صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۷۸

حاج قاسم که بود؟/ از سرباز صفر وطن تا الگوی نسل امروز

۱۳ دی ماه یادآور بزرگمردی است که به دست پهپاد‌های دشمن در سوریه به شهادت رسید؛ سردار حاج قاسم سلیمانی از آن دست قهرمانانی است که برای همیشه تاریخ در دل و ذهن این ملت جا خوش کرده و دلاور مردی‌ها و رشادت‌ها و شجاعت زبانزدش ثبت و ضبط خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ ملیحه زرین‌پور

۱۳ دی ماه یادآور بزرگمردی است که به دست پهپاد‌های دشمن در سوریه به شهادت رسید؛ سردار حاج قاسم سلیمانی از آن دست قهرمانانی است که برای همیشه تاریخ در دل و ذهن این ملت جا خوش کرده و دلاور مردی‌ها و رشادت‌ها و شجاعت زبانزدش ثبت و ضبط خواهد شد.
حتی دشمن هم به بزرگی و اقتدار، صلابت و توان مدیریتی و نظامی این سردار بزرگ اسلام معترف بود، سرداری که چنان دشمنان را به ترس و واهمه می‌انداخت که خواب راحت نداشتند؛ سرداری که داعش و تکفیری‌های جنایتکار را در سوریه و عراق با روش‌های تاکتیکی و جنگ نوین نابود کرد و اجازه نداد هیچ دشمنی به خاک و ناموس وطن چشم چپی بیندازد. فرقی نمی‌کرد اینوری باشی یا آنوری، خارج‌نشین و داخلی، چپی یا راستی، اصلاحی و اصولی و ولایی هیچ تفاوتی نداشت وقتی حاج قاسم محبوب همه این دل‌ها بود و همه به اقتدار و صلابت و شجاعتش باور داشتند.

مرد میدان بود
به اعتراف همگان حاج قاسم مرد میدان‌های آتش و گلوله و خون، مرد نبرد‌های سخت و عملیات‌های پیچیده نظامی بود و می‌توان او را قهرمان داستان‌های اساطیری در عصر نوین دانست؛ اسطوره‌ای مردم دار و ولایی، اما مقتدر و قدرتمند! سربازی ولایتمدار، اما فرمانده نبرد‌های پیچیده مردی از دلِ روستایی دورافتاده از دل کرمان، که ساده‌زیست و ساده زیستی را همچون رهبرش سرلوحه خود قرار داد.

از فرش تا عرش
بزرگمردی که از چوپانی به بلندای وسعت آسمان‌ها و فرماندهی لشگر قدس رسید. مردی که از چیزی نمی‌ترسید.
حاج قاسم فرمانده پیچیده‌ترین جنگ‌های نیابتی قرن بود که یک سرش ماردوشی به نام داعش بود و سر دیگرش شیاطینی مانند آمریکا و اسرائیل بودند.
حاج قاسم محبوب دل‌های مردمان پارسی زبان و عرب و ترک و بلوچ و کرد ایران و عراق و سوریه و همه بلاد مسلمان نهایتاً در ۱۳ دی ماه سال ۹۸ توسط پهپاد‌های دشمن زبون ترور شد. بزرگ مردی از تبار سرداران شجاع دل و بی‌باک و قهرمانی بی‌مانند که امروز الگوی بی‌بدیلی برای جوانان و نوجوانان این سرزمین است. خودش می‌گفت که سرباز صفر وطن است، ولی قطعاً در زمره بزرگترین و محبوب‌ترین سرداران و فرماندهان تاریخ بلند بالای ایرانی بوده و هست.

زندگی ساده بزرگ مردی از تبار سرداران
سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری چشم به جهان گشود. ۱۱ سال بیشتر نداشت که پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت. پس از اخذ دیپلم به شغل بنایی مشغول شد و بعد‌ها فعالیت خود را به عنوان پیمانکار در اداره آب کرمان آغاز کرد. در حوادث و جریانات انقلاب یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌های کرمان بود. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ همزمان با پیمانکاری در اداره آب کرمان به صورت افتخاری به عضویت سپاه کرمان درآمد. پیش از آغاز دفاع مقدس و با شورش کرد‌ها به مناطق غرب کشور رفت.

حاج قاسم از همان ابتدا ولایی بود و جانش را برای وطن می‌داد و از تمام توان خود در جهت پایداری از میهن بهره می‌برد؛ با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حاج قاسم سلیمانی چندین گردان از کرمان را آموزش داد و به همراه آن‌ها راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شد. او حتی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را نیز برعهده داشت. اواخر سال ۱۳۶۰ طی حکمی به فرماندهی تیپ ثارالله منصوب شد. به اعتراف همگان حتی دشمنان حاج قاسم بسیار زیرک بود و با استفاده از همین ویژگی در عملیات‌های مختلفی همچون والفجر ۸، کربلای ۱، کربلای ۵، تک شلمچه و چندین عملیات دیگر بسیار موفق عمل کرد و کارنامه‌ای درخشان در این عرصه از خود به جای گذاشت.

فراز و فرود‌های تاریخی
حاج قاسم سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرز‌های شرقی ایران هدایت می‌شدند. او تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باند‌های قاچاق مواد مخدر در مرز‌های ایران و افغانستان می‌جنگید.

حاج قاسم در سال ۱۳۷۹ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان دومین فرمانده نیروی قدس انتخاب شد. او در این نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تقویت و گسترش فعالیت‌های محور مقاومت داشت. در واقع این فعالیت‌های سردار سلیمانی در کنار شهید عماد مغنیه بود که سبب قدرتمندتر شدن این نیرو و ناکامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود در خصوص فلسطین و همچنین لبنان شد. این فرمانده لایق سال ۱۳۸۹ به جهت خدمات فراوان خود از سوی رهبری با یک درجه ارتقاء به درجه سرلشکری رسید.

حاج قاسم را باید جزو شخصیت‌های بسیار برجسته در جبهه مقاومت و از یادگاران دوران دفاع مقدس دانست. این سردار و فرمانده شجاع چهره درخشان و برجسته محور مقاومت به ویژه در دوران مبارزه با داعش بود که توانست جبهه مقاومت را در سراسر جهان تشکیل دهد و به همین دلیل هم آمریکا و اسرائیل به شدت از این فرمانده بزرگ می‌ترسیدند. فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس، سازمان‌دهنده نیرو‌های حزب الله در جنگ ۳۳ روزه لبنان و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و کابوس داعش و از محبوب‌ترین چهره‌های نظامی دنیا بود.

یک مکتب و راه
به فرموده رهبری، نگاه ما به شهید سلیمانی باید به‌عنوان یک مکتب و یک راه باشد و از خودمان سؤال کنیم که شهید سلیمانی عزیز بر اساس چه تفکری و چه تجربه‌ای و با چه روش و منابعی طی دو دهه، موقعیت منطقه‌ای ایران را شکل داد و ارتقاء بخشید. حاج قاسم را یک ژنرال مردمی می‌دانند که تواضع و فروتنی او در برخورد با نیرو‌ها بی‌نظیر بود، حضورش در همه میدان‌ها، همراه با عشق و صفای باطنی بود و با محبت و عشق و ملاطفت مراوده می‌کرد رفتاری که موجب ماندگاری یاد و خاطره وی شده است.

الگویی برای همه
یکی از دستاورد‌های حاج قاسم وحدت بین همه مسلمانان بود که در مصداقی عینی هیچ فرقی بین سربازان فاطمیون، زینبیون و... نمی‌گذاشت و همه را برادر خود می‌دانست؛ حاج قاسم قدرت تصمیم‌گیری لحظه‌ای و بی‌نظیری در شرایط حساس جنگی داشت و تصمیماتی با توسل به ائمه می‌گرفت که همگان را حیرت زده می‌کرد. دستاورد بزرگ حاج قاسم برای اسلام، نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی بود لذا کسی که برای خدا قدم بردارد، خدا او را این چنین عزیز و مشهور می‌کند.

«شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود». این جمله را خود سردار دل‌ها گفته است. شهیدی که دیروز به دلیل مهربانی با زیر دستان الگوی فرمانده روسی می‌شود و امروز الگوی بی‌بدیلی در عرق ملی و ولایتمداری، مهربانی و فرماندهی بی‌نظیرش برای جوان و نوجوان امروز وطن است.

عرق به وطن و پرچم
حاج قاسم عرق شدیدی به وطن داشت و دلش برای پرچم مزین به نام الله می‌تپید چنانچه وقتی در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ برخی از فریب‌خوردگان، پرچم ایران را آتش زدند. قلب حاج‌قاسم به درد آمد و بعد از این اقدام گفته بود: «صحنه‌های عجیبی بود در کربلای ۵. ما برای دفاع از هر متر کشورمان، به‌خصوص در آن منطقه شهید دادیم. من همین‌جا بگویم وقتی صحنه نابخردانه آن نادان را در آتش زدن پرچم ایران دیدم خیلی دلم سوخت. گفتم‌ ای کاش به جای پرچم، من را ۱۰ بار آتش می‌زدند، به جای تصویر من. چون ما برای نشاندن پرچم بر سر قله ده‌ها شهید دادیم تا بتوانیم این پرچم را سرافراز و برافراشته نگه داریم.»

حاج قاسم فرمانده بی‌نظیر برون مرزی ایران و ژنرال بی‌مانند عرصه مقاومت بود فرمانده‌ای که خود را سرباز صفر وطن می‌دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات