صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از مردم معمولی تا مسئولین، خودمان مراقب کار خودمان باشیم. از سهل‌انگاری، غفلت، تنبلی، اشرافی‌گری و تکبر نسبت به آحاد مردم و تکیه به جایگاه چندروزه‌ ریاست پرهیز کنیم. اگر این شد، خداوند توفیقاتش را عطا خواهد کرد.(97/4/9) www.basirat.ir

▼ حرف روز
چرخه باطل دشمن!
توان تعمیم‌دهی مسائل از تمایزات ویژه انسان است؛ اما همیشه در روندی ایجابی و مثبت نیست. گاهی برداشت‌ها و تعمیم‌ها در روندی مغالطه‌آمیز تحت تکنیک «فراگیر»نمایی قرار گرفته، نتایج ناخوشایند هم تولید می‌کند. مصداق بارز این موضوع، آغاز دومینووار حرکتی است که به صورت تدریجی و مستمر ناامیدی، یأس‌پراکنی و گسست‌نمایی در شیرازه حاکمیت و اجتماع ایرانی را به سبب پاره‌ای ناآرامی‌ها در بازارهای اقتصادی و اتفاقات اجتماعی در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه ما تبلیغ و ترویج می‌کند. سلسله اقداماتی که از دی ماه گذشته آغاز شده و گاهی برخی از خودی‌ها را نیز نگران آینده کشور و انقلاب می‌کند.
این در حالی است که باید در واکاوی علل بروز و ظهور آنها هم به زمینه‌های داخلی که برخی کاستی‌ها و ناکارآمدی‌های بخش‌های مسئول مسبب آن است، توجه کرد و با دقت، سرعت، قاطعیت و اتحاد همه مسئولان برای آنها چاره‌ای ‌اندیشید و از مسئله‌سازی و نقدهای ناامیدساز بی‌مورد اجتناب کرد و هم از نقش‌آفرینی بازیگران بیگانه غفلت نکرد. اتفاقاً این بخش مهم است؛ چون برنامه‌ریزی و تقسیم‌کاری در توطئه دشمن دیده می‌شود که کم‌سابقه است. دشمنان مستأصل انقلاب از یک سو با فشار روانی و تبلیغات مثلث دروغ‌ساز غربی، صهیونیستی و ارتجاع عربی در ایجاد این فضای ناامیدی و احساس از دست رفتگی همه چیز(!) به تحلیل وضعیت داخلی ما می‌نشینند و از سوی دیگر، از طریق عمله‌جات واداده و خائن داخلی خود موجده میدانی اتفاقات و اغتشاشاتی هستند که خوراک تحلیلی آنها در چرخه معیوب و باطل «عملیات روانی تحلیلی‌ـ ایجاد اغتشاش‌ـ تحلیل وقایع برساخته‌ـ تشدید ناامیدسازی» را تأمین می‌کند؛ اما چه سست است بافته دشمن؛ چرا که اولاً، نظام اسلامی همانند غالب نظام‌های سیاسی غربی و عربی جدای از مردمش نیست که امروز بخواهند در مقابل هم قرار گیرند. ثانیاً، مطالبه مردم در مشکلات بحق‌شان قبلاً به صورت کارشناسی و دلسوزانه از زبان رهبری بیان شده و اگر تحریم‌های خارجی و برخی اعتمادهای بی‌جای داخلی نبود، به طور قطع امروز شاهد این وضعیت نبودیم. ثالثاً، وقوع چند اتفاق با کیفیتی گفته شده، به معنای فراوانی آنها نیست و نباید ما را از بررسی درست، دقیق و سریع جوانب مسائل غافل و در اثر برخورد غیرکارشناسی، مسائل اجتماعی جدیدی ایجاد کند و در نهایت اینکه، نظام اسلامی با همدلی مسئولان و مردم و پیشه کردن استقامت با قوت از این مرحله عبور خواهد کرد.

▼ گزارش روز
پرهیز از افراط و تفریط
روزنامه «گاردین» نوشت؛ رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ و از حاضران در نشست منافقین طی سخنانی در این نشست گفته است: «اعتراضاتی که در ایران می‌بینید خودجوش نیست، نتیجه کار بسیاری از آدم‌های ما در آلبانی(یکی از مقرهای مجاهدین)، حضار در این مراسم و آدم‌های ما در سراسر‌ جهان است.» جولیانی افزوده است: «جمهوری اسلامی باید برود و به جای آن یک حکومت دموکراتیک به رهبری مریم رجوی بیاید... می‌خواهم این گردهمایی سال دیگر در تهران برگزار شود.» این اظهارات شفاف‌تر و روشن‌تر از آن است که به تعبیر و تفسیر نیازی داشته باشد، اظهاراتی که نقش آدم‌های آمریکا را در آنچه در دی ماه سال گذشته یا در برخی از ناآرامی‌های دیگر رخ داد، به اثبات می‌رساند؛ اما آنچه کنار توجه به این موضوع و هوشیاری نسبت به اقدامات خرابکارانه منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، تجزیه‌طلبان و... در کشور بسیار حائز اهمیت است، پرهیز از افراط و تفریط در مواجهه با تجمعات و مطالبه‌گری مردمی است؛ موضوعی که متأسفانه در ماه‌های گذشته دامن‌گیر کشور شده است. از سویی برخی از جریان‌ها و مسئولان، خرابکاری‌های دوستان جولیانی و آدم‌های کاخ سفید را اعتراضات مردمی تصور می‌کنند و دچار تفریط شده‌اند و از سوی دیگر برخی، مردم مطالبه‌گر را که به دلیل وضع معیشتی و بازار، موضوع مؤسسات مالی و اعتباری، نامطلوب بودن و نبود آب آشامیدنی در گرمای طاقت‌فرسای جنوب و... به صورت کاملاً مسالمت‌آمیز، محترمانه و بدون هرگونه تنش، تندروی یا اقدامات خلاف و ساختارشکنانه درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند، جریان‌های ضد انقلاب و... معرفی می‌کنند! مسئله امروز ما همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در ابتدای سال نیز مطرح کردند، ضرورت هوشیاری مردم و مسئولان در تمیز دادن مطالبات مردمی و سوءاستفاده دشمنان از مطالبات مردمی است؛ موضوعی که غفلت از آن می‌تواند سبب ایجاد اتفاقات یا حتی بحران‌های نگران‌کننده و جبران‌ناپذیر شود!

▼ اخبار ویژه
مصادره رئیس‌جمهور به نفع یک حزب کوچک!
علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت گفته است: «بنده یکی از کنشگران و فعالان سیاسی در سال 92 بودم و شاید سهم اندکی در حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی داشتم. اما در اینجا اقرار می‌کنم زمانی که ما از آقای روحانی حمایت کردیم، بنده اطلاع نداشتم ایشان عضو حزب اعتدال و توسعه است.» وی در ادامه اظهاراتش با حمله به حزب اعتدال و توسعه که دبیر کلی آن را «محمدباقر نوبخت» بر عهده دارد، گفته است: «من در آن زمان حزب اعتدال و توسعه را نمی‌شناختم که چه کسانی هستند. بعد از برگزاری انتخابات و اینکه آقای روحانی رئیس‌جمهور شد، مشاهده کردیم که یک حزب به ایشان وصل است. بعد هم آن حزب خود را پیروز انتخابات تلقی کرد و انتخابات به نفع آن حزب مصادره شد.»!

همراهی با دشمن در سایه سکوت مسئولان!
پیش از این برخی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داخلی به بهانه حمایت از نظام یا رساندن صدای خود به جهان با شبکه بی‌بی‌سی فارسی، رسانه رسمی دولت انگلستان تماس ویدئویی برقرار می‌کردند که متأسفانه این رویه و سکوت مسئولان موجب شد نوید جمشیدی، روزنامه‌نگار مقیم تهران، با این شبکه انگلیسی و البته سلطنت‌طلب «من و تو» مصاحبه ویدئویی انجام داده و با ارائه تصویری امنیتی از فضای حاکم بر کشور، مردم ایران را ناامید جلوه دهد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید یک روزنامه‌نگار که در داخل کشور تریبون دارد، با شبکه‌های معاند گفت‌وگو کرده و ناامیدی و یأس را القا کند!

▼ اخبار
1ـ شبیه منتقدان دولت!

محمود سریع‌القلم، مشاور روحانی در زمان ریاست وی بر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری و از مهم‌ترین حامیان برجام در فضای دانشگاهی و رسانه‌ای در اظهارات جدید در جملاتی شبیه آنچه منتقدان اعتماد به آمریکا می‌گفتند، اظهار داشته است: «اگر کسی آمریکا را بشناسد، می‌داند که در سیاست‌‌گذاری‌های دولت و حاکمیت آمریکا نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه، جایگاه یهودیان آمریکا بسیار تعیین‌کننده است و موضع آنها در بیست سال اخیر ثابت بوده است.» وی افزوده است: «همزمان با مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، فضایی در کشور ایجاد شد که می‌گفت اگر برجام شکل بگیرد، تحریم‌ها برداشته می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی فوراً شروع می‌شود و همه مشکلات حل خواهد شد. این تصور از برجام از ابتدا اشتباه بود... عمده گشایشی که در برجام قرار بود تحقق پذیرد، متوجه آمریکا است و اگر آمریکا از آن خارج باشد، بقیه اعضا نقش بنیادی ندارند.»

2ـ ورود اوباما به کارزارهای انتخاباتی!
رئیس‌جمهور سابق آمریکا که میراث خود در کاخ سفید را از دست رفته می‌بیند، درصدد است در انتخابات کنگره دموکرات‌ها را به پیروزی برساند. در این راستا و در حالی که در انتخابات ۱۵ آبان (۶ نوامبر) میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برای همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای این کشور رأی‌گیری می‌شود، حزبی که بتواند در انتخابات پیش رو ۲۳۵ کرسی را کسب کند، حائز اکثریت مجلس نمایندگان و عهده‌دار سمت ریاست مجلس خواهد شد. از همین رو، اوباما برای آماده‌سازی مقدمات پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ وارد عمل شده تا هم‌حزبی‌های خود را در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی برساند. گفتنی است، در حال حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان با ۲۳۵ کرسی از مجموع ۴۳۵ کرسی این مجلس اکثریت را در اختیار دارند و ۱۹۳ کرسی از آن دموکرات‌ها است.

3ـ نسخه‌پیچی برای مذاکره با آمریکا!
«علی خرم» از چهره‌های اصلاح‌طلب در مطلبی با عنوان «وضعیت خطیر» در روزنامه «شرق» با اشاره به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا با موضوع تحریم‌ها نوشت: در روابط بین‌الملل چهار اصل رعایت و پیروی می‌شود؛ اصل اول، مذاکره درباره همه چیز در روابط دو یا چندجانبه مفید و توصیه مؤکد است. اصل دوم، در جهان پیچیده حاضر همه باید با هم روابط دیپلماتیک داشته باشند. اصل سوم، دوستی و دشمنی کشورها با یکدیگر ابدی و جاودانی نیست. اصل چهارم، کشورها برای تضمین امنیت ملی خود باید هرچه‌ بیشتر دوست جذب کنند و حتی وجود یک دشمن هم زیادی و مخل امنیت ملی کشور است. پس مطابق با اصول و رویه‌های بین‌الملل و وضعیت ایجاد شده، مذاکره و رفع خصومت با آمریکا با در نظرگرفتن منافع ملی و شأن کشور، امری مؤثر است؛ اما این مذاکره باید در زمین بازی روابط دوجانبه باشد و نه در زمین بازی برجام.

4ـ درخواست مجدد ترامپ برای افزایش تولید نفت عربستان
«دونالد ترامپ» در گفت‌وگو با شبکه نومحافظه‌کار «فاکس‌نیوز» اوپک را به دست‌کاری در قیمت نفت متهم کرده و خواستار توقف این روند شده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کسی در حال تغییر عمدی قیمت نفت است، مدعی شد: «صد درصد اوپک دارد این کار را می‌کند، ما از بسیاری از آن کشورها (عربستان و...) حفاظت می‌کنیم، پس بهتر است دست از این کار بکشند.» وی افزود: «به عقیده من آنها باید دو میلیون بشکه دیگر اضافه کنند، چرا که [نتیجه به هم خوردن] توافق با ایران، این است که مقدار زیادی از نفت موجود در بازار کاهش پیدا کند و آنها (متحدان آمریکا) باید این را جبران کنند... من رابطه بسیار خوبی با پادشاه و ولی‌عهد عربستان سعودی و دیگران دارم و آنها باید نفت بیشتری عرضه کنند.»

▼ اخبار کوتاه
خبرها حاکی از آن است که تصمیمات اتخاذ شده در دولت، حکم به تغییر نوبخت، سیف، آخوندی، کرباسیان و شریعتمداری داده است که این موضوع به تغییر بخش عمده‌ای از تیم اقتصادی دولت منجر می‌شود و به احتمال زیاد، به زودی احکام مربوط به رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه صادر خواهد شد؛ اما درباره وزیران یاد شده ملاحظاتی وجود دارد که روند تغییر آنها به گونه‌ای متفاوت خواهد بود!
محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه جایگزینی کامل نفت ایران به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، گفت: بعید به نظر می‌رسد کشورهای مصرف‌کننده بخواهند هزینه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا را پرداخت کنند؛ به همین سبب مذاکراتی بین مصرف‌کنندگان و آمریکا در حال انجام است تا بتوانند مواضع دولتمردان این کشور را تعدیل کنند.
«محمدجواد حجتی‌کرمانی» از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در مصاحبه با پایگاه جماران در حالی که مدعی شده «من به مقام معظم رهبری و در روزنامه اطلاعات هم نوشته‌ام که تنها راه برون‌رفت ما از مشکلات آشتی ملی است»، در جملاتی متناقض و توهین‌آمیز اظهار داشته است: «مخالفین دولت در این شرایط هیچ فرقی با خوارج ندارند و قابل اصلاح نیستند»!
مقامات آمریکایی به شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفته‌اند دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند کره شمالی در برخی از پایگاه‌های مخفی خود تولید سوخت برای سلاح‌های هسته‌ای را افزایش داده است. این مقامات گفته‌اند رهبر کره شمالی ممکن است در راستای گرفتن امتیازات بیشتر از دولت ترامپ به دنبال مخفی کردن این پایگاه‌ها باشد.
حداد عادل در یادداشتی توئیتری بر حمایت از دولت برای حل مشکلات داخلی در مقابل دشمن خارجی تأکید کرد و نوشت: با اینکه منتقد دولت بوده‌ایم، امروز و برای حل مشکلات داخلی، در مقابل دشمن خارجی در کنار دولت هستیم، به ‌شرط آنکه رئیس‌جمهور نیز به سخنانی که گفته است، عمل کند.
در حالی که اخباری مبنی بر احتمال افزایش نرخ سود بانک‌ها منتشر شده بود، ولی‌الله سیف اعلام کرد: بانک مرکزی تصمیمی برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد و در این راستا بخش نظارتی با بانک‌هایی که نرخ سود را به صورت غیرمتعارف تغییر دهند، برخورد می‌کند.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع آگاه نوشته است، مشاوران ارشد دونالد ترامپ و مقامات دولت آمریکا در زمینه سیاست‌ها و اهداف واشنگتن درباره ایران اختلاف نظر دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات