صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۵۹

چرا جنایات اسرائیل با چراغ سبز غرب انجام می‌شود؟

«تاریخ ما و مسؤولیت‌مان، وظیفه همیشگی دفاع از موجودیت و امنیت اسرائیل را بر دوش ما تحمیل می‌کند». شاید این جمله اولاف شولتس در پارلمان آلمان را باید ترجیع‌بند اظهارات همه مقامات ارشد دولت ائتلافی حاکم بر آلمان دانست؛ دولت موسوم به چراغ راهنمایی که ظاهرا قرار است کماکان در برابر همه جنایت‌های رژیم صهیونیستی حتی جنایات اخیر در غزه همچنان «سبز» بماند. حتی اگر افکار عمومی آلمان تردیدهای جدی درباره موضع دولت این کشور داشته باشد و جریانات اعتراضی در خیابان یا فضای مجازی در آلمان انتقادهای فراوانی را نسبت به موضع حمایتی دولتمردان آلمان نسبت به رژیم صهیونیستی در حوادث اخیر به صورت گسترده‌ای ابراز کنند.
طی روزهای گذشته و پس از توفان الاقصی مقامات آلمانی که در شوک این اقدام قرار گرفته بودند سعی کردند به هر نحو ممکن و با تشدید کمک‌های نظامی و امنیتی خود به رژیم صهیونیستی به نوعی در کنار این رژیم در حملاتش به غزه  قرار گیرند. روزنامه بیلد آلمان در همین ارتباط گزارش داد فرماندهی نیروهای ویژه ارتش آلمان (KSK) و یگان نیروهای ویژه نیروی دریایی (KSM) که به «شناگران رزمی» معروف هستند، برای کمک به برنامه‌های احتمالی رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده، در قبرس مستقر شده‌اند. واحد نیروهای ویژه پلیس فدرال متخصص در نجات گروگان‌ها GSG9 هم به این منطقه اعزام شده است. آلمان همچنین به رژیم صهیونیستی برای استفاده از پهپادهای «حرون» مجوز ویژه داده است. با توجه به نوع عملیات این پهپادها که مخصوص جمع‌آوری اطلاعات در پروازهای طولانی است به نظر می‌رسد قصد آلمان از این اقدامات مدیریت تنش طولانی یا کمک به برنامه‌ریزی برای گسترش تنش در منطقه باشد.
رژیم صهیونیستی هم از آلمان خواسته است جلیقه‌های محافظ در اختیار نظامیان صهیونیست قرار دهد و برلین نیز ضمن پاسخ مثبت به این درخواست وعده داده به نیروهای نظامی این رژیم کمک‌های پزشکی ویژه ارائه می‌کند.
همه این به تعبیر اولاف شولتس «حمایت‌های ویژه» در حالی است که درصد زیادی از افکار عمومی در آلمان این روزها نه‌تنها به همدردی با مردم فلسطین اقدام می‌کنند، بلکه به زعم مقامات آلمانی امکان برگزاری راهپیمایی‌های حمایتی نهادهای یهودی در آلمان هم با خطراتی مواجه شده است. در همین ارتباط دادگستری آلمان اخیرا اعلام کرد یک تبعه آلمانی ۲۹ ساله را به ظن برنامه‌ریزی برای حمله به تظاهرات حامیان اسرائیل بازداشت کرده است. هرچند به نظر می‌رسد این موضوع یک سناریوی برنامه‌ریزی‌شده برای توجیه عدم برگزاری رویدادهای حمایتی گسترده از صهیونیست‌ها باشد اما روی دیگر این اتفاق نشانگر وسعت و عمق انزجار عمومی نسبت به نوع مواجهه آلمان در تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و چراغ سبز دولت آلمان نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.
این حجم حمایت گسترده از رژیم صهیونیستی توسط آلمان و دیگر دولت‌های اروپایی به این خاطر صورت می‌گیرد که شواهد قابل اتکایی که کم‌کم در حال آشکار شدن است، از اختلال وسیع در دستگاه‌های تصمیم‌ساز اسرائیلی و نهادهای سیاسی و نظامی - امنیتی تل‌آویو بعد از غافلگیری در عملیات توفان الاقصی حکایت می‌کند، حتی برخی کارشناسان آگاه به مسائل اسرائیل این اختلال را با  عناوینی مثل فروپاشی دستگاه جنگی و سیاسی رژیم صهیونیستی توصیف کرده‌اند.
باید خاطرنشان کرد حضور سران اروپایی در تل‌آویو در فاصله‌ای کمتر از 3 روز بی‌سابقه است. حضور نخست‌وزیر انگلستان، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه در سرزمین‌های اشغالی آن هم در وضعیتی که اسرائیل در فلسطین اشغالی شرایط جنگی اعلام کرده بود، تنها برای ابراز همدردی با سران اسرائیلی انجام نشده است. مقامات این 3 کشور غربی نگران فروپاشی نهادی اسرائیل هستند. تصاویر رعب و وحشت صدراعظم آلمان و تیم همراهش در کف زمین فرودگاه بن‌گوریون در لحظه حمله موشکی به تل‌آویو، یا پیشنهاد بلندپروازانه امانوئل مکرون مبنی بر ایجاد ائتلاف نظامی برای مبارزه با جنبش حماس، در حالی که پاریس به‌تازگی نظامیانش با رسوایی هرچه تمام‌تر از نیجر اخراج شده‌اند شاید به روشنی گواه این مطلب است که غرب جنگ اسرائیل با غزه را جنگ خود می‌داند. البته سران اروپایی می‌دانند که حمایت بی‌حد و حصر از اسرائیل در کشتار نفرت‌انگیز زنان و کودکان فلسطینی هزینه گزافی برای آنان خواهد داشت.
منبع: روزنامه وطن امروز/عابد اکبری/کارشناس مسائل اروپا

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات