صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۰۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مرحوم آقای صدر به معنای واقعی کلمه یک نابغه بود. ما در زمینه‌ مسائل فکری و اسلامی و در زمینه‌ فقه و اصول و بقیه‌ چیزها آدم‌های پیشرفته زیاد داریم؛ منتها نابغه خیلی نادر است. ایشان جزو نادرهایی بود که حقیقتاً نابغه بود. ذهن و فکر ایشان فراتر از کارهایی که دیگران می‌کنند، حرکت می‌کرد. ایشان بحمداللَّه شاگردهای خوبی هم تربیت کرده بود.(۱۳۸۳/۳/۱۹)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

عقلانیت در پاسخ

رژیم صهیونیستی با گذشت شش ماه از جنگ غزه نه تنها به اهداف سه‌گانه‌ای (1ـ نابودی کامل حماس 2ـ تغییر در ساختار حاکمیتی غزه و 3ـ آزادی همه اسرای‌شان بدون مذاکره) که در حمله زمینی به غزه مطرح کرد، دست نیافته است و چشم‌انداز روشنی هم برای تحقق آنها نمی‌بیند؛ بلکه در باتلاق فشار چندجانبه محور مقاومت مذبوحانه در حال دست و پا زدن است.
اوضاع در سرزمین‌های اشغالی به قدری بحرانی است که به نظر می‌رسد اگر جنگ همین الان به پایان برسد، دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد. با پایان عمر سیاسی او و بسیاری از اعضای کابینه‌اش، محور مقاومت در منطقه به خصوص در فلسطین و غزه در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر، اگر جنگ 1947 را کنار بگذاریم، جنگ اخیر غزه (طوفان‌الاقصی) طولانی‌ترین نبرد تاریخ منحوس رژیم صهیونیستی است. رژیمی که ورود به جنگ‌های طولانی را خط قرمز امنیت خود می‌دانست، حالا مجبور شده برای به دست آوردن دستاوردی حداقلی همچنان این نبرد طولانی را ادامه دهد و حتی جبهه‌های جدیدتری را هم باز کند.
حال در چنین وضعیتی، رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله کرده و عده‌ای را به شهادت رسانده است و افکار عمومی در داخل کشورمان و همچنین در بیرون نسبت به این رفتار رژیم صهیونیستی به شدت نگران و ناراحت هستند و خواستار پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به این رفتارند.
باید توجه کرد که حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه از طرف رژیم منحوس از سر قدرت نبوده؛ بلکه این رفتار از سر استیصال بوده است. رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند رونده به‌وجود آمده در 185 روز گذشته را تغییر دهد. بنابراین، پاسخ هیجانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تکمیل‌کننده پازل صهیونیستی باشد که توجه هوشمندانه به این موضوع در نگرش فرماندهان نظامی کشورمان قابل مشاهده است؛ از این رو مدنظر گرفتن پاسخ عقلانی در زمان مناسب و مکان مناسب، اولاً می‌تواند بازدارندگی کشورمان را تقویت کند و ثانیاً این پاسخ چنان پشیمان‌کننده است که پایه‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه در بیاورد.
نکته پایانی نیز تأکید بر این نکته است که افسار گسیخته رژیم صهیونیستی بیشترین هزینه را برای غرب و برای نظم جهانی که برای آمریکا خط قرمز است، ایجاد کرده است؛ یعنی سگ هار و نجس منطقه این روزها بر خلاف سیاست‌های صاحب خود رفتار می‌کند و این به معنای وضعیت به‌هم خورده جبهه مقابل محور مقاومت است. اختلافات در جبهه باطل افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد این اختلافات مقدمه‌ای بر سقوط دولت نتانیاهو و رژیم سفاک و جعلی صهیونیستی خواهد بود.          

اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز

النجاه فی‌الصدق!

«محمد مهاجری» از نزدیکان رئیس‌جمهور سابق در توئیتی از برکناری وزیر اقتصاد خبر داد. وی در توئیت خود به اخبار منتشر شده درباره برکناری وزیر اقتصاد اشاره می‌کند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد، اولین اخبار پیرامون این موضوع در کانال‌های حامی دولت قبل منتشر شده است. این در حالی است که هیچ تصمیمی مبنی بر جابه‌جایی و برکناری وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی گرفته نشده و اصلاً بحثی در این باره در دولت به وجود نیامده و این اخبار اساساً کذب است. «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی با اشاره به شایعاتی پیرامون تغییرات در تیم اقتصادی دولت، این گونه اخبار را کذب دانسته و افزایش نااطمینانی و دامن زدن به انتظارات تورمی، القای تزلزل در تیم اقتصادی دولت با تولید اخبار جعلی را بمباران افکار عمومی تلقی می‌کند و در این چارچوب قابل تحلیل و ردیابی می‌داند.
دروغ و فریب امر جدیدی در سیاست نیست، وقتی سیاست‌مدار در یک موضوع از دروغ بهره می‌جوید، چالش‌های بعدی او را به دروغ‌های نو می‌کشاند. به ویژه آنکه در عصر ارتباطات و رسانه، پیگیری و سرکشی خبرنگاران و اصحاب اطلاع‌رسانی، او را راحت نمی‌گذارند و بالاخره این دور و تسلسل دروغ، باتلاق سیاست‌ورزی او می‌شوند و او را در مرداب تعفن و لجن‌زاری از عفونت دروغ مدفون می‌سازند. رشد تعداد دروغ‌ها، تئوری‌های توطئه و اخبار کذب همه باعث شکل‌گیری پدیده‌ای شده‌اند که محققان این زمینه نام آن را «رگبار دروغ» یا «Firehose of Falsehood» نامیده‌اند. رگبار دروغ شرایطی است که فرد جوساز سیاسی به آن میزان دروغ می‌گوید که پیگیری و توجه به همه آنها غیرممکن خواهد شد. بسیاری از تحقیقات این زمینه و به‌خصوص گزارش کمپانی RAND، دریافته‌اند که حتی واضح‌ترین و آشکارترین دروغ‌ها نیز می‌توانند در شکل‌دهی نظرهای عموم تأثیرگذار باشند. تزریق شایعات بی‌پایه و اساس در یک جامعه باعث می‌شود تا آن جامعه نتواند جایگاه فعلی خویش را به درستی بشناسد و به توانایی‌ها و دستاوردهای خود پی ببرد. به نوعی ناامیدی مشکلات و مسائل کاذب برای جامعه می‌سازد، به مشکلات واقعی ضریب می‌دهد و آنها را بزرگ‌تر از آنچه هستند نمایان می‌کند و مسیرهای حل مشکلات را می‌پوشاند. نظریه‌پردازان «بحران ناکارآمدی» معتقدند، بحران ناکارآمدی نباید ایجاد شود، بلکه باید احساس و تبلیغ این شایعه بشود.
مسئله آن است که دروغ و شایعه‌پراکنی عاقبت ندارد و چون کف روی آب است. وقتی هیاهوها خوابید، به ضدخودش تبدیل می‌شود که فرمودند: «النجاه فی‌الصدق» بنابراین دروغ و فریب همان چیزی است که باید در سیاست جمهوری اسلامی ضدارزش تلقی شود که البته بر پایه آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، در واقع ضدارزش هم هست؛ اما در عمل هم باید ضدارزش باشد و چنان مذموم باشد که سیاستمداران و حامیان آن نتوانند از این حربه برای حضور توده‌وار و بدون تفکر مردم بهره ببرند.                                  

حسین عباسیان


▼ خبر ویژه

وحشت فلج‌کننده سران صهیونیست از انتقام ایران

روزنامه عبری‌زبان «جروزالم پست» در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه صهیونیستی اعلام کرده است، حداقل 28 سفارت و کنسولگری اسرائیل به دلیل تهدیدهای ناشی از ایران و عوامل منتسب به ایران به طور موقت فعالیت خود را متوقف کرده و تعطیل شده‌اند. ایستگاه رادیویی «کان» هم گزارش داد، وزارت خارجه اسرائیل پس از رایزنی با سازمان‌های مجری قانون تصمیم گرفته است تعدادی از سفارتخانه‌ها به منزله بخشی از پیش‌بینی برای پاسخ مورد انتظار از سوی ایران به حمله دمشق تخلیه شوند. پیش از این، «دانیل هاگاری»، سخنگوی نظامیان اسرائیل اعلام کرده بود، ارتش این کشور برای هرگونه تحولی در حالت آماده‌باش قرار دارد. حمله اخیر رژیم صهیونیستی به تأسیسات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه باعث شده تا صهیونیست‌ها نگران پاسخ بعدی ایران باشند و از این‌رو نگرانی‌ها در مناطق اشغالی از پاسخ احتمالی ایران در حال افزایش است.
  
 

▼ اخبار

جزئیات حمله تروریستی در راسک

طراحی عملیات تروریستی اخیر به‌نحوی بوده که بدون شک از طریق سرویس‌های جاسوسی خارجی پشتیبانی شده است. نوع تجهیزاتی که تروریست‌ها به‌کار برده‌اند، پیشرفته و به‌روز بوده است و بررسی میدانی حادثه و ابعاد آن، به‌ویژه در شهرستان راسک نشان‌دهنده دفاع قابل تقدیر نیروهای امنیتی بوده است. در جریان حمله به مقر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راسک به‌جرئت می‌توان گفت، نیروهای مستقر در مقر ایثارگرانه و با تمام توان مقابله کردند و همین امر موجب شد طراحی اصلی تروریست‌ها خنثی شود. در شهرستان چابهار نیز استفاده از گروگان‌ها و به‌نوعی سپر قرار دادن مردم موجب زمانبر شدن خنثی‌سازی عملیات تروریست‌ها شد. پس از اطمینان نسبت به دورسازی مردم از خطر مهاجمان و هرگونه آسیب، رزمندگان غیور قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با مشارکت نیروهای فرماندهی انتظامی با آنان درگیر شدند و طی عملیاتی قاطعانه کلیه تروریست‌ها و اشرار مسلح به هلاکت رسیدند و امنیت و آرامش کامل در مناطق درگیری برقرار شد.

آمریکا باید پاسخگو باشد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «طرح استکبار جهانی برای اینکه جهان اسلام را در این سرزمین مقدس از هم بپاشد و این منطقه را در اختیار بگیرد، با تلاش رزمندگان جبهه مقاومت، نیروی قدس و مردم فلسطین، لبنان و جهان اسلام با شکست مواجه شده و روند افول اسرائیل آغاز شده است.» «سرلشکر باقری» با بیان اینکه حمله به سفارت ایران در دمشق خودکشی رژیم صهیونیستی بود، گفت: «شهادت سردار زاهدی و همرزمانش روند نابودی اسرائیل را سرعت خواهد بخشید و مسئولیت اصلی حمله دمشق بر عهده آمریکاست و آنها باید پاسخگو باشند.» وی با بیان اینکه شهدای ما هجرت کردند و تا پای جان خود برای اسلام ایستادند، گفت: «این شهید زاهدی مورد تعقیب دائم رژیم صهیونیستی بود، اما ایستاد و طبق وعده الهی پیروزی با جبهه مقاومت خواهد بود و در روز شهادت مولا به دست شقی‌ترین افراد روی زمین به شهادت رسید.»

در باتلاق منتظر کمک نزدیکان حماس هستیم!

«رونن برگمن» روزنامه‌نگار، نویسنده و از تحلیل‌گران برجسته امور نظامی‌ـ امنیتی صهیونیست و نویسنده ارشد امور امنیتی در روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» در سرزمین‌های اشغالی است. وی در گزارش انتقادی خود، به شدت به دولت نتانیاهو حمله کرده و به این امر اشاره می‌کند که اگر با وجود همه مشکلات موجود، ‌دولت به سمت آتش‌بس برای آزاد کردن اسرا نمی‌رود، دلیل آن منافع شخصی وی است، نه منافع عالی اسرائیل. به عقیده این کارشناس برجسته عبری‌زبان، جنگ در غزه، به باتلاقی برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شده و اکنون همه چیز گیر کرده است. اکنون ما یک بار دیگر منتظریم تا قطر، نزدیک‌ترین کشور به حماس، ما را از دست خودمان نجات دهد و با مصر و ایالات متحده با پیشنهاد میانجی‌گری همراه شود که گاری گیر کرده را از گل بیرون بکشد.

موفقیت دولت در مهار نقدینگی

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال 1402 در قیاس با زمان شروع دولت سیزدهم در مرداد ماه 1400 با کاهش 14/8 درصدی از 39/1 درصد به  24/3 درصد رسید. بر اساس این گزارش، نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1399 حدود 40/6 درصد و در مرداد ماه 1400 رقم  39/1 درصد بود که در پایان سال 1400 با کاهش  2/8 درصدی به رقم 36/3 درصد رسید. افزون بر این، در پایان سال 1401 نرخ رشد نقدینگی به 31/1 درصد و در پایان سال 1402 به 24/3 درصد رسیده است.گفتنی است، حجم نقدینگی در پایان اسفند 1402 معادل 78808/9 هزار میلیارد ریال بود. آخرین بار رقم رشد نقدینگی زیر 25 درصد، در سال 1397 رخ داد که به  23/1 درصد رسید. طبق اعلام بانک مرکزی، برای امسال نرخ رشد نقدینگی 23 درصد هدف‌گذاری شده است.

 

▼ اخبار کوتاه

حزب‌الله لبنان خبر داد، موفق شده است یک پهپاد رژیم صهیونیستی را بر فراز اراضی لبنان سرنگون کند. حزب‌الله می‌گوید که این پهپاد از نوع هرمس 450 است. پهپاد مذکور، یک پهپاد چندمنظوره تاکتیکی سایز متوسط است که با هدف پروازهای طولانی طراحی و توسعه یافته‌است. عملیات‌های شناسایی، پایش و مراقبت از مأموریت‌های اصلی این پهپاد است. «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای، به سرنگونی پهپاد این رژیم به دست حزب‌الله اذعان کرد و گفت، این پهپاد با یک موشک زمین به هوا هدف قرار گرفته است.

«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار مطلبی در حساب‌ کاربری خود در فضای مجازی با اشاره به شایعاتی پيرامون تغییرات در تيم اقتصادی دولت‌، نوشت: «تروریست‌های اقتصادی همپای تروریست‌های حملات‌ دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند.» خلجی همچنين افزود: «افزایش نااطمینانی و دامن زدن به انتظارات تورمی، مهم‌ترین راهبرد آنها در این روزهاست‌. القای تزلزل در تيم اقتصادی دولت‌ با تولید اخبار جعلی را باید در اين چارچوب تحلیل و ردیابی کرد.»

روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: «مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه جمعه با اشاره به حمله تروریست‌های موسوم به جیش‌العدل به مراکز نظامی راسک و چابهار، به دو طرف توصیه کرد به جای درگیری با هم گفت‌وگو کنند. این نوع سخن گفتن عبدالحمید به معنای حمایت آشکار او از تروریست‌هایی است که با امنیت کشور درافتاده‌اند. وی سال گذشته به فلسطینی‌ها هم توصیه کرده بود با رژیم صهیونیستی تفاهم کنند.»

در ادامه گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی و آمریکایی درباره واکنش و پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی، «نیویورک‌تایمز» به نقل از مسئول صهیونیست مدعی شد، ایران برای ایجاد بازدارندگی حمله خواهد کرد. بنا به ادعای این رسانه، تحلیلگران صهیونیست بر این باورند که ایران بی‌شک پاسخ خواهد داد، آن هم به تنهایی و نه از طریق حزب‌الله و نیروهای ایران در آماده‌باش کامل هستند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا جانشین فعلی خود در کاخ سفید را به مصرف مواد مخدر متهم کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد، «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی این کشور در سخنرانی سالانه خود تحت تأثیر مواد مخدر بوده است. ترامپ سخنرانی سالانه بایدن را بدترین خطابی خواند که تا به حال دیده است.
رئیس پلیس سیستان و بلوچستان از دستگیری عضو اصلی گروهک انصارالفرقان خبر داد. روز گذشته عضو اصلی گروهک تروریستی انصارالفرقان در عملیات پلیس در زاهدان دستگیر شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات