صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۷۸۹۶

یادداشت روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲

عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردين

چند نکته پیرامون «جهش تولید با مشارکت مردم» 

مسعود اکبری

رهبر معظم انقلاب در پیامی به ‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.
حضرت آقا در نام‌گذاری سال‌های اخیر بر دو موضوع اقتصاد و تولید تاکید ویژه داشته‌اند. بر همین اساس از سال 1396 تا سال 1403، نامگذاری سال‌ها با موضوع تولید همراه بوده است.
از سوی دیگر، با مروری بر شعارهایی که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر انتخاب کرده‌اند، می‌بینیم که موضوع «مشارکت مردم» بسیار پررنگ بوده است. مواردی از جمله همدلی و همزبانی، عزم ملی، دولت و ملت، تولید ملی، اتحاد ملی، همبستگی ملی، اقتدار ملی و...کلیدواژه‌هایی است که بر این موضوع تاکید داشته‌اند. 
نکته مهم اینجاست که توجه ویژه به موضوع «مشارکت مردم در اقتصاد» و به طور خاص مشارکت مردم در جهش تولید، از سال‌ها پیش مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است. 
به عنوان نمونه، در 29 بهمن 1392 با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر معظم انقلاب، بر موضوع «مشارکت مردم» تاکید ویژه‌ای صورت گرفت. ایشان در بخشی از سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» تاکید فرمودند:
«لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.»
رهبر معظم انقلاب همچنین در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب که در 22 بهمن 1397 منتشر شد،خطاب به جوانان تاکید فرمودند:«ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخش‌هایی از ظرفیّت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیّت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّت‌های استفاده‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیّت‌های استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد.»
در بخش دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب آمده است:«راه‌حلّ مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ بخش‌های آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی‌کردن اقتصاد و تصدّی‌گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت‌هایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخش‌های مهمّ این راه‌حل‌ها است. بی‌گمان یک مجموعه‌ جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد.»
با مداقه در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، به این مسئله پی می‌بریم که تاکید جدی ایشان بر این راهبرد است که کلید حل مشکلات کشور در گرو مشارکت مردم است. به عنوان نمونه حضرت آقا در 1 فروردین 1402 در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند:«هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. در دفاع مقدّس مردم وارد شدند، ما پیروز شدیم؛ در مسائل سیاسی کشور مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در مسائل اقتصادی هم همین جور است؛ [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد، موفّق خواهیم شد.»
و اما در کنار موضوع «مشارکت مردم»، کلیدواژه «امید» نیز به دفعات از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است. بر همین اساس تاکید بر امید و مشارکت مردم به عنوان موتور پیشران حرکت عمومی در همین چارچوب فهم می‌شود.
در همین رابطه، رهبر معظم انقلاب در 1 فروردین 1403 در سخنرانی نوروزی در جمع اقشار مختلف مردم فرمودند:«من به جوان‌های عزیز توصیه می‌کنم، من می‌گویم جوان‌ها جلوتر از نقشه دشمن حرکت کنند. دشمن می‌خواهد مأیوس کند شما را. شما بیش از آنچه که او تلاش می‌کند برای ناامید کردن؛ تلاش کنید برای ایجاد امید، برای شکوفایی امید در دل‌های جوان‌ها.»
یکی از کارویژه‌های اصلی دشمن، ایجاد «اختلال محاسباتی در افکار عمومی مردم ایران» و همچنین ایجاد «اختلال در نظام محاسباتی مسئولین» است. اگر دستگاه عملیات روانی دشمن را به یک «موتور» تشبیه کنیم، سوخت این موتور «یأس‌آفرینی، ناامیدسازی و القای بن‌بست» است.
در «جنگ رسانه‌ای» که بخشی از «جنگ ترکیبی» علیه ملت ایران است، حساب دشمن مشخص است. اما یکی از واقعیت‌های بدیهی و انکارناشدنی در این جنگ، نقش عوامل داخلی و به عبارتی دنباله‌های دشمن در داخل است. 
رهبر معظم انقلاب- ۲۸ آبان ۱۴۰۱– در دیدار مردم اصفهان فرمودند: «پیشرفت احتیاج دارد به امید. دشمن روی امید ملت ایران متمرکز است. این امکانات گسترده‌ای که دشمن به کار گرفته، این رسانه‌ها، این ماهواره‌ها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیون‌های مزدورِ مأجور، همه‌ اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند.»
ایشان در ادامه فرمودند:«اینها حتی به مسئولین هم طمع دارند که امید را از آنها بگیرند. خب، حالا یک امتدادی هم متأسفانه در داخل دارند؛ من ناچارم این را بگویم. آدم دلش نمی‌خواهد چنین واقعیتی وجود داشته باشد، اما هست؛ اینها در داخل امتداد دارند. امتداد آنها هم همین القای یأس، القای ناامیدی که «فایده‌ای ندارد»، «به جایی نمی‌رسیم»،‌ «چه ‌کار می‌خواهیم بکنیم» است؛ از این حرف‌ها می‌شنوید. در داخل هم فلان روزنامه، فلان فعالِ فضای مجازی، متأسفانه از این چیزها دارند؛ اینها هم امتداد آنها هستند.»
به نظر شما اینکه برخی اخبار به صورت مشترک توسط بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال و صدای آمریکا و رادیو فردا و برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات در داخل ایران سانسور می‌شود، اتفاقی و سهوی است!؟ همچنین به نظر شما آیا همصدایی رسانه‌های زنجیره‌ای در داخل با رسانه‌های بیگانه در ضریب دادن به اخبار سیاه و مأیوس‌کننده و القای بن‌بست در پیشبرد امور کشور، اتفاقی و تصادفی است!؟
واقعیت این است که همصدایی و خطوط مشترک و به عبارتی فصل مشترک برخی در داخل- در پوشش روزنامه، سایت خبری، استاد دانشگاه، فعال سیاسی و...- با دشمن در جنگ ترکیبی و از جمله در یأس آفرینی، آن ‌قدر متعدد و پرشمار است که به هیچ عنوان نمی‌توان این همصدایی را اتفاقی و تصادفی نامید.
نکته قابل توجه اینجاست که برخی رسانه‌های داخلی بدسابقه که بارها در نقش همکار داخلی رسانه‌های معاند در کارزارهای رسانه‌ای علیه امید مردم ایران حضور فعال داشته‌اند، از یک‌سو یارانه و بودجه از دولت دریافت کرده و از سوی دیگر از برخی نهادها نیز در قالب خبر و آگهی، هزینه دریافت می‌کنند. بر همین اساس و با توجه به کارنامه سیاه این قبیل رسانه‌ها، خلاف انصاف و مروت و قانون است که پول بیت‌المال صرف حمایت از آنان شود.
به جرأت می‌توان گفت که یکی از پیش نیازهای «مشارکت مردم در اقتصاد»، برخورد قاطع با «قاتلان امید» است. این طیف که همصدا با دشمن مشغول یأس‌آفرینی و پاشیدن بذر ناامیدی است، همان جریانی است که فسادهایی از جمله واگذاری مسئله‌دار «کارخانه رشت الکتریک» و «هفت تپه» و «صندوق ذخیره فرهنگیان» و «کرسنت» و «توتال» و «استات اویل» و «حقوق‌های نجومی» و «حیف و میل کردن ۶۰ میلیارد دلار ارز دولتی و ۶۰ تن طلا» را در کارنامه خود ثبت کرده است. 
«قاتل امید» همان طیفی است که در دهه 90 به مدت ۸ سال دولت را تمام و کمال در اختیار داشت و با معطل کردن ظرفیت‌های کشور و آویزان شدن از غرب، بدترین دوره رکود اقتصادی و تورم ۶۰ درصدی را به‌جای گذاشت.
«قاتلان امید» همان جریانی است که در فتنه 88 از آمریکا خواست «تحریم‌های فلج‌کننده» را علیه مردم ایران اعمال کند. مصادیق خیانت‌های نابخشودنی این طیف آن‌قدر طولانی و گسترده است که در حوصله این نوشتار نمی‌گنجد. 
همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، یکی از پیش نیازهای «مشارکت مردم در اقتصاد»، برخورد قاطع با «قاتلان امید» است.
ایرانِ اسلامی با وجود خباثت‌های دشمن و دنباله‌های داخلی آن و همچنین با وجود قصور و تقصیرها در داخل، به موفقیت‌های چشمگیر و افتخارآمیزی دست یافته است. استقلال کامل سیاسی، ایجاد امنیت با پیشرفت‌های عظیم در حوزه دفاعی و نظامی، شتاب پیشرفت علمی در شرایط تحریم، توسعه چشمگیر زیرساخت‌ها، تاب‌آوری اقتصاد در مقابل تحریم‌های بی‌سابقه، اعتماد میان مردم و حاکمیت، احیای روح عزت ملی در مردم، پیشرفت و حرکت رو به جلو در عدالت آموزشی، پیشرفت در ایجاد ساختارهای حمل‌ونقل، پیشرفت‌های کشور در تربیت نیروی انسانی، پیشرفت در کشاندن فعّالیّت‌های عمرانی به نقاط دوردست و محروم کشور، پیشرفت در سیاست بین‌المللی، و... اینها تنها بخش کوچکی از مصادیق تحولات در 45 سال اخیر است. 
این واقعیّت‌ها از آینده‌ روشنی خبر می‌دهد. ان‌شاءالله با همت مسئولین و مشارکت مردم، شاهد تحولات مثبت و مستمر در حوزه اقتصاد نیز خواهیم بود. خداوند متعال در آیه ۱۳۹ سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید: «و َلَا تَهِنُوا و َلَا تَحْزَنُوا و َأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» (و سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید). آینده متعلق به ماست؛ آینده‌ای با افق‌های روشن.

عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردين

علی (ع) «قدر» عالم هستی

کورش شجاعی

خداوند حکیم آن یگانه بی همتای عالم هستی و آن آفریدگار و کردگار جهان،هزاران هزار آفریده دارد اما در نظام خلقت و آفرینش تنها یک شب را به حرمت و مبارکی و منزلت«شب قدر» آفرید.  گران مقدار شبی که «قرآن» را درآن شب بر قلب برترین آفریده عالم،حضرت محمد مصطفی(ص) نازل فرمود و لحظات نورانی آن را تا طلوع فجر سراسر رحمت و مغفرت و «سلام» اراده فرمود،ناشناخته شب و لحظات نابی که حضرت رحمان رحیم آن را بر هزار ماه برتری داد تا بندگان درگاهش در این هنگامه با خلوص نیت و در پناه قرآن کریم و با دست به دامان پیامبر و عترت طاهرینش شدن، دست نیاز به سوی «بی نیاز» دراز کنند و از حضرت صمد وآن غنی مطلق بخواهند آن چه را «خواستنی و قیمتی» است،بخواهند آن چه را که شایسته انسان به عنوان اشرف مخلوقات است،خدا را از خدا طلب کنند،ایمان راستین، عاقبت به خیری و فلاح و رستگاری را از کریم مطلق هستی بخواهند، فرج حجت حق حضرت صاحب الزمان(عج) را از درگاه ایزد منان مسئلت کنند و همه خوبی ها را از ذات اقدسش بخواهند، کرامت را، عدل را، محبت را، بیداری و صحت و سلامت و امنیت و «رضوان»را ،«رضایت الهی» را از درگاه ربوبی پروردگار هستی از سویدای دل تمنا کنند چرا که شب قدر، شب بیداری و استغفار و خواستن و قدم در راه «شدن»گذاشتن است. وه که چه پر عظمت شبی است«لیلة القدر»، این بی نظیر هنگامه و فرصتی که خداوند عزیز کریم ارزانی هدایت و سعادت و فلاح و رستگاری بندگانش داشته است و چه سعادتمندند آنان که توفیق بیداری واقعی و احیا و تمنا از درگاه حضرت غنی مطلق را دارند،خداوندا همه ما را از «غواصان»قدر قرار بده و بندگی خالصانه درگاهت را رزق و روزی مان تقدیر فرما به حرمت قرآن و پیامبر اعظم و عترت پاکش و به حرمت علی(ع)امیر مومنان، آن قدر «شب قدر»! همان علی(ع)که حبیب خدا محمد مصطفی،درباره او می فرمودکه علی(ع) را جز خداوند و من کسی نشناخت و مرا جز خداوند و علی(ع)کسی نشناخت،همان علی(ع) که حضرت ختمی مرتبت این اعظم رسل می فرمود اگر نمی ترسیدم که مردم درباره علی(ع)آن گویند که مسیحیان درباره عیسی بن مریم می گویند آن گاه تمامی فضائل علی(ع) را شماره می کردم. همان علی(ع) که پیامبر اکرم(ص) می فرمود:من و علی پدر این امت هستیم،همان علی(ع) عبد صالح خداوند و مرید محض پیامبر اکرم و اولین ایمان آورنده به آیین پاک محمدی(ص)، همان تنها مولود کعبه که در دامن اشرف انبیا نفس به نفس حضرتش بزرگ شد،همان علی(ع) که خداوند حکیم بدین نام و «امیرالمومنین» اش نامبردار و توصیفش فرمود. همان ازهد،اتقی،اعدل واعلمی که «قرآن ناطق»بود و تجسم عدالت،همان علی(ع)پسر عم پیامبراکرم(ص)، شوی زهرای اطهر،کفو صدیقه طاهره و منصوره دوعالم،پدر حسنین و زینبین،همان فاتح بدر و خیبر و خندق و ... همان شیر حق که سروش غیبی او را «لا فتی الا علی (ع)» خواند و به فرموده حبیب خدا حضرت محمد مصطفی،ضربتش در یوم خندق از عبادت جن و انس برتر است. همان علی که «جان و نفس» پیامبر خاتم بود و خداوند در آیات «تطهیر» و «ولایت» و«مباهله» و ... در وصف او و خاندانش چه که نفرموده است و علی(ع) هم جان پیامبر است و هم جان و دردانه عالم هستی، هم یدا... و هم اسدا.... و هم ساقی کوثر و هم شافی روز جزا و هم قسیم نار و جنت و ... است، همان علی که همچون شب قدر ،قدر عالم هستی است و زینت آفرینش اما هزاران هزار دریغ و افسوس که قدر علی (ع) را نشناختند و چه ظلم ها و جفا ها که به حضرتش نکردند به گاه سقیفه و در جمل و صفین و نهروان و ... و سرانجام در ماه ضیافت الهی و در هنگامه شب های قدر،آن شمشیری که سال ها در کوره جهل و نادانی و انحراف و بدعت و فاصله گرفتن از قرآن و سنت اصیل پیامبر(ص) گداخته و ساخته وپرداخته شده بود بر فرق امیر مومنان فرود آمد و گرچه در آن هنگامه حضرتش ندای فزت و رب الکعبه سر داد اما جهان تا قیامت داغدار«محراب»علی بن ابی طالب امیرمومنان و امام عدالت و پرهیزکاری و تقوا وقدر عالم هستی شد و قدرش به مانند شب قدر همچنان نا شناخته ماند و عالم همچنان در حسرت امام عدالت و امام همه خوبی ها می سوزد.

عناوین اخبار روزنامه جوان در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردين

«روز قدس» چرا یک مسئله جهانی شد
عباس حاجی‌نجاری

جهان در حالی برای حمایت از مردم مظلوم غزه و بزرگداشت روز قدس آماده می‌شود که جنایات صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر علیه مردم مظلوم غزه با حمایت همه جانبه امریکایی‌ها و برخی از کشور‌های اروپایی سبب شده که موضوع روز قدس و حمایت ازفلسطینی‌ها نه تنها به مهم‌ترین مسئله مسلمانان، بلکه به مهم‌ترین مسئله روز جهان تبدیل شود و نفرت جهانیان از رژیم صهیونیستی و حامیانش به ویژه امریکا در این ایام به اوج خود برسد. 
 جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین و مسلمانان منطقه در طول تشکیل این رژیم مجعول در سرزمین فلسطین از سال ۱۹۴۸ میلادی که با اشغال تدریجی و قتل و کشتار مستمر ساکنان اصلی فلسطین و آواره کردن آن‌ها از سرزمین مادری‌شان، زندان، شکنجه و تجاوز علیه کودکان و زنان فلسطینی و عدم اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی پیرامون مسئله فلسطین همراه بوده سبب شده است که در طول این دوران، نجات مردم فلسطین و رهایی مسجد الاقصی از سلطه صهیونیست‌ها به آرمان اصلی مسلمانان تبدیل شود، اما حمایت‌های امریکایی‌ها و برخی دیگر از قدرت‌های غربی که رها شدن از شر صهیونیست‌ها و ایجاد یک غده سرطانی در منطقه برای مهار جهان اسلام به اصلی‌ترین راهبرد آن‌ها در بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل شده، سبب گردیده که به رغم مبارزات فلسطینی‌ها و مسلمانان با رژیم صهیونیستی در طول ۷۵ ساله گذشته و پیشرفت‌هایی که به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر امواج انقلاب اسلامی بر مبارزات فلسطینی‌ها ایجاد شده بود، قدرت‌های غربی با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و به کارگیری تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای تلاش کنند تا با سرکوب فلسطینی‌ها و فشار برکشور‌های عربی و اسلامی و تطمیع آنها، زمینه تسلط بیشتر صهیونیست‌ها بر منطقه را از طریق اجرای طرح‌های صلح و عادی‌سازی روابط فراهم کنند، اما عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی در ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ (۷ اکتبر ۲۰۲۳) که ناشی از بلوغ نیرو‌های مقاومت از یک سو و ناامیدی مردم مظلوم فلسطین از نتیجه بخشی طرح‌های به اصطلاح صلح کشور‌های غربی و شدت یافتن جنایت‌های صهیونیست‌ها بود، سبب گردید که چهره واقعی رژیم صهیونیستی و حامیانش برای مردم جهان آشکار و اکنون، آزادی مردم فلسطین از یوغ صهیونیست‌ها نه تنها به آرمان اصلی مسلمانان، بلکه به آرمان همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان تبدیل و رژیم صهیونیستی به گونه‌ای منفور جهانیان شود که حامیان این رژیم نتوانند با حمایت‌های رسانه‌ای، از نفرت جهانیان از صهیونیست‌ها کاسته و این تنفر در میان مردم امریکا وکشور‌های اروپایی به اوج خود رسیده است. 
روند مبارزات مردم فلسطین در طول ۷۵ سال گذشته، با دو فراز مهم مواجه بوده است: فراز اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر آن در تبدیل مبارزات فلسطینی‌ها از مبارزه قومی و عربی و وطنی به مبارزه اسلامی است که حمایت حضرت امام خمینی از مبارزات فلسطین نقطه آغاز آن بود. حضرت امام در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را برای به نمایش گذاشتن حمایت جهانی نسبت به سرنوشت قدس و نجات آن از چنگال صهیونیست‌های جنایتکار به عنوان روز قدس اعلام و از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست که برای کوتاه کردن دست این رژیم غاصب به هم بپیوندند. امام در بیانی دیگر روز قدس را یک روز جهانی دانست که فقط اختصاص به قدس ندارد بلکه روزی است برای مقابله مستضعفین با مستکبرین و روز مقابله ملت‌هاست در برابر فشار و ظلم امریکا ودیگر قدرت‌های مستکبر جهان. 
این آرمان امام با اقبال مسلمانان و به ویژه مردم ایران مواجه شد و نظام جمهوری اسلامی ایران با اتکا به آن، با حمایت‌های بی‌دریغ از مقاومت فلسطین، سبب تحول در روند مبارزات و احیای ظرفیت‌های جبهه مقاومت در کشور‌های اسلامی در ذیل حمایت از مردم فلسطین گردید. که این روز‌ها به منشأ اصلی تحول در مبارزات فلسطین و تشکیل جبهه مقاومت برای مواجهه با این ظلمِ مستمرّ دائمی جنایت‌کاران صهیونیست علیه ملت فلسطین شده است. 
فراز دیگر در روند تحول در آرمان رهایی قدس، عملیات طوفان الاقصی بود که در عین تحمیل بزرگ‌ترین شکست تاریخی به رژیم صهیونیستی و فروپاشی هیمنه اطلاعاتی و امنیتی این رژیم، سبب شده است که صهیونیست‌ها امروز در بعد نظامی، با چالش نیروی انسانی، مهمات و تسلیحات، مواجه شده ودر بعد اجتماعی و سیاسی و انسجام در حاکمیت یا روابط خارجی به دلیل از دست دادن حمایت‌های بین‌المللی به خاطر تشدید جنایات علیه مردم مظلوم غزه، با بحران مواجه شوند و دراین میان اگرچه امریکا و برخی کشور‌های غربی، حمایت نامحدود و گسترده‌ای در تأمین مالی، تسلیحاتی، نیروی انسانی، تجهیزات و تکنولوژی نظامی و حمایت سیاسی و رسانه‌ای از صهیونیست‌ها را به عمل آورده‌اند، ولی به جز شکست و ناکامی صهیونیست‌ها، شکست، ناکامی و رسوایی گفتمانی در عرصه افکار عمومی جهانی، دولت‌ها و مؤسسات بین‌المللی را برای خود ثبت کرده و دچار چالش و تردید و توقف در برخی سیاست‌های حمایتی از این رژیم شده‌اند. 
طوفان الاقصی در عین حال توانسته کارنامه دیپلماسی ۳۰ سال گذشته برای طرح سازش و عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها و طرح‌های شیطانی معامله قرن و آبراهام را به حاشیه رانده و منظومه کشور‌های سازشکار را در انفعال قرار دهد. این در حالی است که سیاست‌های افراطی نتانیاهو و کابینه افراطی وی، رویکرد‌های امریکا را با چالش روبه رو کرده و حتی اروپایی‌ها را به دلیل حمایت‌های گذشته از رژیم صهیونیستی با مشکل سیاسی و افکار عمومی مواجه کرده و رسوایی تمدن غرب به دلیل حمایت از این نسل کشی‌ها را درپی داشته است. اقدامات فجیع و وحشیانه صهیونیست‌ها، در این شش ماه نه تنها دستاوردی در تحقق اهداف آن‌ها نداشته، بلکه موجب گسترش اعتراضات مردم در کشور‌های جهان و به ویژه امریکا و اروپا و شکایت در دادگاه لاهه یا اقدامات در سازمان‌های بین‌المللی و مواضع رسمی کشور‌ها و گروه‌های اجتماعی علیه صهیونیست‌ها شده و رسوایی جهانی را برای آن‌ها در پی داشته است واین شرایط نوید بخش شکل‌گیری یک اجتماع بزرگ جهانی علیه صهیونیست‌ها در روز جهانی قدس امسال است. 
مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراه با معظم له، با تجلیل از ایستادگی بی‌نظیر نیرو‌های مقاومت فلسطین و همچنین مردم غزه تأکید کردند: صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایت‌ها و وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل غرب انجام می‌شود، یک پدیده عظیم است که حقیقتاً به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی‌رغم خواست دشمن، به مسئله اول جهان تبدیل کرده است.

عناوین اخبار روزنامه جام جم در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردين

خودکشی اسرائیل درخاک ایران

حنیف غفاری

جنایت ددمنشانه و وقیحانه اخیر رژیم صهیونیستی در دمشق منجر به شهادت مظلومانه سردار محمدرضا زاهدی و عده‌ای از همرزمان این شهید بزرگوار راه نورانی مقاومت شد. سؤال اصلی این است که چرا تل‌آویو چنین جنایتی را رقم زد و هدف دقیق طراحان و مجریان این حمله چه بوده است؟

در این‌خصوص نکاتی وجود دارد که باید به آن دقت کرد:

نخست این‌که سفارت جمهوری اسلامی ایران جزء خاک کشورمان بوده و هرگونه تعرضی به آن مصداق حمله به ایران محسوب می‌شود؛ از این‌رو حق کشورمان جهت پاسخ‌دهی قاطعانه و مستقیم به این اقدام دشمن به لحاظ حقوقی و عرف روابط بین‌الملل محفوظ است. بدیهی است که ایران اسلامی از این حق خود نخواهد گذشت و آن را بالقوه نخواهد پنداشت. پاسخی محکم، قاطعانه و هوشمندانه ایران در راه خواهد بود و تل‌آویو نیز قدرت محاسبه آن را نخواهد داشت.

نکته دوم معطوف به چرایی این حمله است. واقعیت امر این است که شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه و عدم تحقق اهداف اعلامی نتانیاهو به‌رغم فرسایشی شدن جنگ، وضعیت آشفته و متزلزلی را در اردوگاه دشمن ایجاد کرده و موساد و ارتش رژیم‌صهیونیستی را در معرض شکستی تاریخی و جبران‌ناپذیر قرار داده است. در چنین وضعیتی تل‌آویو به گزینه بسط جغرافیایی و میدانی جنگ غزه رو آورده است. از این‌رو اقدامات تل‌آویو منبعث از قدرت و ابتکار عمل در جنگ نبوده و بالعکس، چنین اقداماتی محصول تصاعد بحران در عمق استراتژیک اراضی اشغالی است.

نکته آخر مربوط به ادامه مسیر پیش‌رو و آینده‌نگاری آن است. جمهوری اسلامی ایران نه فقط قواعد مقاومت و اقدام ترکیبی در برابر دشمنان را به‌خوبی آموخته، بلکه آن را به دیگر اضلاع مقاومت نیز تعمیم داده است. ابعاد فرامتنی و متنی جنگ غزه جملگی به‌گونه‌ای در روندپژوهی جبهه مقاومت مدنظر قرار گرفته که جایی برای تنفس دشمن باقی نگذاشته و نخواهد گذاشت. قطعا انتقام قطعی ایران از جنایت اخیر صهیونیست‌ها در چارچوب و کالبدی بزرگ‌تر به نام شکست و تباهی صهیونیست‌ها در نبرد غزه تجلی خواهد یافت. تا آن زمان فرصت اندکی باقی مانده است... 

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردين

روسیه؛ از انتخابات تا حمله تروریستی

حسن بهشتی پور

همانطور که انتظار می‌رفت ولادیمیر پوتین برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری در روسیه، پیروز قاطع انتخابات اعلام شد. براساس نتایج اعلام شده رسمی از سوی کمیسیون برگزار کننده انتخابات،‌ آراء کسانی که طی سه روز در انتخابات ریاست جمهوری روسیه از روز جمعه ۲۵ اسفند‌ تا ۲۷ اسفند‌ شرکت کردند ۸۷٫۳۰ % به ولادیمیر پوتین (نامزد مستقل به صورت رسمی اما در واقع حمایت شده از سوی حزب “روسیه واحد” ) رای دادند. سه نامزد دیگر که به نظر می‌رسد برای بازار گرمی مشارکت مردم در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند؛ به ترتیب‌ نیکولای خاریتونوف (کاندیدای حزب کمونیست روسیه دومین حزب در پارلمان روسیه ) تنها توانست ۴٫۳۰%، بدست آورد. ولادیسلاو داوانکوف بازرگان ۳۹ ساله جوان‌ترین نامزد (کاندیدای حزب “مردم جدید”) ۳٫۸۳ %، کسب کرد و لئونید اسلوتسکی (کاندیدای حزب لیبرال دموکرات روسیه سومین حزب در پارلمان روسیه ) ۳٫۲۱ %، رای شرکت کنندگان در انتخابات را بدست آورد. میزان آراء برای اندیداهای رقیب پوتین تقریبا همان ترتیبی را دارند که تعداد کرسی‌های احزاب در مجلس دومای روسیه از آن برخوردار هستند. با این تفاوت که کاندیدای جبهه ائتلافی تحت عنوان مردم جدید توانست از کاندیدای حزب لیبرال دموکرات که سومین حزب در پارلمان روسیه است، چند صدم درصد بیشتر رای بیاورد.‌

درباره تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری ابتدا باید به‌ یک پرسش اساسی پاسخ داد و آن اینکه به چه دلیل‌ طی حدود ۲۴ سال گذشته تنها پوتین در همه فصل‌های انتخابات ریاست جمهوری‌ بجز چهار سالی که مسئولیت نخست وزیری را (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸)‌ برعهده داشت، تنها مرد میدان بوده و اکثر مردم روسیه به او اعتماد می‌کنند؟ پرسش مهم دیگر اینکه با توجه به مشارکت نسبتا بالای مردم در انتخابات که بیش از ۷۴ درصد‌ از در ۱۱۳ میلیون و ۵۷۴ هزار و‌ ۵۵۰ نفری که می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند، به پای صندوق‌های رای آمدند؛ یعنی ۷۴ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر رای خود را به‌ صندوق‌ها ریختند که از میان آنها‌ بیش از ۸۴ درصد به پوتین رای دادند. آیا همه‌ یا اغلب آنها از سیاست‌های پوتین‌ در قبال حمله به اوکراین و اشغال چهار استان شرقی این کشور حمایت می‌کنند؟‌ در پاسخ به این دو پرسش مهم باید به چند موضوع مبنایی برای تحلیل نتایج انتخابات روسیه توجه داشته باشیم:

۱-در تاریخ روسیه همیشه فرد نقش کلیدی در رهبری این کشور داشته است چه در دوران حاکمیت تزارها و چه در دوران حکومت ۷۲ ساله بلشویک‌ها و چه در دوران روسیه جدید طی ۳۲ سال گذشته همیشه یک فرد با پشتیبانی احزاب و ساختار اولیگارشی حاکم بر روسیه حکومت را رهبری کرده است.

۲- با آنکه نظام سیاسی روسیه فدراتیو است، اما همه چیز در مسکو تعیین شده و می‌شود و بنابراین اقتدارگرایی روسی وحدت کشور را از مرکز هدایت و حفظ می‌کند‌ و با‌ ترتیبات اجرایی پیچیده‌ای که بین نهاد‌های چهارگانه در روسیه یعنی دیوان سالاران‌ دولتی با همکاری‌ ارتش و سرویس امنیت فدرال و نهاد کلیسای ارتدوکس‌ توانسته‌اند نوعی دموکراسی مدیریت شده را در روسیه به پیش برند.

۳- پوتین در سالهای حاکمیت خود در عمل اجازه نداده است هیچ رقیب جدی در مقابل او مطرح شود او با استفاده از ظرفیت یاران خود که از دوران سنت پیترزبورگ با او همراه بودند، تیم منسجمی‌ را تشکیل داده است که از لحاظ سیاسی در قالب حزب مقتدر روسیه واحد فعالیت می‌کنند و از لحاظ اقتصادی در تمام ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ تولید کننده نفت و گاز و اسلحه و صنایع هسته‌ای زمام امور را در دست دارند و پشتیبانی قوی در رسانه‌های روسیه اعم از رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌ به وجود آورده‌اند.

۴- حذف رقبای اصلی که می‌توانستد در این انتخابات نقش رقیب را داشته باشند، با روش‌هایی که در ظاهر کاملا قانونی است اما در عمل با هدف آماده سازی همه چیز برای انتخاب مجدد پوتین برای شش سال دیگر (در صورت رخ ندادن یک اتفاق غیرمنتظره) تا سال ۲۰۳۰ صورت گرفته است. انتخاباتی که چند روز بعد با یک حمله تروریستی به حومه مسکو یک رنگ و بوی متفاوت به خود گرفت و ریشه های مشکل در ساختار روسیه را علنی کرد

عناوین اخبار روزنامه شرق در روز سه‌شنبه ۱۴ فروردين

فرهنگ رواداری، کلید حل مشکلات

محمدجواد لسانی
رفتارشناسی هر قومی قادر است تا راهگشای شناخت آنها شود؛ به قسمی که یک پژوهشگر دانشگاهی می‌تواند در عینیت جامعه به آن برسد به شکلی که با مطالعه تصمیمات جمعی آن اجتماع زنده انسانی به لایه‌های درونی فرهنگ آنها پی ببرد و برخلاف برچسب‌های رنگ‌ووارنگ رسانه‌ای برای تبلیغ آن تیره مردمی با نگاه به عملکرد آنها که در بزنگاه‌های دشوار خود را آشکار می‌کنند، به سیرت واقعی آنها دانا شود. این قاعده علمی برای مطالعه یک ملت در گسترده وسیع‌تر هم می‌تواند صادق باشد.

تقویم ملی را که ورق بزنید یکی از روزهای فروردین امسال با تلاقی دو واقعه برجسته همراه شده است. نخست، مناسبت مکرری است که از سوی دولت روز طبیعت نامیده شده اما از قدیم‌الایام مردم آن را با عنوان سیزده به‌در می‌شناسند. این در حالی است که از پس سالیان، چرخش ماه‌های قمری سبب شده تا سالروز شهادت مولای متقیان علی (ع) نیز امسال با این روز یکی شود. بدیهی است که هرساله در آداب خاص سیزده به‌در، مردم به صورت خانوادگی یا به‌همراه خویشان یا دوستان نزدیک از خانه بیرون می‌زنند تا در مسیر، مرغزار و چشمه زلالی در اطراف خود پیدا کنند و زیلوی خود را نزدیک به درختی پهن کنند و به تماشای سبزی گیاهان بنشینند و به صدای باد در میان شاخه‌های درختان و نغمه پرندگان بهاری گوش بسپارند و تمدد اعصابی در چمن‌زار کوچکی جست‌وجو کنند تا گرد کهنگی سال گذشته را از تن و روح خود شست‌وشو دهند. اما این‌بار طبیعت‌گردی توأم شده با بزرگداشت سوگ پیشوای بزرگ عدالت مولا علی (ع) که از نسل‌های پیشین برای مردم عدالت‌خواه و تقواطلب محبوبیت خود را حفظ کرده است. حال با ملاحظه این وضعیت، چه باید کرد؟ اکنون در این دوگانگی ظاهری چه تصمیمی به ذهن می‌رسد. به مغز‌های ساده شاید راهی به جز نادیده‌انگاشتن یکی از این دو آداب‌ خطور نکند. متأسفانه تندروهایی از هر دو سو هستند که هر دو حقیقت تاریخی در یک روز واحد را برنتابند. درحالی‌که گوهر خردمندی، این ودیعه ایزدی، می‌تواند تمامی معادلات تکراری را برهم زند و سنتزی در این بزنگاه به ذهن آدمی برساند که بشود به هر دو واقعه به زیبایی تمام نگریست و به هردو احترام گذاشت، چنان‌که می‌توان آن دو را در یک محور سازگار قرار‌ داد.

این اتفاق چشمگیر در اتاق فکر شهرداری منطقه ۲ تهران روی داده. به طوری که زیر نظر مسئول امور مساجد این ناحیه، برنامه‌ریزی متفاوتی انجام پذیرفت، به این شرح که همه علاقه‌مندان و مؤمنان دعوت شدند تا در بوستان نهج‌البلاغه گرد هم آیند تا با تمهیدات مناسب، محفلی صمیمی ترتیب داده شود تا مخاطبان یک نمایش تعزیه در موضوع مولا علی (ع) را تماشا کنند. گذشته از آنکه عنصر نمایش جاذبه‌های خود را دارد و از آنجا که این مراسم هنری تا غروب طول کشید، فی‌نفسه لحظه معنوی افطار رمضان و پذیرایی‌های ویژه را هم ضمیمه خود کرد. این برنامه را باید اتفاقی نیکو تلقی کرد که در اتاق فکر یک ستاد شورایی رخ داده و حسن این کار به آن است که می‌تواند ادامه یابد و در مقاطع دیگری که ممکن است دو واقعه دیگر ملی و مذهبی در تقویم سالانه هم‌زمان شوند، می‌توان همین الگو یا شبیه آن را به اجرا گذاشت. این مراسم ذو وجه که در روز سیزدهم فروردین امسال رخ داد؛ برای هر محقق بی‌طرفی یک راهنماست تا عنصر خردگرایی در زمانه اکنون را پی‌جویی کند و چنانچه در مناطق دیگری از میهن این‌گونه تفاهماتی تعمیم یافته باشد بتواند ظرفیت والای فرهنگ ایرانیان را تصدیق کند. به گزاره فوق می‌توان افزود که باز‌کردن یک سرفصل با عنوان «کاربست رواداری مدنی» نزد هر قومی می‌تواند بسیاری از ناهمواری‌ها و تنش‌ها را از میان بردارد و حل مشکلات اجتماعی را آسان کند

روزنامه وطن امروز

تأمین مالی صنایع، مقدمه جهش تولید
حمیدرضا غزنوی
امسال نیز مقام معظم رهبری، اقتصاد و تولید را به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مساله کشور مطرح کردند اما شعار امسال یک تفاوت عمده با سال‌های قبل دارد؛ تاکید بر حضور مردم در تولید، مهمی که باید در افکار عمومی و حتی در بین نخبگان تبیین و تفسیر شود. واقعیت آن است تا مادامی که مردم حضور فعال در تولید نداشته باشند، نمی‌توان انتظار پیشرفت و رشد اقتصادی از یک کشور را داشت. فروش نفت یا مواد خام تا یک جایی می‌تواند اسباب کسب درآمد یک کشور باشد اما توسعه بلندمدت با فعال شدن بخش خصوصی اتفاق می‌افتد. رهبرانقلاب با شعاری که برای سال 1403 تعیین کردند، می‌خواهند آحاد جامعه را برای فعال شدن در اقتصاد کشور دعوت کنند. نخستین موضوعی که در این میان به ذهن متبادر می‌شود، آن است که مردم یک واحد اقتصادی کوچک را با تسهیلات بانکی راه بیندازند و سهمی در تولید ملی کشور هر چند کوچک ایفا کنند. به عقیده من، این مسیر را کشور در سال‌های قبل در موضوع بنگاه‌‎های کوچک، متوسط و زودبازده رفته و نتیجه لازم احصا نشده است. 
برای فعال شدن چرخ‌دنده‌های کوچک لازم است چرخ‌دنده‌های بزرگ فعال شوند و با حرکتی که می‌کنند دیگر بخش‌های اقتصادی را نیز به حرکت در بیاورند. واقعیت این است که تولید، یک چرخه است و نباید به آن تک‌بعدی نگاه کرد.
با فعال شدن چرخ‌دهندهای بزرگ است که می‌توان امیدوار به بهبود اشتغال نیز بود. فراموش نکنیم امروز تولید و صنعت به سمت تکنولوژی‌های جدیدی رفته است که رسیدن به آنها نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دارد و این مهم در توان واحدهای کوچک و متوسط نیست. این اشتباه است که اول چرخ‌دنده‌های متوسط و خرد را راه بیندازیم و بعد چرخ‌دنده‌های بزرگ تقویت شده و توسعه پیدا کنند. این تجربه در کشورهای دیگر نیز محقق شده است اما متاسفانه در کشور ما یک بینشی است که این مسیر را برعکس پیش می‌برد.
ما می‌توانیم با آمار اقتصادی خوشبینانه روحیه دهیم، این می‌تواند باعث افزایش امید شود ولی از طرفی ما را از تحرک وا می‌دارد که بخواهیم شرایط بد را بهتر کنیم یا شرایط خوب را عالی کنیم. آمار‌ها در رابطه با رشد اقتصادی نشان می‌دهد برنامه‌ریزی اقتصادی ما در سال 1402 برنامه‌ریزی مطلوبی نبوده است، رشد اقتصادی در فصل اول که همه مراجع رسمی تایید کردند 7.9، در فصل دوم 7.1 و در فصل سوم 5.1 بوده است که این تداوم کاهشی، در فصل چهارم نیز به احتمال ادامه داشته است. این آمار با احتساب نفت بوده است و بدون نفت در فصل اول 6.1، فصل دوم 4.2 و فصل سوم 2.5 و در بخش صنعت در فصل اول 0.4، در فصل دوم 7.2 و در فصل سوم 1.3 بوده است و در فصل چهارم نیز قطعا پایین‌تر خواهد بود.
از سویی شرایط و کسری تراز تجاری در 11 ماه 2 میلیارد و 129 میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد واردات بیشتر از صادرات بوده است. دلیل آن است که در صنعت درست کار نکردیم و سرریز منفی آن در صادرات آمده است و صادرات نیز کاهش پیدا کرده است.
صنعت منبع افزایش قدرت ملی کشورمان است. با توجه به شرایط جغرافیایی و جوی که داریم نمی‌توانیم بر کشاورزی تکیه کنیم و هرچه داریم باید به سمت صنعت ببریم. اگر از صنعت حمایت شود، صادرات نیز افزایش پیدا می‌کند. 
هم‌اکنون تولیدات کارخانه‌ای بزرگ‌ترین مزیت کشور است که نشان داده اگر به این بخش توجه شود می‌توانیم حتی در منطقه نیز تاثیرگذار باشیم. حتی می‌توانیم کارخانه‌ها را در کشورهای دیگر توسط کارآفرین‌های ایرانی ایجاد کنیم و توسعه دهیم و در اقتصاد منطقه نیز نقش پررنگ‌تری داشته باشیم؛ متاسفانه نگاه مثبتی به این بخش نمی‌شود.
یکی از مسائلی که وجود دارد، بحث استراتژی صنعتی است، به هر حال ۲ سال است که روی استراتژی صنعتی کار شده است ولی متاسفانه امروز پیش‌نویسی ارائه شده است که تقریبا هیچ‌کدام از کارشناسان و نخبگان اقتصادی آن را تایید نمی‌کنند و به نظر می‌رسد اصلا مشارکت ذی‌نفعان اصلی را هم دربر نداشته است و این مساله بسیار مهمی است که در برنامه هفتم توسعه نیز مطرح شده است و ظرف 6 ماه دولت باید استراتژی صنعتی و سیاست صنعتی را ارائه دهد. امیدوارم بخش‌های اقتصادی و تصمیم‌گیران اقتصادی از جمله معاون اول رئیس‌جمهور که فرمانده حوزه اقتصادی کشور است، بخش خصوصی را به مشارکت بگیرند. در این زمینه بویژه مجمع کارآفرینان ایران اعلام آمادگی کرده اما موانعی است و اگر این موانع رفع شود ما در صحنه هستیم تا به کمک دولت بیاییم و این بسته سیاست صنعتی را به دولت ارائه دهیم. مساله دوم بحث سیاست‌های ارزی است. الان سیاست‌های ارزی ما بعضا در تضاد با تولید قرار دارد. ما بحث اقتصاد مولد را باید یکپارچه ببینیم؛ یک سیاست اشتباه ارزی باعث اخلال در حوزه تولید می‌شود، مثلا به یک بخش تولیدی برای واردات مواد اولیه یا قطعاتی که در ایران امکان تولید ندارد ارز نیمایی می‌دهیم که بخشی از مواد را بتواند از سایر کشور‌هایی که مزیت‌های بیشتری دارند بیاورد، بعد همین‌هایی را که تولید‌کننده در داخل کشور تولید می‌کند با ارز بسیار ارزان‌تر اجازه واردات می‌دهیم که این در تضاد با سیاست‌های اقتصاد مولد است و انگیزه تولید‌کننده را از بین می‌برد و در نهایت صرفه اقتصادی هم نمی‌کنیم. به این ترتیب فاصله بین ارز نیمایی و ارز آزاد زیاد می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد و این یک اشکال است که باید برنامه‌ریزی و رفع شود. ساختاری باید ایجاد شود که اگر ارزی تخصیص یافت مشخص شود دقیقا در کدام محل هزینه می‌شود در غیر این صورت تمام این یارانه ارزی‌ای که پرداخت می‌شود نتیجه عکس در اقتصاد خواهد داشت. در بحث مسکن وقتی می‌خواهیم به یک خانه وام اقتصادی دهیم، فاز به فاز چک می‌کنیم و بعد تسهیلات ارائه می‌دهیم اما در حوزه تولید این اتفاق نمی‌افتد. کسانی که به نام تولید این کار را انجام می‌دهند، فاز به فاز باید چک کنیم ارزی که دادیم کجا رفته و چه اتفاقی افتاده است. رفع تعهدات ارزی رخ داده است؟ این باید تا حوزه مصرف رصد شود، به خاطر همین است که ما می‌بینیم این آمار با واقعیت همخوانی ندارد. از یک لحاظ در آمار، آمار صنعت پایین آمده، آمار ارز رفته بالا یعنی این طرف تولیدی انجام نشده ولی ارز بیشتر مصرف شده. ما سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی داریم و در این زمینه مزیت زیادی داریم یعنی سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی خیلی خوب در کشور توسعه پیدا کرده است. در کشور کوچک‌ترین اتفاقی بیفتد به ما اطلاع‌رسانی می‌کند. این نشان می‌دهد سیستم‌های رصد خوب کار می‌کند ولی اینها به‌هم‌پیوسته نیست و لازم است امسال در بحث تقاضا کار شود. مساله تسهیلات هم هست. متاسفانه به خاطر اینکه پایه پولی بالا نرود و نقدینگی در کشور کنترل ‌شود تا بتوانند تورم را کنترل کنند، جلوی تسهیلات به تولید را گرفتند. حالا تسهیلات مدیریت شود ولی بسیار نابخردانه است که جلوی تسهیلات تولید را بگیریم، اولویت باید رشد اقتصادی باشد، باید در حوزه تولید، تسهیلات دهیم تا اثر رشد پایه پولی را خنثی کند و باعث رشد اقتصادی شود. امیدوارم بانک مرکزی سیاست کنترل تسهیلات بانک‌ها به شبکه تولید را امسال به کار نگیرد که برای اقتصاد کشور مضر است. در هر صورت باید برای تسهیلات تولید چاره‌اندیشی کنیم. اقتصاد ما بانک‌محور است و تولیدات ما هم تسهیلات‌محور است. بار تامین مالی تولید باید به بخش‌های دیگر مانند بازار سرمایه منتقل شود البته در تمام کشور‌ها تسهیلات زیادی به تولید داده می‌شود؛ نقدی و غیرنقدی که تولید کم نشود، ما هیچ تسهیلاتی برای تولید قائل نیستیم، اوراق گام هم نتوانست جوابگوی تولید باشد. خیلی از سازمان‌های دولتی هم این اوراق را قبول نکردند. مسائل کلان دیگری نیز هست مثل امنیت سرمایه که مساله بسیار مهمی است. رشد سرمایه‌گذاری در کشور آمار خوبی را نشان نمی‌دهد، دلیل آن هم همین امنیت سرمایه است. ما نیاز به سرمایه اجتماعی داریم تا مشارکت مردمی در حوزه اقتصاد را داشته باشیم. کل  فعالیت‌ها باید سرمایه اجتماعی ایجاد کند. به نظر من لازم است بخشی ایجاد کنیم تا حفاظت کند از سرمایه اجتماعی بویژه در حوزه اقتصاد و رصد کند اگر مشکلی در فرآیند کارهای اقتصادی پیش آمد سریعا اقدام کند. 
در نهایت تقاضایی که از دولت و قوه قضائیه دارم آن است که با نگاه موسع‌تری به مسائل مربوط به تولیدکنندگان نگاه کنند. اینکه تخلف و اشتباهی از سوی یک واحد تولیدی منتهی به پلمب یا توقیف آن شود زیبنده اقتصاد ایران نیست. البته در رابطه با مسائل جرائم اقتصادی یا کیفری بدون هیچ مماشاتی باید برخورد شود ولی آنجا که مربوط به حقوق دولت و حاکمیت است تا جایی که امکان دارد باید با تولیدکنندگان با سعه صدر برخورد شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات