صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۷۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۰ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا دچار بحران است؛ بحران اقتصادی، بین‌المللی، سیاسی، اخلاقی؛ این آمریکا می‌خواهد به چه کسی کمک بکند؟ این آمریکا می‌خواهد دیگران را بمکد تا خودش را ترمیم بکند. (12/8/1395) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

انتخابات آمریکایی؛ انتظارات ایرانی!

 اینکه همه نظام‌های سیاسی تحت تأثیر رخدادهای بین‌المللی قرار می‌گیرند، طبیعی است. اینکه حکومت‌ها در مقابله با رخدادهای خارج از مرزهای خود به واکنش و اتخاذ سیاست‌هایی روی می‌آورند نیز امری بدیهی است. بالطبع جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، اما درباره رابطه جمهوری اسلامی و متغیرهای جهانی، وضعیت از جهتی دیگر متفاوت است. چراکه در ایران از سوی یک تفکر خاص، پیشرفت که اصالتاً امری درون‌زاست، متوقف بر تحولات خارجی شده است. این روزها که در آستانه انتخابات آمریکا قرار گرفته‌ایم به طرز بی‌سابقه و غیرمعمول، جمع زیادی منتظرند تا بلکه نتیجه انتخابات آمریکا مشکلات اقتصادی کشور را رفع نماید!

نکات تحلیلی: جدای از اینکه انعکاس این موضوع تا چه اندازه در رسانه‌های کشور پوشش داده می‌شود، اما واقعیت آن است که هیچ‌گاه به اندازه وضعیت کنونی برای کف جامعه مسائل مربوط به انتخابات آمریکا حائز اهمیت نبوده است. سخن این نیست که حاکمیت به قضایای خارجی توجه نکند یا اینکه آن پدیدها برای مسئولین حکومت و جامعه اهمیتی نداشته باشد، نکته اساسی آن است که تحت تأثیر فضاسازی رسانه‌ها و با پررنگ شدن نگاه مردم ایران به تحولات آمریکا برای حل مسائل داخلی، فضای جدیدی در جامعه ایرانی رخ خواهد داد که به شکل یک موج پرقدرت و پرفشار، معادلات سیاست در ایران را تا انتخابات ۱۴۰۰ تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت اولاً اقتصاد کشور را به گروگان خواهد گرفت، ثانیاً انتخابات ۱۴۰۰ ایران را در مسیری مبتنی بر احساسات و پیش‌فرض‌های غیرواقعی قرار خواهد داد و درنهایت قدرت کنشگری بخش سیاسی کشور را برای طراحی سناریوهایی مبتنی بر منافع ملی از بین خواهد برد.

نکته نهایی: راه علاج در شرایط فعلی چندان ساده نیست. تلقی ایجاد توسعه در ایران به خارج و حل مسائل از این طریق، عقبه فکری طولانی دارد. برخی ناکارآمدی‌ها و سیاست‌ها نیز دراین‌باره نقش تعیین‌کننده دارند. شاید اصلی‌ترین عامل نیز همین باشد. بااین‌حال اما در کوتاه‌مدت باید کارهایی کرد. مثلاً در خصوص نحوه مواجهه با پیروزی احتمالی بایدن، بخش سیاسی کشور هیچ‌گونه سیگنال غلطی نباید به طرف پیروز در انتخابات آمریکا منتقل کنند. از طرف دیگر رسانه‌های ایران و جامعه تحلیلگر کشور، ضرورت دارد فضای مطلوب و موردنیاز را برای افکار عمومی ترسیم کنند. در اینجا کم اثر کردن آثار سیاسی و روانی انتخابات آمریکا در بخش‌های مختلف کشور مورد نظر است؛ اما مهم‌ترین و راهبردی‌ترین توصیه، طراحی و پیگیری ابتکارات بومی برای پیشرفت کشور و حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                 

افتتاح شعبه‌های نشریه «شارلی ابدو» در تهران!

اظهارات بی‌شرمانه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام (ص)، خشم مسلمانان در سرتاسر جهان را برانگیخت.

گزاره خبری: رهبر معظم انقلاب در واکنش به این اقدام سخیف رئیس‌جمهور فرانسه، در پیامی کوتاه خطاب به جوانان فرانسوی صادر کردند: «جوانان فرانسه! از رئیس‌جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن‌هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ سؤال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی دراین‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟».

گزاره تحلیلی: نکته قابل‌تأمل اینجاست که برخی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب، پیام مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسوی را سانسور کردند. در همین رابطه روزنامه‌های اصلاح‌طلب شرق، سازندگی، جمهوری اسلامی، شهروند، ابتکار، آرمان، مردم‌سالاری، هفت صبح، دنیای اقتصاد، صدای اصلاحات، کار و کارگر و ... در صفحه اول به‌هیچ‌عنوان به پیام مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسوی اشاره نکردند. روزنامه همشهری- ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران- نیز که در روزهای گذشته تیتر توهین‌آمیزی درباره شهید «محمد محمدی»، شهید امربه‌معروف منتشر کرده بود، بدون اشاره به محتوای بسیار مهم پیام رهبر انقلاب، در صفحه اول در تیتری کوچک نوشت: «پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسه». این روزنامه‌ها در روزهای گذشته نیز واکنش‌های جهانی و داخلی به اظهارات هتاکانه رئیس‌جمهور فرانسه را سانسور کردند. روزنامه سازندگی نیز پیام رهبر انقلاب را سانسور کرد. نکته قابل‌توجه اینجاست که سردبیر این روزنامه، در دی‌ماه ۹۳، سردبیر روزنامه «مردم امروز» بود؛ این روزنامه در آن مقطع در اقدامی تأمل‌برانگیز هم‌زمان با توهین و هتاکی نشریه شارلی ابدو علیه پیامبر اعظم(ص)، تیتر اول خود را به یک کارگردان غربی اختصاص داد و در تیتری درشت نوشت «من هم شارلی هستم»! این اقدام تأمل‌برانگیز با اعتراض گسترده مردم مواجه شد. همچنین روزنامه شرق که پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسوی را سانسور کرده، ۲۴ مهر سال جاری در یادداشتی با تیتر تأمل‌برانگیز «پس از مرگ پیامبر»! به قلم «محمدتقی فاضل میبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو مجمع مدرسین، به ساحت پیامبر اکرم(ص) توهین کرد. متأسفانه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب اصرار دارند که بگویند «ما هم شارلی ابدو هستیم». مستندات بسیاری درباره توهین و جسارت فعالین و رسانه‌های اصلاح‌طلبان تندرو به مقدسات و به سخره گرفتن اعتقادات و باورهای دینی مردم وجود دارد.

▼ خبر ویژه           

نشست سران اقلیت‌های دینی در محکومیت اهانت به پیامبر(ص)

نشست خبری مشترک سران اقلیت‌های دینی شامل ارامنه، زرتشتیان، آشوریان و یهودی‌ها در محکومیت توهین رسانه‌های غربی به ساحت پیامبر(ص) و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از این اقدام ننگ‌بار، دیروز به میزبانی کلیسای شرق آشوری تهران برگزار شد. «مارنرسای بنیامین»، اسقف کلیسای شرق آشوری در این نشست گفت: «پیام مسیحیت احترام به دیگران است نه تخریب؛ رفتار زشت رئیس‌جمهور فرانسه همه دنیا را ملتهب کرد». «خاخام یونس حمامی»، رهبر مذهبی جامعۀ کلیمی نیز متذکر شد: «آزادی بیان به معنای تجاوز به حدّ انسانیت نیست؛ حرکت رئیس‌جمهور فرانسه از منظر ما پسندیده نبود». «گریگوریس نرسیسیان»، کشیش خلیفه‌گری ارامنه هم افزود: «درود بر رهبران ایران که خواهان صلح در منطقه‌اند؛ با احترام به سنت‌های ادیان مختلف، می‌توان در کنار یکدیگر زیست».

▼ اخبار

نگرانی سنای آمریکا از توئیت‌های امام خامنه‌ای

تلویزیون صدای آمریکا در گزارشی از فعالیت‌های اثرگذار رهبر معظم انقلاب گفت: «سیاست توئیتر در برابر رهبر جمهوری اسلامی در سنای آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت. سناتور کوری گاردنر از اظهارات مدیر توئیتر در نشست روز چهارشنبه ۷ آبان کمیته سنا در مورد پیام‌های ضدیهودی در این شبکه اجتماعی پرطرفدار ابراز تعجب کرد. این سناتور جمهوری‌خواه در نشست کمیته بازرگانی از جک دورسی پرسید: «آیا شما اعتقاد دارید که هولوکاست واقعاً رخ داده است؟» آقای دورسی در پاسخ گفت: «بله». سناتور گاردنر پرسید: «پس موافق هستید کسی که می‌گوید هولوکاست ممکن است اتفاق نیفتاده باشد، اطلاعات نادرست پخش می‌کند؟» مدیر توئیتر دوباره پاسخ مثبت داد. این نماینده سنا ضمن ابراز تعجب از پاسخ‌های جک دورسی، به پیام‌های رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که گفته هولوکاست هرگز اتفاق نیفتاده است. او گفت: «برای من عجیب است شما توئیت‌های رئیس‌جمهوری [آمریکا] را علامت‌دار کرده‌اید، اما توئیت‌های آیت‌الله در رد هولوکاست و درخواست برای حذف اسرائیل از نقشه را حذف نکرده‌اید». سناتور تد کروز نماینده ایالت تگزاس از حزب جمهوری‌خواه نیز از مدیر اجرایی توئیتر بابت توئیت‌های رهبر معظم انقلاب انتقاد کرد. وی پیشتر در ماه مه در نامه‌ای به وزارتخانه‌های دادگستری و خزانه‌داری آمریکا خواستار تحقیق از توئیتر بابت «نقض تحریم‌های ایران» توسط این شرکت، شده بود. پیشتر کاخ سفید در تاریخ ۹ خرداد توئیت ضداسرائیلی رهبر معظم انقلاب را مصداق «تمجید خشونت» دانسته و گفته بود که توئیتر هیچ اقدامی در قبال آن انجام نمی‌دهد.

سوت بزنی، تشویق می‌شوی؟!

«گزارشگری فساد» که اصطلاحاً از آن با عنوان «سوت زنی» یاد می‌شود، یکی از مؤثرترین راهبردهای کشف و پیشگیری از فساد است که با مشارکت هم‌زمان مردم، حاکمیت را برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب در اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی و رسیدن به جامعه‌ای عاری از فساد یاری می‌‌کند. در این روش که اجرای آن تجربیات موفقی را در دنیا به دنبال داشته، افراد جامعه از داخل یا خارج از یک مجموعه، فساد را گزارش می‌دهند و در صورت صحت گزارش، پس از ارزیابی دقیق از عایدی حاصل از کشف فساد به‌عنوان پاداش بهره‌مند می‌شوند. این روش که در مفاهیم اسلامی ذیل مبحث «امربه‌معروف و نهی از منکر» نیز بدان سفارش مؤکد شده، آحاد جامعه را به مسئول دانستن خود در برابر کژی‌ها و ناراستی‌ها تشویق نموده و از سویی قانون‌شکنی و ارتکاب آزادانه و گستاخانه فساد از سوی مفسدین را محدود می‌کند. فقدان شفافیت لازم، سختی دسترسی به اطلاعات و عدم حمایت رسمی و قانونی، از مشکلات گزارشگری فساد است که باوجود پیش‌قدم شدن قوه قضائیه، ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر و وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی در تسهیل این مسیر، هنوز استقبال عمومی مردم از آن کم است.

مجلس روی ریل خدمت

«علیرضا زاکانی»، نماینده مجلس عصر پنجشنبه در جمع مردم روستای کرمجگان بخش کهک قم با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس شناسایی مشکلات کشور و ارائه راه‌حل برای آن است، گفت: «مجلس یازدهم در ابتدای راه و در ۲ ماه گذشته در حال انسجام‌بخشی به خودش بوده و از دیروز به‌نوعی مجلس وارد عرصه گره‌گشایی از مشکلات کشور شده است. در اولین گام در روز گذشته برای کمتر کردن فشار اقتصادی مصوب شد به ۶۰ میلیون نفر بن کالا تخصیص داده شود». زاکانی تأمین معاش و بهبود زندگی مردم را اولویت اول مجلس یازدهم بیان کرد و افزود: «در هفته آینده «طرح جمعیت و تعالی خانواده» در صحن علنی بررسی و بعد از آن «طرح جهش تولید و تأمین مسکن» ارائه خواهد شد».

▼ اخبار کوتاه

احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا/ پایگاه خبری هیل خبر داد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد خطر درگیری مسلحانه در ۵ ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین، جورجیا، میشیگان و اورگان بسیار بالاست». نتایج مطالعه‌ای که هفته گذشته در آمریکا منتشر شد هشدار داده بود که پنج ایالت در معرض خطر بالای خشونت مسلحانه مربوط به انتخابات از سوی گروه‌های شبه‌نظامی قرار دارند. در همین زمینه، فیس‌بوک غول رسانه‌های اجتماعی اقداماتی را برای ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تدارک دیده است. این ابزارها شامل کند کردن انتشار برخی از پست‌ها و تعدیل خبرهای کاربران است. با استفاده از این ابزارها می‌توان آنچه را که ده‌ها میلیون آمریکایی هنگام ورود به پلتفرم می‌بینند، تغییر داد.

۸۰ درصد از مبتلایان به کرونا، کمبود ویتامین دی دارند/ محققان علوم پزشکی در نشریه انجمن بیماری‌های غدد اعلام کردند، مطالعات آنان نشان می‌دهد بیش از هشتاد درصد از مبتلایان به کرونا، به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند. ویتامین دی هورمونی است که در کلیه‌ها تولید می‌شود و غلظت کلسیم خون را کنترل می‌کند و بر دستگاه ایمنی نیز تأثیر می‌گذارد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند مصرف ویتامین دی بر دستگاه ایمنی، تأثیری مثبت دارد؛ به‌ویژه در برابر عفونت‌ها. ویتامین دی در پوست انسان و در پاسخ به تابش نور آفتاب ساخته می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند روزانه دست‌کم ده میکروگرم مکمل ویتامین دی وارد بدن شود.

صابون ساخت فرانسه هم استعماری است!/ مشاور امور تاریخی رئیس‌جمهور الجزایر فاش کرد که فرانسوی‌ها در دوره استعمار این کشور از استخوان مقاومت‌کنندگان الجزایری برای ساخت صابون و تصفیه شکر استفاده می‌کردند.

احکام سیاسی (سؤال 70): آيا انتقاد از ولی‌فقیه جایز است؟ پاسخ: نه‌تنها انتقاد از ولى‌فقيه جايز، بلكه بر اساس تعاليم دينى يكى از حقوق رهبری بر مردم، لزوم دلسوزى و خيرخواهى براى اوست و اين حق، تحت عنوان «النصيحه لائمّة‌المسلمين» تبيين شده است. البته انتقاد بايد به‌گونه‌ای بيان شود كه هيچ‌گونه تأثير سويى بر قداست و جلالت جايگاه ولى‌فقيه نداشته باشد. لذا باید انتقاد از رهبر، هوشمندانه طرّاحى شود تا موجب سوءاستفاده دشمنان نشود؛ بر این اساس، مجلس خبرگان كميسيونى براى نظارت بر فعاليت­هاى رهبرى دارد كه عملكرد ايشان را مورد بررسى قرار مى‌دهد و در موارد لازم نتيجه آن را به اطلاع ايشان مى‌رساند. اين هیئت تحقيق، به پيشنهاد خود مقام معظم رهبرى در مجلس خبرگان تشكيل شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات