صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۲ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همه باید مراقب خودمان باشیم، دنیاطلبی، نفع پرستی، میل به قدرت، میل به جاه‌طلبی و جلال، میل به راحتی جزو رنگین‌ترین جلوه‌های دنیا است که ما را به خود جلب می‌کند. از این مرز‌ها نباید عبور کنیم. (۱۳۸۵/۰۹/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

تابوشکنی جدید!

اظهارنظرهای جدید محمود احمدی‌نژاد در مورد چهره‌های هنری از شجریان تا گلشیفته فراهانی تا خوانندگان لس‌آنجلسی که طی گفت‌وگویی تصویری منتشرشده بازتاب‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است. این مصاحبه 90 دقیقه‌ای در اذهان همه شنوندگان و بینندگان این سؤال را طرح می‌کند که هدف احمدی‌نژاد از این اظهار نظرات چیست؟ اگر با انتخابات 1400 مرتبط است، پس چرا تصویری بی‌اختیار از دوره ریاست‌جمهوری‌اش می‌سازد؟ این سؤالات تأمل جدی می‌طلبد اما به‌عنوان درآمدی بر موضوع نکاتی ارائه می‌شود.

نکات تحلیلی: 1- برخی، ریشه‌های این اظهارات بعد از سکوت بلندمدت را در ارتباط با انتخابات قریب‌الوقوع ریاست‌جمهوری 1400 جست‌وجو می‌کنند و برخی دیگر انگیزه‌های درونی و تمایلات شخصی مرد سال‌های پرجنجال حوزه هنر و موسیقی را مورد سؤال قرار می‌دهند و اساساً احمدی‌نژاد را از حیث فردی دارای پیچیدگی‌هایی در این زمینه می‌دانند که موقعیت کنونی را مناسب طرح عریان‌تر دیدگاه‌های خود می‌داند. 2- احمد‌‌ی‌نژاد بیش از آنکه فعال سیاسی باشد اکتیو و کاربلد رسانه‌ای است. البته در فعالیت رسانه‌اش هیچ خط و مرزی حاکم نیست. بدون تردید، کسی همانند وی که به اطلاعات راهبردی کشور به‌واسطه مسئولیت‌هایی که داشته و دارد، دسترسی دارد، این عیب بزرگی است و می‌تواند تبعات و پیامدهای خطرناکی را ایجاد نماید. 3- وی در تم جدیدی از ژست روشنفکری و هنردوستی می‌کوشد همانند عملکرد گذشته‌اش می‌کوشد با استفاده از گستره فضای مجازی، تصویر تازه و جوان پسندی از خود ارائه کند که با استقبال قشر خاکستری همراه باشد. 4- آنچه مقابل تابوشکنی‌های وی علامت سؤالی درشت می‌گذارد، هم‌زمان گذشتن از برخی خطوط قرمز دینی، قانونی و عرفی است که متدین جامعه نسبت به آن حساسیت دارند. کسب شهرت، قدرت چانه‌زنی در سیاست و اقبال مجدد از سوی مردم به خود، مبانی تحلیلی مغشوش احمدی‌نژاد از بیان سخنان اخیر می‌توان باشد. 5- اصلاح‌‌طلبان نیز به‌شدت با طرح احمدی‌نژاد و بزرگنمایی حواشی اظهارات تابوشکنانه وی، به دنبال فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت مورد حمایت هفت‌ساله خود هستند تا با گشودن فصل تازه‌ای از نقد احمدی‌نژاد و بزرگنمایی خطر بازگشت وی به صحنه سیاست، محصول انتخاباتی در 1400 برداشت کنند.

نکته راهبردی: انتخابات ریاست جمهوری 1400 بسیار حائز اهمیت است و جایگاه ویژه‌ای در ترسیم آینده کشور و دهه پنجم انقلاب اسلامی خواهد داشت. در این مسیر آنچه در شرایط کنونی اهمیت بیشتری دارد، سامان دادن به وضعیت مردم از طریق ایجاد جهش در تولید و رونق اقتصادی و معیشتی مردم است که مسلماً نقش ویژه‌ای در انتخابات آتی خواهد داشت. افکار عمومی باید هوشیار بوده و توجه داشته باشد که در آستانه انتخابات دچار خطای محاسباتی نشده و اولویت‌های خود را فراموش نکند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز              

آمریکا را آن‌طور که هست، بشناسیم

فرض کنید که وزیر اطلاعات یا رئیس سازمان اطلاعات سپاه در یک کنفرانس خبری اعلام کنند در فلان قسمت از سازمانشان، اخباری به بیرون درز کرده است. اعلام چنین خبری بدون شک با هجمه رسانه‌ای سنگینی توسط مخالفین و معاندین نظام روبرو خواهد شد که در مرحله اول سازمان مورداشاره زیر سؤال خواهد رفت و در مرحله بعدی نظام را ناکارآمد جلوه خواهند داد. موضوعی که ده‌ها بار مشابه آن برای کشورمان اتفاق افتاده است.

گزاره خبری: شبکه العالم در یک گزارشی اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا به موارد متعدد درز اطلاعات حساس نظامی از پنتاگون در کنگره این کشور اعتراف کرده است. «اسپر» اذعان کرده پنتاگون در حال تحقیق درباره مواردی از «درز مخرب» اطلاعات است که تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته‌اند و ازجمله آن‌ها می‌توان به افشای برنامه احتمالی درباره روسیه اشاره کرد. او گفته است:‌ «به‌شدت در حال دنبال کردن این درز اطلاعات از درون وزارت دفاع هستیم. این چیزی است که باید کنترل کنیم. این اتفاق بدی است. این کارها غیرقانونی هستند و باید متوقف شوند.»

گزاره تحلیلی: ادعای ابرقدرتی یک کشور به معنای آن است که در همه زمینه‌ها قدرتمند باشد. وزیر دفاع آمریکا به درز اطلاعات حساس کشورش اعتراف می‌کند؛ موضوعی که نشان از پوسیدگی قدرت در درون آمریکا دارد. البته رد شدن از کنار چنین موضوعات مهمی توسط غول‌های رسانه‌ای وابسته به آمریکا نشان می‌دهد که قدرت امریکا در وضعیت فعلی مدیون بزک نمایی رسانه‌های تحت سلطه این کشور است که برای ارباب خود سنگ تمام می‌گذارند. تنها در حوزه اقتصاد که یکی از وزنه‌های قدرتمندی امریکا را مشخص می‌کند، سهم این کشور از 50 درصد اقتصاد جهانی دوره بعد از جنگ دوم جهانی، به بیست درصد کنونی رسیده است و حداقل واقعیت آمریکا آن است که قدرت این کشور به میزان اقتصادش کوچک شده است. ازاین‌رو، نباید تحت تأثیر رسانه قرار گرفت و آمریکا را آن‌طور که هست، باید شناخت. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه‌          

ظریف؛ مأمور پیشبرد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه ۲۱ تیرماه در یک نشست خبری درباره موضوع قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین، با تأکید بر اینکه «هنوز قراردادی منعقد نشده» گفت: «بااین‌حال انعقاد قرارداد با چین اقدام خوبی بوده که باید از دولت در این زمینه حمایت کرد. طبق قانون اساسی هر موافقت‌نامه و یا قرارداد بین‌المللی باید به مجلس شورای اسلامی برود و در آنجا مصوب شود و شورای نگهبان نیز درباره آن اظهارنظر کند.» به گفته کدخدائی، موضع دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است. برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین یک توافق تجاری میان دو دولت ایران و چین برای سرمایه‌گذاری طرف چینی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران است. پیش‌نویس این برنامه روز سوم تیرماه به تصویب هیئت دولت رسید و رئیس‌جمهور، وزیر خارجه را مأمور پیشبرد این برنامه معرفی کرد. برخی از کارشناسان اقتصادی اما در روزهای اخیر سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را خیانت به منافع ملی تعبیر کرده‌اند.

اندیشکده صهیونیستی: طرح اشغال کرانه باختری، کوته‌بینانه است/ یک اندیشکده امنیتی مستقر در فلسطین اشغالی با کوته‌بینانه خواندن طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال سی درصدی کرانه باختری، معتقد است: «ناآرامی‌های بعد از اجرای آن، اجازه تداوم اشغال را نمی‌دهد. اندیشکده مذکور پیش‌بینی می‌کند که اجرای طرح اشغال باعث وقوع ناآرامی در بین فلسطینیان و تعلیق توافق صلح اسرائیل با اردن می‌شود.»

▼ اخبار

قایق‌های سپاه ۴ ناو آمریکا را بازنشسته کردند

برنامه شناورهای جنگی LCS آمریکا را می‌توان یکی از عجیب‌ترین برنامه‌های نظامی چند دهه آمریکا دانست که باوجود هزینه‌های فراوان و تبلیغات بسیار زیاد در خصوص ویژگی‌ها و اهمیت عملیاتی شدنشان، راه به جایی نبرده و حالا در جدیدترین تحول رخ داده در روزهای اخیر، صحبت از بازنشسته کردن ۴ ناو اولیه در این سری است. کشتی‌های جنگی سری "LCS"، مخفف «کشتی جنگی اسکله»، شامل دو کلاس از کشتی‌های جنگی هستند که قرار بود نقش‌های جنگ ضد زیردریایی، مین‌روبی و مقابله با تهدید قایق‌های تندرو را در آب‌های کم‌عمق به عهده بگیرند. هم‌اکنون ۲ فروند از هرکدام از این کشتی‌ها در خدمت نیروی دریایی آمریکا قرار دارد؛ اما مشکلات عجیبی در این شناورهای آمریکایی وجود دارد. قرار بود بر روی این کشتی‌های قابلیت‌هایی مثل شلیک موشک‌هایی با برد 40 کیلومتری نصب شود تا با اهداف تندروی دریایی و یا اهداف ساحلی مقابله کنند؛ اما درنهایت، این پروژه لغو شد تا دست شناورهای نسل جدید امریکا در این عرصه فعلاً خالی بماند. این برنامه نیز تا مدت‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات صنایع دفاعی آمریکا در حوزه صنایع دریایی و شکستی بزرگ برای طراحان و فرماندهان آمریکایی در راستای مهار قدرت نیروی دریایی سپاه ثبت خواهد شد.

از یک قطره از آب‌هایمان به نفع اسرائیل کوتاه نمی‌آییم!

روزنامه لبنانی اللواء اطلاعاتی از دیدار اخیر سفیر آمریکا با رئیس مجلس لبنان منتشر کرده است: خانم سفیر گفته است: «آقای بری در مورد پرونده مرز دریایی بین شما و اسرائیل، فکر نمی‌کنید کوتاه آمدن درباره قسمتی که اسرائیل ادعای مالکیت آن را دارد به نفع لبنان است و باب کمک‌های بین‌المللی را در این شرایطی که کشورتان قرار دارد باز می‌کند؟» رئیس مجلس در پاسخ می‌گوید: «این را بنویس و به مسئولین کشورت هم برسان: پرونده مرزهای دریایی بین ما و دشمن اسرائیلی در دست من است و عمر هم دست خدا است اما مطمئن باش تا زمانی که زنده‌ام از یک قطره از آب‌هایمان به نفع اسرائیل کوتاه نمی‌آیم و آنچه شما و اسرائیل در جنگ نتوانستید از ما بگیرید، در صلح از آن کوتاه نخواهیم آمد. می‌گویید وضع اقتصادی ما سخت است و برابر کمک کردن به ما، پیشنهاد کوتاه آمدن در برابر اسرائیل را مطرح می‌کنید، به‌صراحت می‌گویم هیچ شهروند لبنانی نیست که نداند نظام شما ما را به خاطر ایستادن پای مقاومتمان و نفتمان و مرزهای دریایی‌مان مجازات کرده و این ایستادگی مانند تمسک به قرآن و انجیل است و از این حق کوتاه نخواهیم آمد، حتی اگر مجبور شویم خاک بخوریم.»

پیام محرمانه آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی از اتفاقات صبح شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت و این موضوع را افشا کرد که آمریکایی‌ها خواستار عدم پاسخ ایران به این جنایت شده بودند! محسن بهاروند اظهار داشت: «وزارت امور خارجه حدود دو یا سه ساعت پس از ترور شهید سلیمانی کار خود را شروع کرد. وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه شش صبح روزی که این جنایت علیه ما رخ داد در وزارت امور خارجه حاضر شدند و برای پیگیری امور تقسیم‌کار صورت گرفت.» وی افزود: «بلافاصله سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا احضار شد. مراتب اعتراض بسیار شدید ایران به وی ابلاغ و محفوظ بودن حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به این تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران به اطلاع آمریکایی‌ها رسید.» معاون وزارت خارجه این موضوع را افشا کرد که «آمریکا از طریق سفیر سوئیس پیام داده بود که ایران پاسخ ندهد که بلافاصله رد شد.» بهاروند در پایان گفت: «اینکه خانم کالامارد به‌عنوان گزارشگر سازمان ملل و یک متخصص و حقوقدان بی‌طرف، اقدام آمریکا را محکوم کند، با ارزش است. این گزارش اکنون سند سازمان ملل متحد است و در آینده و تا دهه‌ها [باقی] خواهد بود.»

▼ اخبار کوتاه

راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران/ نیویورک‌تایمز مدعی شد: «رژیم صهیونیستی و آمریکا راهبرد جدیدی علیه ایران طراحی کرده‌اند که هدف آن انجام عملیات‌ مخفیانه علیه برنامه هسته‌ای ایران، بدون ورود به جنگ است. تنش‌های روزافزون بین ایالات‌متحده و تهران ظاهراً در حال ورود به مرحله‌ای است که می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خطرناک شود. شکل‌گیری «راهبردی مشترک» بین آمریکا و اسرائیل برای انجام برخی حملات مخفیانه با هدف حذف بلندپایه‌ترین ژنرال‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به عقب راندن تأسیسات هسته‌ای ایران شده است.

پیشنهاد اعمال مالیات سنگین بر دلالی خودرو/ یک مقام مسئول وزارت اقتصاد اعلام کرد: «وزیر اقتصاد اخیراً در نامه‌ای به شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد اخذ مالیات از خریداران جدید خودرو را ارائه کرده است. بر اساس این پیشنهاد، در صورتی‌ که خریداران، مصرف‌کننده نهایی باشند، مشمول مالیات نخواهند بود. اگر در سه‌ماهه اول پس از تحویل، خودرو به فروش برسد، ۷۵ درصد تفاوت قیمت خرید با بازار، مشمول مالیات و پس از این مدت، هرماه ۸ درصد از ۷۵ درصد گفته شده کسر می‌شود. این فرایند تا ۱۲ ماه ادامه می‌یابد و پس‌ازآن دیگر مالیات مابه‌التفاوت قیمت دریافت نخواهد شد.»

تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس کلید خورد/ سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: گزارش‌هایی دال بر وقوع تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان به دست نمایندگان رسیده که بر اساس این مستندات، تحقیق و تفحص درباره این صندوق را کلید زده‌ایم. این صندوق حدود ۳۶ شرکت زیرمجموعه دارد، یکی از محورهای تحقیق و تفحص نیز همین شرکت‌ها هستند که باید مشخص شود چه میزان درآمد داشته و چه میزان هزینه‌کرد دارند.

احکام بورس (سؤال 17)/ خریدوفروش سهامی که شرکت‌های صنعتی یا تجاری یا بعضی از بانک‌ها در معرض فروش می‌گذارند، چه حکمی دارد؟ به‌این‌ترتیب که شخصی یکی از آن سهام را می‌خرد و در بازار بورس مورد خریدوفروش و معامله قرار می‌گیرد و درنتیجه قیمت آن از قیمت خرید بیشتر یا کمتر می‌شود و می‌دانیم که خود سهم مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد نه سرمایه،‌ همچنین در صوتی که شرکت‌های مزبور فعالیت‌های ربوی داشته باشند یا در این مورد شک داشته باشیم، ‌مسئله چه حکمی دارد؟ پاسخ‌: ‌اگر ارزش مالی سهام کارگاه،‌ کارخانه،‌ شرکت یا بانک به اعتبار خود سهام و بر اثر اعطای اعتبار به آن‌ها توسط کسی که انجام این کار به‌وسیله او صحیح است،‌ باشد،‌ خریدوفروش آن اشکال ندارد و همچنین اگر به اعتبار قیمت کارگاه، شرکت، ‌کارخانه یا بانک یا سرمایه آن‌ها باشد، با توجه به اینکه هر سهمی بیانگر جزئی از آن است، درنتیجه خریدوفروش سهام اشکال ندارد؛ به شرطی که علم به مجموع سهام شرکت و امور دیگری که عرفاً برای رفع غرر،‌ علم به آن‌ها لازم است داشته باشد و فعالیت‌های شرکت یا کار کارخانه و کارگاه یا بانک شرعاً حلال باشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات