صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): عرصه بسیج یک عرصه عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ای دون عرصه دیگری است. در همه جاها، در همه مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها و در همه قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است. (۱۳۸۹/۰۴/۰۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

اجتناب از یک خطای بزرگ

به نظر می­رسد شرایط موجود کشور در بخش اقتصادی و معیشتی، خود بهترین دلیل باشد برای اینکه همه بخش­های کشور دقیقاً بر مسائل اصلی کشور تمرکز یابند و از حواشی دوری کنند؛ اما شواهد گویای رخ دادن اتفاقاتی دیگر است.

نکات تحلیلی: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به رئیس مجلس نامه می‌نویسد و مدعی می­شود که مردم اعانه نمی‌خواهند، بلکه منتظرند تحریم‌ها رفع شود! دولت نیز مدعی است منابع کافی برای مصوبه مجلس درباره الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را در اختیار ندارد، اما در چهارشنبه هفته­ای که گذشت رئیس‌جمهور محترم از تصمیم دولت به پرداخت یارانه معیشتی به یک­سوم جامعه و نیز پرداخت وام یک‌میلیونی خبر می­دهد. این‌ها یعنی اوضاع دارد رنگ و بوی سیاسی پیدا می­کند و در این میان و مطابق با وضعیت همیشگی، مردم متضرر اصلی خواهند بود. مطلوب آن است که همه به قانون برگردند. مطلوب چیست؟ شورای نگهبان مصوبه مجلس را به تأیید رسانده است؛ معنای آشکار آن نیز این است که دولت بدون بهانه­گیری و نیز طرح موضوعات حاشیه­ای، به اجرای دقیق و بی‌کم‌وکاست قانون بپردازد. چنانچه این تحلیل درست باشد که راز مخالفت دولت با مصوبه مجلس به وقایع آینده کشور و انتخابات 1400 برگردد و اینکه چنین مصوبه­ای به تقویت جریان سیاسی رقیب کمک می‌کند، در این صورت حتماً دولت راه به خطای فاحش و پرهزینه می­رود.

از آن سو رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می­نویسد مردم رفع تحریم می­خواهند، نه اعانه! حقیقتاً جای تأسف و تعجب دارد. دولت مستقر از زمان شروع به کار با چنین شعاری برنامه سیاست خارجی خود را تنظیم کرد. بخش بسیار زیادی از فناوری و صنعت هسته­ای بر روی میز مذاکره و معامله گذاشته شد که تحریم­ها برود. قسمت­های مهمی از ظرفیت­ها و امکانات هسته­ای رفت؛ تحریم­ها نه اینکه نرفت، بیشتر نیز شد و حالا بعد از گذشت 7 سال رسیده­ایم به سال پایانی دولت و معاون رئیس‌جمهور همچنان از برداشتن تحریم­ها سخن می‌گوید!

نکته پایانی: نقطه کانونی هم­افزایی همه مسئولین کشور باید حل مسائل معیشتی و اقتصادی مردم، هم با نگاه کوتاه‌مدت و هم بلندمدت، باشد. بسیار مخاطره­آمیز است که هر چه به انتخابات 1400 نزدیک می‌شویم حواشی جای متن بنشیند و درنهایت دودش به چشم مردم برود و مشکلات معیشتی مردم حل ­ناشده انباشته شود. راهکار اما دشوار نیست؛ همه مسئولان، بی حاشیه و بی‌کم‌وکاست به آنچه قانون برایشان معین کرده عمل کنند. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                             

مأموریت شناور اقیانوس‌پیما

دشمن همواره تلاش داشته از خلأ توان تهاجمی نامتقارن ایران در آب‌های آزاد و دوردست به‌عنوان یک فرصت برای ایجاد تهدید علیه منافع جمهوری اسلامی در آن مناطق استفاده کند.

گزاره خبری: با حضور سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه و جمعی از مقامات لشکری و کشوری، شناور اقیانوس‌پیمای شهید رودکی به نیروی دریایی سپاه الحاق گردید.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- ساخت این شناور از طراحی تا تجهیز، کاملاً بومی بوده و توسط متخصصان داخلی کشور صورت گرفته و با توجه به نوع مأموریت، هیچ‌گونه نمونه مشابهی برای آن وجود ندارد. ۲- این شناور به‌گونه‌ای طراحی گردیده که بر اساس اصل خوداتکایی، تمامی تجهیزات آفندی و پدافندی لازم در یک مأموریت بلندمدت در آن به کار گرفته شده است و عملاً در مأموریت‌ها به‌مثابه یک پایگاه دریایی متحرک عمل می‌کند. ۳- شناور شهید رودکی این قابلیت را ایجاد می‌کند که جمهوری اسلامی بتواند بر اساس شیوه‌های رزم نامتقارن، از منافع خود در آب‌های دور و اقیانوس‌ها صیانت کند. به عبارتی دایره تهاجم نامتقارن ایران می‌تواند تا شمال اقیانوس هند، باب‌المندب و دریای سرخ امتداد یابد. ۴- پلتفرم این شناور به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌راحتی می‌تواند در دریای آزاد حضور یافته و عملیات‌های دریایی نامتقارن انجام دهد و در کنار آن پشتیبانی از زنجیره تأمین قطعات و تعمیرات مربوط به تجهیزات تهاجمی همراه را در حین مأموریت انجام دهد. ۵- این ابتکار در راستای توسعه عمق راهبرد جمهوری اسلامی صورت گرفته و از حیث نظامی، توان عملیاتی، تاکتیکی و اطلاعاتی را ارتقا داده تا جایی که خلع توان تهاجمی نامتقارن را در فواصل دور جبران می‌کند؛ به عبارتی تهدید نامتقارن را به معنای واقعی علیه دشمن در دوردست‌ها معتبر می‌سازد.

جمع‌بندی: رونمایی از این شناور از دو حیث برای دشمن حاوی پیام است. اولاً مأموریت این شناور و توان رزم آن که در صورت ضرورت امنیت را از دشمن در منطقه و فواصل دور سلب خواهد کرد و ثانیاً مزین نمودن این شناور به نام شهید والامقام عبدالله رودکی مبتکر تاکتیک‌های‌ رزم نامتقارن دریایی، برای دشمن و به‌ویژه رژیم صهیونیستی این پیام آشکار را به همراه دارد که در صورت حضور خصمانه در منطقه، با پاسخ سخت و پشیمان کننده همراه خواهند شد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                 

سردار سلامی: به جغرافیای خاصی محدود نمی‌شویم

فرمانده سپاه در مراسم الحاق اقیانوس‌پیمای شهید رودکی، گفت: «اگر کسانی بخواهند منافع این ملت و کشور بزرگ را تهدید کنند مطمئناً نقطه امنی در سیاره زمین نخواهند داشت. قلب و محتوای راهبرد دفاعی ما را تاکتیک‌های تهاجمی شکل می‌دهد، اگر دشمنان ما را تهدید کنند و یا بخواهند عمل تهاجمی انجام دهند ما سراسر تهاجمی می‌شویم و این معنای کاملی از راهبرد دفاعی ما است و برای تحقق آن مجدانه تلاش می‌کنیم. ما در ایفای نقش‌هایمان جدی هستیم و برای دفاع از این ملت به آب‌وآتش می‌زنیم. امروز شاهد الحاق یک شناور پشتیبانی و درعین‌حال رزمی به نیروی دریایی سپاه هستیم؛ یعنی شناوری که هم می‌تواند از خود دفاع کند، هم از منافع ما در دریا دفاع کند و هم در امن سازی خطوط دریانوردی کشورمان در نزدیک و در دوردست نقش ایفا کند. شاید برخی تصور می‌کردند که اساس عمل ما رزم نزدیک است، اما اعلام می‌کنیم هم رزم نزدیک دستور کار ما است و هم رزم نزدیک در دوردست و هم نبرد از راه دور که مجموعه کاملی از توانمندی‌های دفاعی ما را شامل می‌شود».

▼ اخبار

روایتی تازه از برجام و دستاوردهای آن

«حمید ابوطالبی»، معاون سیاسی سابق دفتر رئیس‌جمهور در یادداشتی نوشت: «بازگشت یک‌باره و غیرحقوقی آمریکا به برجام، تأییدکننده‌ ضمنی خروج یک‌جانبه‌ اوست. آیا بازگشت طرفین به برجام، با توجه به اسنپ‌ بک و ناتوانی [!] آمریکا در لغو تمامی تحریم‌ها و صرفاً تعلیق برخی از آن‌ها، به نفع ایران است، یا به نفع آمریکا؟ معضلات طرفین، دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فی‌مابین را دربر می‌گیرد؛ ازاین‌رو، رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین، نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در مذاکره است. هدفِ مذاکره، صرفاً تأمین منافع ملی است. چنانچه مشکلات طرفین یکجا حل‌وفصل نگردد، اجتماعیات و سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه‌های ناشی از آن خواهد بود. هرگونه ردّ یا تعلیقِ مذاکرات، شروط مبهم پیش از مذاکرات و بازگشت آمریکا ‌و ایران به برجام بدون مذاکره‌ واقعی، خطاهایی استراتژیک‌اند». چند سؤال مهم: مگر برجام چقدر غلط نوشته شده که عضو ارشد تیم آقای روحانی، بازگشت دوباره آمریکا را خطرناک می‌شمارد؟ اگر اسنپ بک (مکانیسم خودکار بازگشت تحریم‌ها) این‌قدر خطرناک است، چرا در برجام گنجانده و حتی به آن افتخار شد؟ این چه توافقی است که بازگشت طرف مقابل به تعهدش بدون مذاکره واقعی، خطرناک شمرده می‌شود؟! اگر اعتماد در مذاکره معنا ندارد، چرا امضای کری را تضمین خواندند و بدون هیچ ضمانتی، امتیازات غیرقابل‌بازگشت را یکجا واگذار کردند؟! اگر مشکلات ما با آمریکا منحصر به مسئله هسته‌ای نیست (که درست هم هست و آمریکا با موجودیت ما مشکل دارد)، دولت چرا با انعقاد برجام، امتیازهای هنگفت داد و مدعی شد همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق لغو می‌شود؟!

نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش در عراق

دانایی فر، سفیر سابق ایران در عراق، از روزهای قدرت گرفتن داعش در عراق و نقش سردار حاج قاسم سلیمانی در مقابله با این تهدید منطقه‌ای، گفت: «ساعت 11 قبل از ظهر روز سه‌شنبه بیستم خرداد موصل سقوط کرد. ما مدام گزارشات را به تهران مخابره می‌کردیم. حدود ساعت 12 ظهر تلفنی با سردار سلیمانی صحبت کردیم. مدام گزارشات می‌آمد و ایشان در جریان بود. تقریباً ساعت یک بامداد روز چهارشنبه ایشان وارد بغداد شدند و فصل و نگاه جدیدی برای مقابله با داعش شروع شد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تا قبل از خطبه‌های نماز جمعه وضعیت روحی بسیار بدی در عراق حاکم بود. سردار آمد و شروع به سازماندهی کرد و پل هوایی برای ارتباط بین تهران و بغداد برقرار شد و دولت عراق رسماً از جمهوری اسلامی ایران تقاضای کمک کرد و با رهبری و هدایت آقای سلیمانی کارها شروع شد و نیروهای مقاومت برای دفاع اعلام آمادگی کردند. در خطبه نماز جمعه که مرجعیت فتوای جهاد داد و زمینه را فراهم کرد که نیروهای مردمی وارد شوند، نیروها سرازیر شدند و ناگهان شرایط روحی کاملاً عوض شد».

نامه محرمانه رهبر معظم انقلاب به اوباما!

هم‌زمان با انتشار کتاب خاطره‌های رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، برش‌هایی از آن به رسانه‌ها درز کرده است؛ ازجمله ماجرایی که اوباما درباره سخنرانی مراسم تحلیف نقل و در آن به دریافت نامه محرمانه از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره می‌کند. در کتاب «سرزمین موعود» چنین آمده است: «در سخنرانی مراسم تحلیف گفته بودم مایلیم دستمان را سوی کسانی دراز کنیم که علاقه دارند مشت‌هایشان را باز کنند... پاسخ [آیت‌الله] خامنه‌ای در یک نامه محرمانه بی‌پرده بود: ایران هیچ علاقه‌ای به گفتگو و مذاکره مستقیم ندارد. رام امانوئل (رئیس وقت کارکنان کاخ سفید) وقتی متن نامه را دید، گفت «به گمانم نمی‌خواهد به این زودی‌ها مشتش را باز کند.» پاسخ دادم آن‌قدر باز می‌کند که به من انگشت [...] نشان بدهد».

▼ اخبار کوتاه

شکست کامل سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران/ سایت آمریکایی «اسلیت» در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ با اتخاذ سیاست فشار حداکثری دنبال دستاورد خاصی در زمینه هسته‌ای نبود، بلکه تنها هدف او سرنگونی رژیم ایران بود و حالا که به این هدف دست نیافته، هیچ راهکار دیگری جز حمله نظامی به ذهنش نمی‌رسد». حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران که نیویورک‌تایمز ادعا کرده رئیس‌جمهور آمریکا در هفته گذشته خواهان آن بود و بعد از مخالفت مشاورانش از این خواسته دست کشید، آخرین میخ بر تابوت سیاست «فشار حداکثری» ترامپ جمهوری اسلامی بود. سیاست شکست خورده‌ای که عایدی خاصی برای آمریکا نداشت.

آغاز فرار از خاورمیانه/ مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور امیدوار است که تا ماه می (اردیبهشت) تمامی نظامیان آمریکایی به صورت ایمن به خانه بازگردند. اوبراین که به سؤال خبرنگاران پاسخ نداد، گفت که رئیس‌جمهور آمریکا در حال عمل به تعهد خود درباره پایان حضور نظامیان آمریکایی در جنگ‌های این منطقه می‌باشد». سرپرست وزارت دفاع آمریکا افزود: «بخشی از نیروهای آمریکایی طی ساعت‌های آینده خاک عراق و افغانستان را ترک می‌کنند. کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان تا ۲۵۰۰ نفر تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی‌ماه) انجام خواهد شد».

کرونا باعث شد نقشه‌های عربستان برای G20 خنثی شود/ رویترز در نوشتاری به خنثی شدن نقشه‌های عربستان سعودی در اجلاس G20 پرداخت و نوشت: «عربستان که روی ریاست دوره‌ای خود بر اجلاسیه کشورهای G20 حساب کرده بود، به دلیل شیوع کرونا مجبور شد این اجلاس را به صورت مجازی برگزار کند و نتواند به رایزنی‌های خود با سران کشورهای مهم دنیا، حساب کند. عربستان قصد داشت مانور تبلیغاتی وسیعی روی میزبانی G20 انجام دهد و بر کارنامه حقوق بشری خود در داخل و یمن سرپوش بگذارد که مجازی شدن این اجلاس باعث شد نقشه‌هایش به هم بخورد».

ذخایر خونی، قابل‌قبول اما ناپایدار/ سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: «وضعیت ذخایر خون در کشور قابل‌قبول اما ناپایدار است و با کمبود متناوب و نگران‌‌کننده گزارش شده است. از مردم عزیز می‌‌خواهیم در ماه‌‌های باقیمانده سال، به‌صورت مستمر و در بازه‌‌های زمانی مختلف، برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند و از اهدای خون تنها در یک بازه زمانی، خودداری کنند».

احکام سیاسی (سؤال 83): آیا اطاعت از دستورات نماینده ولی‌فقیه در مواردی که داخل در قلمرو نمایندگی اوست، واجب است؟ پاسخ: اگر دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحيت و اختياراتى که از طرف ولی‌فقیه به او واگذار شده است، صادر کرده باشد، مخالفت با آن‌ها جايز نيست. (اجوبه الاستفتائات، س 69)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات