صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۶۷۴۵۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مومنی: آمریکا نگران از دست رفتن منافعش در صورت گسترش جنگ در خاورمیانه است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل: در حال حاضر اسرائیل در چند جبهه در حال جنگ است و آمریکا با تمام توان مالی و نظامی در حال حمایت‌های بیشمار از این رژیم کودک‌کش است لذا آمریکا میلی به آن ندارد وارد جبهه جنگ با ایران شود و در این حوزه هم حمایت‌های دیگری از اسرائیل داشته باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با میرقاسم مومنی

به گزارش بصیرت، در طی هفته‌های اخیر مباحث مرتبط با تنش‌های نظامی و درگیری‌های منطقه‌ای بین محور مقاومت از جمله ایران و رژیم صهیونیستی بحث مهم محافل خبری بوده است، اما آنچه در این حوزه مشهود است تلاش آمریکا برای عدم پاسخگویی ایران به اسرائیل است؛ اینکه علی‌رغم حمایت‌های متعدد تسلیحاتی و مالی آمریکا از اسرائیل چرا آمریکا خواستار عدم حمله ایران به اسرائیل و کوتاه آمدن بر سر حق مشروع خود است در گفتگوی پیش رو مورد توجه قرار گرفته و کارشناس به این موضوع پرداخته است.

میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و بین‌الملل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درپاسخ به این سوال که به زعم شما چرا آمریکا مدام در خصوص احتمال پاسخ به اسرائیل و کلید زدن عملیات وعده صادق ۳ ابراز نگرانی می‌کند و خواستار عدم پاسخ ایران است گفت: کمتر ازدو هفته تا انتخابات آمریکا باقی مانده است با توجه به اینکه مسائل خاورمیانه می‌تواند نقش مهمی در انتخابات پیش روی آمریکا بازی کند و ذهنیت رای‌دهندگان آمریکایی را تغییر دهد لذا دولت بایدن نگران حمله ایران به اسرائیل و گسترش جنگ است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آمریکا نگران حمله موشکی ایران به اسرائیل است چرا که به زعم آمریکا در صورتی که ایران به رژیم صهیونیستی حمله کند نتانیاهوی جنگ‌طلب نیز خود را برای حمله به ایران آماده می‌کند و این روند می‌تواند منجر به گسترش جنگ منطقه‌ای شود.

میر قاسم مومنی در این باره خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر تمایلی به گسترش جنگ در سطح منطقه ندارند چرا که نگران حمله به پایگاه‌های خود در منطقه و درگیر شدن سایر کشور‌های منطقه در جنگ شوند لذا بیم آن می‌رود که آمریکا یا حامیانش خواسته یا ناخواسته وارد جنگی شوند که انتهای آن مشخص نیست.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: گسترش جنگ در منطقه به هیچ وجه به نفع آمریکا نیست، یعنی با تامین منافع منطقه‌ای آمریکا به شدت در تضاد است. با توجه به اینکه آمریکا در عرصه اقتصادی با چین و در عرصه نظامی با روسیه در حال رقابت است، آن هم رقابت سنگین لذا تمایلی به ورود به یک جبهه دیگر در منطقه خاورمیانه ندارد.

میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: آمریکا به صورت غیر مستقیم در کنار اوکراین است و در وضعیت جنگی در برابر روسیه قرار دارد بنابراین نه به لحاظ نظامی و نه به لحاظ اقتصادی توانایی وارد شدن در جنگ دیگری را ندارد به این خاطر تلاش می‌کند هرگونه که شده مانع گسترش جنگ در منطقه شود.

وی در این باره توضیح داد: هر اتفاقی در منطقه می‌تواند صادرات نفت و انرژی را به خطر بیاندازد آن هم در آستانه فصل سرد، بی‌تردید چین و سایر کشور‌هایی که به دنبال توسعه بیشتر اقتصادی هستند نیز مخالف جنگ هستند لذا به دلایل اشاره شده آمریکایی‌ها نمی‌خواهند جنگ گسترش بیابد.

میر قاسم مومنی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل معتقد است: گسترش جنگ یا حمله ایران به اسرائیل قبل از انتخابات قطعا به نفع ترامپ تمام می‌شود چرا که مردم آمریکا کمترین تمایلی برای وارد شدن در جنگ دیگری که هزینه‌های بسیاری به آنها تحمیل کند ندارند لذا گسترش جنگ بهانه‌ای برای ترامپ می‌شود که دولت بایدن را ناکارآمد معرفی کند و برنده میدان باشد به این خاطر بایدن تلاش می‌کند مانع گسترش جنگ در منطقه شود.

وی در ادامه بحث یادآور شد: در حال حاضر اسرائیل در چند جبهه در حال جنگ است و آمریکا با تمام توان مالی و نظامی در حال حمایت‌های بیشمار از این رژیم کودک‌کش است لذا آمریکا میلی به آن ندارد وارد جبهه جنگ با ایران شود و در این حوزه هم حمایت‌های دیگری از اسرائیل داشته باشد بنابراین اولویت آنها در حال حاضر تاکید بر صلح در لبنان است تا بعد از آن به سراغ سوریه، یمن و سایر جبهه‌های مقاومت بروند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات