پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و تشکیل کشورهای محصور در خشکی آسیایمرکزی، این کشورها به دسترسی به آبهای گرم جنوب برای گسترش تجارت خود نیازمند شدند.ایران با دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیجفارس و دریایعمان و ترکمنستان با حضور در مسیر کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب عبوری از مسیر ایران و داشتن سواحل در دریایخزر، میتوانند مسیرهای تجاری متنوعی را برای انتقال کالاها ایجاد کنند.ترکمنستان در دو شاخه شرقی (آسیایمرکزی) و میانی (دریایخزر) کریدور شمال-جنوب نقش بهسزایی دارد که میتواند از طریق بنادر ایران، به آبهای آزاد، غرب آسیا و شبه قاره هند و سایر نقاط جهان متصل شود.از طرفی، ترکمنستان در زنجیره ارزش چین-اروپا و اتصال زمینی به آنها نقش ایفا میکند که اتصال ریلی ایران و ترکمنستان، زمینهساز تحکیم روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود.وزیر راه و شهرسازی کشورمان فرزانه صادق در چند روز اخیر و در جریان سفر به ترکمنستان با آراز دردی سخنوف، وزیر حمل و نقل و ارتباطات کشور ترکمنستان، در خصوص همکاریهای ترانزیتی و توسعه کریدورهای حمل و نقلی دو کشور دیدار و گفتوگو کردند.همکاری دو کشور در حوزه تراسیکا از دیگر موضوعاتی بود که مقامات دو کشور با هم در خصوص آن به گفتوگو نشستند.کریدور تراسیكا شامل سیستم حملونقل تركیبی در منطقه آسیای مركزی، قفقاز و اروپای شرقی است كه نقش مهمی در احیای یكی از مسیرهای راه تاریخی ابریشم ایفا میكند.شاخه جنوبی این کریدور از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان یا رازی وارد ترکیه میشود. در واقع این کریدور آسیا و اروپا را به صورت شرق-غرب به یکدیگر متصل میکند.
همچنین مقامات دو کشور ابتکارات متعددی در خصوص ترانزیت در منطقه را به بحث و تبادل نظر گذاشتند و نقشه راه همکاری های دو کشور برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی و افزایش ظرفیت پذیرش ریلی در همه حوزه ها و ایجاد بسترهای حمل و نقل ترکیبی از طریق لطفآباد را بررسی کردند.مقامات دو کشور همچنین در خصوص عوارض حمل و نقل جادهای و کاهش آن و تسهیل در ترددهای جاده ای بین دو کشور نیز بحث و تبادل نظر کردند.از دیگر موضوعات بررسی شده در این سفر، برقراری پروازهای مسافری بین شهرهای دو کشور و افزایش تعداد سفرهای هوایی بود که در خصوص آن موضوعات و موارد تخصصی به اشتراک گذاشته و تبادل نظر شد.لازم به ذکر است بر اساس تصمیمات گرفته شده، مقرر است تا در هفته آخر اردیبهشت ماه، کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان به میزبانی تهران برگزار شود.در این کمیسیون مشترک مقرر است نقشه راه همکاریهای حمل و نقلی دو کشور، نقشه راه توسعه همکاریهای فنی و مهندسی و همچنین نقشه همکاری دو کشور در حوزه انرژی در حاشیه کمیسیون مشترک بررسی شود و دو طرف در این رابطه به توافق برسند.در بهمن ماه سال ۱۴۰۳ در دیدار هیئتهای دو طرف در تهران، به هدفگذاری دستیابی به ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی اشاره شده بود و نقشه راهی برای جهش وضعیت موجود و دستیابی به این هدفگذاری در اختیار طرف ترکمن قرار گرفته بود.
در روز پنج شنبه (۲ اسفند ۱۴۰۳) نیرپز مدیرعامل شرکت راه آهن جبارعلی ذاکری از مرز ریلی مشترک سرخس ایران و ترکمنستان و شناسایی ظرفیت ها و گلوگاه های مرز سرخس بازدید کرده بود و پس از بازدید، با همتای ترکمن خود آزاد آتامرادوف، در شهر عشق آباد دیدار کرد و از هدف افزایش حجم حمل ریلی کالا تا ۱۰ میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۷ میان دو کشور خبر داده بود.حسن کریمنیا، کارشناس حملونقل و ترانزیت، عنوان کرد که با توجه به مزایای ترانزیت ریلی، همکاریهای ریلی دوجانبه ایران و ترکمنستان حیاتی است که ایجاد کارگروه ترانزیت با محوریت کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب میتواند سنگبنای ارتقای همکاری ترانزیتی میان دو کشور را بنا کند.کریمنیا در پایان افزود: هدفگذاری ۲۰ میلیون تنی ابتکار خوبی است که باید ذیل کارگروه مشترک ترانزیتی دو کشور تعریف و پیگیری شود و فرزانه صادق به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، برنامه اجرایی این همکاری را ارائه نماید.