صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۱۵۰۵

نقش حوزه مدیریتی کشور در تحقق شعار سال

یکی از نسخه‌های مهم اساسی و شفابخش برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و محقق کردن شعار سال ۹۹، شناسایی مدیران کارآمد، متشرع، متعهد و متخصص و سپردن مدیریت ها، خصوصاً مدیریت اقتصاد کشور به آنهاست.
پایگاه بصیرت / خالد حسینی روش
امروزه یکی از مهمترین مسائل مورد نیاز بشر در زندگی، مدیریت است. در زندگی روز مره هم کسی که بتواند زندگی خویش را به خوبی مدیریت کند، می‌تواند از امکانات و دارایی خود به نحو احسن استفاده کرده و اهداف خود را محقق کند. برای مدیریت تعاریف متعددی ذکر شده است، عده‌ای آن را هنر دانسته برخی دیگر آن را هنر و دانش، برخی دیگر نیز کاربرد تکنیک‌های مختلف برای اداره امور می‌دانند.
در جامعه دینی و انقلاب اسلامی، مدیریت برگرفته از تعالیم دینی است. از نظر آموزه‌های دینی مدیریت جامعه تنها از آن خداست و خداست که این مسئولیت را به هر که بخواهد می‌دهد. بر این اساس مدیریت به پیامبران و مومنانی با ویژگی‌های خاص داده شده است. (مائده ۵۵.۵۶)
بدلیل اهمیت مدیریت اقتصادی در جامعه، سوره یوسف نیز به دو ملاک ارزشمند امانتداری و تخصص در این حوزه تأکید می‌کند.

مدیریت اقتصادی
از نظر اسلام مدیریت اقتصادی از موضوعاتی است که هم در قرآن کریم و هم در روایات اهل بیت بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. در آیه ۵۵ سوره یوسف می‌خوانیم که حضرت یوسف براى جلوگیرى از پیش‌آمدهاى ناگوار اقتصادى و جلوگیرى از ضرر، آمادگى خود را براى قبول چنین مسئولیّتى اعلام کرد و راه نجات مردم را تصدی افراد امانتدار و متخصص دید، چرا که هر گونه خلل و اختلال و فساد در اقتصاد به معنای سست شدن پایه‌های جامعه و بحران خواهد بود. در آیه ۵ سوره نساء واگذاری امور اقتصادی به افراد سفیه و بی خرد نهی شده است. امام باقر علیه السلام درباره معناى «السُّفَهاءَ» در این آیه فرمودند: مقصود کسى است که به او اطمینان ندارى؛ لذا برای تحقق اهداف انقلابی در وهله اول، انتخاب مدیران متخصص و متعهد و سپردن امور به این افراد حائز اهمیت است، چون اقتصاد به سبب تأثیری که بر بخش‌های دیگر جامعه می‌گذارد، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در خصوص بی توجهی به شعار‌ها می‌فرمایند: بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود - که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت؛ لذا در آغاز ورود به گام دوم انقلاب نقش مدیران کشور- این که چه کسانی هستند و آیا افرادی با روحیه انقلابی خواهند بود یا خیر- در تحقق "جهش تولید" بسیار مهم است.
 
نقشه راه
یکی از مهمترین نکاتی که برای تحقق شعار سال می‌بایست به آن توجه شود و به عنوان چراغ راه مورد توجه مسئولین قرار گیرد، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. مقام معظم رهبری در پاراگراف مربوط به اقتصاد در گام دوم، به اهمیت اقتصاد اشاره کرده و آن را به نقطه کلیدی تعیین کننده و نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری تعبیر می‌کنند؛ بنابراین می‌توان دریافت که هدف معظم له از نامگذاری سال ۹۹ به سال "جهش تولید" در جهت قوی‌تر شدن ملت بزرگ ایران است. ایشان در ادامه اینچنین می‌فرمایند: «تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی اینجانب بار‌ها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.» معظم له در این بیانیه به یک عیب اساسی اشاره می‌کند و آن این است که: «عملکرد‌های ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی، تحریم و وسوسه ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی است.» بنابراین یکی از نسخه‌های مهم اساسی و شفابخش برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و محقق کردن شعار سال ۹۹، شناسایی مدیران کارآمد، متشرع، متعهد و متخصص و سپردن مدیریت ها، خصوصاً مدیریت اقتصاد کشور به آنهاست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
0
باسلام وتبریک ایام.بله! أن تُوءَدّوالأمانات الی"أهلها"..آیا اول شخص مدیریت اجرایی کارامد،متعهد و متخصص و اهلیت لازم را دارد؟! او که همه چیز وهمه حیثیتش را در برجام دشمن گذاشت و الان بصورت پارادوکسیکال جام"وای چه کنم "در دست گرفته و همچنان نگاهش به لطف گرگهای وحشی و درّنده است!! آقا!هرچه هست خودمان هستیم و لطف اله! لذا بیا و یکبار هم که شده از روی صدق بگو:"علی برکت الله" و نه"علی برکت غیرالله"!!یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات