صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 1 شهریور 1395 شماره 4412

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در اوایل فتنه به یکی از سران فتنه گفتم شما در ظاهر با نظام هستید و به گفته خودتان در حال اعتراض انتخاباتی هستید اما بدانید که مدیریت این جریان به دست بیگانگان می‌افتد و آنها با استفاده از کار شما، اصل نظام را هدف می‌گیرند. (95/5/31)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پايان المپيک

با فرارسيدن ماه شهريور و آغاز هفته دولت فرصتي براي کارشناسان و افکار عمومي به منظور ارزيابي عملکرد قوه مجريه فراهم مي‌شود. دولتمردان نیز این فرصت را پیدا می‌کنند تا گزارشي مبسوط از اقداماتی که انجام داده‌اند، ارائه داده و دستاوردهاي حاصل از آن را شرح و بسط دهند. البته هفته دولت پیش رو با سال‌هاي گذشته تفاوت‌هايي دارد؛ چراکه دولت يازدهم در سال پاياني خود قرار دارد و همه منتظرند شاهد برداشت محصولي باشند که در طول سه سال تلاش و پيگيري حاصل آمده است.
اين کارنامه در عرصه‌هاي مختلفي قابل بررسي و ارزيابي است که از آن جمله مي‌توان به عملکرد دولت يازدهم در ميدان ورزش اشاره کرد؛ جالب آنکه در همين ايام بازي‌هاي المپيک ریو 2016 برزيل به پايان رسيد و رشته‌هاي مختلف ورزشي، قهرمانان خود را شناختند. کاروان ورزشي ايران عزيز نيز در اين دوره از مسابقات با کسب 8 مدال (سه طلا، يک نقره و چهار برنز) به کار خود پایان داد و اين در حالي بود که در المپيک 2012 لندن توانسته بود با کسب 12 مدال (چهار طلا، پنج نقره، سه برنز) در جايگاه شانزدهم قرار گيرد.
در اين ميان، در برخي از رشته‌هاي ورزشي شاهد رشد و ارتقا بوديم و در برخي ديگر عقبگرد و افول داشتیم! کاروان وزنه‌برداري و کشتي آزاد با کسب مدال‌هاي رنگارنگ توانستند بيشترين سهم را در کاروان ورزشي داشته باشند، اما بايد بررسي شود که چرا تيم‌هاي ورزشي ما در رشته‌هايي، چون کشتي فرنگي، تکواندو، بوکس، جودو، تيراندازي، پرتاب ديسک و... نه‌تنها حرکت رو به جلو نداشتند؛ بلکه در کمال ناباوري در برخي موارد از کسب حداقل افتخار نيز ناتوان بودند!
درباره علل ناکامي‌ها و افول برخي از رشته‌هاي ورزشي نبايد تک‌عاملي نگريست و از برخي ناداوري‌ها چشم‌پوشي کرد (که مي‌توانست حداقل 3 مدال براي ما به همراه داشته باشد)، اما فراتر از آن مهم‌ترين علل افول ورزش کشور ضعف عملکرد متوليان و برنامه‌ريزان وزارت ورزش است که امروز با پايان المپيک بايد در مقام پاسخگويي برآيند. چرخ ورزش کشور در دولت يازدهم به کندي چرخيده است و افکار عمومي در انتظار پاسخ قانع‌کننده متوليان امر هستند.

▼ گزارش روز
انگار نه انگار

هنوز اعتراض‌ها و انتقادها به گفته‌های نوبخت، سخنگوی دولت تدبیر و امید در مراسم تودیع و معارفه رئیس صندوق توسعه ملی که مدیر مستعفی و نجومی‌بگیر این صندوق را امانتدار و ذخیره نظام خوانده بود، ادامه دارد، این بار در برنامه نگاه یک حاضر شد و در سخنانی دلسردکننده اظهار داشت، همه مدیرانی که استعفا دادند، از ذخایر کشورند. وی با افتخار افزود: هیچ مدیر نجومی‌بگیری به قوه قضائیه معرفی نشده است! در حالی که پیش از این داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ۹۵۰ نفر از مدیران بخش‌های بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی حقوق نامتعارف می‌گیرند و همچنین رئیس‌جمهور در جمع مردم کرمانشاه اعلام کرده بود، هشت میلیون حقوق‌بگیر در کشور وجود دارند و نباید تخلّف چند صد نفر را تعمیم دهیم، نوبخت در این گفت‌وگو مدعی شد، از میان 1000 مدیری که بررسی شدند، فقط سه درصد حقوق نامتعارف داشتند. اظهاراتی که نشان می‌دهد، به عقیده این عضو حزب اعتدال و توسعه که از احزاب نزدیک به خانواده هاشمی است، تنها 30 مدیر نجومی‌بگیر وجود داشت؛ 30 نفری که در جای دیگر از گفت‌وگو اعلام می‌کند، تنها 13 نفر آنها عزل یا برکنار شدند و گویا هنوز تعداد زیادی از این افراد همچنان بر صندلی‌های پرخرج ریاست‌شان تکیه زده‌اند و انگار نه انگار که روزهای اول افشا شدن فیش‌های نجومی، دولت از مبارزه جدی با این پدیده حرف زد؛ انگار نه انگار که به اعتماد مردم لطمه خورده است و برخورد نکردن با آن، این لطمه را دو چندان خواهد کرد، گویا دولت سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را فراموش کرده است که در این‌باره فرمودند: «این برداشت‌ها نامشروع است، این برداشت‌ها گناه است، این برداشت‌ها خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است. قطعاً در گذشته کوتاهی‌هایی شده است، غفلت‌هایی شده است، بایستی جبران بشود؛ این‌جور نباشد که ما سروصدا بکنیم و بعد به کلّی به دست فراموشی بسپریم؛ باید دنبال بشود.»

▼ خبر ویژه
تحریم مسکو به پیشنهاد سوروس انجام شد

سند افشاشده‌ای از میان دو هزار و پانصد فایل از اسناد «جورج سوروس» پدر انقلاب‌های رنگین نشان می‌دهد، وی تا چه حد در مسئله اوکراین تأثیرگذار بوده است. «اسپوتنیک» در گزارشی در این‌باره می‌نویسد: سوروس، میلیاردر مجار- آمریکایی به همراه اعضای ارشد بنیاد سوروس، با افراد زیادی از جمله وزرای خارجه، دادگستری، آموزش و پرورش و همچنین سفیر آمریکا در اوکراین و نماینده آمریکا برای توسعه بین‌المللی در کودتای سال 2014 اوکراین همکاری داشته است. مشکل‌سازترین سند با موضوع «صبحانه با جفری پیات، سفیر آمریکا» برای گفت‌وگو درباره آینده اوکراین است. در این دیدار که روز 31 ماه مارس سال 2014، چند ماه پس از کودتا و هفته‌ها پیش از مشکلات در نتیجه درگیری نیروهای نظامی با مردم در دونباس انجام گرفت، سفیر آمریکا آماده راهنمایی اوکراین برای تمرکززدایی قدرت بود، اما سوروس با ابراز مخالفت، گفته بود که قدرت فدرالی این امکان را به روسیه می‌دهد تا تأثیر بیشتری در مناطق شرقی اوکراین داشته باشد. سفیر آمریکا هم از تمایل وزیر خارجه آمریکا برای شنیدن مستقیم نظرات جرج سوروس درباره شرایط اوکراین خبر داد. سوروس در این‌باره می‌گوید: موضع اوباما نسبت به پوتین بسیار ملایم است و باید تحریم‌هایی علیه روسیه حداقل برای 90 روز اعمال شود.
 
▼ اخبار
1- دخالت مستقیم یک مقام دولتی در انتصاب شهردار کرمانشاه

موسوی اجاق، عضو شورای شهر کرمانشاه از دخالت مستقیم نوبخت در انتصاب شهردار سابق این شهر خبر داده و گفته است: نوبخت، برادر رئیس حزب متبوعش (اعتدال و توسعه) در کرمانشاه را شهردار کرد و ما نقشی در این انتخاب نداشتیم. شعبانی، شهردار سابق و عزل‌شده کرمانشاه، برادر مسئول حزب اعتدال و توسعه در این استان بود که با وجود دو بار استیضاح و عزل با اتفاق آرای شورای شهر، از پستش کنار نمی‌رفت تا اینکه با حکم دستگاه قضایی از شهرداری اخراج شد. گفتنی است، نوبخت در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور به کرمانشاه این شهردار عزل شده و برادرش را بدون دلیل و در اواسط جلسه به حضور در شورای اداری فراخواند.
2- جزئیات مذاکرات نمایندگان بوئینگ در تهران
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به مذاکره با سه گروه فنی، قراردادی و مالی شرکت بوئینگ در تهران اشاره کرد و گفت: هنوز تواقفی در فرایند مذاکره با بوئینگ ایجاد نشده است. وی ادامه داد: مذاکره با بوئینگ بدون هیچ محدودیتی برای خرید هواپیما ادامه دارد و در سفر نمایندگان بوئینگ به ایران درباره مسائل فنی و مشخصات هواپیماها، متن قرارداد و شرایط مالی برای انجام این معامله مذاکره شد. اصغر فخریه کاشان با تأکید بر اینکه این قرارداد مباحث فنی بسیار پیچیده‌ای دارد، گفت: درباره تمام جزئیات و مشخصات هواپیما، حتی رنگ هواپیماها باید مذاکره شود که به طور قطع مذاکره برای تمام این جزئیات، فرایند زمان‌بری خواهد داشت.
3- دولت در مقابله با رکود خلع سلاح است
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رکود حاکم بر اقتصاد کشور، هم دولت و هم بخش خصوصی را در شرایط بی‌سابقه‌ای قرار داده و بخش خصوصی هیچ‌گاه چنین تجربه‌ای را نداشته که چگونه این مشکلات را حل کند؛ آن هم با دولتی که به نوعی خلع سلاح است. پدرام سلطانی در بخش دیگری از سخنانش درباره مؤسسات پولی و بانکی غیرمجاز گفت: مؤسسات پولی و بانکی غیرمجاز قاچاقچیان بانکی و مالی کشور هستند، نقش مخرّبی در اقتصاد دارند و موجب بالا ماندن نرخ سود بانکی شده‌اند. وی افزود: یکی از دلایل مؤثر در رشد این مؤسسات غیرمجاز، عدم برخورد قاطع با این مؤسسات است.
4- روسیه هم می‌تواند از پایگاه اینجرلیک ترکیه استفاده کند
پس از صدور مجوز ایران برای حضور بمب‌افکن‌های روس در پایگاه هوایی «نوژه» همدان، ترکیه اعلام کرد: روسیه می‌تواند از پایگاه هوایی «اینجرلیک» برای عملیات هوایی در سوریه استفاده کند. «بینالی ایلدیریم» گفت: «ترکیه پایگاه اینجرلیک را برای مبارزه با تروریست‌های داعش گشوده است که اکنون آمریکا و قطر از آن استفاده می‌کنند. دیگر کشورها، از جمله آلمان هم احتمالاً بخواهند از این پایگاه هوایی استفاده کنند. نخست‌وزیر ترکیه افزود: گزارشات مربوط به فشار مسکو برای استفاده از این پایگاه نادرست است.
5- موانع سرمایه‌گذاری خارجی با لغو تحریم رفع نشده است
«بلومبرگ» با اعلام اینکه هنوز موانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد، نوشت: تک‌نرخی شدن ارز موجب شفافیت اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران و کاهش هزینه‌ها می‌شود. بر اساس این گزارش، هنوز موانعی بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد و همچنان ایرانی‌ها معتقدند که وضعیت زندگی آنها در سال جاری با لغو تحریم‌ها بهبود نیافته است. بخشی از تحریم‌ها به دلیل اینکه آمریکا ایران را به توسعه موشکی و حمایت از گروه تروریست متهم می‌کند، همچنان پابرجاست.

▼ اخبار کوتاه
کامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در حاشیه نشست خبری سازمان امور مالیاتی درباره مناطق آزاد گفت: ما به صراحت مخالف افزایش مناطق آزاد هستیم. اگر قرار است تولید و فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد صورت بگیرد، در همین مناطق هفت‌گانه‌ کنونی انجام بدهند. وی همچنین با انتقاد از فرار مالیاتی مؤدیان در مناطق آزاد، افزود: مناطق آزاد در پرداخت مالیات و خوداظهاری فرارهای مخصوصی دارند.
دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای از اقدام پارلمان ترکیه در تصویب توافق‌نامه عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و آنکارا استقبال کرد. به گزارش اسپوتنیک، پارلمان ترکیه این توافق‌نامه را به صورت رسمی تصویب کرده است. گفتنی است، در ماه ژوئن، ترکیه و رژیم صهیونیستی به توافق‌نامه‌ای برای عادی‌سازی روابط دست یافتند.
دبیرکل سابق ناتو درباره عواقب انتخاب «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا گفت: ترامپ با اظهارات خود تردید روزافزونی را نسبت به قابلیت‌های دفاعی آمریکا ایجاد می‌کند. «آندرس فوگ راسموسن» همچنین از طرفداری‌های ترامپ از رئیس‌جمهور روسیه و اینکه الحاق کریمه به روسیه را محکوم نمی‌کند، انتقاد کرد.
رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: با توجه به ضرورت تقویت احزاب و لزوم توسعه فعالیت‌های حزبی و آسیب‌شناسی اقدامات تعدادی از اصلاح‌طلبان در دهمین دوره انتخابات مجلس، کمیته انتخابات به منظور مدیریت انتخابات‌های پیش روی ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا تشکیل شد.
اندیشکده آمریکایی «امریکن اینترپرایز» در تحلیلی درباره «استقرار سامانه دفاع موشکی اس 300 در ایران» نوشت: استقرار سامانه اس 300 در ایران، در مجموع تغییردهنده موازنه قوای راهبردی در منطقه و چالشی است که باید به آن توجه داشت.
نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق تأکید کرد: کنار گذاشتن حشد الشعبی از عملیات علیه داعش در موصل یک توطئه است. وی خواستار حمایت از حشد الشعبی و مقابله با تمامی توطئه‌هایی شد که علیه این گروه مردمی به کار گرفته می‌شود.
برخی منابع خبری اعلام کردند: «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) به دعوت ملک سلمان، پادشاه سعودی برای ادای مناسک حج به عربستان سعودی سفر می‌کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات