بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۶۲۱۵۷

شادی پاریسی‌ها از شکست راست افراطی؛ نخست وزیر فرانسه استعفا می‌کند

با پیروزی ائتلاف چپ در انتخابات پارلمانی فرانسه، گابریل آتال نخست وزیر فرانسه امروز دوشنبه از سمت خود استعفا می‌کند تا راه را برای تشکیل دولت جدید باز کند.
نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که ائتلاف احزاب چپ فرانسه در این انتخابات پیروز شده است و انتظار می‌رود بین ۱۷۵ تا ۲۰۵ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد. به دنبال اعلام نتایج اولیه انتخابات در دور دوم، گابریل آتال نخست وزیر فرانسه از ائتلاف میانه روها به رهبری امانوئل ماکرون اعلام کرد که روز دوشنبه از سمت خود استعفا خواهد داد تا راه را برای تشکیل کابینه جدید باز کند.براساس گزارش شینهوا، اگر چه آتال استعفای خود را امروز ارائه می‌کند اما ماکرون مجبور نیست آن را فورا بپیذیرد.
در حالیکه نتایج نظرسنجیها از پیروزی احتمالی ائتلاف راست افراطی اجتماع ملی حکایت داشت پیروزی ائتلاف احزاب دست چپی مانع از تشکیل دولت افراطی راست در فرانسه خواهد شد.براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی، فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین و چپ گرای فرانسه موفق شده به پارلمان فرانسه راه یابد.در دور دوم انتخابات، ائتلاف حاکم فرانسه بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ کرسی را کسب کرده و در پارلمان جایگاه دوم را خواهد داشت. ائتلاف راست افراطی به رهبری مارین لوپن نیز در نهایت بین ۱۱۵ تا ۱۵۰ کرسی را در اختیار خواهد داشت.در دور اول انتخابات حزب اجتماع ملی توانست به تنهایی 29.26 درصد آرا را به دست آورد که با اضافه شدن آراء متحدان، این عدد به بیش از 33 درصد می‌رسد. در مقابل احزاب چپ‌گرا (جبهه مردمی جدید) 28.06 درصد آرا را کسب کردند و احزاب میانه به رهبری رئیس‌جمهور فرانسه با 20.04% در جایگاه سوم ایستادند.قدرت‌گیری جریان راست افراطی باعث نگرانی بسیاری در اروپا شده است؛ زیرا که مارین لوپن بارها تمایل خود را برای خارج کردن فرانسه از اتحادیه اروپا (فراگزیت) اعلام کرده است. علاوه بر این تأکید احزاب راست بر عدم ارسال نیرو به اوکراین و مسائل مشابه دیگر نشان می‌دهند که در صورت قدرت‌گیری این جریان، مواضع فرانسه در مسائل مختلف بین‌المللی دچار تغییراتی خواهد شد.
به گفته ناظران سیاسی فرانسه، هیچ یک از ائتلافهای سه گانه قادر نیستند به تنهایی دولت مستقل تشکیل دهند و انتظار می‌رود کابینه آینده فرانسه ترکیبی از ائتلاف چپها و ائتلاف میانه روها باشد. برای تشکیل دولت در فرانسه هر حزب می‌بایست دست کم ۲۸۹ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد.امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از شکست در انتخابات پارلمانی اروپا دست به قمار بزرگی زد و دستور انحلال پارلمان فرانسه را صادر کرد. به این ترتیب فرانسوی‌ها برای تشکیل مجلس جدید یک شنبه بیستم خرداد و همچنین یک شنبه ۱۷ تیر به پای صندوق‌های رأی رفتند.با اعلام اولیه نتایج انتخابات بسیاری از هواداران احزاب چپ با حضور در خیابانهای پاریس شکست احزاب افراطی را جشن گرفتند. تصاویر منتشر شده حاکی از حضور دهها هزار نفر در میادین اصلی پایتخت فرانسه در واکنش به نتایج انتخابات و شعارهایی علیه راست افراطی است. شبکه سی ان ان با اشاره به حضور حامیان احزاب چپ و اعتراض به احزاب افراطی، از شلیک گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان در میدان جمهوری پاریس خبر داده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات