صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۶۴۹۸۵

روند تاثیرگذاری لابی آیپک انتخابات ۲۰۲۴/ بازی الاغ‌ها و فیل‌ها در زمین تل‌آویو

رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات آمریکا تلاش کرده‌اند هریس را فردی متفاوت با ترامپ در قبال جنگ غزه نشان داده و حتی از تمایل مطلق وی برای برقراری آتش‌بس دائمی در این منازعه سخن بگویند، اما این تصویرسازی، کمترین تطابقی با مواضع آشکار و پنهان دموکرات‌ها در قبال منازعات غرب آسیا ندارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

علی‌رغم اختلافاتی که میان ترامپ و رقیب وی کامالا هریس بر سر موضوعات مهاجرتی و حتی نحوه ادامه جنگ اوکراین وجود دارد، طرفین در یک موضوع با یکدیگر اتفاق نظر دارند: حمایت از نسل‌کشی صهیونیست‌ها در جنگ غزه! طی هفته‌های اخیر، رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات آمریکا تلاش کرده‌اند هریس را فردی متفاوت با ترامپ در قبال جنگ غزه نشان داده و حتی از تمایل مطلق وی برای برقراری آتش‌بس دائمی در این منازعه سخن بگویند، اما این تصویرسازی، کمترین تطابقی با مواضع آشکار و پنهان دموکرات‌ها در قبال منازعات غرب آسیا ندارد.

دوباره انتخابات آمریکا، دوباره آیپک!
در اینجا بار دیگر شاهد پررنگ شدن نقش لابی آیپک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستیم. به عبارتی گویاتر، جلب رضایت حداکثری لابی اصلی صهیونیست‌ها در آمریکا، تبدیل به یک زمین رقابت میان هریس و ترامپ شده است. نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، طی روز‌های اخیر با التماس به لابی آیپک و دیگر لابی‌های صهیونیستی، پرده از چهره واقعی خود برداشته است! اگرچه برخی تصور می‌کردند هریس نسبت به ترامپ رویکرد متفاوتی در قبال جنگ غزه و نسل‌کشی جاری در این منطقه دارد، اما اکنون بر همگان مسجل است که دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی، استراتژی و حتی تاکتیک‌های همسانی دارند. کامالا هریس در اولین مصاحبه رسمی پس از قبول نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که در مورد مهاجرت به آمریکا رویکردی سخت‌گیرانه‌تر خواهد داشت و در صورت پیروزی، ارسال سلاح به رژیم اسرائیل را متوقف نخواهد کرد. به عبارت بهتر، هریس تعهد داده است که حتی در صورت عدم برقراری آتش‌بس، به ارسال تسلیحات مرگبار به اراضی اشغالی با هدف استمرار کشتار فلسطینیان ادامه خواهد داد.

جملاتی که پرده از مواضع هریس برمی‌دارد 
اخیرا کامالا هریس در پاسخ به پرسشی درباره مساله جنگ ده ماهه غزه که پس از هفتم اکتبر آغاز شد، با بیان موضعی نزدیک به موضع جو بایدن، با رد برخی مواضع اعضای حزب دموکرات در راستای بازنگری در ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل تلفات سنگین در طرف فلسطینی در غزه گفت: «نه، ما باید به یک توافق آتش‌بس برسیم و گروگان‌ها را به خانه بازگردانیم.»
با این حال معاون رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که تصمیمی در خصوص توقف ارسال تسلیحات به تل‌آویو اتخاذ نخواهد کرد. این اظهارات هریس را باید به مثابه چراغ سبز وی به لابی‌های آیپک و جی استریت قلمداد کرد. دو لابی مهم صهیونیستی که نقش پشت پرده پررنگی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر و حتی انتخابات کنگره ایفا می‌کنند. مواضع اخیر هریس به معنای در هم شکستن دوگانه جعلی دموکرات-جمهوریخواه در قبال جنگ غزه است.

کارنامه سیاه دموکرات‌ها در جنگ غزه 
مروری بر کارنامه سیاه دموکرات‌ها درجنگ غزه، شاهد مثالی گویا بر حمایت مطلق آنها از نسل‌کشی فلسطینیان است. حمایت وقیحانه‌ای که در ابعاد و اشکال مختلف و در بزنگاه‌هایی مانند مذاکرات دوحه و قاهره نیز خود را نشان داده است. بایدن، هریس، بلینکن، سالیوان و دیگر دموکرات‌های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در طول ماه‌های سپری شده از جنگ غزه نه تنها به عواملی بازدارنده علیه نسل کشی فلسطینیان تبدیل نشده اند، بلکه خود نیز به صورت مستقیم و آشکار از این جنایات خونین و غیر قابل تصور حمایت کرده‌اند. در چنین شرایطی جایی برای تدلیس هریس در قبال مسئله جنگ غزه و تصویرسازی وارونه وی در خصوص مواضع واقعی‌اش باقی نمی‌ماند. مصاحبه روز پنج‌شنبه با سی‌ان‌ان، نخستین مصاحبه رسمی هریس از زمان انصراف جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی در روز ۲۱ ژوئیه محسوب می‌شود. هریس پیش از این وعده داده بود تا پیش از پایان ماه اوت در یک مصاحبه شرکت کند. مصاحبه تلویزیونی قبلی هریس، با اندرسون کوپر از سی‌ان‌ان کمی پس از مناظره ماه ژوئن میان جو بایدن و دونالد ترامپ انجام شده بود. ترامپ و هریس قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مناظره‌ای که در روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) از شبکه ای‌بی‌سی نیوز پخش می‌شود شرکت کنند. قدر متیقن ماجرا این است که کمترین تفاونی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در قبال پرونده جنگ غزه و حمایت از رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی وجود ندارد. این نه یک پیام مستتر، بلکه گزاره‌ای آشکار است که هریس ابایی از ابراز آن ندارد. به نظر می‌رسد هر اندازه به انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر و گلوگاه‌های زمانی مهم این آوردگاه سیاسی نزدیک‌تر شویم، رقابت میان هریس -ترامپ بر سر جلب حمایت آیپک نیز محسوس‌تر و علنی‌تر خواهد شد. قدرمتیقین ماجرا این است که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان هنوز پیام اعتراضات جاری دردانشگاه‌ها و خیابان‌های آمریکا در تقابل با موجودیت و عملکرد رژیم اشغالگر و نامشروع صهیونیستی را درک نکرده‌اند.

ترس بایدن از عواقب جنگ غزه 
در این میان نکته دیگری وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده انگاشت. جوبایدن و کامالا هریس هر دو نگران عواقب و تبعات استمرار جنگ غزه و شکست مشترک واشنگتن-تل آویو و انعکاس آن در معادلات انتخاباتی آمریکا (به ضرر حزب دموکرات) هستند؛ بنابراین اصرار هفته‌های اخیر بایدن و بلینکن در خصوص آتش‌بس در غزه را نباید منبعث از رویکرد صلح‌طلبانه دموکرات‌ها قلمداد کرد! همان‌گونه که اشاره شد رئیس‌جمهور آمریکا، کنگره، پنتاگون، سیا و سنتکام جملگی حامی مطلق کشتار کودکان فلسطینی بوده و هستند و در این خصوص کمترین شبهه‌ای وجود ندارد. با این حال مقامات کاخ سفید تصور فرسایشی شدن نبرد (تا حد کنونی) را نکرده و متعاقبا، نسبت به تحقق شکست نهایی خود و صهیونیست‌ها در جنگ غزه شدیدا آشفته و وحشتزده هستند. این آشفتگی و بحران‌زدگی را نباید به مثابه تغییر رویکرد کلان آمریکا در قبال تحولات جاری در غرب آسیا تلقی کرد. این همان آدرس و نشانه نادرست و دروغینی است که رسانه‌های غربی علاقه وافری نسبت به ترویج آن در میان افکار عمومی دنیا دارند. نباید تسلیم این صحنه‌سازی و دروغ‌پردازی آشکار و محض شد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات