صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۶۲۷۸۷

عباس سلیمی نمین: مسائل فرهنگی از اولویت‌های دولت چهاردهم

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: اگر بخواهیم تولید را به عنوان چرخ اقتصادی جامعه تقویت کنیم قطعا بایستی نگاه تولیدگر را به روز کنیم و این نگاه را بسط داده و نسبت به مسائل کلان جامعه عمیق کنیم.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ گفتگو با عباس سلیمی نمین

دولت سیزدهم در پی اتفاق ناگوار ارتفاعات ورزقان و پرواز رئیس‌جمهور و دیگر نیرو‌های خدوم عمر کوتاهی داشت و هر چند در همین سه سال تلاش شبانه‌روزی برای رفع مشکلات مردم و جامعه کرد و از هیچ تلاشی فروگذار نکرد، اما دولت سیزدهم با سقوط بالگرد رئیس‌جمهور دیگر نتوانست به کار خود و خدمت‌رسانی که همگان نسبت بدان معترف بودند ادامه دهد؛ و انتخابات زودهنگام دولت چهاردهم آغاز شده و سرانجام با دو مرحله‌ای شدن انتخابات آقای پزشکیان با اختلاف کمی از آقای جلیلی به عنوان رئیس دولت چهاردهم منسوب شد. دولتی که به گفته کارشناسان امر با کلان مسائل و اولویت‌های بسیاری برای اداره امور کشور مواجه است.

عباس سلیمی نمین در این کلان مسائل و اولویت‌های دولت چهاردهم معتقد است مسائل فرهنگی و تولید فکر از مهمترین آنهاست که بایستی جهت تقویت همه حوزه‌ها خصوصا بخش تولید بدان توجه ویژه‌ای شود.

این کارشناس در پاسخ به چیستی کلان مسائل پیش رو و اولویت‌های دولت چهاردهم در ابتدا به لزوم تقویت زیرساخت‌ها اشاره کرده و به «بصیرت» گفت: هر جامعه‌ای مسائل فراوانی دارد و تبعا باید امکانات محدود را به موضوعاتی که دارای اولویت جدی هستند متوجه کند.

وی عنوان کرد: اکنون ما در زمینه زیرساخت‌ها دچار استهلاک شده‌ایم! یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی در زمینه زیرساخت‌ها برداشته شد. در دوران پهلوی ما زیرساختی نداشتیم چه در زمینه انرژی و چه نیروی انسانی و حتی  در زمینه حمل و نقل و اسکله‌ها و ... زیرساخت درستی نداشتیم و بعد از انقلاب سرمایه‌گذاری کلانی در این زمینه صورت گرفت.

وی با تاکید مجدد بر تلاش‌ها و گام‌های بلند تقویت زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم ابراز کرد: منتهی در سال‌های اخیر هم به دلیل تحریم‌ها و هم کم همتی برخی دولت‌ها به ویژه دولت آقای روحانی ما بایستی مرتب این زیرساخت‌ها را به روز میکردیم که نکردیم.

سلیمی نمین گفت: طبیعتاً امروز باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها داشته باشیم چرا که اگر معتقد به تولید در جامعه هستیم باید زیرساخت‌ها را برای تولیدگران کاملا محیا کنیم چرا که بدون محیا کردن زیرساخت‌ها توسط دولت برای بخش  خصوصی و اهل تولید، امکان جهش در تولید نخواهد بود.

وی تاکید دارد: علاوه بر این مسائل قطعاً در موضوعات فرهنگی هم حالا در عرصه‌ای که خود بنده فعالیت دارم، نیازی به تقویت پژوهش‌ها داریم و آنچه می‌تواند جامعه را دچار مشکل کند بحث رشد فکر است.

سلیمی ابراز کرد: ما اگر نتوانیم انضباط درستی به این بخش بدهیم، نباید انتظار داشته باشیم که جامعه‌مان در مسیر رشد مطلوب قرار بگیرد.

وی بر لزوم تولید فکر در جامعه تاکید کرد و افزود: اینکه می‌بینیم که برخی آدم‌ها با سطح فکری پایین می‌توانند جوانان را تحت تاثیر خود قرار دهند، ناشی از این است که ما در زمینه فکری توفیق لازم را نداشتیم لذا یکی از وظایف جدی دولت آقای پزشکیان بایستی این باشد که در حوزه فکری سرمایه‌گذاری کنند، نیرو‌های توانمند را در این زمینه برای تولید به کار بگیرند با دست کم مشوق باشند یعنی در حوزه فکر مشوق کسانی باشند که می‌توانند  تولید فکر داشته باشند.

وی عنوان کرد: نمیخواهم بگویم ما در زمینه تولید فکر به نقطه صفر رسیدیم نه تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد، اما قطعا جامعه بحرانی ما که نیازمند داشتن یا تقویت پیوندش با بخش‌های مختلف جامعه است این پیوند و تقویت این پیوند غیر از کار‌های پژوهشی و حرف جدید زدن یعنی تولید حرف جدید ممکن نخواهد بود.

این کارشناس ابراز کرد: آنچه ارتباطات فکری را در جامعه  ما کند کرده یا به عبارتی نامطلوب ساخته به همین دلیل است که حرف جدید تولید نکردیم یا کمتر تولید کردیم و این  مهم از جمله مواردی است که نیاز است دولت مد نظر قرار دهد.

سلیمی گفت: تحرک نیروی انسانی تقویت فکر و نگاه او به مسائل روز اطراف و مسائل کلان است و این ممکن نخواهد بود غیر از آنکه ما او را در این  بخش تغذیه کنیم.

وی تاکید کرد: می‌دانید که اگر بخواهیم تولید را به عنوان چرخ اقتصادی جامعه تقویت کنیم قطعا بایستی نگاه تولیدگر را به روز کنیم و این نگاه را بسط داده و نسبت به مسائل کلان جامعه عمیق کنیم.

سلیمی گفت: اگر می‌خواهیم مناسبات اجتماعی خوب رقم بخورد قطعا فرهنگ می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند چرا که «فرهنگ» پایه تنظیم  همه امور در جامعه است.

این تحلیلگر اجتماعی ادامه داد: بنابراین اگر تاکنون نسبت به آن غفلتی شده که البته شده است و در ارتباط با فشار‌های اقتصادی و مشکلات آن اولویت با رفع نیاز‌های روزمره داده شده امروز حتما بایستی توازن در این زمینه ایجاد شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات