صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 13 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): راز اقتدار یک ملّت همین است که جوانانش، افراد فعّالش، در میدا‌ن‌ها دلیر وارد بشوند. اگر این باشد، ملّت پیروز است، مقتدر است، کسی نمی‌تواند او را زیردست خودش قرار بدهد.(1397/12/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پیام توافق آمریکا با طالبان

صرف نظر از اینکه توافق‌نامه امضاشده بین طالبان و آمریکا چه آثار منفی یا مثبتی برای افغانستان دارد یا اساساً دو طرف تا چه حد به تعهدات خود پایبند خواهند بود، پیام مهمی که این توافق‌نامه دارد این است که تابوی مذاکره و توافق مستقیم با آمریکا شکسته شد، آن هم از طرف یک گروه اسلامگرای افراطی و رادیکال که همچنان داعیه جهاد مبارزه و تشکیل امارت اسلامی را دارد.
آنچه مربوط به طالبان می‌شود، این است که این گروه پس از سال‌‌ها مبارزه، علاوه بر تجربه میدانی و نظامی، پیچ و خم سیاست را نیز به خوبی آموخته است و با نوعی فرصت‌‌طلبی و از طریق این توافق‌‌نامه، قصد دارد به صحنه قدرت در افغانستان بازگردد؛ قدرتی که اگر به تمامی تصاحبش نکند، حداقل در آن دست برتر را داشته باشد؛ البته مذاکره طالبان با دولت افغانستان، که طبق توافق‌نامه قرار است از 20 اسفند آغاز شود، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ زیرا هیچ یک از دو طرف، طرف دیگر را قبول ندارد.
اما پیام امضای توافق‌‌نامه بیش از همه، متوجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه بزرگ افغانستان است که طی 41 سال گذشته پیوسته به استکبارستیزی و عدم مذاکره با آمریکا قائل بوده است. از سویی دیگر، «دونالد ترامپ» که وارد فصل مبارزات انتخاباتی شده، به شدت نیازمند دستاوردهای تازه است. هدف اصلی رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا تحقق رؤیای دیرینه‌اش، یعنی مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است که آن را برگ برنده اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2020 می‌داند؛ از این‌ رو یکی از انگیزه‌های دونالد ترامپ از امضای توافق با طالبان این است که به زعم خود نشان دهد اهل مذاکره است حتی با گروهی مانند طالبان و نهایتاً در فضایی از فشار و انزوا، مقامات جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. قطعاً در یک سال باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری ترامپ، چنین چیزی محقق نخواهد شد؛ اما اگر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا چهار سال دیگر مهمان کاخ سفید باشد، بی‌‌تردید برای ایران برنامه‌های تازه‌‌ای در دستور کار خواهد داشت و سعی می‌کند آنچه در دور اول کاشته است، در دور دوم درو کند. این فرض در صورتی قابل اعتناست که توافق میان طالبان و آمریکا در صحنه عمل موفق شود؛ در حالی که طبق شرایط و واقعیت‌های موجود، اجرای این توافق با موانع و چالش‌های جدی مواجه است.

 

▼ گزارش روز

وقتی نقاب‌ها می‌افتد!

رسانه‌های فارسی‌زبان، از «اینترنشنال» سعودی تا «بی‌بی‌سی» انگلیسی، شبکه‌های پرتعداد سلطنت‌طلب‌ها، منافقین و... حرکت همه‌جانبه‌ای را آغاز کردند تا شیوع بیماری کرونا در کشورمان را در خدمت اهداف ضد ایرانی خود قرار دهند، یکی از موضوعات اصلی که این رسانه‌ها در پی ایجاد آن هستند، تشکیک در آمار قربانیان این ویروس منحوس در ایران است. عددبازی‌های رسانه‌های ضد انقلاب که پیشتر در حوادث آبان‌ماه نیز انجام شده بود و متأسفانه در آن زمان به علت نداشتن مدیریت درست فضای رسانه توانسته بودند آمارهای غلو شده‌ای را به بخش‌هایی از جامعه القا کنند، خوشبختانه این بار با ایجاد ستاد و سخنگوی مشخص و ارائه آمار شفاف به نتیجه نرسید و فرایند قابل قبولی از اطلاع‌رسانی شکل گرفته است؛ روندی که مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز در گفت‌وگو با «سی‌ان‌بی‌سی» آن را تأیید می‌کند؛ «تدروس آدهانوم» در پاسخ به پرسش هدفمند این رسانه مبنی بر اینکه آیا از تفاوت آمار رسمی ایران با آنچه برخی رسانه‌ها اعلام می‌کنند، نگران نیست، گفت: «گزارش‌هایی در رسانه‌ها هست، اما همانطور که می‌دانید سازمان جهانی بهداشت یک سازمان فنی است و باید واقعیت‌ها را بررسی کند. ما چیزهایی را که خبرنگاران می‌گویند، تکرار نمی‌کنیم... ما سازوکار خود را داریم و از این طریق چنین چیزی را مشاهده نکرده‌ایم.»
باید توجه کرد تأیید عملکرد ستاد مبارزه با کرونا پایان ماجرا نیست. رسانه‌هایی که فلسفه وجودی آنها نفرت‌پراکنی و ایجاد بی‌اعتمادی و تفرقه در کشور است، خاموش نمی‌نشینند و برنامه‌های جدیدی طراحی می‌کنند. برای مقابله با سیاه‌نمایی آنها لازم است علاوه بر تداوم روند صحیح ستاد مبارزه با کرونا، رسانه‌ها و فعالان مجازی کشورمان نیز وارد میدان شوند تا واقعیت و چهره کریه ضد ایرانی این رسانه‌ها در پس نقاب ایران‌دوستی، بیش از پیش هویدا شود.

 

▼ اخبار ویژه

تلاش‌ها برای مقابله با نفوذ ترکیه در منطقه عربی

پایگاه خبری «العربی الجدید» از تلاش مصر به رهبری «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات این کشور برای تشکیل یک ائتلاف امنیتی اطلاعاتی در مقابله با نفوذ ترکیه در منطقه عربی خبر داد. این پایگاه خبری نزدیک به قطر نوشت: «هفته گذشته نشستی در قاهره تحت عنوان مجمع اطلاعاتی عربی پیرامون موضوع دخالت ترکیه در منطقه برگزار شد و در آن توصیه‌ای ویژه برای رهبران سیاسی کشورهای حاضر آماده شد. این پایگاه خبری در ادامه می‌آورد: «توصیه نشست قاهره این بود که در وهله نخست، سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد و بی‌درنگ به تعلیق عضویت آن پایان داده شود و دوم اینکه، دمشق باید در اجلاس آتی سران عرب که به ریاست الجزائر برگزار می‌شود، حضور یابد.»

«عماد افروغ» استاد جامعه‌شناس گفت: «شروع کرونا در ایران، شاید با بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان ذی‌ربط همراه بود، اما مانند هر اتفاق غیر عادی تاریخی، به تدریج که به سمت جلو حرکت کنیم، اعتماد مردم به دولت و حاکمیت بیشتر می‌شود؛ زیرا ایرانیان چه در موضع حکمران و چه در موضع مردم، کلاً قوم شرایط غیرعادی و بحرانی هستند.» افروغ با یادآوری تجلیل سازمان بهداشت جهانی از ایران برای کنترل کرونا تصریح کرد: «هرچه جلوتر آمدیم این بی‌اعتمادی ترمیم شد و به اعتماد تبدیل شد؛ مشاهده می‌کنیم که آمارهایی که مسئولان ذی‌ربط می‌دهند نزدیک به آمارهایی است که سازمان بهداشت جهانی می‌دهد و وزارت بهداشت ما مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی هم قرار می‌گیرد.»

 

▼ اخبار

1ـ منافع چه کسی با آمریکا هم‌راستاست؟

روزنامه «کارگزاران» در مطلبی با عنوان «اصولگرایان در منگنه» نوشته است: «هرچند به نظر عجیب می‌آید، اما واقعیت این است که اقدامات و منافع یک جناح سیاسی با منافع و اقدامات آمریکا و اسرائیل و عربستان علیه ایران هم‌راستا درآمده؛ آن هم جناحی که خود را معیار مبارزه با آمریکا و اسرائیل و سیاست‌های‌شان می‌داند. چه در ماجرای برجام که هم فریاد ترامپ را به هوا برده بود و هم اصولگرایان تندرو آن را معاهده‌ای خفت‌بار قلمداد کرده و با ترکمنچای مقایسه می‌کنند و هم بر سر پیوستن به FATF که طیف مشخصی از اصولگرایان با همه ابزارهای‌شان تلاش کردند تا مانع از پیوستن ایران به سازمان بین‌المللی شوند. تلاشی که اتفاقاً در دستور کار آمریکا، اسرائیل و عربستان هم بود.» درباره این یادداشت گفتنی است، غربگرایان با رفتار سؤال‌برانگیز خود، نه اصولگرایان، بلکه کشور و مردم را گرفتار کرده‌اند. آنها شش سال قبل نیز خلاف واقعیات ادعا می‌کردند عربستان و رژیم صهیونیستی مخالف توافق هسته‌ای غرب با ایران هستند؛ اما مرور زمان نشان داد این فقط یک نمایش و تقسیم کار فریبکارانه‌ـ شبیه بازی پلیس بد و خوب میان اوباما و فرانسه‌ـ برای امتیازگیری بیشتر غرب بوده است.

2ـ گدایی از ترامپ

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «کمک را بپذیریم» نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا گفته است برای مقابله با کرونا به ایران کمک خواهیم کرد، به شرطی که تهران درخواست کند! هرچند بر این بشر اطمینانی نیست و هرگز بعید نیست که حتی اگر ایران درخواست کمک کند، بهانه‌ای بتراشد یا مثلاً 100 هزار ماسک بفرستد تا تحقیری روا بدارد، اما نوع برخورد تهران بسیار مهم است و باید هوشمندانه انجام شود.» این روزنامه اصلاح‌طلب در در شرایط کنونی می‌خواهد درخواست کلی ایران مبنی بر اعلام نیاز از جامعه جهانی مطابق پروتکل‌های بین‌المللی باشد تا اگر آمریکا اراده‌ای بر کمک به ایران دارد، در همین قالب به ایران کمک کند. نکته قابل تأمل اینجاست که کارنامه آمریکا در برجام و جنایت واشنگتن در ترور سردار سلیمانی نیز هنوز این جماعت را از خواب غفلت بیدار نکرده است.

3ـ کره شمالی همین کار را کرد

حامیان FATF اینگونه القا می‌کنند که اگر ایران از دستورات این سازمان پیروی نکند، به سرنوشت کره شمالی دچار می‌شود. این در حالی است که کارگروه اقدام مالی ادعا کرده بود اگر کره شمالی دو کنوانسیون پالرمو و CFT را تصویب کند، از لیست سیاه خارج می‌شود؛ اما با وجود تصویب این دو کنوانسیون از سوی کره شمالی، این کشور نه تنها از لیست سیاه خارج نشد، بلکه دستورات جدیدی در حوزه موشکی از سوی کارگروه ویژه اقدام مالی به این کشور ابلاغ شد. FATF ابزاری در اختیار وزارت خزانه‌داری آمریکا برای هوشمندسازی تحریم‌های این کشور است؛ به همین علت است که با وجود اجرای 95 درصدی دستورات FATF از جانب دولت، نه تنها گشایش بانکی ایجاد نشده، بلکه هم ارزش پول ملی کاهش‌ یافته و هم تحریم‌ها افزایش یافته است.

4ـ 92 برابر شدن مالیات نهادهای انقلابی

بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق درباره درآمدهای لایحه بودجه 1399، مالیات بنگاه‌های اقتصادی نهادهای انقلاب اسلامی از 16/5 میلیارد تومان به ۱۵۱۶ میلیارد تومان افزایش یافت و نسبت به سال گذشته 92 برابر شد. کمیسیون تلفیق برای اولین‌بار ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات بر واحدهای مسکونی گران‌قیمت در نظر گرفت. همچنین برای انواع خودروهای سواری گران‌قیمت نیز ۹۰۰ میلیارد تومان مالیات وضع کرد. درآمد مالیات مستغلات از 1604 میلیارد تومان به 4604 میلیارد تومان افزایش یافت که این افزایش ناشی از وضع مالیات بر واحدهای مسکونی خالی است.

 

▼ اخبار کوتاه

«مایکل مور» مستندساز منتقد هالیوودی در مصاحبه با برنامه «NBC» در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا که گفته است از این ویروس نگران نباشید و همه چیز تا ماه آوریل درست می‌شود، گفته است که کدام خطرناک‌تر است: ویروس کرونا یا رئیس‌جمهوری که تلاش دارد واقعیات را از مردم پنهان کند؟ آیا نباید از چنین رئیس‌جمهوری ترسید؟ ترامپ با انتشار اطلاعات گمراه‌کننده درباره ویروس کرونا تلاش کرده است تهدیدات ناشی از آن را نادیده بگیرد و کوچک جلوه دهد. برخی منابع می‌گویند احتمالاً ساختن این ویروس در آمریکا و ابتکار درمان آن در این کشور، اقدامی برنامه‌ریزی شده است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان در هند واکنش نشان داد و نوشت: «ایران موج خشونت سازمان‌یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کند.» وی همچنین افزود: «ایران برای قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هندی می‌خواهیم که رفاه همه هندی‌ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدم‌کشی بی‌معنا ادامه یابد.» وزیر خارجه ایران در این توئیت تأکید کرده است : «مسیر پیش رو باید بر اساس گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و حاکمیت قانون باشد.»

«فرزام کمال‌آبادی» از رهبران فرقه ضاله بهائیت با اعلام رضایت و خشنودی از شیوع کروناویروس و بیمار شدن ایرانی‌ها، این مسئله را به «انتقام کبیر الهی حضرت بهاء‌الله» (بنیان‌گذار این فرقه ضاله) مرتبط کرد و وعده داد فاز اصلی این «انتقام» هنوز در پیش است! این فرد، برادر «فریبا کمال‌آبادی» عضو حلقه رهبری این فرقه در داخل کشور و محکوم امنیتی است که «فائزه هاشمی» با او رفاقت دیرینه دارد و دو بار هم به خانه او رفته و با او و دیگر رهبران بهائی دیدار کرده است.

«اساعیل قادری‌فر» رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از تولید دوربین‌های حرارتی تب‌سنج خبر داد و گفت: «یکی از شرکت‌ها موفق به تولید دوربین‌های حرارتی تب‌سنج شده است و محققان آن توانسته‌اند دوربین‌های حرارتی را در کمتر از نیم‌درجه خطا برای تشخیص موارد حادی که دچار تب هستند، تولید کنند.»

«آیت‌الله سیدجعفر سیدان» در دیدار جمعی از مدیران آستان قدس رضوی بر رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا تأکید کرد و گفت: «این امر تا جایی اهمیت دارد که حتی عمل به دستورات متخصص موثق این بیماری، حتی اگر کافر هم باشد، لازم است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات