صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۵۳

اسپوتنیک: ماهواره ایران، خشم آمریکا را به فضا فرستاد

سرویس خبری بین المللی اسپوتنیک روسیه، پرتاب ماهواره ایرانی را، دستاوردی تاریخی خواند و اعلام کرد ایرانی‌ها در شرایط تحریم، بابت این دستاورد شایسته تشویق هستند.
اسپوتنیک: ماهواره ایران، خشم آمریکا را به فضا فرستاد
 اسپوتنیک در تحلیلی از پرتاب ماهواره ایرانی نور نوشت: خشم واشنگتن از تهران ناشی از بی اثر بودن تحریم‌های "وحشیانه" آن علیه ایران است: تعجبی ندارد که آمریکا در واکنش به اقدام اخیر ایران در پرتاب ماهواره، ابراز خشم کرده است. ایران با پرتاب این ماهواره، اقدامی استثنایی انجام داد و از آمریکا امتیاز گرفت.
"مایک پومپئو" وزیر خارجه آمریکا به خاطر آنچه که نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص ممنوعیت پرتاب موشک‌های نظامی ایران نامید، خواستار افزایش تحریم‌ها علیه تهران شده است. وی از "رژیم ایران" خواست در بحبوحه شیوع کرونا، منابع خود را اولویت بندی کرده و به پویش تروریسم جهانی پایان دهد. در حقیقت باید از پومپئو به خاطر بی اطلاعی کاملش از پوچی سیاست‌های آمریکا قدردانی کرد.
پومپئو به قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت اشاره کرد که به توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام می‌پردازد – همان معاهده‌ای که دولت ترامپ در می ۲۰۱۸ دفن کرد. لذا، واشنگتن از ایران می‌خواهد که به قطعنامه‌های مربوط به این معاهده که از نظر آمریکا دیگر وجود خارجی ندارد، پایبند باشد.
در هر حال ایران می‌گوید پرتاب ماهواره مخابراتی اش ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نیست، زیرا از آن برای مقاصد تهاجمی نظامی استفاده نخواهد شد. روسیه بار‌ها از این موضع ایران حمایت کرده است.
پومپئو به دخالت سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره به گونه‌ای اشاره میکند که گویی نیات خاصی پشت آن قرار دارد، غافل از این که فناوری نظامی و فضایی همواره در تاریخ با هم کاملا مرتبط بوده اند. این مساله قطعا بیشتر از فعالیت‌های فضایی آمریکا نیست...
سخنرانی مقامات آمریکایی درباره ماهواره نظامی ایران تنها چند هفته پس از آن مطرح می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور داد نیروی جدید فضایی ایجاد شود که زمینه ساز نظامی گری در فضا خواهد بود – مساله‌ای که در تناقض با یک پیمان بین المللی است که تشکیل چنین نیرویی را ممنوع کرده است.
دعوت پومپئو از ایران برای "اولویت بندی منابع" به منظور "برآوردن نیاز‌های مردم ایران" (اشاره غیرمستقیم به بحران کرونا) در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در میان کشور‌های جهان بالاترین میزان ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را به خود اختصاص داده است.
مصیبت واشنگتن که قادر نیست این بیماری را بهتر کنترل کند، نتیجه سیستم‌های بهداشتی‌ای است که در این کشور هزینه کافی صرف آن‌ها نمی‌شود. این در حالی است که آمریکا به خلیج فارس رزمناو اعزام می‌کند - یعنی ۱۰ هزار کیلومتر دورتر از سواحل خود – تا مانور نظامی اجرا کنند، اقدامی که تهدیدی علیه ایران و کل منطقه است. پس چه کسی است که پویش تروریسم جهانی را به راه می‌اندازد؟
مزخرفات پومپئو درباره "اولویت بندی منابع" از رژیمی برآمده است که سالانه بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار صرف امور نظامی می‌کند. این رقم تقریبا ۵۷ برابر ۱۳ میلیاردی است که ایران بابت این مساله صرف می‌کند؛ و ضمنا، این رقم ۵ برابر بیشتر از هزینه‌های نظامی چین و ۱۰ برابر بودجه نظامی روسیه است.
اگر هزینه‌های نظامی بسیار وحشتناک در آمریکا مجددا مدیریت شود، خواسته‌های شهروندان آمریکایی برای سیستم بهداشت و درمان بهتر، به سادگی برآورده خواهد شد. بحران کرونا، ناتوانی این سیستم را بیش از پیش آشکار کرده است.
ضمنا مقایسه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا درایران و آمریکا، با توجه به تعداد جمعیت آنها، نشان می‌دهد ایران در مهار این ویروس بسیار بهتر عمل کرده است. بر اساس اطلاعات اعلام شده، نرخ مرگ و میر در ایران کمتر از نصف آمریکا است.
این در حالی است که آمریکا، کاملا ایران را تحریم کرده است. تحریم‌های آمریکا که بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی است، توانایی ایران را برای واردات تجهیزات پزشکی به منظور مقابله با کرونا و دیگر امراض مهلک، هدف قرار داده است. با این وجود ایران با استفاده از منابع داخلی خود این بحران را بهتر از آمریکا اداره میکند.
ختم کلام: ایران نخستین ماهواره نظامی خود را به فضا پرتاب کرده است. ایرانی‌ها به خاطر این دستاور فنی که کاملا با تکیه بر منابع داخلی و توانمندی دانشمندان ایرانی حاصل شده است، لیاقت تشویق دارند.
آنچه که به معنای واقعی خشم واشنگتن را برمی انگیزد، این است که سیاست تحریم‌های جنایتکارانه و وحشیانه آن کاملا شکست خورده است. آمریکا با این همه منابعی که در اختیار دارد، نتوانسته است مقابل ملت ایران بایستد.
به همین دلیل است که پومپئو با سر و صدا از دیگر کشور‌ها می‌خواهد تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنند. تحریم‌های آمریکا و نیز پویش ارعاب و تروریسم علیه ایران شکست خورده، به همین دلیل واشنگتن قویا تلاش می‌کند دیگران را برای پیوستن به این سیاست بی رحمانه با خود همراه کند؛ آن هم تحت پوشش قطعنامه‌های سازمان ملل.
همین مساله می‌تواند دلیل دستور دیوانه وار ترامپ را در خصوص نابودی شناور‌های ایرانی در خلیج فارس توضیح دهد. امپراتوری جهانی خیالی واشنگتن به زوال افتاده است. ناتوانی خفت بار آن‌ها برای تامین نیاز‌های بهداشتی و درمانی مردم، کاملا آشکار است.
ارعاب‌های آن علیه چین، روسیه، ونزئولا و دیگران، بی فایده است. کرونا به جان ملوانان آمریکایی افتاده که با رزمناو‌های میلیارد دلاری در خارج از این کشور به سر می‌برند، اما نیروی دریایی آمریکا در برابر آن ناتوان است؛ و ایران که تحت تحریم‌های آمریکا است، می‌تواند با پرتاب ماهواره، دستاوردی تاریخی کسب و در عین حال در مقابله با یک بیماری واگیر بهتر از آمریکا عمل کند. جای تعجب ندارد که آمریکایی‌ها خشمگین باشند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
0
سلام.آفرین به اسپونتیک روسیه!! آهای روحانی-ظریف کجایید؟ یاد بگیرید،اگر ریگی به کفشتان نیست؟!!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات