صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۴۳۴

بدترین مخمصه برای جمهوریخواهان/ آیا ترامپ از حضور در انتخابات محروم می‌شود؟

اگر اتهام ترامپ در پرونده مربوط به حادثه ششم ژانویه درخصوص تحریک هوادارانش مبنی بر تسخیر کنگره به اثبات برسد، وی احتمالا با رای دیوان عالی آمریکا برای همیشه از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری محروم خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حسین یاری

صدور کیفرخواست اخیر علیه ترامپ به سبب نقشی که در حادثه حمله به کنگره در سال ۲۰۲۱ میلادی ایفا کرده است، مولد بحران‌های تازه‌ای در اردوگاه جمهوریخواهان بوده است. در هر حال، ترامپ با وجود داشتن مخالفانی در حزب جمهوریخواه، اکنون نامزد برتر این حزب می‌باشد. در نظرسنجی‌های داخلی صورت گرفته در حزب جمهوریخواه، وی توانسته است بر رقبایش مانند دیسانتیس غلبه پیدا کرده و از اکنون، دغدغه‌ای بابت راهیابی به دور پایانی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ندارد. با این حال، اگر اتهام ترامپ در پرونده مربوط به حادثه ششم ژانویه درخصوص تحریک هوادارانش مبنی بر تسخیر کنگره به اثبات برسد، وی احتمالا با رای دیوان عالی آمریکا برای همیشه از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری محروم خواهد شد.

واکنش ترامپ نسبت به کیفرخواست
رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده در واکنش به کیفرخواست دادستانی ایالات متحده خطاب به حامیانش نوشت آمریکا کشوری در حال افول است، اما ما آن‌را دوباره عالی خواهیم کرد. ارائه سومین کیفرخواست دادستانی ایالات متحده علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده با واکنش‌های متفاوت مواجه شد. از رهبران دموکرات کنگره گرفته تا مایک پنس، معاون پیشین ترامپ که مدت‌ها است در انتقاد از رئیس سابق خود سخنرانی می‌کند.
با این‌حال شاید مهم‌ترین واکنش، اظهارنظر شخص ترامپ درباره این کیفرخواست باشد. ترامپ یک روز پیش از طرح اتهام‌های جدید گفته بود که به دلیل مورد توجه قرار گرفتن پرونده مالی هانتر بایدن، پسر هانتر بایدن، پیش‌بینی می‌کند که اتهام‌های جدیدی علیه او مطرح شود تا توجه‌ها از هانتر بایدن پراکنده شود. به گزارش نشریه «هیل» که اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ ایالات‌متحده را پوشش می‌دهد، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، در پلتفرم «تروت سوشال» که خود بنیانگذار آن است، نخست از تمامی حامیان خود «تشکر کرد» و گفت: «از همه متشکرم! من هرگز قبلا از هیچ چیزی (اشاره به کیفرخواست) آنقدر حمایت نکرده بودم.»

آیا ادعا‌های ترامپ صحیح است؟
رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده نوشت: «این کیفرخواست بی‌سابقه علیه رئیس‌جمهوری موفق و نامزد پیشرو، تا حد زیادی، هم در حزب جمهوری‌خواه و هم در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ همه افراد و سازمان‌های آمریکایی را بیدار خواهد کرد. آمریکا کشوری است در حال افول، اما ما دوباره آن را عالی خواهیم کرد!.»
دونالد ترامپ پیش‌تر نیز هرگونه تخلف را رد کرد و ادعای بازپرس ویژه، جک اسمیت را «ادعانامه ساختگی دیگری» خواند. ترامپ، جک اسمیت را یک دادستان «مجنون» خواند که می‌خواهد جلوی شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را بگیرد. این درحالی است که اسمیت در ادعانامه خود را طرح چهار اتهام علیه ترامپ مربوط به حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، خواستار دادگاهی سریع برای ترامپ شده است.
دونالد ترامپ، اصلی‌ترین نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات‌متحده است. ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ کیفرخواستی که در آن رئیس‌جمهوری به «توطئه برای فریب ایالات متحده و توطئه علیه حقوق شهروندان در تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ متهم‌شده» را به آزار و اذیت شهروندان در زمان آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی شبیه دانست. کیفرخواست علیه دونالد ترامپ ادعانامه‌ای ۴۵ صفحه‌ای است. رئیس‌جمهوری پیشین باید در دادگاهی در واشنگتن‌دی‌سی، پایتخت ایالات متحده و مقر کنگره حاضر شود.
در هر حال، با توجه به تاکید مکرر ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و فراتر از آن، اثبات مواردی مانند تماس تلفنی رئیس‌جمهور سابق آمریکا با فرماندار ایالت جورجیا در زمان شمارش آرا و تلاش برای وادارسازی وی مبنی بر اعلام معکوس نتایج انتخابات در این ایالت (که با پیروزی جو بایدن و دموکرات‌ها همراه بود)، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از اکنون باید بازنده پرونده جدید دانست! اما نتیجه این دادگاه را مستندات حقوقی رقم نمی‌زند و قطعاً کشمکش نهاد‌های سیاسی و امنیتی آمریکا در پشت پرده معادلات قدرت در این کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای در صدور حکم نهایی دادگاه خواهد داشت. برخی لابی‌های قدرت در آمریکا خواستار حذف همیشگی ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا بوده و برخی دیگر، بالعکس در صدد احیای وی در کاخ سفید می‌باشند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟
حدود ۸۸ درصد از جمهوریخواهان تاکید کرده‌اند که در صورت نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی از وی حمایت خواهند کرد. این در حالیست که ۸۳ درصد از دموکرات‌ها نسبت به حضور بایدن در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کنند. البته این نظرسنجی، در شرایط کنونی صورت گرفته و تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۴ می‌تواند با تغییراتی اساسی مواجه شود! در سطح کلان و کلی، ۵۵ درصد از شهروندان آمریکایی نسبت به ترامپ تنفر دارند و اعلام کرده‌اند تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند به ترامپ رای دهند. همچنین میانگین دو نظرسنجی اخیر در آمریکا نشان می‌دهد میزان محبوبیت عمومی بایدن و ترامپ در کل این کشور حدود ۴۳ درصد (در وضعیت برابر) می‌باشد. اما آنچه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تعیین می‌کند، اساساً نظرسنجی‌های سراسری نیست! به نظر می‌رسد ترامپ در این مسیر دشواری‌های زیادی دارد، زیرا ضمن تکرار پیروزی قبلی خود در ایالاتی مانند اوهایو و فلوریدا، باید در ایالاتی مانند جورجیا، آریزونا، ویسکانیسین، جورجیا، میشیگان و پنسیلوانیا بازی را به سود خود تغییر دهد. نکته مهم‌تر اینکه در میان رای‌دهندگان مستقل، ترامپ از حمایتی ۳۷ درصدی و بایدن از حمایتی بیشتر (۴۲ درصدی) برخوردار است. همین موضوع، سیگنال مثبتی را به اردوگاه انتخاباتی بایدن و دموکرات‌ها مخابره کرده و در مقابل، نگرانی‌های ترامپ و جمهوریخواهان را بیشتر ساخته است.

نکته مهم‌تر اینکه ترامپ، در حال حاضر درگیر یک سری تحقیقات جنایی از جمله تحقیق در مورد تلاش او برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است، اما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا (بایدن) چنین دغدغه‌ای ندارد. در هر حال، اگر ترامپ در پرونده دخالت در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ محکوم شود، دیگر کلیت حضور وی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آتی زیر سوال خواهد رفت. در این صورت، باید دید که آیا ترامپ حاضر به حمایت از نامزد‌های دیگر حزب جمهوریخواه مانند دیسانتیس فرماندار فلوریدا خواهد بود یا خیر؟! در مقابل، برخی از تحلیلگران معتقدند در نهایت، ترامپ به هر قیمت ممکن مجوز حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را به دست خواهد آورد و نهایتاً در رقابت با بایدن حاضر خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات