت موجود نباید تلقی گردد بلکه باید با پیمایش‌های علمی و تخصصی به این نکته رسید که جامعه در عصر جدید به پدیده‌های دینی چگونه می‌اندیشد و چگونه می‌توان به افزایش کیفیت دینداری آن کمک کرد.
پروپاگاندای رسانه‌ای را باور نکن: گوبلز می‌گفت که دروغ، هر چه بزرگ‌تر باشد، باورش آسان‌تر است. این مبنایی برای پروپاگاندای رسانه‌ای و برجسته‌سازی حاشیه و به حاشیه بردن اصل است. در محرم هر سال هم ما با این موضوع مواجهیم که رسانه‌های ضد انقلاب یک نوحه از یک مداح یا یک حاشیه از یک مراسم را در بوق و کرنا کرده و اصل مراسم عاشورای حسینی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. موضوعی که امسال نیز با آن مواجه بودیم. جامعه به درستی می‌داند که در بین صدها هزار تکیه، هیئت، موکب و... با فرهنگ، عقاید و سلایق مختلف به وجود آمدن حاشیه‌هایی این چنینی غیر قابل کتمان است. اما اینکه بخواهیم عظمت این دستگاه عظیم، مردمی و خودجوش را زیر سؤال ببریم خلاف اخلاق و انصاف است.
نسل زد ضد نیست: در اغتشاشات سال گذشته با عبارت نسل زد بسیار مواجه شدیم که نسل جدید جامعه را به بیگانگی با فرهنگ بومی و دینی متهم می‌کردند. اینکه نسل جدید متفاوت می‌اندیشد و با چالش‌های فکری و هویتی بسیاری روبه‌روست یک امر غیر قابل کتمان است. اما تعدد حضور جوانان و نوجوانان در هیئات و عزاداری سیدالشهداء(ع) نشان می‌دهد که این نسل نیازمند مطالعه عمیق فرهنگی و اجتماعی است.
حسین فصل مشترک ماست: این روزها جامعه به وحدت و همدلی نیاز ویژه‌ای دارد. مناسبات ملی و مذهبی بهترین بستر برای شکل‌گیری وحدت و همدلی است و شاید گل سر سبد این مناسبت‌ها محرم و صفر و شخصیت امام حسین(ع) است. چپ و راست، شیعه و سنی، پیر و جوان و... همه به امام حسین(ع) اعتقاد دارند و این می‌تواند یک فصل مشترک برای گفت‌وگو و رسیدن به وحدت باشد.      
یعقوب ربیعی
 
 
▼ خبر ویژه
دعوا بر سر آمدن یا نیامدن ترامپ
جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا خواستار امتناع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور از شرکت در انتخابات 2024 شد. بولتون که در دوره ترامپ مشاور امنیت ملی آمریکا بوده، در پیامی توئیتری اعلام کرد: «پس از صدور اولین کیفرخواست فدرال، از ترامپ خواستم تا به نامزدی در انتخابات ریاستجمهوری پایان دهد و اکنون پس از صدور دومین کیفرخواست دوباره از او می‌خواهم از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کند. شرکت ترامپ در انتخابات مانعی در مسیر اجرای عدالت به عنوان شیوه‌ای برای زندگی است. خودخواهی و منفعت‌طلبی ترامپ توجهی به کشور و اصول ندارد». اما رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته حتی اگر محکوم شود از انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 کنار نخواهد کشید و از زندان نامزد خواهد شد.
 
 
▼ اخبار 
1ـ آمریکایی‌ها به فکر تجدید رابطه با سعودی
برای دومین بار در طول سه ماه گذشته سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا راهی ریاض شد و با ولیعهد سعودی دیدار کرد. در این دیدار روابط استراتژیک دو کشور و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف درخصوص تحولات اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای مورد توجه مشترک گفت‌وگو کردند. کاخ سفید در این زمینه گزارش داد در این دیدار سالیوان ابتکارها جهت تقویت دیدگاه مشترکی به منظور صلح بیشتر در خاورمیانه برای آنکه امن، باثبات و شکوفا باشد، گفت‌وگو کرد و پیشرفت‌های قابل توجهی برای ایجاد مزایای آتش‌بس در یمن که در 16 ماه گذشته ادامه داشته است، بررسی کرد و از تلاش‌های مستمر سازمان ملل برای پایان دادن به بحران استقبال کرد. در این دیدار که مسئولان ارشد سعودی، از جمله دو برادر بن‌سلمان هم حضور داشتند موضوع ایران، چین، سوریه و به ویژه روابط ریاض و تل‌آویو هم مورد بررسی قرار گرفت که مسئله برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و سعودی اصلی‌ترین دستور کار سفر سالیوان به ریاض بوده است که با توجه به بیانیه صادر شده، هیچ توفیقی در هیچ موردی نداشته است.
 
2ـ آهن قراضه‌های آمریکایی در اوکراین
روزنامه آمریکایی پلتیکو گزارش داد، واشنگتن از ماه سپتامبر امسال تحویل تانک‌های آبرامز به اوکراین را شروع می‌کند. بر اساس این گزارش، دولت آمریکا در ماه اوت چند دستگاه از این تانک‌ها را برای نوسازی به آلمان می‌فرستد. این منابع که نام‌شان را فاش نکردند با بیان این مطلب گفتند: «به مجرد تکمیل شدن این فرآیند اولین محموله از تانک‌های آبرامز ماه بعد از آن به اوکراین ارسال خواهد شد.» به نوشته پلتیکو، آمریکا تانک‌های آبرامز قدیمی‌تر خود از مدل M1A1 به جای نسخه جدیدتر A2 که برای نهایی شدن ارسالش به اوکراین به یک سال زمان نیاز دارد، ارسال خواهد کرد. بخش اول این تانک‌ها شامل شش تا هشت دستگاه خواهد بود. طبق گزارش این نشریه آمریکایی، نسخه‌های قدیمی‌تر تانک آبرامز که به اوکراین فرستاده می‌شود، بدون فناوری‌های پیشرفته حساس بوده و برخی از دستگاه‌ها حتی فاقد زره پیشرفته مبتنی بر اورانیوم ضعیف شده هستند. بر همین اساس باید گفت امریکا در حال ارسال آهن‌قراضه به اوکراین است چرا که آبرامز بدون این سطوح حفاظتی هیچ ارزش ذاتی ندارد و به راحتی با راکت آر‌پی‌جی هم منهدم می‌شود!
 
3ـ صهیونیست‌ها بر لبه پرتگاه
خاخام شموئل رابینویتص، خاخام دیوار براق در بیت‌المقدس ضمن اذعان به قرار گرفتن رژیم صهیونیستی بر لبه پرتگاه به واسطه اختلافات اخیر در بین شهرک‌نشینان گفت: «امیدوارم خدای ناکرده جنگ برادرکشی رخ ندهد و یا اصلا در مورد آن صحبت نشود. البته باید با زبان پاک و با کلمات مناسب صحبت کنیم، اما شکی نیست که من مضطرب هستم. هیچ دلی نیست که نگران آنچه امروز در این رژیم می‌گذرد نباشد، هیچکس نیست که نگران آنچه می‌گذرد نباشد، وقتی می‌بینید جایی که به او رسیده‌ایم، به جایی که خراب شده و لبه پرتگاه تبدیل شده، من حاضر نیستم بپذیرم که ما در پرتگاه هستیم، به محض اینکه کسی فکر می‌کند در پرتگاه است، ناامید می‌شود و ما نباید ناامید شویم، حتی در این لحظه باید دائماً امیدوار باشیم. فکر کنید ما در لبه پرتگاه هستیم و بایستید، فکر کن، مشاهده کن و ببین چگونه برادران را به هم نزدیک می‌کنیم، زیرا ما برادر هستیم، این یک نصیحت نیست، حقیقت است، وقتی روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم، الان هم نباید به زوال ادامه دهیم، موظفیم متوقف شویم.»
 
4ـ دیپلماسی بهترین راه مسئله هسته‌ای
وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد سابق آمریکا با ایران گفت: «ما در مذاکره باید درک کنیم که همه طرف‌ها منافع خود را دارند و این منافع متفاوت است. بنابراین، مذاکره بیشتر آشنایی با منافع طرف مقابل است. نه به این دلیل که با آنها موافق هستیم، زیرا ما قطعا با ایران موافق نبودیم. اما ما کاملاً می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که آنها هرگز نمی‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند. من هنوز معتقدم دیپلماسی بهترین راه برای انجام این کار است.» شرمن که این روزها بازنشسته شده است در ادعایی مضحک حرف همیشگی آمریکایی‌ها را مطرح کرده و گفت: «آمریکا برای هرگونه احتمالی آماده است.» 
 
 
▼ اخبار کوتاه
اتفاق غیر معمولی در کارخانه صهیونیستی/ پس از آتش‌سوزی در کارخانه تسلیحات رژیم صهیونیستی اور راوید گزارشگر نظامی کانال 12 رژیم صهیونیستی نوشت: «آتش و دود زرد مرموز بر فراز هرتزلیا، اتفاق غیرمعمول دیگری در منطقه کارخانه قدیمی البیت. سازمان آتش‌نشانی و نجات گفته هیچ ترسی از نشت مواد خطرناک وجود ندارد. این حادثه یک ماه پس از وقوع یک انفجار مهیب در همان مکان رخ می‌دهد، تصمیم گرفته شد که منطقه برای بازرسی کامل بسته شود.»
 
رشد تجارت ایران و هند/ بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد تجارت ایران و هند در سال گذشته رشد حدود 50 درصدی داشت. واردات ایران از این کشور در سال گذشته نسبت به سال 1400 با رشد 80 درصدی مواجه شد. برنج کامل سفید شده نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از 1/1 میلیارد دلار خرج برداشته و 40/72 درصد واردات هند به ایران را شامل می‌شود. بعد از آن چای سیاه است.
 
گاف حفاظتی نظامیان انگلیس/ هفته پیش اعلام شد که آمریکایی‌ها ایمیل‌هایی که باید برای پنتاگون می‌فرستادند را به کشور مالی فرستاده‌اند. دلیلش هم شباهت دامنه اینترنتی کشور مالی (.ml) با پنتاگون (.mil) است. حالا روزنامه تایمز انگلیس هم اعلام کرده که وزارت دفاع انگلیس هم اشتباهی برخی ایمیل‌هایی که برای پنتاگون باید می‌فرستاد را به مالی فرستاده است. نکته عجیب اینکه مالی متحد روسیه محسوب می‌شود.
 
این دانشگاه، شریف است/ کاربری با انتشار تصویر هیئت عزاداری دانشگاه شریف نوشت: «تصویر واقعی دانشگاه شریف را انبوه جوانان سلیم‌النفسی تشکیل می‌دهند که در دهه محرم هر شب در عزای سیدالشهداء(ع) و یارانش اشک می‌ریزند، نه معدود دانشجویان بی‌ادب و فحاشی که در ایام اغتشاشات توسط رسانه‌های ضدانقلاب بزرگ‌نمایی شدند.»
 
فرصت‌های قاره سیاه/ فرشاد عادل، پژوهشگر مطالعات استراتژیک گفت: «تا سال 2050 بیش از یک‌چهارم جمعیت جهان در آفریقا زندگی می‌کنند و جمعیت نیجریه تا آن زمان به 400 میلیون نفر می‌رسد. باید با ایجاد کریدور‌های مختلف از این فرصت استفاده کنیم. اردوغان بیشترین سفر را در بین رهبران منطقه‌ای به آفریقا داشته است.
 
عرضه بالا و تقاضای کم مسکن/ به گزارش رسانه‌ها در ماه‌های محرم و صفر تعداد معاملات مسکن در ایران کاهش پیدا می‌کند به دلیل انتظارهای کاهشی در بازار مسکن، عرضه بیشتری نسبت به تقاضا وجود دارد.
 
خسارت نجومی اوکراینی‌ها/ فایننشال‌تایمز به نقل از منابع اوکراینی و غربی نوشت: کی‌یف در ضد حمله اخیر تقریبا یک‌پنجم تجهیزات ناتو که برای عملیات ارسال شده بود، را از دست داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات