صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۳۴۷۵

التماس نتانیاهو برای آتش بس/ آشفتگی در اردوگاه دشمن

 شکست تمام عیار رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و در میدان نبرد به اندازه ای بود که نتایاهو بعنوان نخست وزیر این رژیم از فرستاده ویژه بایدن به سرزمین های اشغالی در خواست می کند که هر چه سریعتر روند آتش بس در غزه را پیگیری کند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

 شکست تمام عیار رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و در میدان نبرد به اندازه ای بود که نتایاهو بعنوان نخست وزیر این رژیم از فرستاده ویژه بایدن به سرزمین های اشغالی در خواست می کند که هر چه سریعتر روند آتش بس در غزه را پیگیری کند. موضوعی که نشان می دهد که اوضاع در میدان نبرد و سرزمین های اشغالی بشدت در وضعیت بدی برای رژیم صهیونیستی قرار دارد. به طوری که ارتش رژیم صهیونیستی در طول 50 روز بمباران غزه و نزدیک به سه هفته عملیات زمینی هیچ گونه دستاوردی را بدست نیاورد.  این در حالی است که رژیم صهیونیستی رسوایی و بدنامی در این جنگ را در کشتار غیرنظامیان و انجام شنیع‌ترین رفتارهای جنگی به جان خرید تا دستاوردی عینی در شکستن توان مردم غزه و نابودی مقاومت و حماس به دست آورد.  ارتش رژیم صهیونیستی ده‌ها نظامی و صدها تانک و ادوات زرهی خود را از دست داد  و در مقابل نتوانست به اهدافی که از پیش اعلام کرده بود برسد. نابودی حماس و از بین بردن زیر ساخت های مقاومت در غزه و همچنین آزادی اسرا از جمله اهداف رژیم اشغالگر صهیونیستی بود.  

التماس نتانیاهو برای آتش بس
 رسانه آمریکایی آکسیوس حاکی است نخست‌وزیر اسرائیل ضمن اذعان به نیاز به توافق با حماس، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته برای محقق کردن این توافق یک بار دیگر با امیر قطر تماس بگیرد. پایگاه آکسیوس، نزدیک به منابع آمریکایی و اسرائیلی در گزارش روز پنجشنبه خود تصریح کرد "نتانیاهو بازوی یک مقام دولت جو بایدن را که مامور پیگیری پرونده تبادل اسرا بوده گرفته و گفته «ما به این توافق نیاز داریم". آکسیوس نوشته بایدن بعد از عملیات حماس، «جیک سالیوان» مشاور ارشدش در مسائل خاورمیانه و یکی دیگر از مشاوران ارشد خود به نام «جاش گلتزر» را مامور تشکیل یک کارگروه مخفیانه برای آزاد کردن «اسرا» کرده است. طبق نوشته آکسیوس، یک مقام آمریکایی گفت در یکی از جلسات مک‌گورک با نتانیاهو، هنگامی که مک‌گورک داشت جلسه را ترک می‌کرد، نتانیاهو بازوی او را گرفت و گفت: «ما به این توافق نیاز داریم». او سپس از مک‌گورک خواسته بایدن یک بار دیگر با امیر قطر تماس بگیرد تا بتواند توافق تبادل اسرا را به سرانجام برساند.

آشفتگی در اردوگاه دشمن
 یوسی کوهن، رئیس سابق موساد را به نمایندگی از خود برای آزادی اسرای اسرائیلی در غزه به دوحه فرستاد. تل‌آویو به قدری به این مساله نیاز داشت که کوهن با دفاع از روند مذاکرات تبادل اسرا میان ‎حماس و ‎اسرائیل با میانجیگری ‎مصر و ‎قطر به انتقاد از مخالفان نقش‌آفرینی دوحه در این مذاکرات پرداخت و گفت اسرائیل در مقطع کنونی برای حل و فصل پرونده‌های موجود به قطر نیاز دارد. سفر غیرمنتظره رئیس سابق دستگاه جاسوسی اسرائیل البته ناراحتی و خشم دیوید بارنیا، رئیس کنونی موساد را به دنبال داشت. همچنین این گفته کوهن در یک مصاحبه مبنی بر اینکه او و رئیس موساد، درباره سفرش به قطر در هماهنگی کامل هستند، منجر به واکنش تند بارنیا، رئیس فعلی موساد شد. بلافاصله پس از این مصاحبه، بارنیا با نتانیاهو تماس گرفت و از او خواست بیانیه‌ای رسمی صادر کند که به صراحت نشان دهد تنها طرفی که آزادی اسرا را به عهده دارد، موساد است، نه آنطور که یوسی کوهن ادعا می‌کند. در نهایت هم دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد تنها یک نهاد رسمی وجود دارد که آزادی اسرا را مدیریت می‌کند اما یوسی کوهن با موافقت نتانیاهو این اقدامات را انجام داده است. این موضوع نشان‌دهنده آشفتگی و سردرگمی در دستگاه تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی است و از طرف دیگر نیاز شدید اسرائیل به مذاکره با حماس را در آن مقطع نشان می‌دهد.

اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی بهم ریخته است
جروزالم‌پست دو هفته قبل در گزارشی نوشت جنگ با حماس نیم میلیون از ساکنان سرزمین های اشغالی را به پناهجو تبدیل کرده است.  روزنامه یدیعوت آحارانوت روز پنجشنبه اول آذر به نقل از وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نوشت "جنگ علیه غزه هزینه‌های بسیار سنگینی را به این رژیم تحمیل خواهد کرد و این رژیم تا ده‌ها سال کسری بودجه خواهد داشت. وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد جنگ این رژیم علیه غزه، در چند ماه آینده هزینه‌های سنگین و چه بسا بسیار سنگینی تا حدود ۲۵۰ میلیارد شِکِل (واحد پول این رژیم) را به تل‌آویو تحمیل خواهد کرد. از طرف دیگر، نتانیاهو طی یک‌ ماه گذشته از سوی خویشاوندان اسرا به کم‌کاری برای آزادی این اسرا از دست حماس متهم شده و بابت این موضوع بشدت تحت فشار قرار گرفته بود. برخی اعضای کابینه جنگ نتانیاهو روز سه‌شنبه - پیش از اعلام آتش‌بس و مبادله اسرا - در بیت‌المقدس با خویشاوندان اسرا که برای نشان دادن اعتراض خود به نتانیاهو یک مسیر طولانی را پیموده بودند دیدار کردند. روزنامه گاردین گزارش داد در این دیدار مشاجره‌هایی میان خانواده‌های اسرا و برخی مقام‌های اسرائیلی اتفاق افتاده است"

جنگ غزه، باتلاقی برای آمریکا
"فارن پالیسی" ماه گذشته در گزارشی از شکاف گسترده در دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره جنگ غزه پرده‌برداری کرد؛ گزارشی که نشان می‌داد دولت با موج فزاینده‌ای از انتقادات و استعفای کارکنان وزارت خارجه روبه‌رو است. این در کشوری که وطن دوم اسرائیلی‌ها محسوب می‌شود، برای سیاست خارجی آمریکا که اصل بنیادین و غیرقابل تغییرش حمایت همه‌جانبه از اسرائیل است، به‌مثابه یک زلزله سیاسی و دیپلماتیک می‌ماند.  سیاست خارجی دولت بایدن این روزها مجبور است در چند جبهه دشوار مبارزه کند؛ در خارج از خانه، رژیم صهیونیستی بار دیگر پای دولت بایدن را به یک باتلاق غیرقابل بازگشت کشانده است و در داخل خانه این‌ بار واشنگتن با محدودیت‌های ساختاری و هنجاری در اعطای مجوز به اسرائیل برای پیشروی جنگی روبه‌رو است و تیم بایدن توان اقناع افکار عمومی و حتی دیپلمات‌های دپارتمان وزارت خارجه را هم ندارد.

شدت گرفتن حجم و دامنه جبهه‌های دیگر مقاومت از شمال و جنوب در سرزمین‌های اشغالی می تواند آمریکا را گرفتار کند. در روزهای اخیر حزب‌الله لبنان، با موشک‌های سنگین اهداف نظامی صهیونیست‌ها را هدف اصابت قرار داد.  از جنوب هم اقدامات انصارالله یمن که به توقیف کشتی ررژیم صهیونیستی «گلکسی لیدر»  در دریای سرخ منجر شد، در کنار آخرین حمله مقاومت عراق به پایگاه عین الاسد با موشک بالستیک که به اعتراف پنتاگون باعث جراحت 10 نظامی آمریکایی شد، پیام واضحی برای کاخ سفید داشت. کارشناسان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اقدام یمن در توقیف کشتی صهیونیست‌ها را به منزله ایجاد یک شکاف در دیوار دفاعی ضخیم تدارک دیده‌شده آمریکا برای دفاع از رژیم اشغالگر و تجاوزات آن به غزه ارزیابی کردند. روزنامه العربی الجدید در گزارشی در این باره نوشته است: باب المندب، گذرگاه استراتژیک یمن در دریای سرخ، با توجه به تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و توقیف یک کشتی این رژیم توسط نیروهای مسلح یمن، در خط مقدم تشدید درگیری‌ها در منطقه قرار گرفته ‌است و توسعه این رویدادها ممکن است تأثیر گسترده‌ای بر تجارت بین‌المللی از جمله تجارت نفت داشته باشد.

نتیجه گیری

خوشحالی مردم غزه و بازگشت مردم به شمال نوار غزه بعدا از اعلام آتش بس چهار روز در کنار وضعیت بهم ریخته رژیم صهیونیستی نشان می دهد که تا به امروز بازنده اصلی تحولات غزه محور عبری- غربی بوده است. موج گسترده بازگشت مردم مقام غزه به خانه و کاشانه ویران شده خود بعد برقراری اتش بس چهار روزه و به رغم تهدیدات مدام صهیونیست ها، مسئله ای بود که روز گذشته نگاه رسانه ها را به خود جلب کرد. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد ساکنان مناطق شمالی که در پی حملات صهیونیست‌ها به جنوب غزه رفته بودند، پیش چشم اشغالگران در حال بازگشت به محل زندگی خود هستند.

مقاومت مردم فلسطین معادلات منطقه را در راستای منافع فلسطین رقم زده است. در واقع این موفقیت ها با عملیات طوفان الاقصی شروع و با مقاومت مردم در غزه کامل شد. سردرگمی نتانیاهو و آشفتگی کابیته وی نشان می دهد که نخست وزیر از تحولات آینده منطقه بشدت در هراس هستند. بر اساس همین واقعیات است که کارشناس تلویزیون وزارت خارجه ایالات متحده، صدای آمریکا روز گذشته اذعان کرد: هر مدلی جنگ تمام شود، زندگی سیاسی نتانیاهو نیز پایان خواهد یافت. نتانیاهو دیگر جایی در آینده اسرائیل ندارد

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات