صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۹۸۸۹

زاکانی: خدمت خستگی ناپذیر از ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی بود

شهردار تهران گفت: خدمت خستگی ناپذیر به مردم ویژگی شهید رئیسی بود. بعضی مواقع اطرافیان ایشان کم می‌آوردند ولی او از پا ننشست.
ویژه برنامه هیأت مردمی_دانشجویی در سوگ شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه امروز دو‌شنبه ۳۱ اردیبهشت در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.در این نشست علیرضا زاکانی شهردار تهران ضمن عرض تسلیت به محضر رهبرمعظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، گفت: گمان نمی‌کردم روزی پشت تریبون در مورد شهادت آیت‌الله رئیسی صحبت کنم. وی افزود: قریب ۲ دهه با ایشان همکاری داشتم و در این سه سال به صورت مستمر ایشان را زیارت می‌کردم. در پیشگاه خدا شهادت می‌دهم که او بر مبنای انگیزه الهی عمر خود را سپری کرد‌. این امر افتخار بزرگی است. *به نفع مردم تصمیم می‌گرفتشهردار تهران عنوان کرد: این اواخر در کابینه به تصمیماتی می‌رسیدیم که به نفع مردم بود اما تصمیمات سختی بود. به دلیل همین سختی دیگران حاضر نبودند چنین تصمیماتی بگیرند. بارها ایشان به کابینه گفتند آن چه به نفع مردم است تصمیم بگیرید حتی اگر سخت باشد. زاکانی با اشاره به ویژگی‌های شهید رئیسی، گفت: ایشان توجه به وحدت کلمه داشتند. هفته پیش اتفاقی افتاده بود که کابینه خواستار موضع صریح دولت بودند، اما ایشان چهارشنبه پیش در هیئت دولت گفتند هنوز صحبت‌های شهید بهشتی آویزه گوشم هست. زمانی که امام دستور به سکوت داد هر چند که حق با او بود گفت چیزی نمی‌گویم که خلاف نظر امام باشد. به طور صریح اعلام کرد کلمه‌ای جهت اختلاف انداختن کسی از من نخواهد شنید. این اوج خودساختگی است.*وجودش را ذیل وجود رهبری می‌دانست
وی افزود: یکی از ویژگی‌های او این بود که خود را نمی‌دید. اگر محبتی از مردم می‌دیدید می‌گفت این محبت به خاطر وجود رهبری است. خود را ذیل وجود رهبری تعریف می‌کرد. اگر کسی شهیدان این حادثه را بشناسد می‌داند که خدا از بین بندگانش گلچین کرد.شهردار تهران با بیان این‌که آیت‌الله رئیسی خود را طلبه کوچکی تلقی می‌کرد، گفت: شاهد مثال شهید بهشتی را می‌گرفت و خود را در مقابل ایشان کوچک می‌شمرد. ایشان در تمام سخنرانی‌های رهبری خود را مخاطب سخنرانی حساب می‌کرد. در هیئت دولت که حاضر می‌شد می‌گفت خطاب آقا با ما است.*خدمتگزار مردم بودزاکانی تأکید کرد: خدمت خستگی ناپذیر به مردم ویژگی دیگر این شهید والا مقام بود. بعضی مواقع اطرافیان ایشان کم می‌آوردند. اداره دولت بسیار سخت است، اما او از پا ننشست. وی با اشاره به عملکرد قابل تقدیر آیت‌الله رئیسی، گفت: امروز در کابینه جلسه داشتیم بانک مرکزی می‌گفت هیج کمبودی وجود ندارد. همچنین وزیر کشاورزی عنوان می‌کرد مشکلی وجود ندارد قبلاً به این شکل نبود.شهردار تهران عنوان کرد: او انسان با محبتی بود در مراسمی کودکان خردسالی حضور داشتند و محافظین هم می‌خواستند سریع‌تر ایشان را ببرند اما ایشان صبر کرد و به تمام این کودکان محبت کرد و دستور داد به این کودکان هدیه‌های را بدهند.

در ادامه برنامه مداحان به نوحه سرایی پرداختند

رئیسی اهل جنت گشتهشهید راه خدمت گشتهخادم رضا قربانی شدهمنشین سلیمانی شد
 
ویژگی بارز شهید‌جمهور پرهیزگاری بود
حجت الاسلام مصطفی رستمی ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به پرهیزگاری آیت‌الله رئیسی، گفت: به اساتید، دانشجویان، عموم ملت ایران و رهبر معظم انقلاب عرض تسلیت دارم. امیرالمومنین (ع) در وصف انسان‌ پرهیزگار فرمودند، او جان خود را در خطر قرار می‌دهد اما مردم از وجودش در آسایش هستند. اگر به کسی نزدیک شود به خاطر مکر نیست و اگر از کسی دور شد به خاطر تکبر نبوده است. وی افزود: هشتمین رئیس‌جمهور ما کسی بود که نصاب خدمت و مجاهدت را باز تعریف کرد. شهید رجایی فرصت معرفی کابینه و خدمت را پیدا نکرد. اما امروز در سوگ شهید جمهوری هستیم که سه سال مسیر خدمت به بندگان خدا و علمداری و سربازی ولی خدا را نشان داد. ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: شخصیت خادم شهید خستگی را خسته کرده بود. در سفر استانی به به خدمت ایشان رسیدم. احساس کردم گردن درد دارند. عرض کردم استراحت بفرمائید. سر تیم حفاظت ایشان شهید موسوی به بنده گفتند اگر به دیدار مقام معظم رهبری مشرف شدید از رهبر بخواهید به آقای رئیسی امر کنند کمی استراحت کنند. رستمی در ادامه گفت: چیزی به عنوان تشریفات برای او معنی نداشت بلکه ریاست جمهوری را به جمهور رسانده بود. این مشی به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آمد. اما شهید رئیسی متواضع و مردمی بود. وی عنوان کرد: شهید‌جمهور به شدت معتقد به ائمه بودند. اول همه سخنرانی خود را با ذکر امام رضا شروع می‌کرد. ریاست جمهوری او با امام رضا آغاز شد. شهادت او نیز در ولادت امام رضا رقم خورد.
 
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از دیگر سخنرانان این مجلس، گفت: خط قرمزی به جز خدمت به مردم نداشتند. بسیار با اخلاق بودند کسی را پیدا نمی‌کنید که به دست ایشان برکنار شده باشد اما از ایشان ناراحت باشد.

جمله معروف شهید رئیسی به خادمین مردم: "ما باید هم زیاد کار کنیم هم آن کار را خوب انجام دهیم."

وی افزود: ایشان بسیار با اخلاص بودند. ذره‌ای منیت در وجود آیت‌الله رئیسی وجود نداشت. ایشان می‌گفتند اگر در تصمیم‌گیری چیزی به غیر خدا را در نظر بگیرید شکر است‌. در زمینه انتخابات اصلاً نمی‌شد با او صحبت کرد. اگر کسی این کار را انجام می‌داد از چشم شهید رئیسی می‌افتاد. سخنگوی دولت تصریح کرد: در عین پرکاری دعای‌های توسل هفتگی، روضه‌ها و توسلات ایشان به ائمه قطع نشد. ایشان به مناسک تعبد داشتند. بهادری جهرمی با اشاره به ولایت‌پذیری شهید رئیسی، گفت: آیت‌الله رئیسی به شدت ولایت‌مدار بودند. در اولین جلسات دولت دستور دادند دبیرخانه دولت باید تک تک فرمایشات رهبری را پیگیری شود. به این هم اکتفا نمی‌کردند تک تک فرمایشات آقا را می‌خواندند و با وزیر مربوطه در جلسه هیئت دولت با وزیر مربوطه محاجه می‌کردند. شهید عزیز روی سرعت کار هم اصرار داشتند‌.
وی اظهار کرد: ممکن نبود دستوری رهبری به ایشان بدهند و عنوان کنند که دستور رهبری است. فقط می‌گفتند این کار باید بشود. ما تحلیلی یا خبر دیگری متوجه می‌شدیم. اگر کسی متوجه این امر می‌شد آیت‌الله رئیسی تأکید می‌کردند کسی نباید متوجه شود که دستور رهبری است.سخنگوی دولت با بیان ای‌که شهید رئیسی به شدت مسأله محور بود، گفت: برای حل مسائل حضور میدانی داشت. در بحث عدالت در پرداخت‌ها ما ۲ مصوبه داشتیم که می‌دانستیم در دولت رای نمی‌آورد. حق ماموریت‌های خارجی که به دلار پرداخت می‌شود. حاج آقا می‌گفتند این حق مأموریت باید به ریال شود تا به خاطر پول افراد نروند. دستگاه‌ها در برابر این امر مقاومت داشتند. سقف حقوق در شرکت‌های شبه دولتی از دیگر اموری بود که مد نظر شهید رئیسی بود و با افراد تک به تک محاجه کردند و ایشان پاسخ تمام ان‌قلت‌ها را دادند.بهادری جهرمی با اشاره به محبت رئیس جمهور شهید به خانواده شهدا، گفت: آیت‌الله رئیسی عنایت ویژه‌ای به خانواده شهدا داشتند. به ما می‌گفتند اگر خانواده شهید چیزی خواستند باید پیگیری کنید اگر قادر به انجام آن امر نبودید باید به من اطلاع دهید.جهرمی در خاتمه با ذکر خاطره‌ای از شهید رئیسی، گفت: آیت الله رئیسی بنده را خطاب قرار داد و گفت در سفر تبریز دیدی مادر شهیدی من را دعوا می‌کرد. عرض کردم خیر. شهید رئیسی ادامه داد، آن مادر شهید به من می‌گفت چرا خانه ما نیامدی برای شما غذا آماده کرده‌ام. ۱۵۰ سوره یس برای موفقیت شما و دولت خوانده‌ام. جهرمی تا وقتی که دعای مادران شهدا پشت سر ما هست هیچ غمی نداشته باش.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات