حماسه و جهاد >>  مدافعان حرم >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۶۱۸

حاج قاسم: «تا وقتی زنده هستم درباره من کتاب ننویسید»

یک نویسنده گفت: وقتی‌ که حاج قاسم پیش‌نویس کتاب را می‌دیدند، آنجایی که در مورد خودشان بود بیشترش را خط می‌زدند. عین جمله‌شان هم این بود که فرمودند «وقتی‌که من نبودم هر کاری دلتان خواست کنید.»

مراسم رونمایی از ۵ کتاب لشکر ۴۱ ثارالله با حضور سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، حجت‌الاسلام اسماعیل سعادت‌نژاد مسئول وقت نماینده ولی فقیه در نیرو قدس سپاه پاسداران و عباس میرزایی نویسنده کتاب «اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس» برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به جای خالی شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی در این مراسم، گفت: اگر پیگیری و نظارت ایشان نبود و اگر کمک ایشان در تکمیل و تدقیق این آثار نبود، امروز این آثار اسنادی و تاریخی به ثمر نمی‌رسید. یک بخش از زندگی جهادی شهید سلیمانی خدمت صادقانه در دفاع مقدس بود. بخش دوم زندگی جهادی ایشان مقابله با اشرار در جنوب شرق کشور بود. بخش سوم زندگی جهادی ایشان نیز خنثی کردن طرح‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا و قدرت‌سازی با احیای جبهه مقاومت بود.

وی تأکید کرد: در همه این دوره‌ها، شهید سلیمانی هیچ‌گاه از اهتمام به روایت‌گری دفاع مقدس و ارتباط با خانواده‌های شهدا و رزمندگان قدیمی لشکر غفلت نداشت. او معتقد بود؛ دفاع مقدس یک هویت درس‌آموز است، شهید سلیمانی نظریه دفاع مقدس را به دکترین عملیاتی جبهه مقاومت تبدیل کرد.

شهید سلیمانی فتح فلسطین را باورپذیر کرد

سردار نائینی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که جنگ ما فتح فلسطین را در پی خواهد داشت، گفت: شهید سلیمانی فتح فلسطین را باورپذیر کرد. با درس‌های دفاع مقدس منطقه را به حرکت درآورد. قدرت سازی کرد و قدرت آمریکا را در غرب آسیا از خاصیت انداخت.

وی با بیان این‌که با این نگاه شهید سلیمانی، کرمان طلایه‌دار در حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شد، تصریح کرد: جنگ که تمام شد، خطوط فاصل بین نیروهای سپاه تعریف شد. در سال ۱۳۶۸ اولین سال پس از جنگ مرکز حفظ آثار دفاع مقدس در تبلیغات نیروی زمینی سپاه راه‌اندازی شد. اولین استانی که پس از دفاع مقدس مرکز حفظ آثار دفاع مقدس راه‌اندازی شد، در سال ۱۳۶۸ مرکز حفظ آثار استان کرمان بود.


علی‌محمد نائینی

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به این‌که اولین تجربه موزه جنگ مربوط به کرمان است. اظهار کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس کرمان جزو اولین و بزرگ‌ترین موزه‌های دفاع مقدس کشور است که در مرکز شهر کرمان به همت شهید سلیمانی در سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی و هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و کنگره بزرگداشت ۸ هزار شهید استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی یادآور شد: کنگره بزرگداشت شهدای کرمان هم جزء اولین کنگره‌ها در کشور است. بعدازآن مؤسسه حماسه ثارالله طی سال‌های اخیر توسط شهید سلیمانی با مجموعه‌ای از پیشکسوتان جنگ در استان فعال شده است.

سردار نائینی با اظهار به این‌که شهید سلیمانی در دوره فرماندهی نیروی قدس همچنان با همه خانواده‌های رزمندگان کرمانی به‌ویژه خانواده‌های شهدا و حتی فرزندان ارتباط داشته و به‌خوبی و دقیق همه را می‌شناخت، افزود: وقتی اصرار می‌کردیم از دفاع مقدس روایت کند، در مصاحبه‌ها و تاریخ شفاهی فقط از شهدا و رشادت‌های بچه‌های لشکر می‌گفت. همه این آثار را خودش نظارت کرده برای کتاب اطلس کرمان و لشکر مقدمه نوشته در مقدمه از همه‌چیز روایت می‌کند و سخن می‌گوید، غیر از خودش.

 از اقدامات ماندگار و ابتکاری شهید سلیمانی  تاریخ شفاهی والدین شهدا است

وی یکی از اقدامات ماندگار و ابتکاری شهید سلیمانی را تاریخ شفاهی والدین شهدا مطرح کرد و توضیح داد: از سال ۱۳۹۳ با ۲۷ هزار خانواده شهید گفت‌وگو شده است. در دفاع مقدس ۱۸۰ هزار شهید داشته‌ایم. تعداد پدران و مادران شهدا ۱۷۰ هزار نفر برآورد شده است. در سال ۱۳۹۳، ۵۰ درصد والدین شهدا فوت کرده بودند. الآن این عدد تقریباً به ۷۰ درصد رسیده است. 

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران به اسناد و مدارکی که در رابطه با شهید سلیمانی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس وجود دارد اشاره و عنوان کرد: از شهید سلیمانی ۱۵۵۰ سند صوتی (نوار کاست) از دفاع مقدس داریم. بخشی از این صوت‌های مربوط به جلسات طرح‌ریزی عملیات‌ها و بخشی مکالمات بی‌سیم و هدایت عملیات‌ها است. علاوه بر این حدود ۶۰۰ نوار کاست در سطح قرارگاه از شهید حاج قاسم سلیمانی داریم که در جلسات حضور داشته و روی طرح‌های عملیاتی و مانورها نظر می‌دهند.

وی افزود: علاوه بر اسناد صوتی، ۲۶ دفتر راوی از راویان همراه شهید سلیمانی و ۴۶ گزارش عملیاتی از لشکر ۴۱ در دوران دفاع مقدس داریم.

سردار نائینی با بیان این‌که با استفاده از این گنجینه اسنادی و گفت‌وگوهای تکمیلی با شهید سلیمانی و سایر فرماندهان لشکر، ۶ اثر پژوهشی اسنادی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تولید شده است، به معرفی این آثار پرداخت و گفت: اطلس لشکر ۴۱ ثارالله هم اولین اطلسی است که به منظور ارائه کارنامه یکی از یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در طول دوران ۸ ساله دفاع مقدس منتشر می‌شود. این اطلس با نظارت آقای محسن رشید تألیف شده است.

وی متذکر شد: گروه مطالعات و جغرافیای نظامی اهتمام ویژه‌ای برای به نمایش گذاشتن دفاع مردمی ملت بزرگ ایران در طول دوران ۸ سال جنگ تحمیلی دارد و به همین منظور گرایش مشتاقانه‌ای برای ارائه نقش استان‌ها و یگان‌های رزم سپاه پاسداران در دستور کار برنامه‌های آینده این گروه گنجانده شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به این‌که در این اطلس به عملکرد لشکر ۴۱ ثارالله در ۲۵ عملیات آفندی در قالب ۶ فصل پرداخته می‌شود، اظهار کرد: اطلس لشکر ۴۱ ثارالله در اصل نسخه تکمیلی کارنامه لشکر است که دست‌نویس سردار سلیمانی بوده و در اوایل دهه نود به مرکز واگذار می‌شود و مؤلف محترم کار را با نظارت شهید سلیمانی تکمیل می‌کند. برای اطلس لشکر ۴۱ ثارالله شهید سلیمانی مقدمه‌ای زیبا وچندصفحه‌ای نوشته‌اند.

وی به کتاب «معمار حرم» اشاره کرد و گفت: این کتاب در ۹ فصل صرفاً بازگوکننده نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات نیست؛ بلکه خواننده با مطالعه این اثر با شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی در طول ۳ دوره تأثیرگذار، یعنی دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جریان مقاومت آشنا می‌شود.

سردار نائینی افزود: راویان این کتاب افراد شناخته‌شده و نام آشنایی هستند که در طول ۴ دهه و در مقاطع مختلف همواره یار و مددکار شهید سلیمانی بوده‌اند و او را در انجام رسالت بزرگش یاری کرده‌اند.

وی اظهار کرد: کتاب «بصره در تیررس»؛ نبرد لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ پژوهش اسنادی توسط آقای عباس میرزائی و با نظارت مهدی خداوردی تألیف شده است. کتاب در دو بخش سازمان یافته است. بخش اول نقش لشکر ۴۱ ثارالله در کربلای ۴ و بخش دوم کتاب به نقش لشکر در کربلای ۵ می‌پردازد.

مشاور فرمانده کل سپاه بیان کرد: برای تألیف این کتاب نویسنده و پژوهشگر حدود ۳ سال با ۹۵۰ نفر مصاحبه داشته است. پایه و اساس تدوین این اثر، نوارهای مصاحبه‌ها و مکالمات بی‌سیم شهید سلیمانی، دفاتر راویان همراه او و سایر اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. بخش قابل‌توجه کتاب نبرد کربلای ۵ مصاحبه‌های نویسنده با شهید سلیمانی است.

وی به کتاب «صبح روز بیست و چهارم» اشاره و بیان کرد: این کتاب، نبرد لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ است که با قلم آقای عباس میرزائی و نظارت علمی مهدی خداوردی تألیف شده است. این کتاب به صورت روایت اسنادی بوده و روایت ۴۱۰ فرمانده و رزمنده لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات والفجر ۸ است.

سردار نائینی متذکر شد: برای تألیف کتاب علاوه بر استفاده از اسناد و مدارک گنجینه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، رئیس ستاد و معاونان ایشان، مسئولان محور، فرمانده و جانشین گردان‌ها، مسئولان و معاونان واحدها، آرپی‌جی‌زن‌ها، تیربارچی‌ها، تک‌تیراندازها، امدادگران، راننده‌ها، نیروهای خدماتی، آشپزها و عناصر تخریب و شناسایی و درمجموع از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ۴۱۰ نفر از رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله که در عملیات والفجر هشت شرکت داشته‌اند، بهره‌برداری شده است.

وی افزود: نسخه اولیه کتاب نبرد والفجر ۸ را هم سردار شهید سلیمانی را خوانده بود و کتاب با نظارت خود ایشان تألیف می‌شود. نکاتی که ایشان به نویسنده گفته بودند، در کتاب اعمال شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خصوص اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس گفت: اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس توسط آقای عباس میرزائی و با نظارت علمی سردار علی‌اکبر خوشی تألیف شده است. اطلس استان کرمان اولین اطلسی است که به‌منظور ارائه نقش استان‌ها در دوران ۸ ساله دفاع مقدس منتشر می‌شود. در اطلس استان هم سردار سلیمانی نقش نظارت داشتند و بعد از شهادت ایشان اثر منتشر شده است.

وی با اشاره به این‌که اولین کتاب شناسنامه، کتاب اطلس استانی و یگانی و کتاب نبردی مربوط به لشکر ۴۱ ثارالله است، یادآور شد: شناسنامه لشکر را شهید سلیمانی نظارت کردند. در دست‌نویس‌های ایشان، نکاتی را تذکر داده‌اند و درنهایت کار را قبل شهادت تائید کردند. این اثر هم علاوه ۵ اثری که امروز رونمایی خواهد شد، تا آخر سال چاپ می‌شود.

سلاح حاج قاسم اشک و گریه بود 

حجت الاسلام سعادت‌نژاد با سمت مسئول وقت نماینده ولی فقیه در نیرو قدس سپاه پاسداران یکی از برجستگی­های تاریخ جنگ ۸ ساله را اشک و گریه دانست و گفت: این اشک و گریه در فرهنگ دینی ما به حدی بزرگ، عظیم و نقش‌آفرین است که امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه به درگاه باری‌تعالی عرضه می‌دارد: «و أَعِنِّی بِالْبُکاءِ عَلَی نَفْسِی» یعنی «خدایا! کمکم کن بنشینم به حال خودم گریه کنم.» در دعای کمیل هم در آن فرائض آخرش می‌خوانیم: «رْحَمْ مَنْ رَأْسُ مَالِهِ الرَّجَاءُ» یعنی: «خدایا! به ما رحم کن که تمام سرمایه ما امید به توست و اسلحه ما اشک به درگاه توست.» این اشک و گریه اسلحه و قدرت ما است.

وی با تأکید بر این‌که حاج قاسم بزرگی و عظمتش از اشک سرچشمه می‌گیرد، تصریح کرد: تمام فضایلی که از حاج قاسم و لشکر ثارالله صبحت و سخن گفته می‌شود. حرف و سخن بالاترین و برترین همین اشک و گریه است. اشکی که در تهجد و زنده‌داری و در مناجات ریخته می‌شود.

همرزم حاج قاسم یادآور شد: بارها دیدم حاج قاسم در دعای وترش این فرایض ابوحمزه را حفظ بود و می‌خواند و ناله می‌کرد: «فَمالی لا اَبْکی اَبْکی لِخُروُجِ نَفْسی  اَبْکی لِسُؤالِ مُنْکَر وَ نَکیر.» همین‌طور می‌خواند و ناله می‌کرد: «خدایا کمک کن به حال خودم گریه کنم. گریه می‌کنم برای زمان جان دادنم و زمانی که جنازه من را می‌آورند روی سنگ قرار می‌دهند و برای غسل دادن. موقعی که غسال من را غسل می‌دهد، زمانی که کفنم می‌کند، زمانی که داخل قبرم می‌کنند. گریه می‌کنم برای تاریکی شب قبرم.» 

مسئول وقت نماینده ولی فقیه در نیرو قدس سپاه پاسداران اظهار کرد: تمام قدرت حاج قاسم این بود که برای امام حسین(ع) اشک بریزد. آسمانی شدن اشک می‌خواهد. آن مصداق اعلای برتر اشک بود.

در این مراسم عباس میرزایی نویسنده «اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس»، با بیان این‌که نوشتن تاریخ جنگ از دغدغه‌های اصلی سردار حاج قاسم سلیمانی بود، گفت: حاج قاسم با توجه به همه مشغله‌های زیادی که داشتند و با کمبود زمان ولی باوجوداین هر وقت اگر اندک فرصتی به دست می‌آمد از بنده می‌خواستند تا از کرمان به تهران بیایم و در خصوص لشکر ۴۱ ثارالله مطالب را جمع‌آوری و تبدیل به کتاب کنیم.

وی بر تأکید سردار سلیمانی بر نگارش صحیح تاریخ جنگ اشاره کرد و بیان کرد: منظور ایشان از درست این بود که تحریف نشود. اصلاً یکی از دلایلی که مؤسسه فرهنگی ـ هنری حماسه ثارالله را تشکیل دادند همین بود. در یادداشتی دلیل تشکیل مؤسسه حماسه ثارالله را این‌طور نوشتند: «من این مؤسسه را تشکیل دادم و تولی‌گری می‌کنم تا جنگ تحریف نشود.»


عباس میرزایی

وی با اشاره به شخصیت حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد: سردار یک شخصیت نظامی صفر نبود؛ بلکه یک فیلسوف بود، به گمان من او مجتهد، عارف و یک آدم فرهنگی بود؛ لذا جزئیات ریز را می‌دید و تذکر می‌داد.

میرزایی یادداشت شهید سلیمانی بر «اطلس لشکر ۴۱ ثارالله» را عرفانی خواند و گفت: کتاب اطلس نبردهای لشکر ۴۱ ثارالله اولین کتابی است که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نوشتیم. مقدمه عارفانه زیبایی که ایشان برای این اطلس نوشتند واقعاً آدم را شگفت‌زده می‌کند که یک سردار سپاه چه درکی از مسائل فرهنگی، عرفانی دارد و چنین مقدمه‌ای می‌نویسد.

وقتی من نبودم هر کاری دلتان خواست بکنید

میرزایی متذکر شد: متأسفانه هرگز نتوانستیم گوشه‌ای از ویژگی‌های ایشان را در کتاب‌ها معرفی کنیم و خودشان هم نمی‌خواستند. کسانی که این کتاب‌ها را می‌خوانند، مشاهده می‌کنند که از سردار سلیمانی زیاد مطلبی در این کتاب‌ها نیست. وقتی‌ که پیش‌نویس کتاب را می‌دیدند آنجایی که در مورد خودشان بود بیشترش را خط می‌زدند. که حالا نسخه‌هایی که من دارم نشان می‌دهد که همه این‌ها را خط زدند و تا وقتی‌که هم بودند اجازه نمی‌دادند که کتاب‌ها چاپ شود و اصرار داشتند که نباید چاپ شود. عین جمله‌شان هم این بود که فرمودند «وقتی‌که من نبودم هر کاری دلتان خواست کنید.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات