صبح صادق >>  دیدگاه >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۶۷۷
پایگاه بصیرت / فاطمه سیروس/گروه فرهنگی

چه کسی یا کسانی مسئول ترویج فرهنگ در جامعه و خنثی‌سازی کار فرهنگی دشمن هستند؟ طبق نظر رهبر معظم انقلاب، «مدیریت فرهنگی» به مفهوم وجود یک دستگاه متفکر، مدیر و مدبر است که قادر است فرهنگ یک کشور را قانونمند و ضابطه‌مند کند.

حال با توجه به اینکه اصطلاح «مدیریت فرهنگی»، فرآیند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و نظارت بر مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که در راستای انتقال، تثبیت، ترویج و تکامل فرهنگی مشخصی با تمامی اجزا و عناصر آن دنبال می‌شود، مسئول مدیریت فرهنگی کیست؟ به فرموده رهبر حکیم انقلاب، مرکز مدیریت فرهنگی کشور و قرارگاه فرهنگ کشور «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است.

جنگ همه‌جانبه فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی خنثی نمی‌شود مگر با مقابله فرهنگی؛ زیرا به فرموده امام خامنه‌ای «جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است» و صف‌آرایی دشمنان انقلاب اسلامی متلاشی نمی‌شود مگر با تشکیل جبهه نیرو‌های فرهنگی کشور، زیرا ایشان می‌فرمایند: «از افراد و حتّی مجموعه‌ها به تنهایی کار برنمی‌آید؛ باید یک کار وسیع جبهه‌ای انجام بگیرد.»

از خطا‌های مدیریت فرهنگی ما از نظر رهبر فرزانه انقلاب، ورود سیاسیون به فرهنگ است که آن را خلاف شأن فرهنگ و مانع حرکت صحیح فرهنگی کشور می‌دانند و در بیانی دیگر ورود افرادی را که تخصصی در کار فرهنگی ندارند، نهی کرده و می‌فرمایند: «مسائل فرهنگى حقیقتاً درخورِ این است که به آن با سعه صدر و اهتمام و دلسوزى عمیق و همراه با خبرگى و کارشناسى رسیدگى بشود. همه کار‌ها را خبره‌ها انجام می‌دهند؛ چرا کار فرهنگى را خبره‌ها نباید انجام بدهند؟»

کفایت نکردن تلاش‌های مسئولان، مقدمه فرمان «آتش به اختیار» رهبر حکیم انقلاب خطاب به «افسران جوان جنگ نرم» بود. 

امام خامنه‌ای در سخنرانی خود در سال ۱۳۹۶ به طور مختصر و مفید دو ویژگی اساسی کار فرهنگی آتش به اختیار را «خود جوش و تمیز» عنوان می‌کنند و به دستگاه‌های دولتی مکررا فرمان می‌دهند از کار‌های فرهنگی خودجوش گروه‌های مردمی حمایت کنند و بیان فرمودند: «دستگاه‌های دولتی، آنهایی که مربوط به فرهنگند، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نظام اسلامی را، نه ارزش‌های اسلامی را [باز کنند]، آغوش خود را به روی بچه مسلمان‌ها، به روی جوان‌های مؤمن، به روی بچه‌های انقلابی، به روی بچه‌های حزب اللّهی باز کنند؛ اینها می‌توانند کار کنند و دارند کار می‌کنند؛ کار‌های فرهنگی با ارزشی دارد انجام می‌گیرد.»

البته فرمایش امام خامنه‌ای مبنی بر حمایت و اعتماد به گروه‌ها و تشکل‌های فرهنگی مردمی نه تنها طی سال‌های اخیر، بلکه به طور مستمر در تمام سخنرانی‌های ایشان با مسئولان فرهنگی کشور آمده است.

ایشان همچنین تأکید دارند، ابزار‌ها و فعالیت‌ها و کار‌های فرهنگی باید در اختیار جوانان قرار گیرد. باید بررسی کرد این ابزار‌ها و حمایت‌ها از نظر رهبر معظم انقلاب چه می‌تواند باشد.