صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 22 خرداد 1395 شماره 4363

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) قرآن در دنیای امروز می‌تواند فعال‌مایشاء باشد؛ می‌تواند کار بکند، می‌تواند پیش برود. قدرت‌ها و ابرقدرت‌‌ها و بمب اتم و رژیم صهیونیستی و امثال اینها، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند؛ مهم این است که ما پایه‌های ایمانیِ قرآنی خودمان را روزبه‌روز مستحکم‌تر کنیم و زبان انتقال قرآن را بلد شویم و مفاهیم قرآن را منتقل کنیم. (95/3/18)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ائتلافی برای مبارزه با تروریسم

نشست سه‌جانبه وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و سوریه در حالی در تهران برگزار شد که پیش از این، کشورهای آمریکا و عربستان سعودی،‌ هر یک به ترتیب به زعم خود، ائتلاف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را برای مبارزه با تروریسم تشکیل داده بودند. برگزاری این نشست در تهران، آن هم در بحبوحه نبرد‌ها در عراق و سوریه و عقب‌نشینی و شکست تروریست‌ها در برخی جبهه‌ها، حاوی پیام‌های زیر است:
1- برگزاری این نشست در تهران و آن هم به دعوت وزیر دفاع کشورمان، نشان‌دهنده محوری بودن نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه عملی با تروریسم است.
2- این نشست ناکارآمدی و ریاکارانه بودن ائتلاف‌های آمریکا و سعودی را نشان می‌دهد؛ زیرا اگر ائتلاف‌های مذکور در مبارزه با تروریسم موفق بودند،‌ امروز دیگر به تشکیل ائتلاف ضدتروریسم از سوی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه نیازی نبود.
3- کشورهای ایران، روسیه و سوریه که هم‌اکنون درگیر نبرد با تروریسم هستند، قصد دارند با تشکیل چنین نشست‌هایی، نشان دهند که کسانی سزاوار تشکیل ائتلاف ضدتروریسم هستند که نه‌تنها هم‌پیمان و حامی تروریسم نبوده، بلکه پرچم مبارزه با تروریسم را داهیانه برافراشته‌اند.
4- این نشست حاوی این پیام مهم برای جبهه تروریسم و حامیان آن در منطقه است که روند اضمحلال تروریسم در منطقه نه‌تنها متوقف نخواهد شد، بلکه از این پس شدیدتر هم خواهد شد. تأکید وزیر دفاع کشورمان مبنی بر ضرورت انجام اقدامات قاطع، سریع، همه‌جانبه و منسجم علیه تروریسم، بیانگر این مهم است.
5- نشست مذکور برای جبهه ضدتروریسم در منطقه نیز حاوی این پیام است که باید خود را برای رویارویی جدی‌تر و شدیدتر با تروریسم آماده کنند. از این رو، پیش‌بینی می‌شود روند شکست و عقب‌نشینی تروریسم داعشی که اکنون در برخی جبهه‌ها در عراق و سوریه شکسته خورده است، شدت بگیرد.
6- این نشست همچنین به شایعاتی درباره کنار آمدن روس‌ها با آمریکا در قضیه سوریه و مواردی از این دست خط بطلان می‌کشد.

▼ گزارش روز
خداحافظ شاعر انقلاب!

ملقب بود به «شاعر انقلاب» و رهبر معظم انقلاب در وصفش می‌گویند، ایشان هنر شعر را در خدمت مردم و انقلاب و در خدمت بصیرت‌افزایی قرار داده است. هم‌قطارانش نیز روایت دیگری از او دارند؛ محمدحسن زورق، از شاعران و پژوهشگران حوزه هنر می‌گوید: او تمام آرزوهای خود را در سیمای امام خمینی(ره) می‌بیند. حمیدرضا شاهنگیان نیز می‌گوید، همان‌طور که انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، ادبیات و شعر انقلاب هم بدون نام او شناخته نمی‌شود. مصطفی محدثی خراسانی هم در وصفش می‌گوید، شعر انقلاب با تمام مؤلفه‌های ذهنی و زبانی‌اش یکجا و به‌تنهایی در شعر او تبلور یافته بود و ده‌ها نقل قول دیگر که حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری را معرفی می‌کند؛ شاعری که در تمام روزها کنار انقلاب بود؛ از دوران انقلاب که اشعار انقلابی‌اش همچون خون تازه در رگ انقلابیون بود تا آن روز که امام خمینی(ره) به ایران آمد و شعرهای «خمینی ای امام» و «برخیزید ای مجاهدان راه حق» سبزواری خوانده شد...
اشعاری که به خوبی عشق و علاقه او را به این راه و مسیر به تصویر می‌کشد؛ اما پیروزی انقلاب پایان اشعار انقلابی سبزواری نبود و کمتر حادثه و رخدادی وجود داشت که این شاعر انقلابی به آن نپرداخته باشد. از آغاز جنگ و خیانت‌های بنی‌صدر تا یاد یاران شهید و فتنه سال 88، همه و همه از دغدغه‌ها حمید سبزواری بودند تا در مجموعه‌های «سرود درد»، «سرود سپیده»، «سرودی دیگر»، «تو عاشقانه سفر کن» و «بانگ جرس»، رد پررنگی از مفاهیم و آرمان‌های انقلاب مشهود باشد و بیش از پیش نشان دهد که در بامداد 22 خرداد 1395 چه انسان و شخصیت برجسته و مهمی بر جهان چشم بست و فقدانی بزرگ برای ادبیات و شعر انقلاب به جای گذاشت.

▼ اخبار ویژه
1- چه کسانی برنج را گران کردند؟

حسن عباسی معروفان، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: «مطرح کردن وجود برنج آلوده در جامعه التهاب ایجاد می‌کند؛ چراکه شرکت بازرگانی دولتی هیچ چیزی که آلوده باشد، نداشته، ندارد و نخواهد داشت. برنج‌هایی که سال گذشته درباره آن صحبت می‌شد و در رسانه‌ها درباره آن نوشته می‌شد، آزمایش شده و به فروش رفته و هیچ‌کدام از آن برنج‌ها آلوده نبوده است.» معاون شرکت بازرگانی دولتی با ردّ وجود برنج آلوده در انبارهای این شرکت، گفت: «این کار اقدام دلالان برنج داخلی در کشور بود که با کمک سایرین به هدف‌شان رسیدند، برنج را گران کردند و اکنون با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان می‌فروشند.»
2- مهاجرت 34 هزار نخبه دانشگاه شریف
در نشست هم‌اندیشی مسئولان و جوانان با موضوع اشتغال جوانان استان آذربایجان غربی، گفته شد: بازنشستگانی که به جای نیروهای انسانی جوان در اداره‌ها به‌کارگیری شده‌اند، بیش از 300 هزار پست سازمانی را تصرف کرده‌اند. همچنین، در این جلسه بیان شد: بیش از 34 هزار دانش‌آموخته نخبه دانشگاه صنعتی شریف تهران پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند و این امر یکی از معضلات مهم و ضربه‌ای جدی به پایه‌های علمی کشور است.
 
▼ اخبار
1- 76 میلیون آمریکایی با مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کنند
گزارش بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد، 76 میلیون آمریکایی با مشکل مالی روبه‌رو هستند و این مسئله حتی به قشر نسبتاً ثروتمند هم سرایت کرده است. به نوشته وبگاه شبکه سی‌ان‌ان، با وجود آنکه هفت سال از پایان رکود بزرگ در آمریکا می‌گذرد، اما هنوز میلیون‌ها نفر از مردم این کشور نتوانسته‌اند از نظر اقتصادی به ثبات برسند. به همین دلیل مسئله اقتصادی در رقابت‌های انتخاباتی امسال نقش پررنگی ایفا کرده است و شاید برای نخستین بار نطق‌های انتخاباتی نامزدها بیش از آنکه بر مسائل سیاست خارجی متمرکز باشد، حول محور اقتصاد می‌چرخد. بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی پیشتازی «دونالد ترامپ» میلیاردر جنجالی نیویورکی در میان جمهوریخواهان را هم وعده‌های اقتصادی او دانسته‌اند.
2- راه‌اندازی کمپین علیه سریال یوسف پیامبر در موریتانی
شبکه تلویزیونی غیردولتی «شنقیط» در موریتانی تنها چند روز پس از آغاز پخش سریال ایرانی «یوسف پیامبر(ع)» به مناسبت ماه مبارک رمضان، تسلیم اعتراض‌های گسترده در دنیای مجازی شد و پخش آن را متوقف کرد. بر اساس این گزارش، پخش سریال یوسف پیامبر(ع) از این شبکه تلویزیونی سبب راه‌اندازی یک کمپین اعتراضی در فضای مجازی شد که شماری از روحانیون موریتانی نیز در آن شرکت کرده و خواستار توقف پخش آن شدند. شرکت‌کنندگان در کمپین مذکور افزون بر مخالفت با ایفای نقش پیامبران(ع) در فیلم و سریال، معتقدند که در سریال یوسف پیامبر(ع) برخی مسائل مربوط به تشیع وجود دارد که اهل تسنن اعتقادی به آن ندارند.
3- سردار سلیمانی برای انجام مأموریت مستشاری به عراق دعوت شده است
وزیر خارجه عراق در جریان دیدار با نخست‌وزیر لبنان در بیروت تأکید کرد: سردار سلیمانی به دعوت دولت بغداد و به منظور انجام مأموریت مستشاری وارد عراق شده است. به گزارش شبکه «سومریه نیوز»، ابراهیم الجعفری در این‌باره گفت: به کار بردن تعبیر «مشاور دولت عراق» برای سردار سلیمانی نادرست است؛ چراکه وی به منظور انجام مأموریت مستشاری در عراق به سر می‌برد. وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از سخنان خود بر تداوم تلاش نیروهای امنیتی و مردمی این کشور برای آزادسازی کامل شهر فلوجه از تصرف داعش تأکید کرد. گفتنی است، اظهارات ابراهیم الجعفری درباره حضور قانونی سردار سلیمانی در شهر فلوجه، در واکنش به سخنان مداخله‌جویانه «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی مطرح شد که گفته بود، ریاض نسبت به حضور سردار سلیمانی در فلوجه بدبین است.
4- نویسنده صهیونیست: نتانیاهو باید محاکمه شود
یک روزنامه‌نگار صهیونیستی اسناد فاش‌شده از اخذ پول و همکاری نتانیاهو با متهم فرانسوی پرونده کلاهبرداری در این کشور را دلیل کافی برای گشودن پرونده جنایی علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محاکمه وی دانست. میمران، یکی از متهمان اصلی پرونده کلاهبرداری از مالیات کربن که در پاریس محاکمه می‌شود در جلسه دادگاه اعلام کرده بود، در سال 2001 یک میلیون یورو به کمپین نتانیاهو کمک کرده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اذعان کرد، از یک شهروند فرانسوی که در پاریس به اتهام دست داشتن در پرونده بزرگ کلاهبرداری محاکمه می‌شود، پول گرفته است. در پی این اعتراف، دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این مسئله را بررسی خواهد کرد؛ اما خبرنگار «هاآرتص» نوشته است اسرائیل از آغاز تحقیقات درباره این مسئله خودداری کرده است؛ چراکه این رژیم حتی در مورد آغاز تحقیقات اولیه نیز مردد بوده است.

▼ اخبار کوتاه
هوشنگ شجری، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دولت برنامه آنی برای مبارزه با رکود ندارد، گفت: از بین بردن رکود با برنامه ضربتی دوباره اقتصاد را با تورم روبه‌رو می‌کند. وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین فرارهای مالیاتی از جانب قطب‌های ثروت است، تصریح کرد: کانون‌های بزرگ پولی و مالی و قطب‌های ثروت معمولاً از توانایی‌هایی برخوردار می‌شوند که با حساب‌سازی، ارتشا، زد و بند و مخدوش کردن دستگاه‌های وصول راه‌های فرار مالیاتی را برای خود باز می‌کنند.
وزارت کشور فلسطین با اشاره به وضعیت بغرنج 28 هزار نفر از بیماران، سالمندان و مجروحان جنگی ساکن غزه خواستار بازگشایی مجدد گذرگاه رفح از سوی مقامات مصری شد. به گزارش «نباء پرس» گذرگاه رفح در مرز غزه و مصر از ابتدای سال 2016 تنها هفت روز باز بوده است که این مسئله با توجه به شمار بالای بیماران و مجروحان در غزه در راستای رفع مشکلات آنها مؤثر نبوده است.
یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های واگیردار و میکروبی در ایران، استفاده از آب آلوده، سبزیجات و صیفی‌جاتی است که با آب آلوده آبیاری شده‌اند. متأسفانه، با وجود تأکیدات بسیار زیاد مسئولان به لزوم جلوگیری از ورود فاضلاب خام انسانی به منابع آبی و خاکی، در اقصی نقاط کشور شاهد آن هستیم که منابع آبی و خاکی کشور با ورود فاضلاب خام انسانی آلوده می‌شوند.
ظفر بنگاش، اندیشمند برجسته جهان اسلام، حذف نام عربستان از فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان را شرم‌آور خواند و تأکید کرد، این رژیم‌ به دلیل جنایات بی‌شمارش باید محاکمه شود. وی که ریاست اندیشکده اسلامی کانادا را برعهده دارد، با ننگین دانستن این اقدام سازمان ملل، گفت: این امر لکه‌ای سیاه هم برای اعتبار سازمان ملل و هم برای رژیم سعودی است.
بر اساس گزارش شرکت انگلیسی «بریتیش پترولیوم» ظرفیت پالایشگاهی ایران از سال 2013 بدون تغییر و در سطح 985/1 میلیون بشکه در روز باقی مانده و در سال 2015 افت 8/3 درصدی داشته است. ظرفیت پالایشگاه‌های ایران تنها دو درصد از کل ظرفیت پالایشگاه‌های جهان را تشکیل می‌دهند.
جانشین سازمان وظیفه عمومی با اعلام خبر نام‌نویسی حدود ۱۰ هزار نفر برای پرداخت جریمه سربازی، گفت: نام‌نویسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد، بیشتر متقاضیان ترجیح داده‌اند با وجود امکان پرداخت جرایم به صورت اقساط، آن را به صورت نقدی پرداخت کنند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات