صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 23 مرداد 1395 شماره 4405

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند؛ زیرا عقل می‌گوید، باید از تجربه‌ها درس گرفت؛ در برجام ثابت شد که آمریکایی‌ها همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند. (95/4/12) ********* سالروز پیروزی حزب‌الله لبنان در نبرد 33 روزه گرامی باد***********
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دیپلماسی در پساکودتا

سفر یک‌روزه وزیر امور خارجه کشورمان‌ به ترکیه که با استقبال رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور روبه‌رو شد، نخستین سفر یک مقام رسمی از کشورمان به ترکیه پس از کودتای نافرجام ماه اخیر این کشور است. با این حال، خبرها حاکی از آن است که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرار است به ترکیه سفر کند؛ اما درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال ترکیه و اهمیت و پیامدهای آن توجه به چند نکته ضروری است:
1- جمهوری اسلامی ايران يكي از نخستين كشورهايي بود كه پيش از اعلام شكست كودتا در تركيه، آن را محكوم كرد و این‌گونه برادری و دیپلماسی صادقانه خود را در قبال برادران ترک، با وجود رفتارهای نامطلوب آنها در عراق و سوریه به اثبات رساند و سفر مقامات کشورمان به ترکیه، در برهه پساکودتا در جهت تحکیم روابط دوجانبه‌ای است که موضع ایران در قبال کودتا نقطه‌عطفی برای آن است. شبیه همین سیاست در قبال حمله عراق به کویت در سال 1369 اتخاذ شده بود؛ زیرا در شرایطی که کویت در دوران جنگ تحمیلی از حامیان صدام بود، پس از پایان جنگ که صدام به کویت حمله کرد، تمام ناظران از محکوم کردن حمله صدام به کویت و حتی کمک به این کشور از سوی ایران شگفت‌زده شدند.
2- میان ایران و ترکیه روابط اقتصادی - تجاری گسترده‌ای وجود دارد، به گونه‌ای که ترکیه از جمله کشورهایی بود که در دوران تحریم روابط خود با ایران را قطع نکرد. از این رو، این سفر افزون بر اینکه می‌تواند آغاز فصل نوینی در روابط سیاسی دو کشور باشد، در گسترش و تعمیق روابط اقتصادی ایران و ترکیه نیز مؤثر است.
3- بیشترین تأثیر سیاست‌های ایران در قبال ترکیه بر بحران سوریه است. در همین راستا، شنیده‌ها از احتمال بسته شدن مرزهای ترکیه و سوریه و در نتیجه، عدم‌امکان ترانزیت تروریست‌ها به سوریه حکایت دارد. در واقع، پس از سفر اردوغان به مسکو و اذعان وی به اینکه بحران سوریه بدون همکاری ایران و روسیه حل نخواهد شد، سفر مقامات کشورمان به ترکیه برای انجام هماهنگی به منظور حلّ بحران سوریه ضروری بود. هر چند برای محک زدن سیاست ترکیه در قبال سوریه فعلاً باید منتظر ماند.

▼ گزارش روز 
خلاف مصلحت

در حالی که برخی از سیاسیون با سفر‌های غیرضرور و گاه شائبه‌برانگیز تحت عناوین مختلف، با وجود آنکه زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مانده، در حال انتخاباتی کردن فضای کشور هستند، هاشمی رفسنجانی نیز زودتر از آنچه تصور می‌شد به مباحث انتخاباتی ورود کرد! وی که در مراسم سی‌وسومین اجلاس مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور سخن می‌گفت، به حمایت تمام‌قد از برجام و آنچه دستاوردهای برجام می‌دانست، پرداخت و هشت ساله شدن دولت روحانی را راهی برای ادامه و تکمیل آنچه او پیشرفت می‌داند، دانست. وی که پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم درباره تأثیر تحریم‌ها می‌گفت، «به هر حال در توليد نبايد وضع كشور اين‌گونه باشد. اين موضوع ربطي به تحريم‌ها ندارد و اين از جمله اموراتي است كه مديرها بايد پاسخگو باشند. تحريم چه تأثيري مي‌خواهد روي كشاورزي بگذارد؟ شايد بگويند واردات سم و كود كم شده است، ولي اين حرف زيبنده ايران نيست»، این بار گفت: «اگر تحریم‌ها نبود امروز در اوج پیشرفت و توسعه قرار داشتیم؛ اما آن تحریم‌ها به ما در آن هشت سال صدمه زد؛ هر چند که عده‌ای این تحریم‌ها را نعمت می‌دانند. از کارهای بسیار ارزشمند دولت روحانی این بود که تحریم‌های طولانی، خطرناک و واقعاً کشنده را از جلوی پای ما برداشت؛ اما برخی چشم‌های خود را می‌بندند و دهان خود را باز می‌‌کنند و می‌گویند که برجام سمّ مهلک است.»
فارغ از اینکه این سخنان چقدر صحّت دارد و قرابت و همخوانی این گفته‌ها با اظهارات رئیس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و سیاسی و حتی شخص رئیس‌جمهور که از بدعهدی‌های طرف مقابل، سنگ‌اندازی‌ها، خلف وعده‌ها و نتایج تقریباً هیچ برجام سخن به میان آورده‌اند، چه اندازه است، این نکته اهمیت دارد که انتخاباتی کردن فضا، آن هم ماه‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری خلاف مصلحت بوده و به گفته رهبر معظم انقلاب که بارها بر آن تأکید کردند، به کشور و روند حرکت دستگاه‌های مختلف ضربه می‌زند، حال این اقدام از سوی هر جناح، شخص یا هر یک از مسئولان کشور باشد.

▼ خبر ویژه
پیام اخیر ایران برای مقامات سعودی درباره سوریه و حلب

وبگاه خبری «الثبات» لبنان در گزارشی به نقل از یک دیپلمات لبنانی در عمان نوشت: ایران گفته است به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهد اهداف عربستان در سوریه، به‌ویژه در نبرد جنوب حلب محقق شود. طبق گزارش منتشر شده از سوی این وبگاه، با توجه به آنکه سرویس اطلاعات آمریکا (سیا) و ترکیه (میت) اتاق عملیات شکستن محاصره حلب را به طور مشترک اداره می‌کنند، «ریچارد درلون» رئیس سابق اطلاعات انگلیس (M16) بر این باور است که نتیجه حملات به جنوب حلب و خسارت و آسیب‌هایی که به تروریست‌ها وارد شده، در حدّ و اندازه میزان آمادگی و پشتیبانی صورت گرفته از تروریست‌ها نبوده است؛ در حالی که عربستان سعودی با دستور مستقیم «محمدبن‌سلمان» پسر شاه عربستان (وزیر دفاع این کشور) ائتلاف جیش‌الفتح را به شکل قابل ملاحظه‌ای تجهیز کرده بود و سلاح‌های مدرن و راهبردی را در اختیار فرماندهان همین گروه تروریستی گذاشته بود.
 
▼ اخبار
1- اجرای برجام با ترامپ یا کلینتون دچار مشکل خواهد شد
«شهیر شهیدثالث» طی تحلیلی در پایگاه خبری - تحلیلی «میدل ایست‌آی» نوشت: در صورت راهیابی هر یک از دو نامزد ریاست جمهوری در انتخابات آمریکا توافق هسته‌ای ایران دچار مشکل خواهد شد. وی که تحلیلگر و روزنامه‌نگار مقیم کاناداست، افزود: اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هیلاری کلینتون، گزینه مطلوب اسرائیلی‌ها [صهیونیست‌ها] باشد و کنگره کماکان تحت سلطه حزب جمهوریخواه باشد، آیا کلینتون آماده جدال با کنگره و مقاومت در برابر فشارهای اسرائیل و لابی‌های آنها خواهد بود؟ در صورتی که ترامپ رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشد، آیا او می‌تواند از همکاری با کنگره برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران امتناع کند؟
2- روحانی می‌تواند پاسخگوی مطالبات اصلاح‌طلبان باشد یا خیر!
یک عضو حزب اعتماد ملی در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اصلاح‌طلبان با توجه به سناریوهای جریان رقیب باید به جز روحانی گزینه دیگری هم داشته باشند و به آن فکر کنند. وی تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلب و حامی روحانی در سال 92 با توجه به جمیع جهات به این جمع‌بندی رسیدند که از روحانی حمایت کنند؛ اما در برخی حوزه‌ها منتقد رئيس‌جمهور است. محمدجواد حق‌شناس همچنین افزود: امروز زمان کافی وجود دارد تا درباره این مطالبات و خواسته‌ها گفت‌وگوهایی انجام شود و جریان اصلاح‌طلب به صورت دقیق‌تر مشخص کند که چه می‌خواهد و آیا روحانی می‌تواند این مطالبات را پاسخ دهد یا خیر.
3-غرب دیگر روی آنکارا حساب نکند
«فیسک» روزنامه‌نگار مشهور و رئیس بخش خاورمیانه روزنامه «ایندیپندنت» در مقاله‌ای آورده است: ایران و روسیه به ترکیه درباره وقوع کودتای نظامی در این کشور هشدار داده بودند. وی در این یادداشت نوشته است: همزمان با دیدار اردوغان و پوتین در سن‌پترزبورگ، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به دقت اوضاع را دنبال می‌کند و طبق معمولِ حزب بعث، سیاست صبر را در پیش گرفته است. فیسک با لحن کنایه‌آمیز همیشگی به مواضع متضاد روسیه و ترکیه در سوریه پرداخته و نوشته است: بهتر است غرب دیگر روی آنکارا برای کنار زدن بشار اسد یا کنترل موج مهاجران حساب نکند.
4- برخی لابی‌ها در وزارت نفت پیگیر حذف کارت سوخت هستند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به لابی وزارت نفت برای حذف کارت سوخت از قانون بودجه 95، گفت: حفظ کارت سوخت از مصوبات مجلس بوده و مزایای بسیاری برای کشور داشته است که می‌توان به افزایش شفافیت و کاهش قاچاق بنزین، کاهش واردات بنزین با استفاده از سهمیه‌بندی، ایجاد زمینه اصلاح قیمت بنزین با کمترین فشار به مردم، ایجاد پایگاه اطلاعاتی منسجم از ناوگان حمل‌ونقل و مصرف سوخت، ایجاد بستری برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی عرضه و تقاضای سوخت و امکان مدیریت مصرف بنزین در شرایط مختلف اشاره کرد.
5- پیشنهاد تشکیل شورای عالی فراکسیون‌های مجلس دهم
مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس دهم گفت: تاکنون 100 نماینده، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شده‌اند و در هفته جاری هیئت‌رئیسه این فراکسیون دو بار تشکیل جلسه داده است. وی افزود: به رؤسای فراکسیون‌های «ولایت» و «امید» پیشنهاد کرده‌ایم شورای عالی فراکسیون‌ها را در پارلمان دهم تشکیل دهیم. در همین راستا، جلسه‌ای با حضور عارف و لاریجانی برگزار شد که پیشنهاد کردیم شورایی متشکل از نمایندگان فراکسیون ولایت، امید و مستقلین به صورت ادواری جلساتی را برگزار کنند تا به فهم مشترکی برای پیشبرد اهداف خود برسند.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه انگلیسی «تایمز» نوشت: گروه معارضان خارج‌نشین سوریه نگران پایان یافتن حمایت ترکیه از خود در سایه نزدیک شدن آنکارا به مسکو هستند. این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان «وقتی پوتین، اردوغان را در آغوش می‌کشد، ناتو باید نگران باشد»، نوشت: روسیه و ترکیه اگر با هم کار کنند، می‌توانند قواعد بازی در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] را تغییر داده و نظام روی کار آمده پس از جنگ (دوم جهانی) در اروپا را به هم بریزند.
وبگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد: دولت باراک اوباما به ایران برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید چراغ سبز نشان داده است. این نشریه آمریکایی به نقل از یک مقام وزارت خارجه که نامش را فاش نکرد، نوشت: ایران اجازه دارد تحت توافق هسته‌ای به سرمایه‌گذاری‌های هسته‌ای خود ادامه دهد و بدین ترتیب ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید ممنوع نیست.
خبرگزاری «شینهوا» چین از هلاکت «حافظ سعیدخان» فرمانده گروه تروریستی داعش در جنوب آسیا خبر داد. «عمر زاخیلوال» سفیر افغانستان در پاکستان هم گفت: من می‌توانم تأیید کنم که حافظ سعیدخان کشته شده است. خبرها حاکی است، وی با تعدادی دیگر از تروریست‌های داعش در 26 جولای در یک بمباران هوایی در استان «ننگرهار» در شرق افغانستان کشته شده است.
کاظم جلالی در گفت‌وگویی درباره حرکات انتخاباتی احمدی‌نژاد گفت: هنوز که اظهارنظر صریحی از خود وی نشنیده‌ایم که می‌خواهد بیاید یا خیر. اما دو تحلیل وجود دارد: یکی اینکه خودش می‌آید؛ دیگری اینکه سعی می‌کند زیر پای روحانی را خالی کرده و پس از آن فرد دیگری می‌آید و نتیجه انتخابات را تعیین می‌کند.
علیرضا نوری‌زاده، ضد انقلاب فراری و مدیر شبکه «ایران فردا» گفت: من همیشه در شرافت مرحوم آیت‌الله منتظری وثوق کامل داشته‌ام. خاطرات او از طریق فرزندش شبانه به دست من رسید و من آنها را در «شرق الاوسط» چاپ کردم که غوغایی به پا کرد. منتظری پس از این اتفاق برایم پیام تشکر فرستاد.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: اکنون بین شش تا هفت میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد که 30 درصد آن را جوانان تشکیل می‌دهند و چهار میلیون نفر از این تعداد آموزش ندیده و مهارت اشتغال ندارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات