صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۸۰۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مدیران بخش‌های مختلف! زمان به سرعت می‌گذرد،‌ عبور می‌کند و از دست می‌رود؛ از زمان غفلت نکنید. کار امروز به فردا نیفتد؛ یک روز هم مهم است، گاهی یک ساعت هم مهم است. در خرج کردن این سرمایه‌ عظیم که اسمش سرمایه‌ زمان است،‌ باید خیلی حساسیت به خرج داد؛ نگذارید زمان بگذرد.(‍۱۴۰۳/۱/۱۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
تجویز نسخه‌ای تجربه شده!
به تازگی التهاب در بازار ارز و نوسانات قیمت دلار سبب شده است تا برخی تحلیل‌گران با تجویز نسخه‌های سیاسی به دنبال درمان این مشکل اقتصادی باشند. در این میان، برخی با برجسته‌سازی نقش تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را رفع این تحریم‌ها عنوان می‌کنند؛ طبیعتا مطالبه بعدی‌شان نیز مذاکره با غرب و آمریکا برای رفع تحریم‌ها خواهد بود. حال آنکه در اصل موضوع، یعنی ضرورت رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده و غرب علیه مردم ایران هیچ اختلاف نظری وجود ندارد، اما در روش تحقق آن نیازمند برخی ملاحظات هستیم.
به یاد داریم سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ دولت وقت ایران دقیقا برای رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا به گفت‌وگو و مذاکره مستقیم روی آورد. مذاکرات به صورت مستقیم و در سطح بالا انجام پذیرفت و ماحصل آن توافقی به نام برجام شد. اما نهایت امر، دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ توافق‌نامه برجام به صورت یکطرفه لغو کرد. توافقی که در زمان حیات آن رئیس وقت بانک مرکزی دستاورد آن را برای کشورمان تقریبا هیچ توصیف کرده بود.
خواسته اصلی ترامپ این بود که ایران نه فقط در زمینه انرژی هسته‌ای، بلکه باید در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای نیز تحت کنترل ایالات متحده و غرب باشد. در واقع ترامپ به دنبال تعمیم تجربه موفق غرب در توافقنامه هسته‌ای و تحمیل خواسته‌های خود در سایر حوزه‌ها، همانند برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای به ایران بود.
بنابراین نکته اصلی در این‌جا آن است که این مسیر یک بار قبلا تجربه شده و افرادی که بار دیگر به دنبال تجویز آن هستند، سخت در اشتباهند؛ گویا آنکه این افراد تازه در عرصه سیاست پا گذاشته‌اند یا شاید هم وقایع تاریخی چند سال اخیر را فراموش کرده‌اند. و الّا با مطالعه تاریخی که چندان هم از آن فاصله‌ای نگرفته‌ایم دیگر چنین ادعایی را مطرح نمی‌کردند.
درست است که باید از ظرفیت‌های روابط خارجی برای حل مسائل مختلف استفاده کنیم، اما باید توجه داشت که نباید با تن دادن به زیاده‌خواهی‌های طرف غربی، پایه‌های اقتدار و امنیت کشور را سست کرد. باید در مواجهه با مسائل اقتصادی با در نظر گرفتن واقعیات اقتصادی راه‌حل‌های اقتصادی ارائه کرد، نه مسیرهایی که نه به اقتصاد کمک می‌کند و نه به امنیت کشور.
همچنین باید توجه داشت که مسیر توسعه و پیشرفت ضرورتا در نزدیکی به غرب و آمریکا تعریف نمی‌شود، بلکه در عصر حاضر ظرفیت‌های متنوعی در سطح جهان و خاصه در منطقه و همسایگان وجود دارد که می‌توان از طریق سامان دادن روابط با آنها و برقراری مناسبات اقتصادی و تجاری مناسب به یک جایگاه مناسب و دستاورد‌های اقتصادی مبتنی بر اهداف توسعه کشور دست پیدا کرد.    
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
ملاحظات تقویت حکمرانی ارزی در شرایط فعلی
در حالی که به ساعت صفر برای مجازات رژیم‌منحوس صهیونیستی نزدیک می‌شویم تا با یک پاسخ پشیمان‌کننده اقتدار کشور را بار دیگر به رخ دشمنان بکشانیم، شاهد برخی ناآرامی‌ها در بازار ارز هستیم. اکنون مسئله مهم این است که در جنگ ترکیبی که دشمن علیه ملت ایران آغاز کرده و نقطه ثقل بُعد اقتصادی آن را بر نرخ ارز و کاهش ارزش ریال متمرکز ساخته، نقش، جایگاه و وظیفه عناصر جامعه ایرانی چیست؟ در پاسخ باید گفت:
یکم: مسئله مجازات دشمن صهیونیستی، مسئله همه ایرانیان است. هر رسانه‌ای که دل در گرو ایران دارد، باید بداند که برای عبور از وضعیت فعلی در بازار ارز نیازمند کاهش هیجانات اقتصادی هستیم. رسانه‌ها از هر فکر و جناحی باید ملتفت باشند که شاید تبعات اقتصادی جنگ ارزی دشمن به اسم فرد و جریان خاصی تمام شود، اما چنانچه همه به وظیفه خود در این شرایط خطیر عمل نکنیم و دولت را یاری نرسانیم، در نهایت همه متضرر خواهیم شد.
 دوم: عبور از شرایط فعلی نیازمند تقویت هر چه بیشتر اتحاد و همبستگی ملی در سطح عوام و خواص است. آنچه دیروز در خیابان‌ها با حضور مردم به نمایش درآمد، باید برای خواص و متفکران اقتصادی و سیاسی از هر جناحی یک کلاس درس باشد. متفکران اقتصادی باید فضای آرامش را به جامعه تزریق کنند و از تهییج مردم در بازارها و ترغیب آنها به بازار ارز و طلا بپرهیزند.
سوم: مردمی که همیشه در مقابل دشمن سینه سپر کرده‌اند، این بار نیز لازم است در قالب شعار سال مشارکت برای تولید را از طریق پرهیز از ورود نادرست به بازارهای نامولد از جمله طلا و ارز، عملی کنند.
چهارم: بخش بسیار مهم و تأثیرگذار ماجرا وظیفه و رسالت دولت است. یک و نیم دهه سیاست‌گذاری‌های نادرست در حوزه ةنظام ارزی، مرجعیت بازارگردان را در نظام ارزی به حداقل رسانده و به نظر می‌رسد این مرجعیت با حضور کانال‌های تلگرامی نرخ ارز، به سختی قابل احیا باشد. به نظر می‌رسد، آنچه در اولویت است تا بتواند حکمرانی کامل ارزی را به دولت بازگرداند؛ در خارج از اختیارات فنی بانک مرکزی و در سطوح کلان اقتصادی و در اختیار سران سه قوه و در شورای هماهنگی اقتصادی است. تصمیم دولت در سال قبل مبنی بر تثبیت قیمت پایه محصولات پتروشیمی و تثبیت نرخ ارز برای محاسبه خوراک پتروپالایشی‌ها، اگرچه با مخالفت مجلس به دلیل اشکال قانونی مواجه شد، ولکن باید بار دیگر در دستور کار دولت قرار گیرد و با رفع موانع قانونی آن، نظر مجلس جلب شود. دولت باید توجه کند که احیای حکمرانی ارزی کشور بدون مبارزه با قاچاق ارز و اجرای دقیق و بدون استثناي پیمان‌سپاری ارزی امکان‌پذیر نیست. از آن سو بدون احیای اقتدار فضای مجازی برای محدود کردن کانال‌های تلگرامی نرخ ارز، قادر به احیای حکمرانی ارزی نیستیم.      
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
تقاضای آمریکایی‌ها از ایران
«محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: «کنار بکش تا ضربه نخوری.» در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند.» گفتنی است، در پی حمله جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، در تاریخ ۱۳ فروردین که به شهادت سردار محمدرضا زاهدی و شش نفر دیگر از فرماندهان و اعضای سپاه در سوریه منجر شد، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، انتقام خون این شهدا را خواهد گرفت. اعلام این موضع، موجی از ترس و وحشت را در بین صهیونیست‌ها و حامی اصلی آنها، یعنی آمریکا برانگیخته است. جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از این اقدام رژیم صهیونیستی در دمشق، در پیامی به آمریکایی‌ها، آنها را شریک جرم اصلی ريیم صهیونیستی در جنایات این رژیم، به ویژه در حمله به سفارت ایران در سوریه دانسته است.
  
 
▼ اخبار 
اعتراف به انزوای رژیم صهیونیستی
خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با محور ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطین، نوشت: «شش ماه پس از جنگ غزه، انزوای اسرائیل روبه افزایش است.» رویترز با اشاره به کشته شدن گروهی از کارمندان نهادهای بین‌المللی حقوق بشری در غزه، این موضوع را در کنار بحران انسانی و فقدان یک برنامه روشن برای پایان دادن به جنگ، عامل افزایش انزوای جهانی رژیم صهیونیستی دانست. این رسانه غربی، کشته شدن هفت امدادگر سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی را عامل افزایش فشارها برای پایان دادن به جنگ علیه غزه ارزیابی کرد. رویترز نوشت: «حتی در کشورهایی که به طور سنتی، دوست اسرائیل هستند؛ مثل انگلیس، آلمان و استرالیا، افکار عمومی علیه اسرائیل است.» این رسانه انگلیسی‌زبان، فشار طرفداران حزب دموکرات در آمریکا بر «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور را یادآور شد و نوشت: «کاخ سفید نیز ادامه حمایت از اسرائیل را منوط به کاهش تلفات غیرنظامیان کرده است.»
 
راهی جز تسلیم شدن ندارند
فرمانده سپاه گفت: «پیام‌هایی که از داخل غزه به ما منتقل می‌شود، این است که ما هیچ مشکلی برای ادامه این استقامت نداریم. فلسطینی‌ها به ما می‌گویند شما محکم باشید. ما رژیم را در غزه مدفون خواهیم کرد.» «سردار سلامی» اضافه کرد: «سنت الهی این است که فلسطین می‌ایستد و توطئه شوم مستکبران به خودشان بازخواهد گشت و سرانجام سرزمین و دیار و اموال مردم فلسطین به آنها بازخواهد گشت و راهی برای نجات صهیونیست‌ها وجود ندارد. صهیونیست‌ها نمی‌توانند میان جنگ و زندگی یکی را انتخاب کنند، راه‌شان تسلیم شدن است.» وی با اشاره به حمله صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق که به شهادت تعدادی از فرماندهان و اعضای سپاه در سوریه انحامید، تأکید کرد: «ما هشدار می‌دهیم هیچ عملی از هیچ دشمنی در مورد نظام مقدس ما بدون پاسخ نخواهد ماند و هنر ملت ایران شکستن قدرت امپراتوری‌ها و اثبات پیروزی حقیقت ایمان است.»
 
روش رژیم صهیونیستی، جنگیدن بدون عقل
دبیر کل حزب‌الله گفت: «کسانی جنگ علیه غزه را شروع کردند که عقل ندارند و یکی از دلایل شکست اسرائیل در این جنگ آن است که جنگ را بدون عقل مدیریت می‌کند. راهی که صهیونیست‌ها پیش گرفته‌اند و ادامه جنایات و کشتارها دلیل بر آن است که عقل‌شان را از دست داده‌اند. اشغالگران با بمباران و ویرانی ساختمان‌ها و گرسنگی دادن به مردم بی‌گناه مرتکب جنایات زیادی شده‌اند. علت این امر آن است که صهیونیست‌ها هیچ دستاوردی در میدان نداشته‌اند و می‌خواهند از این طریق فشارهای خود را افزایش دهند.» «سیدحسن نصرالله» گفت: «تحولات میدانی کاملاً روشن بوده و کاری که اشغالگران در غزه می‌کنند، جنایت جنگی است. آنها در میدان به هیچ چیز نرسیدند و در مذاکرات هم هیچ نتیجه‌ای به دست نیاوردند و هیچ یک از فشارها مذاکره‌کنندگان فلسطینی را از تعهد به حقوق اصلی خود، از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه منصرف نکرد.»
 
ایران در تدارک پاسخ است
«سی‌بی‌اس» به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد، تهران در پاسخ به حمله به کنسولگری ایران در دمشق ممکن است یک مرکز دیپلماتیک اسرائیل را هدف قرار دهد. این رسانه نوشت: «تهران در حال برنامه‌ریزی یک حمله انتقامی است و این حمله انتقامی، ممکن است از حالا تا پایان ماه رمضان رخ دهد. مشخص نیست که تهران از خاک عراق، سوریه یا ایران این حمله را انجام خواهد داد. در این حمله احتمالاً از پهپادهای شاهد و موشک‌های کروز استفاده خواهد شد. هنوز مشخص نیست که ایران در چه زمانی و به کجا حمله خواهد کرد.» «نیویورک‌تایمز» نیز از قول یک مقام اسرائیلی نوشت: «تحلیلگران اسرائیلی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران خودش به اسرائیل حمله خواهد کرد نه از طریق حزب‌الله.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: «امسال با توجه به اتفاقات اخیر مشاهده کم نظیرترین راهپیمایی در حداقل ۱۰ سال گذشته بودیم. براساس گزارشی که از دستگاه‌های مسئول جمع‌آوری کردیم میزان حضور مردم در برخی شهرها و مناطق افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.» «میراحمدی» تأکید کرد: «حضور مردم در تهران هم براساس این گزارش بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.» وی اضافه کرد: «حتی در سیستان و بلوچستان هم که به تازگی شاهد حوادثی بودیم، تجمعاتی به مناسبت روز قدس برگزار شد.»
 
«جواد اوجی» وزیر نفت با بیان اینکه مذاکرات و توافق‌های سازنده‌ای در دیدار اخیر رؤسای‌جمهوری ایران و ترکیه در آنکارا در زمستان سال گذشته انجام شد، گفت: «خوشبختانه روابط تجاری دو کشور روز به روز در حال توسعه بوده و یکی از نمونه‌های بارز این همکاری‌ها در حوزه انرژی است.» اوجی با بیان اینکه دو کشور به دنبال افزایش حجم تجارت با یکدیگر هستند، گفت: «ایران و ترکیه هدف‌گذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری دارند و در این شرایط نفت، گاز و پتروشیمی نقش بزرگی در این زمینه خواهد داشت.»
 
اصلاح‌طلبان در حال تمرکز روی انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده هستند. «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس دولت دوازدهم گفته است: «به هر حال انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهم است و این وظیفه همه است که کار کنند، به شرطی که شورای نگهبان این حق را برای مردم قائل شود و طوری تأیید صلاحیت کند که مردم حق انتخاب داشته باشند؛ لذا اگر به روش قبل باشد، هیچ امیدی به آینده نیست که طوری تأیید صلاحیت کنند که از قبل مشخص باشد یک نفر رأی می‌آورد.»
 
«علی یرلی کایا» وزیر کشور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، گروهی که برای موساد جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌دادند، بازداشت شدند. در بیانیه یرلی کایا آمده است: «این شبکه از افراد و شرکت‌های مورد نظر موساد، اطلاعات جمع‌آوری کرده و به اسرائیل منتقل می‌کرد. در این خصوص هشت نفر دستگیر شدند که دو نفرشان بازداشت و برای شش نفرشان نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.» در این بیانیه آمده است: «ما اجازه فعالیت جاسوسی به کسی را نمی‌دهیم.»
 
«ابوماریا القحطانی» از سران گروهک «هیئة تحریرالشام» (جبهة النصره سابق) و معروف به مرد شماره دو این گروهک تروریستی در پی انفجار بمب در شهر «سرمدا» واقع در استان ادلب کشته شد. به‌نوشته وبگاه شبکه «المیادین»، این انفجار در محل اقامت او رخ داده است و تعدادی از همراهانش نیز کشته شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات