صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۹ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نیّتتان را خالص کنید و برای مردم کار کنید. در پارلمان‌های دنیا به نام مردم خیلی حرف زده می‌شود، امّا برای مردم کار نمی‌شود. یک پارلمان منحط آن پارلمانی است که در آن، مسائل شخصی و مسائل جناحی بیشتر از مسائل ملّی و مسائل مردمی تأثیرگذار باشد. (۱۳۹۹/۰۴/۲۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

شرم شکست‌های دومینووار!

روند مناسبات خصمانه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر وارد مرحله تازه و درعین‌حال پیچیده‌ای شده است. این پیچیدگی با چاشنی رادیکالیسم و بزرگنمایی نیز همراه است. وزیر خارجه آمریکا روز گذشته طی سخنرانی، اعلام کرد «ما در قبال ایران از اساس تغییر رفتار داده‌ایم چون در برابر آن‌ها فقط قدرت جواب می‌دهد نه مماشات».

نکات تحلیلی: 1- تنگ‌تر کردن حلقه فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران؛ این سیاست اصلی و هدف غایی آمریکایی‌ها از همه سیاست‌های مزورانه و ریاکارانه علیه تهران است؛ اما ایران نه‌تنها منزوی نشده بلکه امروز به دنبال عقد قرارداد همکاری 25 ساله با قدرت آینده اقتصاد جهانی است. 2- اجماع‌سازی علیه ایران در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی؛ تلاش برای همراه‌سازی اتحادیه اروپا در تداوم نقض برجام و اعلام این موضوع از سوی مایک پامپئو که «متحدان اروپایی آمریکا نیز موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران هستند و صرفاً بر سر نحوه انجام این کار اختلاف‌نظر وجود دارد»، در کنار تلاش برای به خدمت گرفتن سازمان‌های بین‌المللی همانند مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همسوسازی دبیر کل سازمان ملل، بخشی از این تلاش‌ها برای اجماع‌سازی علیه ایران است؛ «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تأکید می‌کند که آمریکا هیچ شانسی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد. همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین، اظهارات وزیر خارجه آمریکا را «بهانه‌سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که هیچ پایه‌ای ندارد». 3- ورود به فاز عملیاتی بی‌ثبات‌سازی و ناامن کردن ایران اسلامی؛ تلاش مذبوحانه و بی‌نتیجه آمریکایی‌ها در تحریک هم‌وطنانی که از پاره‌ای مشکلات اقتصادی و بیکاری و روند گرانی‌ها و تورم گله جدی دارند، به سنگ خورد و تجمعات اندک بهبهان و محدود شهرهای دیگر خیلی سریع آن‌ها را از روندهای تخریب‌گری و خشونت‌افزایی ناامید کرد. البته هنوز هم آمریکایی‌ها از طریق گسیل تیم‌های جاسوسی و خرابکاری وابسته به گروهک منافقین به دنبال فعال‌سازی گسل‌های اجتماعی، اقتصادی، قومیتی و نارضایتی عمومی برای گسترش اعتراضات اجتماعی برای نمایش سایش مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی هستند و این راهبرد را کنار نگذاشته‌اند.

نکته راهبردی: چرا امروز وزیر خارجه آمریکا سخن از تغییر رفتار خود با ایران می‌کند و معتقد است ایران تنها زبان قدرت را می‌فهمد؟ این نشان از استیصال آن‌ها دارد؛ مگر در طول این چهار دهه گذشته مواجهه آمریکا با جمهوری اسلامی جز این بوده است؟ شرم شکست‌های دومینووار از ایران اسلامی کابوس امروز امثال پامپئو، ترامپ و نتانیاهو است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                         

تغییر قواعد بازی در یمن

محمد بن سلمان روزهای بسیار سختی را در ریاض سپری می‌کند. پاسخ قاطعانه یمنی‌ها به حملات و جنایات سعودی‌ها، آن‌هم در عمق راهبردی عربستان (مانند ریاض، جیزان و نجران)، قواعد بازی را به ضرر متجاوزین برهم زده و در مقابل، قدرت مقاومت را در هرگونه مذاکره دوجانبه و چندجانبه‌ای تقویت کرده است.

هدف قرار گرفتن تأسیسات نظامی و حیاتی سعودی‌ها در جریان دو عملیات موشکی نیروهای مسلح یمن، با بهت و حیرت بن سلمان و حامیان غربی و صهیونیستی وی مواجه شده است. مقامات سعودی که تا قبل از دو عملیات اخیر یمنی‌ها در خاک خود، سیاست «تحریف واقعیت» را در پیش گرفته و مدعی رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای یمن از سوی سامانه‌های دفاع موشکی خود می‌شدند، این‌بار دیگر قدرت پیشگیری این تاکتیک نخ‌نما را ندارند. آن‌ها ناچار شده‌اند در مقابل عملیات موفقیت‌آمیز یمنی‌ها سکوت کرده و از ترس آشکارسازی بیشتر تلفات خود، کمترین سخنی در این خصوص به میان نیاورند. از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015 میلادی تاکنون، برخی خبرنگاران منتقد جنگ یمن از سوی سعودی‌ها به زندان انداخته شده یا به بهانه‌های واهی اعدام شده‌اند. همچنین رژیم سعودی با قتل فاجعه‌آمیز جمال خاشقجی که یکی از اصلی‌ترین منتقدان جنگ یمن و راه‌اندازی آن توسط بن سلمان بود، هشدار صریحی را به منتقدان این جنگ در داخل عربستان مخابره کرده است. ازاین‌رو تصویر یا فیلمی در عربستان از عملیات یمنی‌ها در آرامکو، ریاض و عملیات اخیر در جیزان و نجران منتشر نمی‌شود. به عبارت بهتر، سعودی‌ها این‌بار به جای «تکذیب شکست در یمن»، به سانسور مصادیق ناکامی خود در این جبهه روی آورده‌اند. این تاکتیک نیز به‌مانند تاکتیک‌های قبل سعودی‌ها در جنگ یمن مؤثر نخواهد بود و تأثیری جز افزایش هزینه‌های تصاعدی شکست سعودی‌ها در این کشور نخواهد داشت.

(نویسنده: حنیف غفاری)

▼ خبر ویژه‌         

نگرانی تحلیلگران صهیونیستی از توافق تهران و پکن

«بهادرا کومار»، دیپلمات سابق هندی معتقد است؛ «اسرائیل صددرصد از چشم‌انداز توافق ایران با چین عصبانی است». وی می‌گوید: «از عملیات سیا در ایران برای بی‌ثبات‌سازی غافل نشویم. ایران مدت‌هاست که با تروریسم آمریکایی، اسرائیلی مواجه بوده و روش‌های تلافی‌جویانه را نیز یافته است.» اظهارات تحلیلگران صهیونیستی در موضوع «تفاهم جامع همکاری ایران و چین» دلیلی بر اثبات این ادعا است؛ «عاموس هرئیل» تحلیلگر هاآرتص بر این باور است که؛ «صف‌بندی روشن و واضح چین در کنار ایران، فشارهای اقتصادی تهران را کاهش می‌دهد. هرگونه تصمیمی برای افزایش فشارها و تنش با ایران باید به‌طورجدی نوع واکنش پکن را نیز در نظر بگیرد». «ران بن شای» تحلیلگر یدیعوت احارانوت نیز می‌گوید: «اجرای این توافق، یک کمربند امنیتی دور اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد. این توافق در درازمدت موجب تهدید اسرائیل خواهد شد. دستیابی ایران به تکنولوژی جی‌پی‌اس چین موجب می‌شود تا اسرائیل به‌سختی بتواند آنچه در ایران می‌گذرد را رصد کند». «یعکوف کاتص» سردبیر جروزالم پست هم برای فشار بیشتر روی چین برای دست برداشتن از توافق بلندمدت با ایران، پیشنهاد می‌دهد: «اسرائیل دیگر نباید پروژه‌های خود را به شرکت‌های چینی بسپارد. شرکت‌های چینی که قصد کار در اسرائیل را دارند، هم‌زمان قرار است پروژه‌هایی نیز در ایران به دست گیرند و این موضوع به امنیت اسرائیل مربوط می‌شود.»

▼ اخبار

شکایت نمایندگان از قانون‌شکنی جهانگیری

 "روح‌الله ایزدخواه" از اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به معاون اول رئیس‌جمهور درباره نقض اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی خبر داد. قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد. هدف از تصویب این قانون آن بود که متولی تولید و بازرگانی اقلام کشاورزی یکی باشد و در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز شود؛ اجرای این قانون موجب افزایش نرخ خودکفایی در بسیاری از اقلام مهم کشاورزی شد و همچنین به بهبود تراز تجاری اقلام مهم کشاورزی انجامید. رئیس‌جمهور در سال گذشته با لوایحی سعی در الغای این قانون داشت که در مجلس تصویب نشد و این موضوع را به جلسه سران سه قوه برده است. این موضوع در جلسه سران سه قوه نیز تصویب نمی‌گردد اما در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ معاون اول رئیس‌جمهور طی ابلاغیه، خود با استناد به مذاکرات صورت گرفته در جلسه شورای عالی سران قوا، اختیارات و مسئولیت شرکت بازرگانی دولتی را به وزارت صمت بازمی‌گرداند. اکنون ۳۶ نماینده تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه و بررسی این قانون‌شکنی دولت در مجلس را داشته‌اند.

اگر تو سردار سلیمانی هستی، من هیچ مشکلی ندارم!

«یک‌بار از مأموریتی برمی‌گشتم و منتظر نماندم تا ماشین برایم بفرستند، پس از یکی از راننده‌های تاکسی فرودگاه خواستم من را به جایی که می‌خواهم ببرد. سوار تاکسی شدم، در میان راه راننده جوان گهگاهی به من نگاه می‌کرد، اما ساکت بود، اما انگار می‌خواست چیزی بگوید، آن‌وقت من از راننده سؤال کردم آیا من شبیه یکی از آشنایان شما هستم؟ راننده برای بار دوم به من نگاه کرد و از من پرسید آیا شما یکی از نزدیکان سردار سلیمانی هستی؟ آیا رابطه یا نسبتی داری، مثلاً برادر یا پسرخاله‌اش هستی؟ به او گفتم من سردار سلیمانی هستم. راننده جوان خندید و گفت، با من شوخی می‌کنی؟ من خندیدم و گفتم: نه شوخی نمی‌کنم من خودم سردار سلیمانی هستم. راننده گفت: به خدا قسم بخور و من قسم خوردم که؛ به خدا من سردار سلیمانی هستم. راننده ساکت شد و چیزی به من نمی‌گفت. پس از او سؤال کردم چرا ساکتی؟ دوباره چیزی به من نگفت. از او سؤال کردم با سختی و گرانی زندگی و مشکلات دیگر چطور سر می‌کنی؟ راننده جوان به من نگاه کرد، طوری که در نگاهش حرف و کلامی بود و به من گفت؛ اگر تو خود سردار سلیمانی هستی، پس من هیچ مشکلی ندارم.» شهید سلیمانی این قصه را مطرح کرده بود و گفته بود؛ «اگر مسئولین به درد و رنج مردم توجه کنند و اهتمام بورزند، مردم هم با آن‌ها همکاری می‌کنند و ملت ما بهترین سرشت و ذات را دارند و فهیم هستند و مسائل و امور را به‌خوبی درک می‌کنند.»

همکاری ایران و چین؛ سیبل حملات شبکه‌های فارسی‌زبان

رسانه‌های فارسی‌زبان از دو هفته پیش حملات خود علیه سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را آغاز کرده‌اند و در این میان اینترنشنال گوی سبقت را از بی‌بی‌سی فارسی ربوده است. اینترنشنال در این مدت ۱۲۶ مطلب را منتشر کرد که ۸۷ مورد از آن‌ها علناً هجمه به این تفاهم‌نامه بود. بیشترین هجمه آن‌ها نیز در توئیتر (با ۴۱ خبر منفی) است. بی‌بی‌سی فارسی نیز در این مدت ۶۱ مطلب مرتبط با قرارداد ایران و چین را بازنشر داد که ۳۴ مطلب علناً علیه این سند راهبردی است. این رسانه‌ها در حالی با مانور روی کلیدواژه‌هایی مثل «استعمار»، «ترکمن‌چای دیگر» از این همکاری راهبردی یاد می‌کنند که نمونه‌های چنین همکاری‌های بلندمدتی بین کشورهای پیشرفته جهان مسبوق به سابقه است. نکته دیگر آن‌که برخلاف ادعاها، «سند همکاری بلندمدت» برای تبدیل‌شدن به قرارداد باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد. همچنین امضای قرارداد با چین، به معنای عدم همکاری با سایر کشورهای دیگر نیست، بلکه هر زمان کشورهای دیگر قصد تعامل با ایران را داشته باشند، می‌توانند با ایران همکاری کنند.

▼ اخبار کوتاه

لیبرمن: اوضاع اقتصادی و اجتماعی در اسرائیل وخیم است/ به گزارش اسپوتنیک، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، نسبت به وخامت اوضاع در اراضی اشغالی هشدار داد. وی تأکید کرد: «به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی و شرایط اجتماعی در اسرائیل ممکن است شاهد وقوع نافرمانی مدنی باشیم.» اخیراً صهیونیست‌ها با برگزاری چندین تظاهرات پی‌درپی، مخالفت خود را با سیاست‌های نتانیاهو و فساد او در سایه بحران کرونا نشان داده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که علاوه بر وخامت اوضاع اقتصادی و رکود اقتصادی در اراضی اشغالی، گسترش ویروس کرونا و ناتوانی کابینه رژیم صهیونیستی در مهار آن باعث شده شرایط زندگی در این منطقه وخیم‌تر شود.

خبر خوش وزیر به بازنشستگان/ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری به‌عنوان مطالبه اصلی همواره دغدغه اصلی وزارت رفاه و صندوق بازنشستگی کشوری بوده است. بر این اساس با تأمین منابع و همکاری سازمان برنامه و قول مساعد رئیس این سازمان، ان‌شاءالله در شهریورماه نهایی و از ابتدای مهرماه به لطف خدا عملیاتی خواهد شد.»

پاکسازی 60 کیلومتر از مرزهای کشور توسط الحشدالشعبی/ الحشدالشعبی از پاک‌سازی مناطقی در مجاورت مرز ایران خبر داد و اعلام کرد، در ۱۴ نقطه مختلف استان «دیالی» دست به عملیات زده و توانسته ۶۰ کیلومترمربع از مناطق صعب‌العبور این استان را از وجود تروریست‌ها پاک‌سازی کند.

۲۰ درصد آمریکایی‌ها توان خرید دارو را ندارند/ سندرز، سناتور کهنه‌کار آمریکایی خبر داد: «از هر پنج آمریکایی یک نفر نمی‌تواند داروی تجویز شده توسط پزشک را تهیه کند.» در زمانی که خانوارهای آمریکایی ۶.۵ تریلیون دلار از دارایی خود را از دست داده و ۵۰ میلیون آمریکایی بیکاری خود را اعلام کرده‌اند. بااین‌حال، ثروت ۶۰۰ میلیاردر آمریکایی در این مدت افزایش نیز داشته است.

2 میلیون نفر در بهار از بازار کار خارج شدند/ رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد: «با شیوع کرونا در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۲ میلیون نفر از بازار کار خارج شدند که بیش از ١ میلیون و ٢٠ هزار نفر آن را زنان و ٩٧٠ هزار نفر آن را مردان تشکیل می‌دهند و ۱.۵ میلیون نفر از شاغلان کم شده است.»

احکام سیاسی (سؤال 1): شاخصه­های تحلیل­های مشروع کدام است؟ پاسخ: 1- نداشتن رفتار نامناسب با منتقدین؛ 2- حفظ حرمت افراد؛ 3- حفظ اعتماد عمومی نسبت به نظام؛ 4- عدم اتهام نسبت به دیگران و بیان واقعیات مشروع؛ 5- سعه‌صدر و اجتناب از نارواگویی؛6- بیان موفقیت­های نظام؛ 7- عدم کاربرد شیوه­های انتقادی دشمن­پسندانه.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات