صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 24 خرداد 1395 شماره 4365

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حمید سبزواری، صریح و ثابت‌قدم و موقع‌شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه اثرگذار شعر روان و جذّاب، تغذیه و تأمین کند... با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. (95/3/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
وعده‌های انتخاباتی 24 خرداد

سه سال پیش در چنین روزی (24 خرداد 1392) انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد و در رقابتی که در آن چندین چهره شناخته‌شده حضور داشتند، حجت‌الاسلام حسن روحانی توانست با کسب بیشترین آرا هفتمین رئیس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی شود. درباره اینکه آقای روحانی چگونه توانست بر رقبای سرسخت خود فائق آید و اعتماد اکثریت ملت ایران را کسب کند، می‌توان به عوامل متعددی اشاره کرد که در این میان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آنها شعارها و وعده‌هایی بود که با استقبال مردم روبه‌رو شد. شعارهای آقای روحانی در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی ملت، که 150 مورد است، مهم‌ترین وعده‌هایی بود که بیش از موارد دیگر در جلب آرای توده‌ها مؤثر بود و گزاره مشهور «چرخش توأمان چرخ زندگی مردم و سانتریفیوژها» در مناظرات نیز به همین مطلب اشاره داشت. او که با شعار «نجات اقتصاد ایران» وارد معرکه انتخابات شده بود، از رفع معضل بیکاری، برداشته شدن موانع از سر راه تولید، اصلاح نظام اداری، جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور، مهار تورم از طریق هدایت نقدینگی به سمت تولید، توسعه بیمه خدمات درمانی و... سخن می‌گفت. آقای روحانی آن هنگام اساس برنامه‌ اقتصادی خود را بر محور «تولید ثروت ملی»، «توزیع عادلانه ثروت»، «رونق تولید» و «اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار» استوار دانست و گفت: «شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست؛ چراکه در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.»
امروز پس از گذشت سه سال از آن روز باشکوه، دولت در آخرین سال عمر خود قرار دارد و فرصت مناسبی است تا میزان پایبندی و عمل به وعده‌های داده‌شده ارزیابی شود. این ارزیابی بهترین مؤلفه‌ای است که می‌تواند معیاری برای سنجش موفقیت و عدم موفقیت دولت قرار گیرد. با اینکه دولت یک مانع عمده را موضوع پرونده هسته‌ای می‌دانست و بر آن متمرکز شد و به توافق‌هایی هم رسید، اما این عامل هم نتوانست در حلّ مشکلات اقتصادی چندان کارآیی لازم را داشته باشد.

▼ گزارش روز   
در برابر یک بدعت

در هفته‌های اخیر، انتشار متعدد تصاویر فیش‌های حقوقی که ارقامی باورنکردنی بر روی آنها درج شده بود، زنگ خطری جدی را برای کشور به صدا در آورد. درباره موضوع حقوق‌های میلیونی اظهارنظرهای مختلفی مطرح شده است. برخی از نبود نظارت دقیق سخن به میان آورده‌اند، گروهی تأثیر منفی این پرداخت‌ها در افکار عمومی را مطرح کرده‌اند و...؛ اما آنچه بیش از هر نکته دیگر می‌تواند در این میان حائز اهمیت باشد، آن است که این دریافت‌های سرسام‌آور از یکی از عوامل بی‌تحرکی کشور در برخی حوزه‌ها پرده برداشت و این واقعیت را در برابر ما قرار داد که برخی از مدیران در ایران اسلامی بیش از آنکه دغدغه مردم و رفع مشکلات آنها را داشته باشند، درگیر حق مأموریت، پاداش و... هستند؛ همچنین آشکار کرد که آفت اشرافی‌گری بیش از آنچه فکر می‌کردیم در بین برخی از بخش‌های مدیریتی کشور وجود دارد، آفتی که این مدیران را نه‌تنها از متن جامعه دور کرده است، بلکه دغدغه‌ها و محاسبات آنها را بر هم زده است، مطمئناً مدیری که رقم دریافتی‌اش در یک ماه معادل درآمد ده‌ها کارگر در طول سال است، نمی‌تواند درک درستی از مسائل داشته باشد؛ فیش‌هایی که دلسوزان انقلاب و کشور را نگران هدررفت منابع مالی کشور و فاصله گرفتن مدیران از عامه مردم و رواج بیش از پیش اشرافی‌گری میان آنان کرده است؛ موضوعی که می‌تواند آثار مخربی را بر ادامه مسیر کشور به جای گذارد.
البته نکته مهم در این میان حساسیت مسئولان ارشد نظام و دستور ویژه رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهور برای پیگیری ماجراست که امیدواریم به از بین رفتن بدعت اشرافی‌گری در میان گروهی از مدیران منجر شود؛ بدعتی که کنار رفتن آن بی‌تردید می‌تواند تأثیرات مثبتی هم در افکار عمومی داشته باشد و هم به مدیریت بهتر کشور کمک کند.

▼ اخبار ویژه
1- سرمایه‌گذاری هنری آقازاده‌ها

«امیر بی‌گزند»، تازه‌ترین آلبوم چاوشی در حالی به بازار عرضه شده که تهیه‌کننده آن یک آقازاده سیاسی است. این آقازاده سیاسی که حمیدرضا عارف است، به همراه یکی از شرکای خود سرمایه تولید آلبوم را فراهم کرده است. پسر محمدرضا عارف پیش از این سرمایه تولید یک فیلم به نام «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی را تقبّل کرده بود. گفتنی است، «علی حضرتی» آقازاده الیاس حضرتی، نماینده دوره دهم مجلس از تهران و مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» تولید آثار سینمایی «نیمرخ‌ها» و «خداحافظی طولانی» را برعهده داشته و «محمدهادی رضوی» داماد محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز سرمایه‌گذاری سریال «شهرزاد» را انجام داده است.
2- جمع‌آوری ۱۱ میلیون امضای جهانی برای پایان سگ‌خوری
همزمان با نزدیک شدن به 21 ژوئن، زمان برگزاری جشنواره سگ‌خوری در شهر «یولین» در جنوب غربی چین، فعالان حقوق حیوانات با جمع‌آوری 11 میلیون امضا از سراسر جهان و تحویل آن به سفارت چین در لندن، خواستار توقف این سنت وحشیانه آزاردهنده حیوانات شدند.
 
▼ اخبار
1- قرائتی: چیزی که در مملکت کم است، جگر است!
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در برنامه‌ای با عنوان «تشبیه همسر به لباس در قرآن» در بخش‌هایی از سخنرانی خود گفت: «من که مسئول مملکتی نیستم. نه اختیار پول دارم، نه اختیار چیز دیگری. هیچ قدرتی هم ندارم. خدا هم کند که قدرت به دست من نیفتد. چون اگر من قدرت داشته باشم، دست به یک کارهایی می‌زنم. یک سال بودجه‌ ورزش را حذف می‌کنم، همه‌ جوان‌های عزب را زن می‌دهم. جوان نان ندارد، خانه ندارد، زن ندارد، بچه ندارد، کلی خرجش می‌کنیم برود آن طرف دنیا بازی کند و برگردد. دختر از اینجا می‌رود ایتالیا کشتی بگیرد و برگردد. همینجا در کوچه‌ خودت با دختر بچه‌ها کشتی بگیر. این پولی که می‌خواهی خرج این دختر کنی، برود آن طرف کره‌ زمین کشتی بگیرد و برگردد، جهیزیه‌اش را درست کن. ما در مملکت‌مان مشکل جگر داریم. لیسانس اوه... فوق‌لیسانس اوه... حجت‌الاسلام اوه... هر چه بخواهی داریم. آن چیزی که الآن در مملکت ما کم است، جگر است.»
2- رأی به تعامل سازنده، رأی به سامان یافتن اوضاع اقتصادی بود
یک پایگاه خبری حامی دولت با تأکید بر اینکه سه سال از عمر دولت گذشت و خیلی زود دیر شد، نوشت: نظریه‌پردازان دولت باید بدانند که توجه بیش از حد عامه مردم به حوزه مذاکرات در انتخابات گذشته ناشی از این امر بود که آنها، تأثیر مستقیم مذاکرات بر کیفیت معیشت و سفره خود را تصور می‌کردند و رأی به تعامل سازنده، رأی به سامان یافتن اوضاع اقتصادی بود؛ این در حالی است که در فضای انتخاباتی سال آینده و در شرایطی که در خرداد 96، نزدیک به 18 ماه از آغاز اجرایی شدن برجام گذشته، نبود نتایج ملموس اقتصادی می‌تواند تار و پود باورهای پیشین مبنی بر راهگشا بودن مذاکرات در حلّ مشکلات داخلی را نیز از هم گسیخته و عامه مردم را جذب گفتمان‌های متفاوت و متضادی کند.
3- صدور مجوز حملات پهپادی با تلفن همراه
در حالی که «هیلاری کلینتون» عنوان نخستین نامزد جدی زن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از آن خود کرده است، جزئیات بیشتری از رسوایی ایمیلی وی در حال انتشار است. بر اساس گزارش جدید پلیس فدرال آمریکا، هیلاری کلینتون طی سال‌های 2012- 2011 که وزیر خارجه آمریکا بود، از تلفن همراه خود برای صدور مجوز حملات پهپادی استفاده کرده که به کشته شدن حدود هزار نفر، از جمله بیش از 200 کودک در پاکستان منجر شده است. این حملات پهپادی در پاکستان، یمن، سومالی، افغانستان و کشورهای دیگر که حوزه عمل سازمان سیا است، انجام شده است. هر چند شمار بالای تلفات غیرنظامیان در نهایت برخی از مقام‌های پاکستانی را بر آن داشت تا در مقابل چنین حملاتی موضع بگیرند.
4- اتفاقات عجیب در یک اردوی مختلط
بسیج دانشجویی دانشکده علوم دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب وضعیت اسف‌بار اردوی مختلط علمی این دانشکده را تشریح کرد و نوشت: این اردو که در روزهای 30 و 31 اردیبهشت سال جاری و از سوی یکی از استادان پردیس علوم دانشگاه تهران با عنوان اردوی علمی برگزار شده، با حاشیه‌هایی تلخ، چون اسکان شبانه و مختلط دانشجویان در یک منزل شخصی همراه بوده است. این اسکان مختلط شبانه در حالی انجام شده است که تعدادی از دانشجویان به این مسئله اعتراض کرده‌اند، اما با بی‌توجهی مسئول اردو روبه‌رو شده‌اند؛ پس از این بی‌توجهی چند نفر از دانشجویان پسر شب را در حیاط سپری می‌کنند و بقیه دانشجویان دختر و پسر برای خواب در یک اتاق اسکان می‌یابند.

▼ اخبار کوتاه
عبدالله ناصری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در پاسخ به این پرسش که برخی ترکیب «دولت، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان» را دلیلی بر این مدعا می‌دانند که اصلاح‌طلبان فضا را برای ورود بیشتر آماده کرده، پس پروژه بعدی عبور از روحانی است، گفت: اصلاً نباید نگران این تحلیل‌ها بود. اگر رحم اجاره‌ای جنین را خوب محافظت کند، حتماً اصلاح‌طلبان آن را دوباره اجاره خواهند کرد.
یک مقام مسئول در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: تاکنون هزار و 466 نیروی پیشمرگه در نبرد با گروه تروریستی داعش کشته و هشت هزار و 610 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. «جبار یاور» دبیرکل وزارت پیشمرگه‌های کُرد اقلیم کردستان عراق، افزود: شمار مفقودان نبرد با داعش نیز به 62 نفر رسیده است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان، تغییر دادن نگرش مردم را یکی از راه‌های اصلی نجات جامعه از اعتیاد دانست و یادآور شد: 60 درصد مردم کرمان به مواد مخدر نگاه منفی ندارند و اگر این نگرش از بین نرود، تمامی فعالیت‌های‌مان بی‌نتیجه خواهد ماند.
دونالد ترامپ که پیشنهاد جنجالی «ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا» را مطرح کرده بود، در تازه‌ترین اقدامش به دلیل اذعان نکردن باراک اوباما به این موضوع، با انتشار بیانیه‌ای خواستار برکناری وی از ریاست جمهوری و کناره‌گیری هیلاری کلینتون از کارزار انتخاباتی شد.
سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید کاندیدای جدّی اصولگرایان برای رقابت با آقاي روحانی در انتخابات ریاست جمهوری چه کسی باشد، گفت: فکر می‌کنم کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان آقای قالیباف باشد.
«اسامه التونسی» والی تروریست‌های داعش در شهر «بجی» سوریه که پس از محاصره این شهر به دست نیروهای سوری قصد فرار از این شهر به مقصد ترکیه را داشت، به دست نیروهای مبارز سوری به هلاکت رسید.
حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم ختم والده حجت‌الاسلام فلاح‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره دلیل غیبتش در جلسات هیئت دولت اظهار داشت:‌ هستم و حضور دارم.
مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با دو هفته‌نامه سیاسی- فرهنگی «روبه‌رو» گفته است: «احمدی‌نژاد» شاگرد مهندس موسوی است. احمدی‌نژاد می‌گوید، مهندس موسوی استاد ما بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات