صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۱ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): لغزشگاه‌هایی وجود دارد؛ ترس، یک لغزشگاه است، تردید، یک لغزشگاه است، احساس ضعف، یک لغزشگاه است، انگیزه‌های ناسالم، یک لغزشگاه است؛ لغزشگاه‌های زیادی سر راه ما وجود دارد، بخصوص برای فعّالان مسائل اجتماعی؛ لذا این‌ها بیشتر به خودسازی احتیاج دارند و نیاز دارند که بُنیه روحی و معنوی خودشان را قوی کنند. (1399/02/28) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

توافقنامه راهبردی ایران و چین

در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این روزها شاید مهم‌ترین موضوع، توافقنامه راهبردی ایران و چین باشد. این رخداد که در نوع خود بسیار مهم و تعیین‌کننده است، سؤالات و انتقادات و نیز حمایت‌های نسبتاً فراوانی را به همراه داشته است. در این زمینه نکات زیر حائز اهمیت است:

1- برخی از نقدها و سؤالات وارده به توافقنامه راهبردی ایران و چین از سوی کسانی مطرح می‌شود که با دغدغه‌مندی به منافع ملی ایران می‌نگرند. این دسته شاید هم نسبت به گسترش روابط با شرق و به‌طور مصداقی چین حساسیتی نداشته باشند، اما متأثر از فضای تبلیغاتی ایام گذشته سطحی از سؤالات برای آن‌ها پدید آمده است. بالطبع نحوه مواجهه با این افراد، گفتگو و شفاف کردن ابعاد مختلف متن توافقنامه است. اگر هم نقدهای واردشده به متن، صحیح و در مغایرت با منافع ملی است، به‌طور طبیعی بایستی در روند بررسی مورد تجدیدنظر قرار گیرد. توافقنامه راهبردی ایران و چین حتماً فرآیند تصویب در مجلس و تأیید نهایی در شورای نگهبان را پیش‌رو دارد و اشکالات احتمالی صحیح باید مورد اصلاح قرار گیرد. 2-‌ بخش دیگر نقدها و اعتراضات وارد شده به توافقنامه راهبردی اصولاً ربطی به متن توافقنامه ندارد؛ این دسته به‌طور بنیادین و عاطفی به غرب تعلق‌خاطر دارند و با هر نوع رویکرد در سیاست خارجی که به سمت شرق گرایش پیدا کند، مخالف هستند. متأسفانه بخش عمده‌ای از فضای روشنفکری جامعه ایرانی از دیرباز هویت و موجودیت فکری خود را در پیوند با غرب تعریف کرده است. کم نبودند افرادی از این ‌دست که بدون اینکه صفحه‌ای از برجام را مطالعه کرده باشند، یکسره به تمجید آن پرداختند؛ و هم‌اکنون کم نیستند افرادی که بدون اینکه در متن توافقنامه راهبردی ایران و چین تأمل کرده باشند، یکسره به تخطئه آن می‌پردازند! البته در این زمینه نباید از تلاش دستگاه رسانه‌ای غرب برای تحریک افکار عمومی و نخبگی علیه این توافقنامه غفلت ورزید.

جمعبندی نهایی: متوازن ساختن روابط خارجی ایران یک ضرورت عقلایی در سیاست خارجی، خاصه در شرایط کنونی است. توافقنامه راهبردی بین ایران و چین و نیز سند همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان که در حال بررسی در دو کشور است، در فضای فشار حداکثری آمریکا مطابق با منافع ملی ایران است. اولویت همکاری با همسایگان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای، فرصت‌هایی بوده که در سال‌های گذشته به‌خوبی مورد اهتمام واقع نشده است. البته راهبرد منطقه‌گرایی به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های دیپلماتیک و روابط اقتصادی با اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا نیست. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز         

 گزارش بین‌المللی از خونی که به ناحق ریخته شد

هفته گذشته دو پرونده حقوقی در مورد ترور حاج قاسم سلیمانی مطرح شد؛ اولین پرونده مربوط به شکایت ایران از 36 عامل ترور شهید سلیمانی و شخص ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به پلیس اینترپل و درخواست بازداشت آن‌ها بود. دوم؛ محکومیت آمریکا در کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل به خاطر ترور بدون سند این شهید عزیز.

گزاره‌های خبری: دادستان تهران و رئیس پلیس بین‌الملل ناجا اعلام کردند که؛ به استناد دستورالعمل‌ها و قوانین سازمان اینترپل درخواست تعقیب ۳۶ متهم ترور شهید سلیمانی، در دستور کار پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی قرار داد. کار اصلی سازمان اینترپل، ایجاد هماهنگی و اطلاع‌رسانی بین پلیس‌ها برای شناسایی مجرمان است، یعنی اگر در کشوری جنایتی روی دهد و فراتر از مرزهای جغرافیایی یک کشور باشد، سازمان اینترپل کمک می‌کند تا سایر کشورها به کمک کشوری که جنایت در آن رخ داده، مجرمان متواری را شناسایی و دستگیر کرده و کار استرداد مجرمین را انجام دهند. بر همین اساس دادستان تهران، دستور تحت تعقیب قرار دادن بین‌المللی و صدور اعلان قرمز عاملان و آمران این جنایت تروریستی را صادر و به پلیس بین‌الملل ابلاغ کرد. «اَگنِس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان، بامداد سه‌شنبه (به‌وقت تهران) جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه را غیرقانونی خواند. کالامارد در گزارشی ضمن رد کردن ادعاهای مقامات آمریکایی درباره دلیل ترور سردار سلیمانی، نوشت؛ «واشینگتن نتوانسته مدارک کافی برای توجیه دلیل انجام این حمله ارائه کند.»

نکات راهبردی: اول؛ ایران توانسته به مصونیت نهاد ریاست جمهوری آمریکا خدشه وارد کند. حالا نام ترامپ در پایگاه داده مجرمان گنجانیده شده است، اکنون‌که سازمان ملل هم ترامپ را محکوم کرده است، اگر این حکم نیز اجرا نشود، باعث بدبینی بیش‌ازپیش جامعه جهانی به پلیس اینترپل می‌شود. هرچند ممکن است به گفته فینیان کانینگهام روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی در راشاتودی؛ دموکرات‌های عصبانی از ترامپ به اینترپل کمک کنند که این حکم اجرا شود. دوم؛ حرکت ایران در سازمان ملل باعث شد که تعداد زیادی از هیئت‌های دیگر کشور‌ها نیز در این نشست قتل‌های خودسرانه از طریق به‌کارگیری‌ پهپاد‌های نظامی را مردود اعلام کنند. کشور‌های چین، سوریه و ونزوئلا نیز در این نشست به‌طور صریح اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند. البته ابعاد این جنایت دولتی همچنان ادامه خواهد داشت و ایران دست از عاملین این خون به ناحق ریخته شده برنخواهد داشت.

▼ خبر ویژه‌             

شکست طرح ترامپ برای آسمان ایران!

شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» خبر داد، امارات توافق میان عربستان و قطر با میانجیگری آمریکا را لحظاتی قبل از نهایی شدن برهم زد. این شبکه آورده است که توافق میان کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس ـ که امارات آن را به هم زد ـ به خطوط هوایی قطر اجازه می‌داد از حریم هوایی عربستان و امارات عبور کند و این یک هدف مهم در کمپین فشار حداکثری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران بود تا تهران را از سالانه ۱۳۳ میلیون دلار درازای استفاده دوحه از آسمان ایران محروم کند. فاکس‌نیوز افزود: «امارات از عربستان خواست از پیشنهاد آمریکا برای حل بحران کشورهای عربی با قطر حمایت نکند و همین اقدام ابوظبی موجب شد دولت ترامپ از یک پیروزی قاطع و مهم در سیاست خارجی محروم شود.»

▼ اخبار

طرح سؤال مجلس از روحانی تبدیل به استیضاح می‌شود؟

جبار کوچکی نژاد، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: «این مشکلات به تحریم‌ها و سوء مدیریت‌های داخلی برمی‌گردد. مجلس نیز موظف است با نظارت قاطع از اهرم‌های خود برای بهبود شرایط استفاده کند. بیش از ۲۰۰ نماینده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کردند و به‌زودی در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.» وی با اشاره به طرح سؤال مجلس دهم از دکتر روحانی، افزود: «آقای رئیس‌جمهور همان زمان نیز از مجلس اخطار گرفت، اما هیچ تغییری در روش کار خود به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی ایجاد نکرد. اگر دولت نتواند پاسخ خوبی به نیاز‌های مردم مخصوصاً در بخش تأمین کالا‌های اساسی بدهد، مجلس موظف است به نظارت‌های شدیدتر، حتی استیضاح ورود کند.» عضو فراکسیون اکثریت مجلس درباره انتظار نمایندگان از روحانی یادآور شد: «آقای رئیس‌جمهور می‌تواند یکسری تغییراتی را در سیستم مدیریت و اداره کشور اعمال کند. برخی وزرا و معاونان خودش را تغییر دهد. مشخص است که بعضی از آن‌ها دیگر کشش ندارند و نمی‌توانند بحران‌های اقتصادی را کنترل کنند. مدیران قدرتمند باید در دولت مسئولیت بگیرند تا با روش‌های روز به مقابله با مشکلات بپردازند، روش‌های سنتی در بحران جواب نمی‌دهند.»

فرمانده سپاه: در میدان مبارزه با کرونا سست نمی‌شویم

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه در نشست ویدئو کنفرانسی با فرماندهان سپاه استانی اظهار داشت: «ویروس کرونا سست نشده و همچنان در حال فعالیت است و هر روز جغرافیای جدیدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما هم نباید سست شویم. بر اساس تجارب چند ماه گذشته این بیماری فقط از طریق همکاری و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه قابل گذر است و ازآنجایی‌که هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، نوع رفتار‌های ما در کاهش این بیماری تعیین‌کننده است. کلید موفقیت کشور در مواجهه منطقی و موفق با شیوع بیماری کرونا این است که درجه حساسیت دستگاه‌ها، نهاد‌ها و مردم کاهش پیدا نکند.» سرلشکر سلامی تأکید کرد: «تولید و توزیع ماسک برای مردم و پاسداران همچنان در دستور کار باشد و کمک‌های مؤمنانه مجدد شروع شود. در جلسه‌ای که یکشنبه آینده با مسئولان دستگاه‌های حمایتی و انقلابی خواهیم داشت، موج دیگری از کمک‌ها را برنامه‌ریزی خواهیم کرد و آن‌هایی که به سبب بیماری کرونا دچار مشکلات معیشتی شده‌اند، مساعدت می‌شوند.»

با موفقیت‌های ما رسانه‌های ضدانقلاب خفه‌خون گرفتند

وزیر بهداشت در خصوص عملکرد کشورمان در مواجهه با ویروس کرون، اظهار داشت: «ما اولین کشوری بودیم که پرواز‌ها با چین را لغو و برای ساخت کیت برنامه‌ریزی کردیم؛ اولین کشوری بودیم که در مبادی ورودی کشور گیت گذاشتیم.» وی در خصوص نتیجه موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای هزینه کرد در مدیریت دوران کرونایی، متذکر شد: «زیر ۳۰ درصد از یک میلیارد دلاری که با اجازه رهبری اختصاص یافت، به دست من رسیده است.» وی همچنین افزود: «رسانه‌های ضدانقلاب با دیدن موفقیت ما و افتضاح در اروپا و آمریکا خفه‌خون گرفتند. حتی یک نفر از کادر درمان ما مثل کشور‌های غربی تحصن نکردند. بیشترین زیان و شهید را در بخش سلامت دادیم. حمایت و بصیرتی که از رهبر انقلاب دیدم، بی‌نظیر بود. از خدا خواستم تا من این مسئولیت را دارم، سایه رهبر معظم انقلاب کم نشود.»

تیر خطای 163 اقتصاددان کشور!

سایت روشنگری تصاویر ۱۶۳ اقتصاددان کشور را منتشر کرده و نوشته است، این افراد «در نامه خود دلایل رأی دادن به حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ را این‌گونه شرح داده بودند که اگر روحانی رأی نیاورد، دولتی همچون دولت‌های نهم و دهم روی کار خواهد آمد که «زمینه‌های رشد فسادهای گسترده و بی‌سابقه اقتصادی را در مقیاس‌های خانمان‌برانداز فراهم می‌سازند که هزینه‌های آن به‌صورت رشد تورم، رکود گسترده و عمیق، فقر و نابرابری متجلی خواهد شد؛ درحالی‌که تداوم دولت آقای روحانی با نظارت موشکافانه رقبای سیاسی ایشان همراه خواهد بود و مانع از تحقق فساد در مقیاس‌های ذکرشده خواهد شد.» اکنون این اقتصاددانان باید اعتراف کنند که، چه فکر می‌کردند و چه شد!

▼ اخبار کوتاه

هک شدن موبایل وزیر جنگ رژیم صهیونیستی توسط ایران/ روزنامه هاآرتص اعلام کرد: «در مارس ۲۰۱۹ بود که «آرگامان» رئیس شاباک جلسه‌ای محرمانه با گانتز داشته و در این جلسه به او گفته که تلفن همراه وی به دست افراد مرتبط با ایران هک شده است. «نتانیاهو» نیز از پنهان‌کاری شاباک درباره جزئیات این واقعه خشمگین شده و چندین بار به آرگامان به دلیل گزارش ندادن به وی دراین‌باره شدیداً اعتراض کرده است. گانتز اما با ادعای اینکه هیچ اطلاعات امنیتی در تلفن همراه وی وجود نداشته، رئیس موساد را به همکاری با نتانیاهو و تلاش برای تخریب چهره خود متهم کرد.» یک سیاستمدار صهیونیست به این رسانه صهیونیستی گفته است، «حتی احتمال لو رفتن اطلاعات خصوصی گانتز در جریان هک شدن موبایل وی شدیداً نتانیاهو را نگران کرده است.»

تصویب بودجه در کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران/ «کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا» دقایقی پیش طرح بودجه عملیات‌ خارجی وزارت خارجه آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۱ را به تصویب رساند. این طرح که از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار شد، حاوی مفادی در حمایت از رژیم صهیونیستی و علیه برنامه هسته‌ای ایران است. لابی صهیونیستی آیپک ضمن استقبال از لحن ضد ایرانی این طرح، از اختصاص بودجه برای آنچه «جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران» خوانده‌شده، خبر داده است.

ایران از روسیه ۵ میلیارد دلار قرض می‌گیرد!/ عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی از موافقت مجلس گذشته با استقراض دولت ایران از روسیه به میزان ۵ میلیارد دلار خبر داد. آخوندی در یادداشتی با عنوان «مجلس دهم در سه قاب» به این نکته اشاره کرده است که این اولین مجوز به دولت ایران برای استقراض از یک دولت خارجی پس از مشروطه است!

سیاست ترامپ علیه ایران شکست خورده است/ نشریه انگلیسی اکونومیست نوشت: «سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام در پیش گرفته به طرق مختلف شکست خورده است. ترامپ و دولتش علی‌رغم دعوت به گفت‌وگو، تمامی اقدامات ممکن را برای مسموم کردن فضای روابط انجام داده‌اند. ایران اطمینان دارد که ترامپ در انتخابات ماه نوامبر از قدرت بیرون رانده می‌شود؛ بااین‌حال، اقدامات او بازگشت رؤسای جمهور آتی به توافق هسته‌ای یا مذاکره بر سر توافقی جدید را دشوار کرده است.»

احکام بورس (سؤال 16)/ چند سال قبل که دانشجو بودم، از پولی که پدرم به من می‌داد سهام خریدم، آیا خمس به آن تعلق می‌گیرد؟ پاسخ‌: اگر پول سهام از درآمد کسب تهیه شده (جزو خرجی فرد ذینفع حساب می‌شده)،‌ به اصل پول و سود آن چنانچه تا سر سال خمسی بماند، خمس تعلق می‌گیرد، ولی اگر پول سهام از راه هدیه به دست آمده باشد، به اصل پول خمس تعلق نمی‌گیرد، ولی به سود آن چنانچه سر سال خمسی زیاد بماند، خمس تعلق می‌گیرد. در این حکم فرقی بین افراد مجرد و تحت کفالت و متأهل و مانند آن نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات