صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۹۹

اخبار ویژه 3 دی ماه

روزنامه کیهان **

حقوق شهروندی یعنی تحمیل تورم و بیکاری به مردم؟!

اظهارات برخی مقامات دولتی در دفاع از جمهوریت و حقوق شهروندی، در تناقض با عملکرد آنهاست.

روزنامه دولتی ایران، دیروز تیتر خود را به سخنان آقای روحانی در همایش «حقوق اساسی و شهروندی» اختصاص داد و تیتر زد «دفاع از جمهوریت». اما مرور متن سخنان آقای روحانی، عموما از میل دولت برای نظارت‌گریزی و نیز دامن زدن به مجادلات سیاسی و حاشیه‌پردازی حکایت می‌کند.

ایران همچنین یادداشتی را از علی ربیعی سخنگوی دولت به عنوان «به‌دنبال حقوق شهروندی» منتشر کرده و مجددا به مباحث سیاسی خاصی که دغدغه برخی سیاسی‌کاران است، پرداخته است.

بازی با واژگانی مانند جمهوریت، حقوق شهروندی و قانون اساسی در حالی است که دولت به بسیاری از حقوق شهروندان و از جمله اولویت‌دارترین آنها در بخش مسکن و اشتغال و رفاه و آموزش عمومی بی‌اعتنایی کرد، یا خلاف لوازم این حقوق عمل کرده، چنانکه اکنون مسئله اشتغال و ازدواج و داشتن مسکن، تبدیل به دغدغه بسیاری از جوانان و دیگر شهروندان شده است. به‌عنوان مثال روزنامه ایران در صفحات داخلی خود اذعان کرد «متوسط قیمت مسکن و زمین نسبت به سال گذشته، 100 درصد افزایش یافته است.»

 

دیپلماسی ایرانی: روحانی اصرار دارد سر مردم شیره بمالد

سایت وابسته به معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات، احتمال بازگشت بدون پیش‌شرط بایدن به برجام را «توهم شیخ دیپلمات»! (روحانی) ارزیابی کرد.

دیپلماسی ایرانی از قول یک تحلیلگر به این سخنان روحانی پرداخت مبنی بر این که نشنیده بایدن برای بازگشت به برجام شرط گذاشته باشد و ایران هم هیچ پیش‌شرطی را قبول نمی‌کند. تحلیلگر سایت (وابسته به صادق خرازی معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات) گفته است: آنچه تناقض دارد سخنان آقای روحانی است که گویی مواضع طرف‌های مقابل، به خصوص ایالات متحده آمریکا و اروپایی‌ها را، نه می‌خواند و نه پیگیری می‌کند. آنچه که روحانی در قالب بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها بیان می‌کند به هیچ وجه در سخنان و مواضع دیپلماتیک طرف‌های اروپایی و مقامات دولت جو بایدن مشاهده نمی‌شود. اتفاقاً در طرف مقابل، تروئیکای اروپایی و ایالات متحده به صراحت از توسعه، بسط و گسترش این توافق سخن می‌گویند و به دنبال مطرح کردن مسائل دیگری در مذاکرات احتمالی پیش‌رو با محوریت دو پرونده مهم دیگر یعنی توان موشکی و سیاست منطقه ایران در کنار پرونده هسته‌ای به عنوان شرط لغو مؤثر تحریم‌ها هستند. لذا این مواضع آقای روحانی که شما به آن اشاره می‌کنید نشان از این دارد که رئیس‌جمهور یا از این سخنان طرف‌های برجامی بی‌اطلاع است و یا به عمد اعتنایی به آنها ندارد. البته این مسئله تنها محدود به آقای روحانی نیست، بلکه سایرین هم کمابیش دچار این نقیصه هستند. من نمی‌د‌انم این افراد چه اصراری دارند که افکار عمومی در داخل را گمراه کنند و یا امیدوار به چیزهایی کنند که هیچ گونه پایه و اساسی ندارد که در نهایت به فریب مردم منجر می‌شود. چون در حقیقت طرح این ادعاها نوعی شیره مالیدن سر مردم است.

احمدزیدآبادی اضافه کرد: شاید حسن‌روحانی این آمادگی سیاسی را پیدا کرده که در خصوص سایر پرونده‌ها هم وارد گفت‌وگو و مذاکره شود. اما اگر این آمادگی وجود ندارد بی‌شک اصرار و تأکید چند باره بر بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام، لغو سریع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی همه طرف‌های برجامی، مواضعی گمراه‌کننده است. شاید هم آقای روحانی با این سخنان می‌خواهد رقبایش را به سمت و سوی تمایلات خود هدایت کند.

 

دولت چگونه پیشران اقتصادی را به چالش تبدیل کرد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بخش مسکن از بخش‌های پیشران اقتصادی کشور است و ظرفیت کشور در تولید مصالح و توان مهندسی برای ساخت مسکن کم‌نظیر است.

اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید با تاکید بر اهمیت بخش مسکن به عنوان یکی از بخش‌های پیشران اقتصادی کشور اظهارکرد: تولید مسکن علاوه بر الزام قانونی و آثار مثبت اجتماعی، می‌تواند موجب جهش تولید و به حرکت درآمدن ده‌ها رشته صنعتی و اشتغال‌زایی بسیار شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه دولت برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، ظرفیت‌های کشور در تولید مصالح مورد نیاز و توان مهندسی برای ساخت مسکن را کم‌نظیر توصیف و بر ضرورت استفاده از منابع دستگاه‌ها برای تولید مسکن مورد نیاز مردم تاکید کرد.

جهانگیری، تامین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن را موضوعی با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه گام‌های خوبی در بخش تولید و تامین مسکن محرومین در کشور برداشته شده است و باید با تلاش بیشتر به مطالبه سایر اقشار مردم برای برخورداری از مسکن مناسب پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر تشکیل ستادی متشکل از سازمان برنامه و بودجه،  بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد و دارایی به منظور رفع موانع تامین مالی طرح اقدام ملی مسکن، خواستار ارائه طرح‌های ابتکاری از سوی این ستاد به منظور ارائه تسهیلات به متقاضیان مسکن شد.

اظهارات قابل تامل آقای جهانگیری درباره پیشران بودن بخش مسکن در حالی است که وزیر قبلی راه و شهرسازی در دولت، به مدت 5 سال به این بخش دهن‌کجی کرد و با افتخار گفت، در دوره مدیریتش حتی یک مسکن هم نساخته است.

در حالی که به حرکت درآوردن چرخ تولید مسکن می‌توانست در تیراژ میلیونی فرصت شغلی درست کند، نقدینگی 6 برابر شده و سرگردان را مهار نماید، نیاز میلیون‌ها خانواده را برطرف کند و تورم لجام‌گسیخته را به شکل محسوسی کاهش دهد، سوءمدیریت دولتی در این حوزه موجب گرانی بیش از 600 درصدی مسکن و اجاره‌بها ظرف چند سال اخیر شده و فشارهای اقتصادی گسترده را بر مردم تحمیل کرده است.

نکته قابل تامل این است که به موازات تمسخر مسکن مهر، چندین طرح مسکن با نام‌های مختلف مطرح شد اما هیچ‌کدام آنها ظرف 6-7 سال گذشته به سرانجام نرسید و در حد حرف باقی ماند.

مرور تحولات بخش مسکن در 7 سال گذشته نشان می‌دهد که این بخش می‌توانست به‌عنوان یک پیشران مهم حرکت چرخ اقتصادی، فشارهای تحریمی دشمن را کم کند و به اقتصاد رونق ببخشد اما در عمل، به یک تهدید و بحران تبدیل شد.

 

FATF را نمی‌شناسند یا وعده‌های برجامی را سَمبل می‌کنند؟!

روزنامه حامی دولت ادعا کرد رد کردن لوایح مربوط به FATF، چند قفله کردن تحریم‌هاست.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: «زمانی که تحریم‌ها برداشته شوند، اگر تکلیف ما با «اف‌ای‌تی‌اف» روشن نباشد، باز هم مشکل تبادلات بانکی در سطح بین‌المللی پابرجا خواهد بود. بنابراین، ما نباید غل و زنجیری را که آمریکا یا تحریم‌ها بر دست و پایمان می‌گذارد، چند قفله کنیم. رد کردن «اف‌ای‌تی‌اف» به منزله چند قفله کردن تحریم‌هاست و حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند، نپیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» مانع تبادلات بانکی بین‌المللی خواهد بود.

مخالفان «اف‌ای‌تی‌اف» برای پیشبرد نظر و هدف خود، به جعلیاتی متوسل شده‌اند که اصولا در مقررات مربوط به آن وجود ندارد. پیوستن ما به «اف‌ای‌تی‌اف» نه تنها ما را نسبت به اقدامات قانونی‌مان در سطح بین‌المللی محدود نمی‌کند، بلکه شفافیت کارنامه ما موجب می‌شود ما بتوانیم با استفاده از حضور در این پیمان بین‌المللی به افشاگری علیه اقدامات خلاف دیگران از پولشویی و حمایت‌های آنها از تروریسم بپردازیم. کسانی باید از پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» بترسند که مرتکب تخلفاتی از قبیل پولشویی و حمایت از تروریسم می‌شوند و با استفاده از جابجایی‌های پولی، اهداف ضد انسانی خود را دنبال می‌کنند. ما که تمام فعالیت‌هایمان بر مبنای قانون است، چرا باید از حضور در چنین پیمانی بیمناک باشیم؟

مخالفان پیوستن ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» را عده‌ای، به این تهمت متهم می‌کنند که می‌خواهند دست دولت فعلی را ببندند تا زمین بخورد. حتی اگر چنین نگاه بدبینانه‌ای درست باشد، حالا که ماه‌های پایان کار این دولت است، پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف» مشکلی از آن حل نخواهد کرد و صرفا برای دولت آینده مفید و کارساز خواهد بود. بنابراین، وقت آن است که مخالفت‌ها پایان یابد و این مانع از سر راه کشور برداشته شود. نگاه جناحی به موضوعاتی که به منافع ملی کشور مربوطند، نگاه غلطی است ولی حتی اگر مخالفان با چنین نگاهی هم نسبت به «اف‌ای‌تی‌اف» نظر منفی دارند، اکنون زمان تجدیدنظر فرارسیده است.»

تحلیل روزنامه مذکور در حالی است که چهار سال همکاری با FATF و دادن برخی اطلاعات، موجب لو رفتن مجاری دور زدن تحریم‌ها و افزایش مضیقه‌های اقتصادی شد چنان‌که 400 صرافی با محدودیت‌ها و موانع جدید در فعالیت‌های خود مواجه شدند. از سوی دیگر این دوره همکاری، به جای کاهش تحریم‌ها، به افزایش آن منجر شد و جالب اینکه گردانندگان این نهاد اذعان کردند حتی اگر ایران 39 تعهد انجام شده را به 41 تعهد برساند، باز هم هیچ تضمینی برای لغو تحریم‌ها نیست. در حقیقت مشکل اصلی نه لیست سیاه FATF، بلکه تحریم‌های آمریکاست و این در حالی است که FATF هم با وجود همکاری گسترده ایران، ذره‌ای از فشارها علیه ایران نکاست.

از طرف دیگر، گویا نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی خبر ندارد که پاریس به عنوان میزبان FATF مقر انواع گروه‌های تروریستی ضد ایرانی است که در کنار تدارک جنایات سازمان یافته، اقدام به پولشویی می‌کنند اما مورد هیچ پیگردی قرار نمی‌گیرند. همچنین برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا و کانادا مجموعا بالغ بر 76 درصد پولشویی‌های عمده جهانی را میزبانی می‌کنند و ضمنا گردانندگان اصلی FATF هم هستند. در چنین شرایطی، آیا نویسنده انتظار دارد این آلت دست بانیان تروریسم و پولشویی‌های سازمان یافته، حقوق ایران را ادا کنند؟ یا یقین دارد که هیچ خیری از جانب FATF به ایران نمی‌رسد اما با این وجود، همین موضوع را بهانه‌ای کرده تا پاسخگوی وعده‌های دروغین برجامی درباره لغو تحریم‌ها در ازای واگذاری امتیازات هسته‌ای نباشد؟!

*********************************

روزنامه وطن امروز **

دیدارهای مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان در تهران

«حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان صبح روز گذشته در بدو ورود به تهران با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش فارس، در این دیدار شمخانی عنوان کرد: افغانستان به دلیل اشتراکات و پیوندهای فراوان بین ۲ ملت از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. وی با ابراز خرسندی از افتتاح راه‌آهن خواف- ‌هرات و ابراز امیدواری نسبت به اینکه این پروژه بتواند نقش موثری در ارتقا و تحکیم روابط ۲ کشور و رفاه و پیشرفت اقتصادی مردم افغانستان داشته باشد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها را حیاتی و اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تهدیدات و منافع مشترک ۲ کشور در موضوعات مختلف بویژه مساله گسترش تروریسم و ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، بر حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم افزایش همکاری و تعامل بین تهران و کابل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد. شمخانی با بیان اینکه آمریکا در یک سال گذشته اقدامات ناامن‌ساز خود را در منطقه غرب آسیا تشدید و با ترور ناجوانمردانه فرماندهان ارشد مبارزات ضدتروریستی، سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس این رفتار را به اوج رساند، گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان این جنایت تاریخی، از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج‌آفرین و ضدامنیتی آمریکا و عمالش جلوگیری و آنان را وادار به خروج از منطقه کند.

همچنین حمدالله محب با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار حمایت از جمهوری اسلامی افغانستان را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به لزوم خروج آمریکا از افغانستان اظهار داشت: ما راه‌حل فراگیر سیاسی با حضور همه گروه‌های افغانستانی را بهترین تضمین‌کننده صلح پایدار در این کشور می‌دانیم.

***

همایش حضرت ابوطالب(ع) در مسیر جریان تقریب و وحدت اسلام است

آیت‌الله رمضانی، رئیس مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در نشست خبری پیرامون همایش حضرت ابوطالب علیه‌السلام عنوان کرد: با توجه به رسالت اصلی‌ای که این مجمع عهده‌دار بوده از چند سال قبل برگزاری این همایش مطرح بوده و برگزاری آن در مسیر جریان تقریب و وحدت اسلام است. وی ادامه داد: علمای اهل سنت درباره حضرت‌ ابوطالب(ع) کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته‌اند که در حال جمع‌آوری است. وی اضافه کرد: مقالاتی با موضوعات مرتبط با همایش اخذ شده که بیش ‌از 400 چکیده مقاله و بیش از 100 مقاله از 5 زبان دریافت شده است که مورد ارزیابی کمیته علمی قرار خواهد گرفت.

رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام با ارائه پیشنهاد اعلام ۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب(ع) به عنوان روز ملی کفالت و حمایت از ایتام به شورای عالی انقلاب فرهنگی، از پیگیری تصویب این قضیه در این شورا خبر داد. همچنین آیت‌الله رمضانی از اعلام بورس بین‌المللی در رشته تاریخ اسلام و اعلام حمایت از پایان‌نامه‌های حوزوی مرتبط با حضرت ابوطالب(ع) و تصویب جایزه ملی حضرت ابوطالب(ع) درباره حامیان ایتام خبر داد. وی در پایان سخنان خود گفت: این همایش قرار بود ۲۲ اسفندماه سال گذشته برگزار شود و قرار شد برخی مراجع نیز سخنران مراسم باشند که به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا این همایش‌ تعطیل شد، فلذا بنا شد این همایش اسفند امسال از طریق فضای مجازی برگزار شود.

***

آدرس غلط دولت درباره انتقال ارز مورد نیاز خرید واکسن

علی ربیعی، سخنگوی دولت مدعی است یکی از موانع خرید واکسن کرونا، قواعد FATF است که ایران آن را به‌طور کامل اجرا نمی‌کند. ربیعی روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره اظهارات اخیر علی مطهری درباره خرید واکسن کرونا و ارتباط آن با FATF گفت: درباره واکسن قبلا همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند. درباره انتقال پول، بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو‌به‌رو بودیم. به طور کل نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد؛ قبلا نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود.

علی ربیعی در حالی قصد دارد از درخواست مردم برای خرید واکسن بهره سیاسی ببرد که FATF نهادهایی را که در حوزه‌ دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند، دارای ریسک بالا نمی‌داند و اعلام کرده است اجرای FATF نباید در تجارت بشردوستانه خللی وارد کند. علاوه بر این رئیس کل بانک مرکزی هم چندی پیش اعلام کرده بود خرید واکسن کرونا باید از مسیر سازمان جهانی بهداشت انجام گیرد و تاکنون هر راهی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

***

عضو جهاد اسلامی فلسطین:

شهید سلیمانی مهندس محور مقاومت بود

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد سردار سلیمانی تکیه‌گاهی برای تمام گروه‌های مقاومت و مهندس محور مقاومت بود. به گزارش ایسنا، خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بخشی از گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری «فلسطین الیوم» گفت: سردار سلیمانی مهندس محور مقاومت بود و آمریکایی‌ها میزان خطر و اهمیت آن را درک کردند. عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: آری! فقدان شهید سلیمانی بر معنویات مردم تاثیر می‌گذارد اما بر هدف و طرح ما تاثیر نخواهد گذاشت. سردار سلیمانی و دیگر فرماندهان مقاومت سنگ‌های محور مقاومت را بنا نهادند و راه و خط‌مشی آنها ادامه پیدا خواهد کرد. آری! ما فرماندهان را از دست می‌دهیم اما راه را نمی‌بندیم.

*********************************

روزنامه خراسان**

تذکر شدید درباره ادامه توزیع ماسک های غیراستاندارد

یک نهاد مسئول در نامه ای خطاب به تعدادی از مدیران استانی و اجرایی، با ابراز گلایه و نگرانی راجع به تداوم شکایات واصله و بازرسی های انجام شده توسط تعدادی از ناظران و کارشناسان، از مخاطبان خواسته است با توجه به مشاهده عرضه ماسک های غیراستاندارد و بی کیفیت در برخی مراکز رسمی و مورد تایید، ضمن برخورد جدی با این تخلف که می تواند تهدیدی برای سلامت جامعه در شرایط کنونی باشد، موارد مهمی چون کیفیت پارچه های مورد استفاده را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

مجوز ویژه دولت برای ساخت و ساز و توسعه مجلس

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی خطاب به تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه، مقرر شده به استناد اصل 138 قانون اساسی یکی از شرکت های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی مجاز باشد به منظور تامین مالی طرح مطالعه، تملک و توسعه مجلس شورای اسلامی و بدون انتشار فراخوان عمومی،راجع به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با بانک ملی ایران اقدام کند.

*********************************

روزنامه ایران **

اروپا از ورود به موضوعات غیر برجامی انصراف داد

 خبر اول اینکه، نشریه فایننشال تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت که طرف‌های اروپایی برجام از اصرار خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران دست کشیده‌اند و اولویت کنونی‌شان احیای توافق است. به‌گزارش ایسنا این روزنامه انگلیسی با اشاره به بیانیه پایانی نشست مجازی وزرای خارجه 1+4 و ایران نوشت: قدرت‌های اروپایی از پیشنهاد جو بایدن (رئیس‌جمهوری منتخب امریکا) درخصوص بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران به‌شکل فعلی، پشتیبانی کرده و در حال حاضر از اصرار بحث برانگیز خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی ایران دست کشیده‌اند.

 

تذکر به حناچی بابت پیگیری نکردن املاک نجومی

 خبر دیگر اینکه،  محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در صحن دیروز شورا در تذکری به پیروزحناچی، شهردار تهران اظهار داشت: شهردار تهران در پیگیری ۳ پرونده تعلل کرده که یکی از این پرونده‌ها مربوط به املاک نجومی، دیگری پرونده رسا تجارت و مورد سوم مسأله تلفیق بودجه ۹۳ است. به‌گزارش خبرآنلاین، وی  ادامه داد: پرونده املاک نجومی در دوره شورای پنجم منع تعقیب خورده و این پرونده قابل رسیدگی نیست و در مورد پرونده رسا تجارت نیز قرار شد شکایتی روی پرونده گذاشته شود اما از دی سال گذشته نتیجه‌ای حاصل نشده است و پیگیری‌ها توسط حناچی صورت نگرفت.

 

جزئیات بازداشت استاد دانشگاه شهید بهشتی

 دست آخر اینکه، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از استادان دانشکده حقوق این دانشگاه در منزل خود بازداشت شده و همچنان در بازداشت بسر می‌برد، گفت: ما انتظار داریم پرونده این استاد با رعایت مصالح دانشگاه و کشور روند قانونی خود را طی کند. به گزارش ایسنا، سعدلله نصیری قیداری افزود: متأسفانه یکی از استادان دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی چندی قبل به دلایلی در منزل خود بازداشت شد و بعد از بازداشت به همراه دو مأمور وارد دانشگاه شد و هنگام ورود به حراست دانشگاه اعلام کرد که این دو مأمور میهمان و همراه او هستند، به همین جهت حراست دانشگاه اجازه ورود آنها به اتاق استاد را صادر کرد. وی در ادامه تصریح کرد: من به‌عنوان رئیس دانشگاه شهید بهشتی، به همراه شخص وزیر علوم در این مدت اقداماتی را در حد مقدور انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم پرونده این استاد با رعایت مصالح دانشگاه و کشور طریق قانونی خود را طی کند.

*********************************

روزنامه شرق **

نشست  بی‌نتیجه  ترامپ با  جمهوری‌خواهان

پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی به تشریح گام‌های بی‌سابقه‌ای پرداخت که دونالد ترامپ برای متقاعد‌کردن قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در سطوح مختلف قدرت برداشت تا از قدرت آنها به‌منظور تغییر نتایج انتخابات به نفع خودش استفاده کند. در‌همین‌حال،‌ نشریه هیل در مطلبی از برگزاری آنلاین دومین مراسم تحلیف ترامپ توسط گروهی از هوادارانش هم‌زمان با مراسم ادای سوگند جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در تاریخ ۲۰ ژانویه خبر داد.

 

مراسمی برای 100 سالگی کاگ‌ب

ولادیمیر پوتین، افسر سابق کاگ‌ب، به مناسبت صدمین سالروز تأسیس سرویس امنیتی روسیه در مقر مرکزی این سرویس حضور یافت. او که دو سال رئیس بخش داخلی این سرویس بود، می‌گوید خدمات جاسوسان روسی هرگز نباید فراموش شود. به گزارش ایسنا، درباره عملیات مأموران سرویس امنیتی و اطلاعاتی روسیه حرف‌و‌حدیت‌های زیادی وجود دارد؛ از تعقیب، آزار و سر‌به‌نیست‌کردن مخالفان تا حمله سایبری به تأسیسات کشورهای خارجی و دخالت در انتخابات.

 

بازپرسی داوطلبانه  از  آبه

خبرگزاری رسمی ژاپن گزارش کرد‌ شینزو آبه، ‌نخست‌وزیر سابق این کشور، به‌صورت داوطلبانه مورد بازجویی دادستان‌های توکیو درباره پرونده‌ای علیه منشی‌ خودش درباره منابع مالی گزارش‌نشده سیاسی قرار گرفته است.

 

سفر  هیئت آمریکایی-اسرائیلی به  مراكش

جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی که پیش‌تر درباره بحرین و امارات تکرار شده بود، یک هیئت آمریکایی-اسرائیلی را به مراكش برد. این اولین سفر هیئت‌های آمریکای و اسرائیلی به رباط پس از عادی‌سازی روابط با اسرائیل به شمار می‌رود.

 

بایدن  در  اندیشه مذاکره  با  مادورو

جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در حالی از مذاکره با هدف تخفیف تحریم‌ها در ونزوئلا صحبت می‌کند که دولت نیکلاس مادورو تنها در صورت «لغو تحریم‌ها» حاضر به مذاکره با دولت بایدن است.

 

مکزیک کشنده‌ترین کشور برای  روزنامه‌نگاران

بر اساس گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که درباره حملات علیه مطبوعات در سطح جهان تحقیق می‌کند، مکزیک کشنده‌ترین کشور جهان برای رسانه در سال ۲۰۲۰ بوده و تقریبا یک‌سوم روزنامه‌نگارانی که امسال کشته شدند، در مکزیک بوده‌اند.

 

نشست  شورای  امنیت درباره صحرای غربی

بعد از اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در به‌رسمیت‌شناختن حاکمیت مراکش بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی، مسئولان ارشد در سازمان ملل روز دوشنبه شورای امنیت را در جریان مسئله صحرای غربی قرار دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل کمیته قبل از ارائه گزارش به شورای امنیت گفت: تغییراتی از جانب ما وجود ندارد.

 

آمریکا  آماده اعطای مصونیت به سودان

قانون‌گذاران آمریکایی می‌خواهند از قانونی که به سودان بابت حملات گذشته مصونیت قانونی اعطا می‌کند، حمایت کنند. این آخرین گام در یک توافق تاریخی است که خارطوم را از لیست سیاه «حامیان دولتی تروریسم» واشنگتن خارج می‌کند.

 

اعدام یک ماهی‌گیر  در  کره شمالی

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ناخدای یک قایق ماهی‌گیری کره شمالی به خاطر گوش‌دادن به شبکه‌های رادیویی خارجی ممنوعه در دریا در ملأ‌عام اعدام شده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات