صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۴۰

اخبار ویژه 21 دی ماه

روزنامه کیهان **

آشوبگران، دیروز «الگو» بودند حالا شدند اوباش؟!

اتفاقات شرم‌آور در آمریکا، حامیان فتنه 88 را با مواضع متناقض مواجه کرده است.

به گزارش وطن امروز، حوادث واشنگتن و حمله حامیان کاندیدایی که مدعی تقلب انتخاباتی است، به ساختمان کنگره هر قدر برای فضای آمریکا امری دور از انتظار بود اما تصویر آشنایی برای بسیاری از کشورهای جهان است که آمریکا تمایلی به ادامه یافتن حیات حکومت‌های‌شان نداشته است. تجربه کودتاهای رنگین و سرنگونی دولت‌های نامطلوب آمریکا به واسطه طرح ایده‌هایی از قبیل تقلب انتخاباتی مسئله‌ای آشنا در حافظه تاریخی جهانیان است.

واشنگتن که دهه‌هاست با ابزار قرار دادن کلیدواژه «آزادی سیاسی» پروژه سرنگونی دولت‌های متفاوتی را از سمت اپوزیسیون غرب‌گرا پیگیری کرده، خود در واکنش به حادثه‌ای با شدت و حدت بسیار کمتر هیچ‌گونه حقی برای مخالفان خیابانی قائل نشد. قیاس حوادث محدود واشنگتن در روزهای اخیر با فتنه سال 88 در تهران به‌خوبی شکاف میان ۲ نسخه تجویز شده آمریکایی را عیان می‌کند.

از همان نخستین ساعات اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و طرح ادعای تقلب از سوی دونالد ‌ترامپ بود که صفحات او در شبکه‌های اجتماعی با پیام‌های هشدارآمیز پیرامون اثبات نشده بودن مواضعش روبه‌رو شد و در نهایت با برخی محدودیت‌ها نیز مواجه شد؛ اتفاقی که در حال رخ دادن بود کاملاً ساده به‌نظر می‌رسید. یک ساختار سیاسی در مواجهه با ادعاهایی که نهایتا می‌توانست «فرضیه» باشد اما امکان یک آشوب خیابانی را فراهم می‌کرد، رویه محدودیت را در پیش گرفت تا از این طریق مانع از رخ دادن اقدامی خلاف امنیت و مصالح ملی شود. این واکنش محدودیت‌آفرین اگر در هر کشوری که مورد خصم آمریکاست رخ می‌داد، دولت آمریکا فورا از آن به‌عنوان امری در راستای سرکوب سیاسی یاد می‌کرد.

تجربه فتنه سال 88 در دوران دولت دموکرات اوباما و حوادث سال‌های 96 و 98 در دوره زمامداری ‌ترامپ باعث شد دولت ایران هم نسخه محدودیت‌های ارتباطی را برای کنترل فضا و جلوگیری از بالا گرفتن ناامنی‌ها به‌صورت موقت تجویز کند.

در مشهورترین مورد هیلاری کلینتون، وزیر وقت خارجه آمریکا در زمان فتنه 88 در کتاب خاطراتش با عنوان «انتخاب‌های سخت» به شرح یکی از این اقدامات پرداخت و نوشت: «ژوئن همان سال(2009)، جوانان ایرانی از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به منظور ارسال پیام‌های خود در جریان اعتراضات پس از انتخابات استفاده کردند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا که پیگیر تلاش‌های مخالفان دولت ایران در فضای مجازی بودند، متوجه بروز یک مشکل شدند. توئیتر قصد داشت به منظور انجام تعمیرات دوره‌ای برای مدت زمان کوتاهی خدمات جهانی خود را محدود کند که دقیقاً نیمه روز در تهران بود. برای حل این مسئله یکی از اعضای واحد برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه، انتخاب شد. آوریل همان سال او طی سفری به بغداد با «جک دورسی» یکی از بنیانگذاران و مدیران توئیتر، ملاقاتی داشت. به همین دلیل او بلافاصله تلاش کرد ضمن ارتباط با دورسی به او هشدار دهد که محدود کردن خدمات توئیتر در آن بازه زمانی چه ضربه‌ای به فعالان اجتماعی در ایران وارد می‌کند.

همچنین می‌توان به بررسی ادبیات مقامات این کشور در مواجهه با آشوب حامیان ‌ترامپ و مقایسه آن با ادبیاتی که در توصیف فتنه‌گران در سال 88 استفاده می‌کردند نیز پرداخت. برای نمونه جو بایدن، رئیس‌جمهور برگزیده آمریکا در واکنش به حوادثی که در کنگره این کشور رخ داد، معترضان را با الفاظ «‌تروریست» و «اراذل و اوباش» مورد خطاب قرار داد. هیلاری کلینتون نیز در توئیتی با «‌تروریست داخلی» خطاب کردن معترضان خیابانی اقدام آنها را محکوم کرد.

با انداختن نگاهی به القابی که مقامات رسمی ‌آمریکایی خطاب به معترضان خیابانی به کار بردند و توماری از توصیفات حمایتی آنها از آشوبگران ایرانی و حتی گروه‌های شناخته‌شده  ‌تروریستی می‌توان به تناقض آشکار پی برد.

 اوباما در شرایطی که جریان فتنه تمام تلاش خود را برای فروپاشی ایران در سایه حمایت‌های خارجی به کار گرفته گفت: «این مسئولیت همه مردم و کشورهای آزاد است تا روشن کنند ما طرف کسانی هستیم که در پی آزادی، عدالت و عزت هستند. شجاعت مردم ایران الگویی برای همه ما است و ما را به چالش می‌کشد تا تاریخ را به سمت عدالت هدایت کنیم».

 

از مردم عذرخواهی نمی‌کنی؛ لااقل نمک به زخم‌شان نزنید

معاون اول رئیس‌جمهور در اظهاراتی عجیب گفت: اگر هر گروهی به جز دولت ما در این جنگ اقتصادی سر کار بود، نه جمهوری اسلامی بلکه کل ایران را از دست می‎داد.

به گزارش جهان‌نيوز، در ادامه ادعاهای دولتمردان مدعی تدبیر و امید، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب حاضر در کابینه با دفاع تمام‌عیار از دولت دوازدهم گفته است: «اگر گروهی به جز دولت ما سر کار بود در مقابل جنگ اقتصادی، جمهوری اسلامی که هیچ، کل ایران را هم از دست می‎داد. تیم کارکشته‌ای سر کار بود».

جهان‌نیوز در ادامه از مخاطبان خود خواست، نظر خود را درباره این سخنان اسحاق جهانگیری عنوان کنند.

گزیده‌ای از این واکنش‌ها را در ادامه می‌خوانید:

- مگه بدتر از اين وضعیتي كه براي ملت درست كرديد، هم وجود داره؟!

- حتی اگر دولت هم نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی‌شد!

- به قول اصلاح‌طلبان، اگر رئیسی می‌آمد نرخ دلار حداکثر 5 هزار تومان می‌شد(!)

- جناب جهانگیری سلام علیکم.

- من هم می‌گم جهانگیری سلام علیکم.

- آقای جهانگیری اینقدر گیر نده هرچه بلا بود بر سر کشور و مردم آوردید.

- بابا خجالت بکشید. حداقل ساکت باشید تا این چند ماه هم بگذره و از دستتون راحت بشیم.

- لابد اگه شما هم دوباره رای نیارید، دلار ۵۰۰۰ تومان میشه.

- مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

- آره شما راست می‌گید. فقط زودتر تموم کنید برید.

- بله جناب جهانگیری! آمریکا در زمان هیچ دولتی غیر از این دولت نمی‌توانست حتی به ‌ترور سردار دل‌های ایران فکر کند چه رسد به ‌ترور عزیزمان....

- آقای جهانگیری لطفا این چند ماه باقی‌مانده دولت را ساکت باشید و مردم را عصبانی‌تر نکنید.

- امیدوار بودیم بعد از 7 سال حداقل از مردم ایران معذرت‌خواهی کنند.

- قیمت هر شانه تخم‌مرغ از 7 هزار تومان به 45 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

- شما در ایام انتخابات می‌گفتید که اگه ما نیاییم فلان اتفاقات می‌افته و با آمدن شما همه آن اتفاقات افتاد. حالا می‌گویید اگه ما نبودیم وضع بدتر از این می‌شد؟!

- شما می‌گفتید اگر ما نباشیم دلار 5 هزار تومان می‌شود، کاش به حرف شما گوش نکرده بودیم؛ الان دلار 5 هزار تومان بود، کاش، کاش ‌ای‌کاش!

- قیمت هر کیلو گوشت از 32 هزار تومان به 130 تا 150 هزار تومان رسیده.

- قیمت خودرو تولید داخل از 6 تا 15 میلیون تومان به 100 تا 300 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

- فقط می‌تونم بگم؛ مردم یادتون هست...؟!

- اعتماد به نفست منو کشته.

- دمت گرم همین که دلار هنوز 5000 نشده نشان لیاقت شماست....

 

روایت رئیس اتاق بازرگانی از لایحه بودجه پر ایراد دولت

روزنامه اقتصادی حامی دولت، لایحه بودجه تقدیمی به مجلس را از جهات مختلف، مردود و چالش‌آفرین ارزیابی کرد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده، می‌نویسد: بودجه در واقع برنامه یکساله‌ای است که اهداف و مسیر آینده را روشن می‌کند. اما در سند لایحه بودجه ۱۴۰۰ مسیر معینی با اهداف مشخص تعیین نشده‌ است. برنامه ششم توسعه، دولت را ملزم کرده که به برخی اصول از جمله کاهش حجم دولت، واگذاری امور به بخش ‌خصوصی و اصلاح نظام بانکی پایبند باشد. اما لایحه ۱۴۰۰ به هیچ عنوان در این مسیر حرکت نمی‌کند. به این لایحه چند ایراد ساختاری وارد است که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- عدم صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ایجاد امکان افزایش درآمدها و نهایتا متعادل‌تر شدن بودجه.

- عدم جلوگیری از اقدامات فسادزا از طریق سیاست‌گذاری بهینه اقتصادی، نظیر جلوگیری از قاچاق کالا و تک‌نرخی کردن ارز.

- عدم اتخاذ سیاست‌هایی که به کم شدن فاصله طبقاتی و بهبود وضعیت اقتصادی دهک‌های پایین جامعه منجر شود.

-عدم به کارگیری سیاست‌هایی برای خروج از رکود.

وی با ذکر برخی مصادیق ایرادات می‌افزاید:

بودجه کل سال آینده از نظر درآمد و هزینه از حدود ۲۰۲۷ هزار میلیارد تومان با حدود ۲۰ درصد رشد به ۲۴۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد بالایی است.

بودجه عمومی از ۶۵۰ هزار میلیارد تومان با حدود ۴۳ درصد رشد به ۹۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده که یکی از بالاترین رشدها در طول دهه‌های اخیر است.

هزینه‌های جاری از ۴۳۶ هزار میلیارد تومان با ۴۶ درصد رشد به ۶۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که رشد بسیار بالایی بوده و قابل توجیه نیست.

در قبال رشد ۴۶ درصدی هزینه، درآمدهای بودجه با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال جاری معادل ۳۱۸ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده، به همین جهت کسری عملیاتی که تفاوت درآمد و هزینه جاری را نشان می‌دهد به رقم غیرقابل باور ۳۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گازها در سال آینده ۱۹۹هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده این رقم معادل 3/5 برابر بودجه مصوب سال جاری است که در ۸ ماه گذشته فقط حدود ۱۶ درصد آن محقق شده است.

با وجودی که بنا به پیش‌بینی، تورم در سال آینده حدود ۳۰ درصد خواهد بود، بودجه عمرانی حدود ۱۸ درصد رشد داده شده که در عمل نیز این بودجه تخصیص داده نمی‌شود.

در نهایت هدف بودجه باید تسهیل و آسان کردن شرایط کسب و کار، تقویت تولید و سرمایه‌گذاری، کمک به رشد صادرات غیرنفتی، برطرف کردن چالش‌های موجود در اقتصاد و برطرف کردن رکود ‌تورمی، باشد در حالی که در بودجه پیشنهادی، نه‌تنها سیاست‌گذاری لازم برای بهبود شرایط اقتصادی به‌صورت پررنگ به عمل نیامده، بلکه قادر به ایجاد تعادل لازم بین درآمد و هزینه کشور نیست.

تجدید نظر در لایحه بودجه امری ضروری به شمار می‌آید. بودجه سال ۱۴۰۰ اگر با واقع‌بینی نوشته شود می‌تواند در مقابل بسیاری از انحرافات قرار گیرد و وضعیت اقتصاد را قدری بهبود بخشد. اما این لایحه که پیش‌روی ماست، راه به جایی نمی‌برد.

 

فروپاشی داخلی و ضربات ایران بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل در 2021

مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی، «تهدیدهای ایران» و «بحران داخلی» را در زمره سه تهدید جدی و اول برای این رژیم در سال میلادی جدید ارزیابی کرد.

این مرکز با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره دخالت اسرائیل در ترور دکتر محسن فخری‌زاده، سردار قاسم سلیمانی و خرابکاری در سایت نطنز می‌نویسد: از نگاه ایران، هنوز با اسرائیل تسویه‌حساب انجام نشده و سرانجام احتمالاً این مجازات انجام خواهد شد.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل حضور نظامی ایران، حزب‌الله، حکومت سوریه، شبه‌نظامیان همسو با ایران و «اقدامات تهاجمی از غرب‌عراق» را نزدیک‌ترین تهدید برای اسرائیل توصیف کرده است.

مرکز یاد شده می‌افزاید: اسرائیل در سال جاری میلادی نیز «باید» فعالانه برای «تضعیف محور ایرانی- شیعی» در مرزهای نزدیک به اسرائیل اقدام کند.

ارزیابی مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در مورد لبنان نیز می‌گوید بحران عمیق داخلی آن کشور در سال 2021 ادامه خواهد یافت اما این امر «حزب‌الله را از کوشش برای تقویت نظامی و کمک به سازماندهی امور مورد نظر ایران» باز نخواهد داشت.

این مرکز به تصمیم‌گیرندگان نظامی، امنیتی و کادر سیاسی اسرائیل توصیه کرد آمادگی برای رویارویی با «تهدیدهای ایران» و احتمال ضربات سنگین به پشت جبهه اسرائیل را جدی‌تر از هر زمان دیگر تلقی کرده و «راهبرد واحدی» در پیش بگیرند.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش و رئیس‌کنونی مرکز مطالعات امنیتی اسرائیل که کتاب ارزیابی سالانه این نهاد را به رئوون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی ارائه کرد، برای نخستین بار، بحران داخلی اسرائيل را یکی از سه تهدید امنیتی راهبردی طبقه‌بندی کرده است.

این مؤسسه نوشت: تداوم بحران داخلی، از ظرفیت متزلزل کردن اصول امنیت ملی در مفاهیم گسترده آن، برخوردار است زیرا نهادها و مؤسسات اسرائیل را تضعیف کرده، به ضعف عملکرد، فلج شدن روند تصمیم‌گیری، سقوط اعتماد افکار عمومی به نهادها و نبود همبستگی در هدف مشترک میان گروه‌های اجتماعی منجر شده است.

این گزارش افزوده که جامعه اسرائیل در رهگذر بحران کرونا، اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حکومت‌مداری چندگانه که در مدیریت مقابله با بیماری کرونا پدیدار شد و اداره دولت با بودجه تنخواه‌گردان به‌دلیل نبود لایحه بودجه در دو سال، چندپاره شده است. به گزارش رادیو فردا، مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در حالی در گزارش سالانه خود از انسجام ملی و عواقب بحران‌های داخلی به عنوان یکی از سه تهدید جدی برای اسرائیل نام برده است، که پارلمان اسرائیل دو هفته پیش منحل شد، دولت حالت انتقالی گرفت و کارزار چهارمین انتخابات در کمتر از دو سال دوباره به جریان افتاده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

نباید فریب لبخند اروپایی‌ها را خورد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دقت در مواجهه با کشورهای اروپایی را به علت بدعهدی آنان ضروری دانست و تاکید کرد: نباید فریب خوشرویی، لبخند و روابط ظاهری با آنان را خورد. سیدکمال خرازی درباره نحوه مواجهه با زیاده‌خواهی ۳ کشور اروپایی در موضوع برجام، گفت: با مرور خاطرات دوره مسؤولیتم در وزارت امور خارجه می‌بینم در آن مقطع هم روابط و رفت‌و‌آمدهای ما با اروپایی‌ها بسیار نزدیک شده بود اما دست از شیطنت علیه کشورمان برنداشتند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: یک بار برای حضور در جلسه‌ای به بروکسل رفتیم و آنجا تصمیم گرفتیم با رئیس اتحادیه اروپایی در ایرلند هم دیدار کنیم. پس از آن دیدار، گفتیم چرا با اعضای برجسته اروپایی هم دیدار نکنیم و به فرانسه، انگلیس و آلمان رفتیم بدون آنکه از قبل برنامه‌ریزی شده باشد و صرفا با تماس تلفنی توانستیم با عالی‌ترین سطح مقامات این کشورها اعم از شیراک، بلر و شرودر و نیز رئیس‌جمهور ایرلند به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپایی دیدار کنیم. خرازی گفت: با آنکه در آن دیدارها از مواضع‌مان کوتاه نمی‌آمدیم اما این موضوع نشان می‌داد چقدر روابط ما به اروپایی‌ها نزدیک شده بود در عین حال، آنان دست از شیطنت برنداشتند؛ قول دادند اما عمل نکردند به طوری که در آن مقطع هم برای سرمایه‌گذاری، مشارکت اقتصادی و کارهای جدی به ایران نیامدند. وزیر اسبق امور خارجه افزود: کارهای زیادی انجام شد اما نه در حدی که تحول بزرگی روی دهد و حضورشان در کشورمان دائمی‌تر شود؛ این نشان داد میان ما و آنان اختلافات ریشه‌ای وجود دارد که ناشی از روحیه استقلال‌‌طلبی ما است و می‌خواهیم خودمان باشیم و با حفظ افکار و عقایدمان به بیگانگان وابسته نباشیم و راه خود را طی کنیم. وی در ادامه گفت: اروپایی‌ها، اتکای مردمی ما را برنمی‌تابند و به انواع شیوه‌ها متوسل می‌شوند تا به هدف‌شان برسند. ما هم باید در عین گفت‌وگوهای دیپلماتیک، هیچگاه فراموش نکنیم که در چه صحنه‌ای هستیم؛ با چه کسانی مواجهیم و راه اصلی را گم نکنیم.

***

بایدن هم از ابزار تحریم علیه ایران استفاده می‌کند

سفیر ایران در سازمان ملل در تحلیل رویکرد راهبردی دولت بعدی آمریکا در قبال ایران گفت: دولت‌های مختلف در آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، سیاست‌های بین‌المللی‌شان تفاوت چندانی با هم ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی، مجید تخت‌روانچی با بیان اینکه البته دولت ترامپ سیاست‌های نامتعارفی داشت، گفت: حرکات این دولت چه در قبال ایران و چه در قبال دیگر کشورها برای بسیاری از ناظران در داخل یا خارج از آمریکا، غیرقابل پیش‌بینی بود. سفیر ایران در سازمان ملل با تأکید بر اینکه به ‌طور کلی نباید انتظار داشت در سیاست آمریکا در قبال ایران تفاوت‌های بنیادینی روی دهد، تصریح کرد: به ‌طور مثال استفاده از ابزار تحریم علیه ایران در دولت‌های مختلف آمریکا، هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه تداوم داشته است. آمریکا در طول سال‌های اخیر از ابزار تحریم استفاده کرده است و این را ابزاری می‌داند که فکر می‌کند می‌تواند از آن برای امتیازگیری استفاده کند و به این روند نیز ادامه خواهد داد. تخت‌روانچی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت بایدن هم همین رویکرد را ادامه خواهد داد، اگر چه در احقاق حقوق ملت ایران نباید هیچ‌گاه فرصت‌های احتمالی را از دست داد، گفت: بنابراین اینکه بگوییم دولت جدید از ابزار تحریم دست می‌کشد، شاید قرین واقعیت نباشد.

***

ایران اقدام تروریستی داعش در پاکستان را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه قتل‌عام 11 نفر از کارگران معدن در ایالت بلوچستان پاکستان توسط گروه تروریستی داعش را محکوم کرد. سعید خطیب‌زاده گفت: این اقدام جنایتکارانه یکبار دیگر ضرورت همکاری تمام کشورهای منطقه برای مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد. وی در ادامه اظهار داشت: ضروری است کشورهای جهان اسلام با همکاری یکدیگر تمام مساعی خود را برای از بین بردن بسترهای فکری و تامین مالی این گروه‌های افراطی و تکفیری متمرکز کرده و از تداوم حمایت این گروه‌ها توسط کشورهای خاص، با هدف امحای خشونت علیه انسان‌های بی‌گناه از مذاهب و ادیان مختلف، ممانعت به عمل آورند.

***

روسیه:

تحریم‌ها علیه ایران شکست خورده است

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توئیترش در واکنش به دیدگاه یک کاربر مبنی بر اینکه «اگر تحریم‌هایی که دولت اوباما اعمال کرد منجر به انجام توافق هسته‌ای شد، دولت بایدن چگونه می‌تواند بدون چنین اهرم فشاری، محدودیت‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند»، گفت: پاسخ ساده است؛ کاهش تنش در منطقه فقط از طریق دیپلماسی عاقلانه و استادانه‌ای حاصل می‌شود که باید جایگزین «اهرم فشار اقتصادی» کاملا شکست‌‌خورده شود. به گزارش ایسنا، اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سال 2018 با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد. به موجب این توافق، ایران در ازای رفع تحریم‌های اعمال شده بر آن، فعالیت هسته‌ای‌اش را محدود کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

قرمز شدن آژیر بیکاری در 91 شهرستان

با توجه به این که بر اساس قانون مصوب سال 1395 مجلس، دولت موظف است شهرستان هایی را که نرخ بیکاری آن ها بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است به عنوان مناطق غیربرخوردار از اشتغال تعریف و تعیین کند، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه ای به اعضای اقتصادی دولت، اعلام کرده با بررسی های صورت گرفته تعداد 91 شهرستان مشمول مصداق فوق هستند که در 23 استان قرار دارند که بر این اساس، برای شهرستان های مذکور، مشوق هایی در جهت افزایش اشتغال و رفع بیکاری، به دستگاه های مربوط اعلام شده است.

 

هشدار  درباره واردات کالاهای ایرانی!

یک نهاد مسئول در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از مدیران دستگاه های دولتی و تشکل های صنفی، از آن ها خواسته است با توجه به وصول گزارش های موثق از جعل و مشابه سازی بسته بندی و علایم تجاری برخی محصولات بهداشتی مشهور کشورمان در کشورهای همسایه و قاچاق و توزیع آن در استان های مختلف کشور، نسبت به افزایش بازرسی و حساسیت در این خصوص که تاثیر مستقیمی بر حفظ سلامتی مردم کشورمان دارد، اقدامات لازم را انجام دهند.

*********************************

روزنامه ایران **

انتقاد از بی‌مهری صداوسیما به برخی مناسبت‌ها

   خبر اول اینکه، رئیس شورای شهر تهران از بی‌مهری صداو سیما به برخی مناسبت‌ها و از جمله سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد. به گزارش انتخاب، محسن هاشمی گفت: در روزهای اخیر که سالگرد قربانیان تشییع جنازه کرمان، شهدای پرواز اوکراین و رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود از سوی رسانه ملی، این مناسبت‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت. او افزود: اگر ما فکر کنیم که با بایکوت و سانسور و بی‌توجهی به موضوعی، جامعه آن را فراموش می‌کند یا بالعکس با افراط در پرداختن به موضوعی جامعه به سوی آن جذب می‌شود در اشتباهیم. امروزه با وجود فضای مجازی وآگاهی افکار عمومی، مردم از مسئولان در دسترسی به اطلاعات عقب‌تر نیستند و چه بسا نسل جوان جلوتر نیز هست. به گفته هاشمی، با این افراط و تفریط‌ها فقط صداوسیما ضرر می‌کند و اعتماد و توجه مخاطب را از دست می‌دهد و نفع آن به رسانه‌های بیگانه می‌رسد.

 

 سعید محمد خود را برای شهردار شدن آماده می‌کند

  خبر دیگر اینکه، عباس  سلیمی نمین در خصوص کاندیداتوری سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: نمی‌دانم فردی که نام بردید کاندیدای ریاست جمهوری است یا نیست چون برخی هم می‎گویند او برای شهردار تهران شدن، خود را آماده می‌کند. به گزارش خبرآنلاین،سلیمی نمین درباره اهمیت مشارکت در انتخابات هم گفت: اگر از مشارکت فاصله بگیریم بتدریج عرق ملی هم در کشور تضعیف خواهد شد کما اینکه امروز این تضعیف شدگی را در برخی اقشار جامعه شاهد هستیم بنابراین اگر منفعت جامعه را دنبال می‌کنیم باید به گونه‌ای عمل کنیم تا انگیزه مشارکت در امور جامعه افزایش پیدا کند.

 

بازداشت اهانت‌کننده به تصویر سردار سلیمانی در غزه

  شنیدیم که، عامل اهانت به تصویر سردار سلیمانی در غره توسط جنبش حماس بازداشت شد. به‌گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، رسانه‌های فلسطینی از بازداشت «مجدی المغربی»، شیخ سلفی که اخیراً با پاره کردن پوستر سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در غزه به این سردار مقاومت اهانت کرده بود، توسط جنبش حماس خبر دادند. وی چند روز پس از دستگیری در خانه‌اش، آزاد شد. مجدی المغربی یکی از مشایخ جمعیت وهابی به‌نام «جمعیه ابن باز الخیریه» است که در سال ۲۰۰۰ در غزه به وجود آمده است و از سوی عربستان حمایت مالی می‌شود و به تبلیغ علیه شیعه و ایران و همچنین تبلیغات ضد حماس و جهاد اسلامی مشغول بوده و هست.

 

کنایه مرعشی به هیات رئیسه مجلس

  دست آخر اینکه،  حسن نوروزی، نایب ‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی، از تصویب مصوبه‌ای در این کمیسیون و ارسال آن به کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد که براساس آن در صورت تخلف دولت از اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰، متخلفان به ۶ ماه تا ۲ سال زندان محکوم می‌شوند. علاوه بر این، در متن طرح قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس یازدهم موسوم به «طرح خروج از برجام» نیز پیش‌بینی مجازات‌های حبس برای متخلفان از اجرای قانون درج شده است. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، این مسأله را ناشی از روحیه افراد تشکیل‌دهنده هیأت‌رئیسه فعلی مجلس دانست و گفت: این رفتارها ناشی از روحیه نظامی حاکم بر هیأت‌رئیسه مجلس است. به گزارش اعتماد آنلاین، وی افزود: آنها فکر می‌کنند با امر و نهی و توبیخ کشور اداره می‌شود.

*********************************

روزنامه شرق **

رئیس‌جمهوری آمریكا پیام‌رسان خصوصی راه‌اندازی می‌كند

جنگ ترامپ با توییتر

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به بسته‌شدن حساب کاربری توییترش، وعده ایجاد یک شبکه پیام‌رسانی خصوصی جدید را داد. اندکی پس از آنکه توییتر اعلام کرد حساب کاربری دونالد ترامپ را برای همیشه بسته است، او گفت که ساکت نخواهد ماند و پیشنهاد ایجاد یک پلتفرم جدید را داد.‌رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه کاخ سفید که در حساب توییتری ریاست‌جمهوری آمریکا همرسان شد، ادعا کرد که توییتر با «دموکرات‌ها و چپ‌های رادیکال» همکاری کرده تا او و طرفدارانش را ساکت کند. این توییت بلافاصله حذف شد.‌در این پیام آمده بود: «من پیش‌بینی می‌کردم این اتفاق بیفتد. ما در حال مذاکره با سایت‌های مختلف دیگری هستیم و به‌زودی خبر بزرگی را اعلام خواهیم کرد. ضمن اینکه داریم امکان ساخت یک پلتفرم خصوصی برای آینده نزدیک را بررسی می‌کنیم. ساکت نمی‌نشینیم».‌رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «مسئله توییتر آزادی بیان نیست. این یک پلتفرم متعلق به چپ رادیکال است که در آن برخی از شرورترین افراد دنیا اجازه دارند آزادانه حرف بزنند».‌شرکت توییتر حساب ترامپ را در روز جمعه به دلیل «خطر تحریک بیشتر به خشونت» برای همیشه مسدود کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که روز چهارشنبه جمعیتی از طرفداران ترامپ به مقر کنگره ایالات متحده آمریکا در واشنگتن حمله کردند، رویدادی که به کشته‌شدن پنج نفر انجامید. مخالفان ترامپ او را متهم می‌کنند که روز چهارشنبه به هدف متوقف‌کردن کار کنگره در تأیید پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، هوادارانش را برای حمله به ساختمان کنگره تحریک کرده است.

 

رهبر‌ كره ‌شمالی در آستانه به‌قدرت‌رسیدن بایدن:

آمریکا بزرگ‌ترین دشمن ماست

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، آمریکا را «بزرگ‌ترین دشمن» کشورش خواند و به‌این‌ترتیب جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را در آستانه به‌قدرت‌رسیدن در برابر چالشی جدی قرار داد.به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون كه در نشست چند‌روزه کنگره حزب حاکم «کارگران کره» سخنرانی می‌کرد، گفت‌ سیاست «خصمانه» واشنگتن فارغ از آنکه چه کسی وارد کاخ سفید می‌شود، تغییر نمی‌کند اما با‌این‌حال تأکید کرد که کنارگذاشتن این سیاست برای کره شمالی و آمریکا مهم خواهد بود.رهبر کره شمالی گفت: «فعالیت‌های سیاسی خارجی ما باید در جهت به‌زانو‌در‌آوردن آمریکا تنظیم و متمرکز شود زیرا آمریکا بزرگ‌ترین دشمن و مانع اصلی ما در مسیر توسعه نوآورانه است».او قول داد روابط خود را با «نیروهای ضد‌امپریالیستی و مستقل» در جهان گسترش دهد.رهبر کره شمالی همچنین خواستار استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته‌تر شد. کیم گفت کره شمالی از سلاح هسته‌ای خود «سوء‌استفاده نمی‌کند» اما در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود و از جمله بالا‌بردن ظرفیت‌های حمله «پیشگیرانه» و «تلافی‌جویانه» با تولید کلاهک در اندازه‌های مختلف است.کیم در سخنرانی خود در کنگره حزب متبوعش خواستار تولید تجهیزات نظامی شامل سلاح‌های مافوق صوت، پهپاد، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد و ماهواره‌های جاسوسی شد. برخی کارشناسان آمریکایی احتمال می‌دهند که بلندپروازی‌های جدید کره شمالی به تشدید تنش با آمریکا در دوران ریاست جو بایدن بینجامد و حتی زمینه را برای بازگشت کره شمالی به آزمایش هسته‌ای فراهم کند. بایدن که در زمان باراک اوباما، معاون رئیس‌جمهور بود، در طول مبارزات انتخاباتی خود، کیم جونگ اون را «اوباش» خوانده بود. در سال ۲۰۱۹ کره شمالی بایدن را «سگ هار» نامید که باید «با چماق کشته شود».

کیم تاکنون سه ملاقات بی‌پیشینه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا داشته است و این دو با هم نامه‌نگاری هم کردند. اما این تلاش‌ها نتوانست منجر به توافق هسته‌ای یا تغییر رسمی در روابط دو کشور شود. جو بایدن در ماه اکتبر گفت که تنها به شرط موافقت کره ‌شمالی با کاهش ظرفیت هسته‌ای خود، با رهبر این کشور دیدار خواهد کرد. کیم جونگ اون روز جمعه از کره‌ جنوبی نیز به دلیل پیشنهاد همکاری در زمینه‌های «غیر‌ضروری» مانند کمک برای مهار ویروس کرونا و کمک به گردشگری انتقاد کرد و گفت: سئول باید خرید اسلحه و انجام رزمایش نظامی با ایالات متحده را متوقف کند.

«وزارت وحدت دو کره» کره جنوبی در واکنش به اظهارات کیم جونگ اون اعلام کرد این کشور هنوز امیدوار است که روابط کره شمالی با آمریکا بهبود یابد و به دنبال آن روند خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره ادامه پیدا کند. در بیانیه این وزارتخانه تأکید شده است: «تحلیف دولت جدید ایالات متحده می‌تواند فرصت خوبی برای بهبود روابط آمریکا و کره شمالی باشد و ما انتظار داریم روابط این دو کشور به‌سرعت از سر گرفته شود».

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات