صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۴۲۷۴

تخصیص ارز دارو و مواد غذایی در بودجه مانع فشار اقتصادی به مردم می‌شود

غذا و دارو جزء کالا‌های بسیار ضروری به شمار می‌روند به این خاطر که سهم بسیار مهمی در سبد هزینه‌های مردم دارند به این خاطر باید دولت و مجلس در تنظیم، اصلاح و تصویب بودجه توجه بسیار ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ رحمان سعادت

یکی از موضوعاتی که در مسائل مرتبط با بودجه بسیار حائزاهمیت است و به دلیل اهمیت آن دولت و مجلس باید توجه ویژه‌ای بدان داشته باشند وضع بودجه مناسب و مرتبط با تامین دارو و مواد اولیه و کالا‌های اساسی مرتبط با بخش تغذیه مردم است.
در این موضوع تردیدی وجود ندارد که غذا و دارو جزء کالا‌های بسیار ضروری به شمار می‌روند به این خاطر که سهم بسیار مهمی در سبد هزینه‌های مردم دارند به این خاطر باید دولت و مجلس در تنظیم، اصلاح و تصویب بودجه توجه بسیار ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
با توجه به اینکه بعد از تشدید تحریم‌ها هزینه‌های بسیاری به دلیل افزایش تورم بر سبد هزینه‌های مردم تحمیل شده قطع به یقین واردات کالا‌های اساسی و مواد اولیه ضرورتی انکار ناپذیر است، بنابراین ضرورت دارد دولت از این محل‌ها بخشی از فشار مالی ناشی از تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم را جبران کند.
آنچه در این موضوع حائز اهمیت است کاهش بار فشار مالی از مقوله سلامت مردم است. با توجه به اینکه اقتصاد سلامت و تنظیم درست آن برای جلوگیری از فشار بار مالی بر جامعه و اقتصاد کشور برای بسیاری از کشور‌های توسعه یافته بسیار حائز اهمیت است نیاز است در ایران نیز به این مقوله توجهی جدی شود چرا که بخشی از اعتراض مردم به مسوولان می‌تواند ناشی از گرانی و افزایش قیمت کالا‌های اساسی و دارو باشد.
مساله حائز اهمیت این است که حمایت دارویی و تغذیه‌ای از مردم بخصوص طبقات متوسط به پایین به قدری حائز اهمیت است که حتی دولت‌های کشور‌هایی که رویکرد حاکمیتی ان‌ها در اقتصاد سرمایه داری است نسبت به تبعات بی توجهی به عدم تامین دارو و غذای مردم جامعه بسیار آگاه هستند به این خاطر نسبت به تامین دارو و غذای رایگان و یا ارزان قیمت جامعه بسیار مقید هستند.
در این موضوع تردیدی نیست که متاسفانه به دلیل افزایش جمعیتد میانسالان در کشور و اینکه جمعیت ما به سمت پیری در حال حرکت است و به این دلیل طبیعتا نیاز به دارو در جامعه افزایش می‌یابد و تقاضا برای دارو بیشتر می‌شود لازم است دولت به تخصیص ارز مناسب برای تهیه دارو و غذا و مواد اولیه پیشگام باشد تا بار فشار مالی از دوش قشر‌هایی که نیازمند خدمات و حمایت بیشتری در جامعه هستند برداشته شود.
بی تردید برای رفع نیاز‌های دارویی و غذایی مردم جامعه بخصوص اقشار متوسط به پایین جامعه لازم است دولت از سال ۱۴۰۳ به بعد ردیف خاصی برای یارانه‌های دارو درنظر بگیرد تا دولت و مجلس نقش موثری در افزایش رفاه بخصوص سالمندان و نیازمندان واقعی جامعه داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات