روزنامه کیهان **
دیکته نوشتن توافق نیست آقای نماینده سابق مجلس!
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، در نوشته مغشوش و انباشته از تناقض مدعی شد سختگیری طرفین ایرانی و آمریکایی موجب بنبست مذاکرات شده و حال آنکه بهقول روحانی میشود توافق کرد (!)
حشمتا... فلاحتپیشه در روزنامه همشهری مینویسد: «واقعیت تلخ این است که بخشی از فرصت طلایی توافق برای احیای برجام کشته شد که شاید دلیلش این بود که دوطرف با یک دید حداکثری وارد مذاکرات شده بودند. فرصت طلایی اولیه دیپلماسی برای احیای برجام از دست رفت. حال آنکه طرفین میتوانستند بر سر یکسری اصول کلی توافق کنند و بخشی از مسائل را بهعنوان سنگ بنا برای آینده بگذارند.
البته واقعیت این است که این طرف آمریکایی بود که از برجام خارج شد و طرفهای اروپایی هم برجام را به درستی اجرا نکردند. به همین دلیل طرف ایرانی با وسواس بیشتری سعی کرد خطوط قرمز خود را مطرح کند و تلاش کرد احیای برجام بهگونهای صورت بگیرد که علاوه بر اینکه تحریمهای زمان ترامپ برداشته میشود مشکلات زمان اجرای برجام مانند مسائل بانکی و مالی و... هم پیش نیاید که دوباره مانع بهرهگیری جمهوری اسلامی ایران از پایان تحریمها شود.
به هر حال این فرصت از بین رفت. در این بین هر چه فرصت طلایی اولیه از بین میرفت، زمینه برای ایفای نقش عوامل منفی ثالث هم فراهمتر شد. (بهصورت مشخص رژیم صهیونیستی.) به عقیده من هر چه طرفین بیشتر زمان را بکشند، احتمال نقشآفرینی عوامل ثالث بیشتر است.
اگر روح دیپلماتیک بر مذاکرات حاکم شود، آنزمان این قاعده همه یا هیچ بهعنوان یک مانع عمل نمیکند. به هرحال ما باید بپذیریم که یک چالش اساسی وجود دارد و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بر سر تحریم ایران سیاستهای خود را پیش برده و برنامهریزی کردهاند و الان باید بپذیریم که این مجال برای دیپلماتها فراهم شود که در قالب اصل «اول توافق» سیاست را پیش ببرند. تجربه پرونده هستهای ایران نشان داد تا زمانی که پرونده در شورایعالی امنیت ملی بود و دبیرخانه مسئول آن بود هیچ توافقی شکل نگرفت، اما به محض اینکه پرونده به وزارت خارجه ارجاع شد منجر به امضای برجام شد که همین برجام مورد تأیید همان شورایعالی امنیت ملی هم قرار گرفت. الان هم باید تفویض اختیار بیشتری به دیپلماتها صورت بگیرد تا هر چه زودتر برجام احیا شود و از این بنبست خارج شویم، که بهطور طبیعی همانطور که در آمریکا برخی سعی میکنند موضوع هستهای را به موارد دیگر ربط دهند، در داخل ایران هم عدهای سعی دارند چنین شرایطی را شکل دهند و این قاعده «همه یا هیچ» که مطرح میکنند عملا به موضوعی فراتر از برجام و موضوع هستهای هم کشیده میشود. وقتی آقای روحانی این بحث را طرح کرد که اگر اجازه بدهند ما همین هفته توافق میکنیم معنایش این بود که او معتقد است اکنون هم هیأت مذاکرهکننده ایرانی در وین، به آن حد مقدوری از توافق که براساس تجربه برجام شکل گرفته بود رسیدهاند و میتوانند توافق را امضا کنند. اما در داخل ایران جریانات مختلفی به میزانی که دولت به آخر کار خود نزدیک میشد سعی میکردند که با قدرت بیشتری مقابله کنند. بهتر است شخص آقای رئیسی همین الان رایزنیهایی را صورت دهد برای اینکه دولت فعلی بتواند براساس یک حد مقدوری از یک توافق برجام را احیا کند. حد مقدور به این معناست که شاید همه خواستههای ایران را در بر نگیرد، اما شاکله تحریم را برمیدارد و قابلیت هستهای ایران را حفظ میکند». دقت در متن این نوشته مخدوش نشان میدهد که نویسنده باوجود آسمان و ریسمان کردن، مدعایی جز این ندارد که ایران، در حالی که هیچیک از حقوق برجامیاش اعاده نشده، کوتاه بیاید و «به هر قیمت» توافق کند تا نقدا آمریکا بتواند به برجام برگردد و به مکانیسم ماشه دسترسی داشته باشد، بیآنکه که تحریمها برداشته شده باشد.
این نماینده سابق مجلس، نه از موضع یک ایرانی بلکه از موضع به ظاهر بیطرف به برجام میپردازد، اما در میانه راه معلوم میشود که او کنار آمریکا ایستاده است، چراکه وقتی دو طرف یک دعوا - یکی ناقض حق و دیگری، طرف ستمدیده - را مشترکا مقصر معرفی میکنید (دید حداکثری) در واقع، در حال دفاع از طرف عهدشکن و ظلم مضاعف به طرفی هستید که حقش پایمال شده است.
آقای فلاحتپیشه ادعا میکند ایران دید حداکثری دارد و حال آنکه به اذعان مقامات دولتی، عایدی کشورمان در ازای انجام مستمر تعهدات، «تقریبا هیچ» بلکه در مقاطعی «خسارت محض» بوده است. امثال این نماینده در مجلس نهم، برجام را در کنار برخی دولتمردان بزک و تایید کردند، با این وعده که همه تحریمها لغو خواهد شد. اما شش سال پس از آن وعدههای خلاف واقع، تحریمها دو برابر شده است.
در چنین شرایطی طبیعی است که ایران از آمریکا بخواهد همه تحریمهای پسابرجام را لغو کند و تضمین بدهد که مجددا عهدشکنی نمیکنند کجای این مطالبه، قابل تشبیه به رویکرد آمریکاست که میگوید، همه تحریمها را برنمیدارد، حاضر به راستیآزمایی لغو تحریمها نیست و تضمین نمیدهد، اما در عین حال از ایران میخواهد برجام را منقضی بداند، تن به توافقی با تعهدات جدید (تمدید محدودیتهای رو به پایان ایران) بدهد و ضمنا امتیازهایی را هم در حوزه توانمندی دفاعی و نفوذ منطقهای خود واگذار کند!
در چنین شرایطی، آقای فلاحتپیشه دو طرف ماجرا را متهم میکند که با دید حداکثری موجب بنبست مذاکرات شدهاند؛ و حال آنکه بنبست پدید آمده، حاصل سادهاندیشی و بیمبالاتی دولت و نمایندگان تصویبکننده برجام (بدون اخذ ضمانت کافی) است.
نکته دیگر اینکه انتقال پرونده برجام از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی، در اثر قصور و تقصیرهای پدید آمده اتفاق افتاده و قرار نیست کلاهی بزرگتر از برجام مجدداً بر سر کشور و ملت ایران برود.
منطق طلبکاری مدیران دولتی به جای عذرخواهی از مردم
دولت روحانی علاوه بر ناکارآمدی در حل مشکلات اقتصادی، ضربات بزرگی به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی زد.
روزنامه فرهیختگان در این زمینه در گزارشی مینویسد: انتظار جبران اشتباهات و یا حتی پذیرش اشتباهات و عذرخواهی از سوی دولتی که در ۸ سال گذشته هیچ گاه مسئولیت آنچه را که به بار آورده، نپذیرفته، کمی دور از ذهن است. در دولتی که وزیرش پس از مرگ دهها نفر در میان شعلههای آتش در حادثه برخورد دو قطار، به جای عذرخواهی از بیمه بودن کشته شدگان میگوید، نمیتوان انتظار داشت در آخرین روزهایش که دیگر نه نیاز به رأی دارد و نه چیز دیگر، بابت حادثههای تأسفبار دیگر، حاضر به عذرخواهی باشد.
این روزنامه با مرور برخی اتفاقات تلخ و رویکرد نامناسب دولت روحانی نوشت: افزایش سه برابری و ناگهانی قیمت بنزین، یکی از بیتدبیریهای دولت بود که منجر به نارضایتی مردم شد.
اما به جای اینکه دولت روحانی از در صداقت با مردم سخن بگوید و آنها را برای چنین شرایطی آماده کند تا ترکشهای اتفاقات بعدی حاصل از افزایش سه برابری قیمت بنزین در سطح جامعه کاهش پیدا کند، نه تنها این اقناعسازی صورت نگرفت، بلکه با اجرایی کردن یک شبه مصوبه زمینه برای اعتراضات مردمی و سوءاستفاده معاندان از آن کاملاً فراهم شد. اجرای بد مصوبه کشور را به التهاب کشاند، اما عجیب آنکه در برابر التهابات رخ داده هیچ کدام از مسئولان دولتی حاضر به پذیرش اشتباهاتشان نبودند و از زیر بار اجرای بد مصوبه افزایش قیمت بنزین شانه خالی میکردند. اوج این مسئولیتناپذیری را میتوان در سخنان روحانی یک هفته پس از اعتراضات آبان ۹۸ مشاهده کرد. وی به جای عذرخواهی از مردمی که فرزندانشان در این حوادث جان باختند، با طفره رفتن از مسئولیت خود و با خندههایی دردناک گفت: «من هم مثل همه مردم صبح جمعه مطلع شدم که قیمت بنزین تغییر کرده است.»
این اظهارات توأم با خنده موجب دلخوری بیشتر مردم شد.
مورد بعدی سخنان طلبکارانه عباس آخوندی بود. وی جزء آن دسته از مسئولانی بود که هیچگاه حاضر نشد بابت اشتباهاتش عذرخواهی کند و پاسخگوی افکار عمومی باشد. او در اکثر اوقات طلبکارانه به انتقادات وارده به عملکردش پاسخ میداد. برای این رفتار مذموم وزیر سابق راه و شهرسازی نمونههای زیادی وجود دارد. در این میان دردناکترین آن، حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافربری در ایستگاه هفتخوان سمنان در آذر ماه ۹۵ بود. در آن حادثه ۴۵ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. اما وزیر وقت راه و شهرسازی نه تنها حاضر به عذرخواهی از بازماندگان حادثه نشد، بلکه در واکنش به برخورد دو قطار گفت: «کشته شدگان و مصدومان این سانحه ریلی بیمه بودند، این افراد و خانوادههای آنها میتواننداز امکانات بیمهای و درمانی استفاده کنند.»
مورد سوم، سخنان وزیر بهداشت سابق بود. در یکی از سفرهای استانی، پیرمردی در مورد هزینههای سنگین خدمات فیزیوتراپی به قاضیزاده هاشمی گلایه کرد، ولی وزیر به جای دادن پاسخی مناسب و یافتن راه حلی برای مشکلات مردم در جواب پیرمرد گفته بود: «پایت اگر درد میکند خودت بمال!»
در همین راستا به برخورد نامناسب قاضیزاده با فرماندار بدره، به عنوان یکی دیگر از جلوههای نقدناپذیری وزرای کابینه روحانی میتوان اشاره کرد. ماجرا از این قرار است که فرماندار بدره نزد وزیر بهداشت از مشکلات بهداشت و درمان این شهر گلایه و به لزوم راهاندازی بیمارستانی در بدره اشاره میکند، این درخواست به مذاق قاضیزاده به دلیل پایین بودن جمعیت بدره خوش نمیآید، اما به جای دادن پاسخی منطقی سعی میکند طوری جواب دهد تا دیگر کسی به فکر درخواست از وزارت بهداشت نیفتد. قاضیزاده خطاب به فرماندار بدره میگوید: «آقای فرماندار شما نماینده دولتید یا مردم؟ اگر گذاشتم یک روز دیگه بمانید اینجا، بیشعور.»
فرهیختگان در پایان مینویسد: در دولت روحانی، بیشترین شکاف اقتصاد بین فقیر و غنی در کشور ثبت شد و مسکن رشد ۷۰۰ درصدی را تجربه کرد و دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان بالا رفت و پراید به یک آرزو تبدیل شد، اما روحانی و دولتش آنقدر از مردم و زندگی مردم دور بودند و هستند و خواهند بود که هیچ گاه این وضع را نفهمیدند. به طور حتم اگر جهانگیری از زندگی مردم خبر داشت هیچ گاه در آبان ۹۹ نمیگفت: «ارزیابی اتفاقات اخیر و مواجهه کشور با پیچیدگیها و فشارهای متعدد نشان میدهد مسئولان اقتصادی کشور عملکرد خوبی داشتهاند.» و یا در دی ماه ۹۹ نمیگفت: «اگر گروهی به جز دولت ما سر کار بود، در مقابل جنگ اقتصادی، کل ایران را از دست میداد.» شاید دلیل این وضعیت، شکل نظرسنجیهای روحانی بود. او خرداد ۹۸ گفته بود: «من روزانه نظرسنجی میکنم! در خیابان وقتی با ماشین میروم تمام چهرههای مردم را نگاه میکنم که چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی هستند و چند نفر قیافهشان گرفته است... به هر شهری میروم خودم نظرسنجی میکنم، نگاه آدمها را نسبت به خودم. نگاه کسی را که با محبت نگاه میکند، با تشکر نگاه میکنم و یا آنکه نقد دارد.»
ایران: اسناد بالادستی برق توسط دولت اجرا نشد
برخلاف ادعای رئیسجمهور مبنی بر اینکه دولت در زمینه تامین برق کشور از تکالیف برنامه ششم توسعه جلوتر است، روزنامه رسمی دولت تصریح کرد: تدبیر و سرمایهگذاری کافی در زمینه برق انجام نگرفته است.
حداقل کاری که میتوان برای کاهش شدت بحران انجام داد، اصلاح اقتصاد برق در بخش صنعت و سرمایهگذاری در توسعه نیروگاهی از ماحصل آن باشد تا به اقتصاد کشور بهویژه با تعطیلی اجباری صنایع آسیب وارد نشود. اما دولت سیزدهم باید چند اقدام را در راستای باز کردن گرههای صنعت برق و رهایی از این نگرانی و بحران انجام دهد.
نخست آنکه؛ اصلاح اقتصاد برق از مواردی است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. این یکی از چالشهای بسیار مهم در توسعه و بهرهبرداری مناسب شبکه است و باید به سرانجام برسد. تا زمانی که یک اقتصاد مبتنی بر واقعیت جامعه و پوششدهنده نیازهای شبکه برق برقرار نشود ما همچنان انتظار تنشهایی را در حوزه سرمایهگذاری و بخشهای مختلف صنعت خواهیم داشت.
دوم؛ در سالهای اخیر نسبت هزینههای سرمایهگذاری به هزینههای جاری روند کاهش داشتهایم. این نشان میدهد که درآمد صنعت برق به سمت هزینههای جاری رفته است و باید این روند تغییر جهت بدهد. منابع باید به سمت توسعه شبکه بهتر و بهرهگیری از فناوری نوینتر در صنعت برق سوق داده شود.
سوم؛ کشور در توسعه نیروگاهی عقب افتاده است و باید فکری شود. هم در افزایش راندمان نیروگاهها، هم در ایجاد نیروگاههای جدید و هم در توسعه منابع تجدیدپذیر باید روند فعلی اصلاح شود. در تجدیدپذیرها بسیار بسیار عقب هستیم و باید در سیاستهای کلی یک تغییر ماهیتی دیده شود.
چهارم؛ بهروزرسانی شبکه و کاهش فرسودگی است. فرسودگی در حال افزایش نگرانکنندهای است و باید در این زمینه کار جدی انجام شود.
پنجم؛ اصلاح ساختار در وزارت نیرو و تعیین تکلیف شرکتهای با ماهیت خصولتی است. یکی از دلایل کاهش بهرهوری همین ساختار غیرمؤثر است. هر روشی را که ما در ساختارهای ضعیف پیاده کنیم نتیجه ضعیف خواهد داد.
ایران میافزاید: مهمترین مشکل در صنعت برق، عدم سرمایهگذاری مناسب برای افزایش ظرفیتهای نیروگاهی بوده است. طبق برنامه ششم توسعه، با رشد ۶/۵ تا ۷ درصد مصرف برق در کشور باید سالانه پنج هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود تا از پنج هزار مگاوات برق، یک هزار مگاوات مختص به نیروگاههای تجدیدپذیر باشد.
علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی میگوید: شرکت توانیر علاوه بر اینکه خریدار برق از تولیدکنندههاست، توزیع برق را نیز تحت کنترل خود دارد و بهطور همزمان نقش خریدار، فروشنده و سیاستگذار را بازی میکند. از سوی دیگر، ذینفع دیگر بازار برق نیروگاههای خصوصی هستند که حدود ۶۰ درصد از برق کشور را تولید میکنند،، ولی اختیارات بسیار محدودی دارند.
دولت خود سیاستگذار صنعت برق است و در نبود نهاد تنظیمگر، رگولاتوری این بازار را نیز به عهده دارد.
دولت نباید تنظیمگر این بازار باشد و نیاز به یک نهاد تنظیمگر مستقل است. نهادی که هماکنون وجود ندارد و بهدلیل دخالتهای وزارت نیرو بسیاری از قوانین بالادستی این بخش اجرایی نشده است.
********************
روزنامه وطن امروز**
دیدار وزرای دادگستری و میراث فرهنگی با رئیسجمهور منتخب
وزرای دادگستری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با حضور در دفتر رئیسجمهور منتخب، با حجتالاسلام رئیسی دیدار و گفتگو کردند. علیاصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از ظهر دیروز با حضور در دفتر رئیسجمهور منتخب، با حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد. مونسان در این دیدار با تبریک انتخاب حجتالاسلام رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین وضعیت برنامهها و اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت خود ارائه کرد. حجتالاسلام رئیسی نیز در این دیدار ضمن تشکر از تبریک مونسان و گزارش وی، گفت: یکی از الطاف الهی به سرزمین ما وجود جاذبههای گردشگری و طبیعی فراوان در سرتاسر کشور است و هنوز مناطق بکر زیادی در بخشهای مختلف کشور داریم که امکان آباد شدن و بالفعل شدن استعدادهای گردشگری را دارند. رئیسجمهور منتخب با بیان اینکه گردشگری ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد، افزود: ضروری است از فعالان این عرصه به شکل موثرتری حمایت شود. رئیسی یکی از مزایای گردشگری علاوه بر بازدید و لذت بردن از گردش در جاذبههای طبیعی را آشنایی مردم با تاریخ تمدن و فرهنگ غنی کشورمان دانست و تصریح کرد: کمک به تعمیق مفاهیم و ارتقای مؤلفههای فرهنگ ملی و ظرفیت مناسب درآمدزایی در شهرها و روستاهای کشور، ۲ فاکتور توانمندیهای گردشگری و میراث فرهنگی برای ایجاد ارزش افزوده بالا هستند. رئیسجمهور منتخب تاکید کرد که باید با تسریع واکسیناسیون کرونا زمینه رونق بیش از پیش فعالیتهای گردشگری فراهم شود.
علیرضا آوایی، وزیر دادگستری نیز در دیدار خود با تبریک انتخاب حجتالاسلام رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین وضعیت برنامهها و اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت خود ارائه کرد. حجتالاسلام رئیسی نیز در این دیدار ضمن تشکر از تبریک وزیر دادگستری و گزارش وی، با اشاره به ضرورت تنظیم بازار و برقراری ثبات و آرامش در معیشت و سفره مردم و نقش سازمان تعزیرات در این زمینه گفت: این سازمان باید با همکاری سازمانهای نظارتی در زمینه مقابله با گرانفروشی و قاچاق کالا نقش موثرتری ایفا کند. رئیسجمهور منتخب افزود: باید ضمن آسیبشناسی اقدامات و وضعیت فعلی سازمان تعزیرات، طرح تحولی برای این سازمان تدوین شود تا ساختار، جایگاه و فرآیندهای آن اصلاح شده و بهبود یابد. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش تعدد و تنوع شوراهای عالی، کنوانسیونها و مجامعی را که وزرا عضو آنها هستند، مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: باید سازوکاری اندیشیده شود تا این مشکل نظام اداری در راستای تسهیل فعالیتها و اقدامات هر وزارتخانه اصلاح شود. رئیسجمهور منتخب اضافه کرد: این سازوکار همچنین باید باعث کاهش تعداد جلساتی شود که وزرا بخش قابل توجهی از وقت روزانه خود را به حضور در آنها اختصاص میدهند.
***
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی:
راستیآزمایی در عرف جهانی ۶ ماه زمان میخواهد
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: راستیآزمایی در عرف جهانی حدود ۶ ماه زمان میخواهد و این طور نیست که به سرعت یا چند روزه مشخص شود. به گزارش فارس، فریدون عباسی، نماینده مجلس و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در جمع اعضای شورای سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه در مذاکرات وین مسائل مهم باقی مانده است، گفت: این جمله تاکنون چند بار در بیان آقای عراقچی بوده و این سوال مطرح میشود که مگر ما رفته بودیم در وین درباره مسائل کوچک و پیش پا افتاده مذاکره کنیم؟ وی ادامه داد: با توجه به نظر مقام معظم رهبری که همه تحریمها باید همان اول برداشته شود بعد راستیآزمایی کنیم، این راستیآزمایی در عرف جهانی حدود ۶ ماه زمان میخواهد و اگر بخواهیم به تعهدات برجامی برگردیم باید ببینیم قطعات هواپیما میآید؟ فروش هواپیما انجام میشود؟ با ما قرارداد میبندند؟ کشتیرانی ما آزاد و بیمه کشتیها انجام میشود؟ تحریم بانک مرکزی و بانکهای کشور برداشته میشود؟ این راستی آزماییها زمان میبرد و اینطور نیست که به سرعت یا چند روزه مشخص شود.
***
برگزاری مذاکرات میان ایران و مصر در قاهره
یک رسانه عربی مدعی شد هیاتی از ایران به قاهره رفته و مذاکراتی با مسؤولان عالیرتبه مصر انجام داده است. به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع مصری مدعی شد اخیرا مذاکراتی میان ایران و مصر با هدف بهبود روابط میان ۲ کشور و رسیدن به رویکردهای نزدیک درباره برخی پروندههای منطقهای انجام شده است. این منابع گفتهاند هفته گذشته قاهره میزبان یک هیات ایرانی بوده است و این هیات با مسؤولان عالی رتبه سازمان اطلاعات مصر دیدار و در رابطه با مسائل حساس میان ۲ کشور که منجر به بحران روابط شده است، بحث و رایزنی کردهاند. این منابع گفتهاند هدف از برگزاری این مذاکرات ایجاد روابط کامل میان ۲ کشور نیست بلکه ایجاد روابط متوازن از طریق کانالهای روشن و دائمی با هدف همکاریهای دوجانبه درباره مسائل مختلف و برای جلوگیری از هرگونه درگیری است.
این منابع در ادامه مدعی شدهاند که دو طرف ایرانی و مصری بیشتر درباره فعالیت ایران در منطقه دریای سرخ و یمن و میزان تاثیرگذاری آن بر منافع مصر رایزنی کردند و طرف ایرانی حامل پیامهایی بود که همگی مبتنی بر آمادگی تهران برای مراعات شرایط و نگرانیهای مصر و ایجاد امنیت کشتیرانی برای این کشور در دریای سرخ و تنگه بابالمندب است، زیرا این مساله امری حیاتی برای قاهره به شمار میرود.
منابع مصری همچنین خاطرنشان کردند هیاتهای ایرانی و مصری درباره اوضاع سوریه و مشارکت شرکتهای مصری در بازسازی عراق نیز رایزنی کردند.
********************
روزنامه خراسان**
پاسخ شستا به فهرست توکلی
الف - شستا در پاسخ به فهرست منتشر شده از سوی احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت درباره پرداختهای نامتعارف به برخی از مدیران مجموعه شستا، برخی اطلاعات مطرح شده در آن فهرست را ناقص و اشتباه خواند و اعلام کرد: با یک مراجعه ساده به سایت شستا به نشانی www.ssic.ir میتوان کلیه مستندات عملکرد و دستاوردهای شستا در حوزه ارتقای شفافیت را مشاهده و در صورت تمایل با عملکرد دیگر هلدینگهای مشابه در زمینه شفافیت مقایسه کرد.
دستمال کاغذی گران شد
تسنیم - مشاهدات حکایت از آن دارد که قیمت محصولات شوینده از خرداد امسال با رشد مداوم قیمتها روبهروست و هنوز هم این موضوع متوقف نشده به نوعی که طی روزهای اخیر قیمت دستمال کاغذی ۲۰درصد گران شده است.
کالاهای ایرانی در مرز افغانستان در معرض فساد
ایسنا - چند روز پس از رسیدن ناآرامیهای داخلی افغانستان به مرزهای تجاری مشترک با ایران، حالا فعالان اقتصاد از خطر فاسد شدن کالاهای ایرانی میگویند. مقیمی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که وقوع مشکلاتی از قبیل توقف و معطلی ناوگان، علاوه بر افزایش هزینه تمام شده، موجب تاخیر در رساندن کالا به مقاصد صادراتی میشود، خاطر نشان کرد:در میان محمولههایی که به مقصد افغانستان ارسال شده است، اقلام فاسد شدنی، مواد غذایی، مواد اشتعال زا و سوخت نیز وجود دارد.
********************
روزنامه ایران**
بورل: سخنان نخستوزیر اسلوونی، موضع اروپا نیست
خبر اول اینکه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با جوزپ بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام غیرقابل قبول نخستوزیر اسلوونی برای شرکت در گردهمایی مجازی گروهک تروریستی نفاق را محکوم کرد. بهگزارش ایرنا در پی حضور و گزافه گوییهای روز شنبه نخستوزیر اسلوونی در گردهمایی مجازی گروهک تروریستی نفاق، با عنایت به اینکه این کشور در حال حاضر عهده دار ریاست دورهای اتحادیه اروپا است، وزیر امور خارجه ایران عصر یکشنبه در تماس تلفنی با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن محکوم کردن اقدام غیر قابل قبول نخستوزیر اسلوونی، خواستار روشن شدن موضع اتحادیه اروپا در این خصوص شد. نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ ضمن ابراز تأسف، تأکید کرد سخنان نخستوزیر اسلوونی و آنچه در گردهمایی عنوان شده به هیچ وجه موضع اتحادیه اروپا در قبال روابط با جمهوری اسلامی ایران نیست. وی افزود مواضع اتحادیه اروپا در سطح سران تنها توسط رئیس شورا و در سطح وزرا تنها توسط نماینده عالی بیان میشود و سخنان نخستوزیر اسلوونی به هیچ روی در ظرفیت اتحادیه اروپا عنوان نشده است. سفیر اسلوونی در تهران نیز روز یکشنبه به وزارت امورخارجه احضار و ضمن ابلاغ اعتراض شدید ایران به وی، درخواست شد تا دولت اسلوونی هرچه سریعتر در این رابطه توضیح دهد و جمهوری اسلامی ایران متعاقباً واکنش لازم را اتخاذ خواهد کرد.
نماینده مجلس: اطمینان میدهم فیلتر اینستاگرام صحت ندارد
خبر دیگر اینکه، محمد صالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: من خود در فضای مجازی و اینستاگرام صاحب صفحه و فعالیت هستم، پس چگونه میتوانم دغدغه فیلتر داشته باشم؟ به گزارش جماران؛ محمدصالح جوکار در نشست دیروز خود با اصحاب مطبوعات در پاسخ به خبرنگاران در خصوص فیلترینگ اینستاگرام تصریح کرد: بعضاً شایعاتی را در خصوص فیلترینگ فضای مجازی مطرح میکنند در حالی که صحت ندارد. وی افزود: اطمینان میدهم که مسأله فیلترینگ نه تنها اینستاگرام بلکه دیگر فضاهای مجازی نخواهیم داشت بلکه بهدنبال توسعه فضای مجازی هستیم.
مواضع سخنگوی طالبان درباره ایران
شنیدیم که، سخنگوی طالبان گفته است که میخواهیم با جمهوری اسلامی ایران رابطهای برادرانه و قوی داشته باشیم. ذبیحالله مجاهد در بخشی از گفتوگوی خود با سایت انصاف نیوز، گفته است: ایران همسایه ما است و ارزشهای مشترک با یکدیگر داریم. از این نظر باید رابطهای حسنه با ایران و برپایه اعتماد داشته باشیم. برای یک فضای پر اعتماد تلاش خود را خواهیم کرد، اما اینکه طرف ایرانی به ما اعتماد کند به خودش ربط دارد، چون ما به آنها در این باره گفتهایم. در اسلام قلعه به مرز ایران نزدیک شدهایم و با سربازان ایرانی رابطه دوستانه داشتیم. هیأت ما هم برای گفتگو در تهران بود و این یک زمینهسازی به حساب میآید که به آنها یقین بدهیم ما دوست آنها هستیم. وی همچنین افزوده: افغانستان و جمهوری اسلامی ایران دو کشور جدا هستند. از جمهوری اسلامی ایران میخواهیم به مسائل داخلی کشور ما کاری نداشته باشند. ما به خودمان این حق را نمیدهیم که به جمهوری اسلامی بگوییم چه کسی قدرت داشته باشد و چه کسی نداشته باشد. چون این به ملت ایران مربوط است. مردم ایران از خود رأی و نظر دارند. البته از طرف خودمان این اطمینان را میدهیم که حقوق اتباع ما محفوظ خواهد بود. حکومتی میسازیم که شامل تمام افغانها باشد. جامعه ما نیاز دارد تمام جهتها را در نظام آینده داشته باشد. تشکیل یک نظام مربوط به همه افغانها است و باید نمایندههای خود را داشته باشند.
برگزاری مذاکرات میان ایران و مصر در قاهره
دست آخر اینکه، یک رسانه عربی مدعی شد که هیأتی از ایران به قاهره رفته و مذاکراتی با مسئولان عالیرتبه مصر انجام داده است. به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع مصری مدعی شد که اخیراً مذاکراتی میان ایران و مصر با هدف بهبود روابط میان دو کشور و رسیدن به رویکردهای نزدیک درخصوص برخی پروندههای منطقهای انجام شده است. این منابع گفتهاند که هفته گذشته قاهره میزبان یک هیأت ایرانی بوده است و این هیأت با مسئولین عالی رتبه سازمان اطلاعات مصر دیدار و در رابطه با مسائل حساس میان دو کشور که منجر به بحران روابط شده است، بحث و رایزنی کردهاند. این منابع گفتهاند که هدف از برگزاری این مذاکرات ایجاد روابط کامل میان دو کشور نیست بلکه ایجاد روابط متوازن از طریق کانالهای روشن و دائمی با هدف همکاریهای دوجانبه درخصوص مسائل مختلف و برای جلوگیری از هرگونه درگیری است. این منابع در پاسخ به این سؤال که این رویکرد مصر ممکن است منجر به خشم برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و امارات شود، تأکید کردند: اخیراً در سیاست خارجی مصر تحول بزرگی ایجاد شد و رویکرد جدید سیاست خارجی مصر این است که کلید روابط و منافع خود را به هیچ کشوری ندهند هرچند که روابطی قوی با آن کشور داشته باشند. این منابع مدعی شدند: این تحول بزرگ در سیاست خارجی مصر درپی پیامهای ایران در راستای گسترش روابط با قاهره به وجود آمد، اما مصر تاکنون به این پیامها هیچ واکنشی نداشته و آخرین این پیامها توسط ناصر کنعانی، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره به مقامات مصری رسید. این منابع تأکید کردند: این جلسات مقدماتی که میان مسئولان امنیتی دو کشور انجام شد منجر به برخی رویکردهای جدید شد که در رأس آنها عدم اهانت دو طرف به یکدیگر و عدم بهکارگیری خطاب سیاسی و رسانهای هجومی است. سازمان اطلاعات مصر نیز به رسانههای داخلی دستور داده است که هیچ گونه اهانتی به ایران و همپیمانان آن در منطقه نکنند.
********************
روزنامه شرق**
عباس با هرتزوگ تلفنی گفتگو کرد
دعوت برای احیای مذاکرات صلح
رسانههای عبری از گفتوگوی تلفنی رئیسجمهوری جدید اسرائیل با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره آتشبس در اراضی فلسطینی خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبریزبان یدیعوت آحارونوت گزارش داد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، یکشنبهشب گفتوگویی تلفنی با اسحاق هرتزوگ داشت و طی آن به هرتزوگ به مناسبت مراسم تحلیف او تبریک گفت. آژانس خبری وفا فلسطین نیز تأیید کرد که یکشنبه گفتوگویی تلفنی بین محمود عباس و اسحاق هرتزوگ، انجام شد. این آژانس گزارش داد که عباس، در این تماس «بر ضرورت دستیابی به آتشبس همهجانبه در غزه، کرانه باختری و قدس» تأکید کرد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین بر لزوم «برداشتن گامهای عملی که شرایط را برای دستیابی به صلح عادلانه و همهجانبه ایجاد کند» تأکید کرد. هرتزوگ نیز عباس را در جریان تصمیم خود برای ازسرگیری گفتگو بین دو طرف مطلع کرد. او در توییتی نوشت: «من امشب با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، صحبت کردم و به او درباره تصمیم خود برای ازسرگیری و ادامه گفتگو بین طرفهای اسرائیلی و فلسطینی اطلاع دادم». هرتزوگ به عباس اطلاع داد که قصد دارد گفتوگویی مداوم با تشکیلات خودگردان فلسطین را «به امید کمک به پیشبرد روابط و امید به صلح بین دو طرف» آغاز کند.
امارات از زیر سایه عربستان خارج میشود
گام بلند ابوظبی در جهان
اختلافنظر نفتی عربستان و امارات در جلسهای که هفته گذشته میان اعضای اوپک و دیگران کشورهای تولیدکننده نفت برگزار شد، بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. خالد صالح، تحلیلگر عرب، در یادداشتی مینویسد که حالا به فهرست اختلافات دو کشور بر سر یمن، قطر و ترکیه و رابطه با اسرائیل، موضوع نفت را هم باید اضافه کرد؛ شکافی دیگر در روابط میان دو متحد قدیمی منطقه که یک روز پس از آن اتفاق افتاد که عربستان سفر مستقیم شهروندانش را به چند کشور، از جمله امارات، ممنوع اعلام کرد. از سال ۲۰۱۱ به این سو، امارات در تلاش بوده است خود را بهعنوان یک قدرت مستقل منطقهای معرفی کند؛ با این دست فرمان که منافع ملی بر اتحاد منطقهای اولویت دارد. این موضوع بهویژه پس از تغییر استراتژی امارات در یمن از سال ۲۰۱۹ به چشم آمد. سال ۲۰۲۰، بهطورخاص سال خروج امارات متحده عربی از زیر سایه عربستان سعودی بود. در طول سال گذشته، دستاوردها، تکرویها و تابوشکنیهای امارات در چند نوبت در صدر اخبار قرار گرفت. امارات مصمم است بهعنوان یک قدرت عربی خلأ قدرت بهوجودآمده پس از نزول عراق، سوریه و مصر را در منطقه پر کند و حالا حتی در تضادهای نیابتی منطقه، سیاست و برنامهای متفاوت از عربستان سعودی را پیش میبرد. در یمن، امارات از شورای انتقالی جنوب یمن حمایت میکرد، درحالیکه عربستان مدافع دولت دستنشاندهاش به ریاست عبدربه منصور هادی بود. در یمن، اگرچه حذف حوثیها خط سیاسی و نظامی مشترک هر دو کشور است، اما امارات مستقلا یک هدف استراتژیک اقتصادی یعنی کنترل گذرگاه کشتیرانی در جنوب یمن را نیز دنبال میکند. همزمان با ۵۰سالگی اتحاد هفت امیرنشین و تشکیل کشور امارات متحده عربی، امارات در زمینه هستهای نیز فعال شده است. روز اول ماه آگوست سال گذشته، امارات رسما از عملیاتیشدن واحد نیروگاه هستهای «براکه» در «ابوظبی» خبر داد. با راهاندازی این نیروگاه، امارات به اولین کشور عربی با امکان تولید انرژی هستهای بدل شد.
امارات همچنین با امضای «توافق صلح» با اسرائیل صفشکنی کرده است. توافق صلح، آنهم در شرایطی که امارات نه با اسرائیل هممرز است و نه پیشتر در جنگی علیه این رژیم مشارکت داشته است. امارات به جاهطلبیهایش ادامه خواهد داد، اما باید منتظر ماند و دید چقدر در این مسیر عربستان سعودی و رهبری منطقهای آن در حاشیه خلیج فارس را به چالش خواهد کشید. پرسش اساسی این است که آیا تحولات و الزامات سیاسی منطقهای میتواند رقابت اقتصادی ریاض و ابوظبی را مهار کند یا خیر؟
***********************************************