بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۶۲

دستیار وزیر خارجه: موضوعات سیاست خارجی را وسیله‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی نکنیم

دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه امروز عنوان کرد: اگر استقلال کشور را می‌خواهیم نباید به راحتی موضوعات سیاست خارجی را وسیله‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی کنیم.
«سید رسول موسوی» دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۳۰ خرداد ماه در واکنش به مطالب عنوان شده در مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان کرد: «الزام به صیانت از اُحُد سیاست خارجی کشور همچون تنگه اُحُد برای استقلال کشور است».وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر استقلال کشور را می‌خواهیم نباید به راحتی موضوعات سیاست خارجی را وسیله‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی کنیم. در سیاست خارجی اگر امروز حرفی به زیان رقیب باشد، فردا به زیان خودمان خواهد بود».

* سیاست خارجی غنیمت نیست، سرمایه ملی است

به گزارش فارس، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه نیز امروز در جمع خبرنگاران درباره مطالب مطرح شده در مناظره‌ها و اظهارات محمدجواد ظریف درباره اینکه بعد از برجام شاهد کاهش نرخ تورم و بهبود اوضاع اقتصادی مردم بودیم، بیان کرد: آمار اقتصادی را دوستان اقتصادی باید ارائه دهند. در رقابت‌های انتخاباتی ما نباید از سرمایه سیاست خارجی هزینه کنیم. سیاست خارجی، یک سرمایه ملی است و غنیمت نیست که در کارزار رقابت‌های انتخاباتی، عده‌ای بخواهند غنیمت‌ربایی کنند و یا آن را به تاراج بگذارند.سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: وظیفه همه ما این است که از مرزهای سیاست خارجی به‌عنوان یک گنجینه ملی صیانت کنیم و اجازه ندهیم موضوعات انتخاباتی و بحث‌های سیاسی داخلی وارد مسائل اساسی سیاست خارجی شود.وی در ارزیابی‌ از تحلیل‌ها و نقدها در مناظرات درباره حوزه سیاست خارجی عنوان کرد: در دولت آیت‌الله رئیسی و هزار و ۲۰ روز فعالیت آیت‌الله رئیسی شهید بزرگوار و آقای امیرعبداللهیان در وزارت خارجه، دستاوردهای سیاست خارجی ملموس و محسوس است. باقری ادامه داد: بسیاری از دستاوردها مورد اتفاق همه است و اینکه باید در مناسبات با کشورهای همسایه، دوست و منطقه تنش زدایی کنیم و به دنبال تهدیدزدایی از کشورهای رقیب یا دشمن باشیم، یا سیاست همسایگی که سیاست راهبردی است و چند بار هم مورد تأکید و تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت. این دیپلمات ارشد ایرانی به تثبیت و نهادینه کردن نقش و جایگاه ایران در سازوکارهای چندجانبه گرایی مثل مجموعه بریکس و شانگهای و همین طور استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و نقش آفرینی‌های مهم در عرصه مناسبات بین‌المللی اشاره کرد.
 
* همواره باید میدان و دیپلماسی هم افزا و پشتیبان هم باشند
وی گفت: تا جایی که حتی وقتی ایران از حق دفاع مشروع خودش استفاده کرد و به خاطر جنایتی که صهیونیست‌ها در دمشق انجام دادند، قرار بر این شد صهیونیست‌ها تنبیه شوند، آمریکا اسرائیل و هم پیمانان آنها به هیچ وجه نتوانستند از هیچ ظرفیت بین‌المللی علیه ایران استفاده کنند.سرپرست دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همراهی میدان و دیپلماسی، یک واقعیت بارز و غیرقابل انکار است که در طول این هزار و ۲۰ روز خود را به عینه نمایش داد، افزود: یک موقعی بحث بود که فاصله‌ای بین میدان و دیپلماسی است، در حالی که واقعیت این است که اگر دیپلماسی بدون میدان باشد، دیپلماسی به سخن‌گاه برای اعلام مواضع تبدیل خواهد شد. وی ادامه داد: همواره باید میدان و دیپلماسی هم افزا و پشتیبان هم باشند و این مسأله به صورت عینی در موضوعات مختلف در دولت آیت‌الله رئیسی و وزارت امیرعبداللهیان تثبیت شد و آثار آن را در عرصه‌های مختلف دیدیم. اینکه مقاومت در سطح منطقه به هنجار در مناسبات منطقه تبدیل شود، هنر دیپلماسی ایرانی بوده که توانسته این را در فضای منطقه و مناسبات بین‌المللی جا بیندازد.باقری خاطرنشان کرد: دستاوردهای دولت آیت‌الله رئیسی و هزار و ۲۰ روز تلاش مستمر و مجاهدت ایشان و آقای امیرعبداللهیان بر همه مشهود و عینی است و امیدواریم این دستاوردها به عنوان دستاوردهای ملی در همه مناسبات‌ها چه کارزار انتخابات و چه غیر از آن به عنوان سرمایه و گنجینه ملی پاس داشته شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات