صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۶۳۲۴۴

اخبار و تحلیل‌ها دهم مرداد 403

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) www.basirat.ir امیدواریم خداوند متعال ملّت مظلوم فلسطین را پیروز کند. امیدواریم خداوند متعال ملّت عزیز و بزرگ و پُرانگیزه‌ی ایران اسلامی را به اهداف والای خودش برساند. از خداوند متعال صمیمانه درخواست میکنیم که رئیس‌جمهور جدید عزیزمان و دولتی را که تشکیل خواهد شد، توفیق بدهد و کمک کند تا بتوانند کارهایی را که مایلند انجام بدهند، دنبالش هستند و اعلام میکنند، ان‌شاءالله این اهداف عالی را محقّق کنند و ملّت ایران را سرافراز کنند. 7/5/403

دانلود pdf

دانلود word

▼ حرف روز

چرایی ترور در تهران

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.» در حالی که دفتر سیاسی حماس در قطر و در دوحه مستقر است و شهید هنیه به مناطق مختلف در منطقه در حال رفت و آمد بود، ایشان همواره هدف اقدامات تروریستی بوده اما اینکه این ترور در تهران اتفاق افتاده است، واکنش عجولانه و از سر ناچاری رژیم صهیونیستی به تحولات روزهای اخیر تهران است.

1- سخنان رئیس جمهور کشورمان در روز تحلیف در حمایت از فلسطین و محور مقاومت که با تشویق‌های حاضران و نمایندگان مجلس اتفاق افتاد، بر خلاف تصور و ارزیابی های صورت گرفته در محور شیطانی عبری- غربی بود و این سخنان نشان داد که با تغییر دولتها، مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین ثابت می باشد و ایران همیشه در کنار مقاومت و در مقابل رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد تا آزادی قدس که هدف نهایی این سیاست مقدس است، برسد.

2- ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران نشان دهنده شکست رژیم صهیونیستی در میدان جنگ است. به طوری که در طول نه ماه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی نتوانسته هیچ گونه دستاوردی در جنگ غزه بدست بیاورد که این موضوع وجهه اسرائیل را در جهان بشدت خدشه دار کرد و عملا بازدارندگی رژیم صهیونیستی به طور کامل از بین رفت. بنابراین رژیم با در پیش گرفتن سیاست ترور به دنبال سرپوش گذاشتن بر این مساله است. از این رو ترور اسماعیل هنیه در تهران، می تواند افکار عمومی دنیا را تا مدتی از شکست در میدان به سمت ترور هنیه سوق دهد.

3- بعد از دو عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق جمهوری اسلامی ایران بعنوان پرچمدار محور مقاومت در بین افکار عمومی تهران دنیا شناخته شد، ترور هنیه در تهران  تلاشی بود  از جانب رژیم صهیونبستی که وجهه جهانی جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد. غافل از اینکه شکست اسرائیل در دو عملیات مذکور، غیر قابل ترمیم است و روندهای سقوط اسرائیل را پر شتاب کرده است.

4- بدون شک ترور اسماعیل هنیه، همگرایی در منطقه در برابر رژیم صهیونیستی را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. اتفاقی که باعث ضربات جبران ناپذیری محور عبری- غربی در منطقه خواهد شد. این ترور روندهای پاسخ دهی محور مقاومت به اسرائیل را هموارتر کرد و از این به بعد باید تل‌آویو را  هم همچون شمال سرزمین های اشغالی، مکانی ناامن برای صهیونیست ها در نظر گرفت. اکبر معصومی

 

▼ گزارش روز 

مراسم تحلیف و ثبات در ایران

مراسم تحلیف و ثبات در ایران روز سه شنبه نهم مرداد ماه دکتر پزشکیان با حضور در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد و رسما مراسم تحلیف برگزار شد. در این مراسم که صدای واحد اتحاد و همدلی داخلی و عبور از کشمکش‌ها و رقابت‌های انتخاباتی شنیده می‌شد، نسبت به موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نکات جالب توجهی توسط رئیس جمهور پزشکیان و دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بیان شد. عدم تفاوت رویکردهای کلی و سیاست‌های کلی نظام در رابطه با عمق استراتژیک کشور با عوض شدن دولت‌ها در ایران موضوعی بود که بیش از همه به چشم می‌آمد. پزشکیان در فرازی از صحبت‌های خود گفت: «ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطینی از چنگ اشغال، ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.» در همین هنگام بود که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان با تشویق صحبت‌های پزشکیان نسبت به مواضع آزاده خواهانه او واکنش نشان دادند. این موضع‌گیری رسمی رئیس جمهور جدید ایران باعث شد تا دشمنان خارجی و برخی خودفروختگان داخلی به این نتیجه برسند که آمد و رفت دولت‌های مختلف خلل یا تغییری در سیاستگذاری کلی و به ویژه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. حمایت از مظلوم و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی اصل و اساسی است که همواره توسط همه دولت‌ها انجام می‌شود.آقای پزشکیان همچنین در بخشی از صحبت‌های خود، از اسرائیل و متحدان غربی‌اش به تندی انتقاد کرد و گفت:‌ «آنان که سلاح کودک‌کُشان غزه را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرد.» این درحالی است که همین چند وقت قبل بود که بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا حضور پیدا کرد و بار ها و بار ها از سوی نمایندگان کنگره مورد تشویق قرار گرفت که البته با واکنش‌های منفی متعددی از سوی فعالان رسانه‌ای سراسر دنیا رو به رو شد. نهایتا قاب اصلی این مراسم در آغوش گرفتن فرماندهان و رهبران گروه‌های مقاومت توسط دکتر پزشکیان بود. این در آغوش گیری باعث شد تا اتحاد و همدلی و ثبات سیاست گذاری جمهوری اسلامی و اصل حمایت از مظلومان و به ویژه حمایت از محور مقاومت در برابر محور شقاوت و جنایات جبهه استکبار به عیان و شفافیت نمایش داده شود. برگزاری این مراسم تحلیف که با حضور جمع کثیری از میهمانان خارجی و در کمتر از دوماه پس از عروج آسمانی رئس جمهور فقید آیت الله رئیسی صورت گرفت سند افتخار دیگری برای نظام جمهوری اسلامی قلمداد می‌گردد.

رامین نصیری

 

▼ خبر ویژه

القای یک گزاره غلط!

برخی از چهره‌های نزدیک به جریان‌های خاص و اصلاح‌طلبان پس از پیروزی مسعود پزشکیان در حال تلاش القای این گزاره هستند که سرنوشت دولت پزشکیان، سرنوشت تمامی حاکمیت است. پیشتر «احمد زیدآبادی» از دولت پزشکیان به عنوان آخرین فرصت یاد کرده بود و به تازگی نیز «حسین نورانی‌نژاد» از کادر حزب اتحاد ملت در بخشی از یک یادداشت چنین ادا کرده است: «در این زمینه باید گفت اصولاً باید تفکرات صفر و صدی و مواضعی که اصرار دارند همواره همه چیز را در «شرایط حساس کنونی» و موقعیت‌های آخرالزمانی جلوه دهند، به چالش کشید. دولت چهاردهم به ریاست جمهوری دکتر پزشکیان هم یک دولت معمولی است مثل همه دولت‌های سابق که با هر سرنوشتی تمام خواهد شد. اینکه یک فعال سیاسی ادعا کند سرنوشت دولت پزشکیان سرنوشت تمامی حاکمیت است حرفی نسنجیده، دور از عقلانیت سیاسی و فاقد استنادات متقن است.»

 

▼ اخبار

هوش مصنوعی در خدمت امنیت ایران!

سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الأنبیاء(ص) در بازدید از آخرین دستاوردهای موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان آن نیرو، اظهار کرد: «مشاهده حجم بزرگی از دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و تأثیرگذار بر ماهیت جنگ آینده و نتایج آن در کنار آمادگی‌های رزمی نیروی هوافضای سپاه، موجب افتخار و مباهات است.» «سرلشکر غلامعلی رشید» افزود: «این پیشرفت‌ها به یاری خداوند بزرگ به دست دانشمندان جوان و کارکنان متخصص و باایمان صورت‌ گرفته است و با توجه به عنصر زمان، شتاب و جهش در پیشرفت فناوری‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین قدرت دفاعی، تهاجمی کشور خواهد داشت.» وی با تأکید بر اینکه ترکیب فناوری‌ها و استفاده از هوش مصنوعی با مهندسی دقیق برای دقّت‌افزایی، افزایش بُرد و آتش مؤثرتر از دستاوردهای برجسته هوافضا در حوزه تسلیحات است، خاطرنشان کرد: «تمام این اقدامات خلاقانه در شرایط تحریم و اوج فشارهای دشمن صورت‌گرفته است. این اقدامات بزرگ در نیروی هوافضای سپاه، جوانان ما را در آینده امیدوار می‌کند و به استحکام درونی بیشتر کشور عزیز و بزرگ ایران می‌انجامد.»

فقط دو کشور برابر آمریکا ایستادند

«سردار حسین سلامی» گفت: «امروز رزم در دریا ترکیبی است از نیروی انسانی قوی، مؤمن، با باورهای مستحکم و تجهیزات مدرن، تاکتیک‌های قوی و ابتکار عمل به همراه خلاقیت نوین که همه اینها برگرفته شده از روح معنویت و پشتکار هریک از شما جوانان مؤمن و متعهد است که در چند سال اخیر توانسته‌اید در بسیاری از زمینه‌های علمی، عملی و ارتقای تجهیزات افتخارآفرینی کنید، توانسته‌اید شناورهای پیشرفته اقیانوس‌پیما، سلاح‌های جدید و مهم، موشک‌های با برد مختلف، اژدرهای زیر سطحی، پهپادهای برد بلند، سامانه‌های جنگ الکترونیک مدرن و ... را با تکیه بر اراده و ایمان خود تولید کنید.» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه همه دنیا بر این باورند که در مقابل آمریکا توان ایستادگی ندارند، گفت: «نیروی دریایی سپاه سابقه نبرد شرافتمندانه و موفقی در مقابل آمریکایی‌ها داشته و تاکنون تنها دو کشور توانسته است در مقابل آمریکا سینه سپر کرده و به آن سیلی بزند، یکی کشور عزیزمان ایران و دیگری نیروهای انصارالله یمن است.»

سه پیام محرمانه آمریکا برای ایران!

در پی سقوط موشکی در «مجدل شمس» جولان و جان باختن ۱۴ نفر، «رویترز» از پیام واشنگتن به ایران در اوج‌گیری تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله خبر داد. رویترز به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: «از روز شنبه، واشنگتن سه بار پیام برای تهران فرستاده و هشدار داده که تشدید تنش به زیان همه طرف‌ها خواهد بود.» این رسانه به نقل از از پنج منبع آگاه افزود: «واشنگتن تلاش‌های فشرده‌ای را برای جلوگیری از حمله اسرائیل به بیروت یا زیرساخت‌های غیرنظامی اصلی رهبری می‌کند.» رویترز تصریح کرد: «تلاش‌ها برای دستیابی به رویکردی مشابه با رویکردی که پاسخ ایران به هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در دمشق را مهار کرد، صورت می‌گیرد.» این رسانه همچنین در خصوص نقش فرانسه نوشت: «پاریس از زمان حادثه مجدل شمس در انتقال پیام‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله برای آرام کردن اوضاع مشارکت داشته است.»

شکست اطلاعاتی برای تل‌آویو

«اسپوتنیک» اعلام کرد،‌ حمله رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت با هدف ترور یکی از مقامات حزب‌الله لبنان، شکست خورده است. این رسانه به نقل از یکی از مسئولان حزب‌الله لبنان اعلام کرد، حمله رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت که با هدف ترور یکی از مقامات حزب‌الله لبنان انجام شد، شکست خورده است. گفتنی است، کمی پیشتر رژیم صهیونیستی منطقه «حاره حریک» در حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داده است. منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی ادعا کردند، هدف از حمله به حومه جنوبی بیروت، ترور نفر دوم حزب‌الله لبنان بوده است. این منابع ادعا کردند رژیم صهیونیستی در این حمله قصد داشته «فؤاد ابومحسن» رئیس ستاد کل حزب‌الله لبنان را ترور کند.

▼ اخبار کوتاه

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به اوضاع وخیم زندانیان فلسطینی در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونستی اشاره کرد. این روزنامه نوشت: «از ابتدای جنگ غزه تا کنون، 48 اسیر فلسطینی در داخل زندان‌های اسرائیل کشته شده‌اند.» هاآرتص اضافه کرد: «36 نفر از اُسرای فلسطینی کشته شده در زندان «سدیه تیمان» در صحرای نقب کشته شده‌اند.» رسوایی زندان سدیه تیمان طی روزهای اخیر به شدت در رسانه‌های جهانی بازتاب داشته است.

«کارن ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به بیروت گفت: «آمریکا بر این باور نیست که جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل غیرقابل اجتناب است. ما می‌توانیم گام‌هایی در جهت کاهش تنش‌ها برداریم.» پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرده بود می‌توان جلوی تشدید تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب الله را گرفت؛ به طوری که شاهد منازعه‌ای جدید در منطقه نباشیم.

«مسعود پزشکیان» در گفت‌وگویی درباره جمع‌بندی اعلام فهرست اعضای کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: «شاید روز جمعه در مورد فهرست کابینه جمع‌بندی کنیم.» وی افزود: «فعلاً مجموعۀ نظرات را گرفتیم و در حال بررسی و جمع‌بندی هستیم.»

وزیر خارجه لبنان در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کرد، این کشور از اسرائیل شکایت خواهد کرد. به گزارش «المیادین»، «عبدالله بوحبیب» تأکید کرد، در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت از این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهند کرد. وزیر خارجه لبنان همچنین گفت، تماس‌هایی برای جلوگیری از گسترش جنگ داشته است.

دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد: «خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر تعلیق مصوبات ۲۵ روز گذشته دولت تکذیب می‌شود. درخصوص برخی تصمیمات و انتصابات در چند هفته اخیر که بدون رعایت ابلاغیه سرپرست سابق ریاست جمهوری اتخاذ شده نیز بررسی‌های لازم انجام و نتیجه به صورت رسمی اعلام خواهد شد. از افراد، گروه‌ها، شخصیت‌‌ها و فعالان رسانه درخواست می‌شود از انتشار مطالب غیر دقیق و یا ناصحیح در مورد تصمیمات رئیس جمهور محترم و دولت چهاردهم اجتناب کنند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دوران رقابت تمام شده و دوران رفاقت آغاز شده است، عنوان کرد: «اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال، اینها عناوین سیاسی است ایرادی هم ندارد، اما بعد از رقابت، همه باید با همدیگر در کشور کار کنند.» «حجت‌الاسلام مجید انصاری نظام» گفت: «از همه نخبگان و فرهیختگان تقاضا دارم درباره موضوعات کشور حتما برنامه‌ریزی کنید و پیشنهاد ارائه دهید بنده چه در دولت باشم و چه نباشم، خدمتگزار همه شما در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات