تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۰۲
ترامپ در رياض، حيرت در جهان

پول، جنگ، تروريسم؛ ترامپ به دنبال چيست؟ (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات - 1396/03/20 - شماره 26739 - صفحه 12)

اعلام رسانه اي نخستين سفر «دونالد ترامپ» به عربستان سعودي موجي از بهت و تعجب را در مورد تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا به همراه داشت زيرا اين اقدام در تناقض آشکار با سخنان و ادعاهاي پيشين وي قرار داشت.به گزارش ايرنا، يکي ديگر از رفتارهاي متناقض «دونالد ترامپ» چند روز پيش رسانه‌اي شد. کاخ سفيد اعلام کرد: رئيس جمهوري آمريکا به عنوان نخستين سفر خارجي خود در ماه جاري ميلادي به عربستان، سرزمين اشغالي و واتيکان سفر مي کند. از نظر تحليلگران اين تصميم تعجب‌آور و استثنايي است زيرا از دهه 1980 ميلادي و دوران رياست‌جمهوري «رونالد ريگان»، همه روساي جمهوري اين کشور نخستين سفر خود را يک ماه زودتر آغاز مي کردند. مهمتر اينکه به طور سنتي نفر اول کاخ سفيد در نخستين سفر خارجي خود را به مقصد برخي کشورهاي همسايه ايالات متحده همچون مکزيک يا کانادا رفته است. حتي ريگان در سال اول رياست جمهوري خود به هيچ کشوري خارج از نيمکره غربي سفر نکرد.

انتخاب عربستان سعودي به عنوان نخستين مقصد اين سفر از اين جهت شگفت‌آور است که سابقه حقوق بشري اين کشور در داخل و خارج در کنار حمايت آن از القاعده و گروه‌هاي تروريستي لکه‌اي است که از پيشاني اين کشور پاک نمي شود. ترامپ در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي نيز همين مسائل را در مورد عربستان مطرح کرد اما گويا اکنون آن‌ها را فراموش کرده است. تارنماي خبرگزاري «راشاتودي» نوشت: سعودي استثنا است زيرا ترامپ از اسلام راديکال متنفر است به جز زماني که بتواند از آن‌ها درآمد و پول کسب کند. اين خبرگزاري روسي سفر ترامپ به عربستان را از تناقض‌هاي گفتاري و رفتاري وي مي داند زيرا ترامپ در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي طرفدار پادشاهي سعودي نبود. از رقباي سياسي خود خجالت مي کشيد و از رياض حمايت نمي کرد؛ در مقابل آن را کشوري مي دانست که زنان را به بردگي مي گيرد. شايد مضحک‌ترين مساله اين باشد که ترامپ از آمريکايي‌ها انتظار داشته باشد باور کنند که همکاري وي با عربستان سعودي با هدف مقابله با تروريسم و افراطي گري اسلامي صورت مي گيرد.

نگاه رئيس‌جمهور تاجر به پول عربستان

آشکار است که ايالات متحده، عربستان سعودي را سرچشمه پول‌هاي نفتي مي بيند که در هر صورت منافع آن به سوي ايالات متحده روان است. نفت عربستان به راحتي در اختيار آمريکا و شرکت‌هاي اين کشور قرار مي‌گيرد. پولي که در قبال نفت به پادشاهان عربستان پرداخت مي‌شود هم يا در خود آمريکا سرمايه گذاري مي شود يا اينکه براي خريد تسليحات آمريکايي صرف مي شود و چرخ‌هاي اقتصاد آمريکا را به حرکت در مي‌آورد. اين واقعيتي است که تنها دونالد ترامپ به آن اعتراف کرد. وي چندي پيش در زمينه هزينه‌هاي آمريکا براي تامين امنيت ديگر کشورها از جمله عربستان به صراحت اعلام کرد که سعودي چيزي جز پول ندارند و بايد سهم خود را بپردازد. به طور تقريبي کارشناسان مسائل بين المللي ترديدي ندارند ثروت عربستان و منابع سرشار نفتي مهمترين محرک سفر ترامپ به رياض است.

خبرگزاري «رويترز» در زمينه سفر رئيس‌جمهوري ايالات متحده به عربستان سعودي به موضوع گفت وگوهاي دوکشور در زمينه افزايش همکاري‌هاي نظامي پرداخت و از نهايي شدن خريدهاي تسليحاتي به ارزش ده‌ها ميليارد دلار خبر داد. گفته مي شود فروش سامانه دفاع موشکي تاد، سامانه‌هاي نرم افزاري در زمينه فرماندهي و ارتباطات، تانک و خودروهاي زرهي و تجهيزات ماهواره‌اي تنها بخشي از قرارداد 110 ميليارد دلاري است که آمريکا براي آن برنامه‌ريزي کرده است. اين در حالي است که دولت اوباما در سال 2016 فروش بمب‌هاي هدايت شونده ليزري را به دليل حمله به يمن و ناکارآمدي نيروي هوايي عربستان ممنوع کرده بود. به نوشته رويترز ترامپ براي بهبود روابط ضعيف شده کشور با عربستان و کاستن از تنش‌هاي موجود ميان دو کشور تلاش مي کند.

خواسته‌هاي واقعي از عربستان و رژيم صهيونيستي

به نظر مي‌رسد ترامپ به مقام‌هاي عربستان و رژيم صهيونيستي ارادت ويژه‌اي دارد و همه تلاش خود را انجام مي دهد تا موجب آزرده شدن آن‌ها نگردد. با اين حال تارنماي روزنامه انگليسي «اينديپندنت» در مورد اين سفر توصيه جالبي کرد و نوشت: سفر ترامپ به بيت المقدس مي تواند از يک سو مهم باشد. شايد وي در مورد اهداف حملات نظامي اسرائيل پرسش‌هايي را مطرح کند زيرا تاکنون بمب‌هاي اسرائيل تنها ارتش سوريه و شيعيان حزب‌الله را مورد قرار داده‌اند و هيچ حمله يا بمباراني عليه داعش از سوي اسرائيل صورت نگرفته است. به نوشته اين روزنامه حتي در واقعيت اسرائيلي‌ها به اعضاي زخمي جبهه النصره که بخشي از القاعده به شمار مي رود خدمات درماني داده‌اند. شايد ترامپ اين را شنيده باشد که القاعده همان گروهي بود که در 11 سپتامبر 2001 به آمريکا حمله کرد. گروهي از وهابي‌ها اکنون هم هزينه داعش را براي جنگ و ترور پرداخت مي کنند.

اين روزنامه نوشت: بايد به ياد بياوريم که ترامپ چگونه براي کودکان سني کشته شده در سوريه اشک تمساح ريخت اما براي هيچ يک از کودکان شيعه که در سوريه جان دادند ابراز همدردي نکرد. اين روزنامه در تبيين رويکردهاي ناهمگون ترامپ نوشت: وي رئيس‌جمهوري است که نظرش را در مورد کره شمالي پس از تهديد به جنگ، تغيير داد و اعلام کرد افتخار مي‌کند که با رهبر اين کشور ديدار کند. شايد تا چندي ديگر نظر ترامپ در مورد بشار اسد هم تغيير کند. جنگ با تروريسم موضوعي نيست که آمريکا به دنبال آن باشد، زيرا به نوشته اين روزنامه انگليسي، اين‌ها مسائلي نيستند که سي.ان.ان و اي.بي.سي و رسانه‌هاي جريان ساز آمريکا به آن بپردازند. آن‌ها تلاش مي کنند که بگويند رئيس‌جمهوري آمريکا بي منطق نيست. اين رسانه‌ها ديوانه‌وار ترامپ را با همه خط مشي‌هاي غيرمعمول دنبال مي کنند تا طرف‌هايي را که با ترامپ ملاقات مي کنند موجوداتي خارق‌العاده نمايش دهند.

سفري به سرزمين دشمنان ايران

سفر رئيس جمهوري آمريکا به سرزميني که مهد دين‌هاي آسماني است جالب و شگفت آور است. نخستين مقصد رئيس جمهوري آمريکا در اين سفر عربستان سعودي است و همين موضوع تا حدودي اين سفر را گيج کننده مي سازد. ترامپ تاچندي قبل از مسلمانان و اسلام انتقاد مي کرد و مشاوراني را به کار گرفت که ديدگاه ضداسلامي دارند. وي دوبار تلاش کرد تا مانع مهاجرت و سفر ازشهروندان چند کشور اسلامي به آمريکا شود. با اين حال وي اکنون تلاش زيادي مي کند تا برخلاف اوباما روابط ديپلماتيک واشنگتن با رياض را گرم کند. يکي از مهمترين موضوع‌ها اين است که پادشاهان سعودي از ترامپ مي خواهند که سياست‌هاي سخت تري را نسبت به ايران اتخاذ کند زيرا تهران رقيب عربستان درکسب هژموني در منطقه است.

تارنماي نشريه آتلانتيک (The Atlantic) در توصيف تعجب خود از نخستين سفر خارجي رئيس‌جمهوري آمريکا، آن را ماجراجويي چشمگير دونالد ترامپ در سرزمين ابراهيم(ع) عنوان کرد و نوشت: در اين سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودي، اسرائيل و واتيکان يعني موطن سه دين بزرگ جهان سفر مي کند.مرحله دوم سفر ترامپ به تل آويو نيز اهميت دارد زيرا گفته مي شود ممکن است وي به بيت المقدس هم برود. رابطه ترامپ با نخست وزير رژيم صهيونيستي گرم است. اين نشريه افزود: نتانياهو نيز همچون مقام‌هاي عربستاني خواستار اتخاذ رويکردهايي تندتر در مقابل ايران است. اين تقابل ديدگاهي نسبت به اوباما در هر دو مقصد ترامپ وجود دارد. به نوشته اين گزارش، اولين سفر خارجي هر يک از روساي جمهوري آمريکا آزموني مهم براي نمايش شيوه رهبري و توانايي‌هاي وي است. ترامپ هميشه اوباما را متهم مي کرد که از متحدان ايالات متحده فاصله گرفته است. به نظر تحليلگران اين سفر به عنوان راهي براي بازسازي اين روابط ارزيابي مي شود.

تارنماي نشريه «پلتيکو» نيز نوشت: ترامپ اين سفر را تاريخي و با هدف افزايش شکيبايي ديني توجيه کرده است. وي سفرخود به عربستان را از نظر تعامل واقعي با جهان اسلام و پايه ريزي همکاري با کشورهاي اسلامي مهم دانست زيرا اعتقاد دارد با اين کار به مقابله با افراطي‌گري و ترويسم کمک مي کند. پلتيکو در گزارش ديگري اما تاکيد دارد در زمينه‌هاي حقوق بشري، تروريسم و مسائل منطقه، عربستان سعودي خود بخشي از چالش است نه راهي براي حل مشکلات. راشاتودي هم در اين زمينه آورده است : هنگامي که ترامپ شعار مي داد «اول آمريکا» شايد منظورش اول فروش تسليحات آمريکايي بود. پيامي که ترامپ مي خواهد با اين سفر به بقيه کشورها ارسال کند اين است که در هر صورت عربستان به شما متکي است و اگر نومحافظه کاران آمريکايي مي خواهند با ايران مقابله کنند بايد از اتحاد آمريکا و عربستان حمايت کنند.

اهداف پيدا و پنهان سفر ترامپ به رياض از نگاه رسانه‌هاي لبنان

رئيس جمهوري آمريکا به رياض پايتخت عربستان سعودي سفر کرد. رسانه‌هاي لبناني هر کدام از زاويه ديد خود به تحليل اهداف پيدا و پنهان اين سفر پرداختند که در اين گزارش به مهمترين آنها اشاره مي شود.

سفر دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا به رياض در حالي انجام شد که برنامه کاري فشرده و ديدارهاي دوجانبه اي در اين سفر گنجانده شده و اعضاي خانواده‌اش از جمله داماد يهودي‌اش جاريد کوشنر به عنوان مسئول اصلي قراردادهاي سلاح بين آمريکا و عربستان او را همراهي مي کردند. روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: ترامپ در اين سفر هشت روزه از پنج کشور از جمله عربستان، فلسطين اشغالي، واتيکان، بلژيک، و ايتاليا ديدار مي کند و آنطور که منابع فلسطيني گفته‌اند در فلسطين همانند اوباما رئيس جمهوري پيشين از ديوار براق (ندبه) نيز ديدن خواهد کرد. با اين وجود ترامپ در مصاحبه با روزنامه صهيونيستي «اسرائيل هيوم» گفته که هنوز تصميم نهايي درباره بازديد از ديوار ندبه اتخاذ نشده است.

به نوشته الاخبار، کوشنر که شخصا مسئول قراردادهاي کلان سلاح بين آمريکا و عربستان است همان کسي است که به تازگي قراردادي به ارزش 110 ميليون دلار شامل جنگنده‌ها و هواپيماها و بمب‌هاي پيشرفته با طرف سعودي به امضا رسانده است و خاندان آل سعود نيز ترجيح مي دهد به جاي ارتباط با نهادهايي مانند وزارت خارجه و وزارت دفاع، از طريق تعامل شخصي با وي سياست‌هاي خود را پيش ببرد. به نوشته روزنامه «النهار»، ترامپ در سفر دو روزه خود به عربستان سعي خواهد کرد نشان دهد که با رئيس جمهوري قبلي آمريکا که کشورهاي اسلامي سني حاشيه خليج فارس با ديده ترديد به آن مي نگريستند تفاوت دارد. همچنين پيش بيني مي شود ترامپ سخنراني شديد اللحني عليه ايران در مسائل مربوط به حقوق بشر ايراد کند. به نوشته اين روزنامه، تحليلگران معتقدند عربستان نيز با استقبال از ترامپ و روساي کشورهاي اسلامي سعي مي کند جايگاه خود را در برابر دشمن قسم خورده اش ايران در منطقه خاورميانه تقويت کند.

سلمان بن عبدالعزيز شاه سعودي از سران و نمايندگان 55 کشور عربي و اسلامي از نيجريه گرفته تا ترکيه، براي حضور در اين نشست دعوت کرده است. النهار به نقل از خطبه‌هاي روز جمعه شيخ صالح بن حميد امام جماعت مسجد الحرام که از اين «نشست مبارک» تقدير کرده بود و خبرگزاري رسمي عربستان آن را منتشر کرده نوشت: آقايان روسايي که در اين نشست گرد هم جمع مي شويد، بايد طرح‌هاي واقع بينانه اي ارائه دهيد و لب مشکل را بيان کنيد. بايد تاکيد کنيد که دخالت‌ها در منطقه تاثيرات بدي برجا گذاشته و باعث بالا گرفتن نزاع‌هاي طائفه اي و ديني و قوميتي و نژادي شده است. به نوشته النهار اين سخنان وي اشاره به ايران (بدون نام بردن از آن) است.

النهار به نقل از سلمان الانصاري رئيس کميسيون روابط عمومي عربستان و آمريکا (سابرا) مدعي شد: نشست سران کشورهاي عربي و اسلامي با رئيس جمهوري آمريکا پيام روشني براي نظام ايران دارد به اين مضمون که ايالات متحده با جهان اسلامي و عربي در تفاهم کامل به سر مي برد. مصطفي العاني از مرکز پژوهش‌هاي خليج فارس نيز نشست مذکور را بخشي از راهبرد آمريکا براي سوق دادن جهان اسلامي براي مقابله با افراط گرايان سني (داعش) و گروه‌هاي شيعي مورد حمايت ايران و در راس آنها حزب‌الله دانست. النهار تصريح کرد: رئيس جمهوري آمريکا براي جبران ناکامي در سياست‌هاي داخلي خود اميدهاي زيادي به اين سفر بسته و ديدارهاي دوجانبه اي با ملک سلمان و روساي ديگر کشورهاي خليج فارس خواهد داشت.

اما روزنامه «البناء» در مطلبي به قلم ناصر قنديل نوشت: از زماني که ناوگان آمريکا وارد درياي مديترانه شد و ژنرال‌هاي آمريکايي از رئيس‌جمهوري آمريکا خواستند تا ناوگان را از مديترانه خارج کرده و مذاکره با مسکو را در پيش بگيرد هيچ چيز به نفع واشنگتن پيش نرفت. از آن روز تا کنون مسکو حضور قوي تري پيدا کرد و ايران نيز از لحاظ سياسي و اقتصادي و نظامي قدرتمندتر از گذشته شد و نظام سوريه هر روز پيروزي‌هاي تازه اي به فهرست خود اضافه مي‌کند. البناء افزود: واشنگتن آمده تا به متحدان خليجي خود و نيز به اسرائيل بگويد از اتفاقاتي که در سوريه مي افتد نترسيد، من شما رها نمي کنم و اجازه نمي دهم سوريه و رئيس جمهورش از شما انتقام بگيرند. سلاح‌هايتان را آماده کنيد در صورت به خطر افتادن ما در کنار شما خواهيم بود. البناء در پايان نوشت: شکست خوردگان در حالي در رياض گرد هم جمع شده و کاسه‌هاي حقد و کينه را سر مي کشند که هر لبناني آزاده اي از حضور در آن جمع احساش شرمساري مي کند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\06\06-09\20-10-14.htm&storytitle=%CA%D1%C7%E3%81%20%CF%D1%20%D1%ED%C7%D6%20%A1%20%CD%ED%D1%CA%20%CF%D1%20%CC%E5%C7%E4

ش.د9601721

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات