صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲ شهریورماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) هر حرکت اقتصادی، هر کار اقتصادی، هر اقدام اقتصادی بایستی متّکی باشد به برنامه کلّی‌ای که تنظیم شده، و بخشی از آن برنامه را در واقع تأمین کند. (12/05/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

آزمون دشوار رأی اعتماد!

بررسي کابينه دولت سيزدهم به روزهاي پاياني خود رسيده است و امروز با اظهارات موافقان و مخالفان مابقي اعضا کابينه، احتمالاً فردا چهارشنبه، رأی‌گیری در مورد وزراي پيشنهادي در صحن علني مجلس انجام شده و تکليف کابينه دولت سيزدهم مشخص خواهد شد.

گزاره‌هاي تحليلي: 1- مجلس انقلابي در آزموني سخت و حساس قرار دارد و اميد آن است که با رفتاري حکيمانه که برآيندي از قانون‌گرایی، کارآمدسازي، شایسته‌سالاری و درک مصلحت است، به مواجهه با وزراي پيشنهادي رفته و ضمن آنکه کمک‌کار و یاری‌رسان دولت انقلابي خواهد بود، استقلال و هويت خود را حفظ کرده و بر عهدي که با موکلينش بسته است، پايبند بماند! 2- اين روزها بدون شک فشارهاي زيادي بر نمايندگان مجلس وارد می‌شود و سفارش‌هاي متعددي به آن‌ها داده مي‌شود که به فلاني رأی اعتماد داده شود يا داده نشود! نماينده انقلابي بدون لحاظ کردن اين توصیه‌ها بايد مبتني بر حجت شرعي عمل کرده و تسليم اين فشارها و لابی‌گری‌ها نگردد! مجلس بايد تلاش کند تا بدون ملاحظات جناحي و تنها مبتني بر مصالح عمومي کشور در مورد کابينه قضاوت کند. حقيقت آن است که مجلسيان در برابر انتخابي که رقم خواهند زد، مسئول‌اند و عملکرد وزراي منتخب به‌حساب ايشان نيز نوشته خواهد شد. 3- مبتني بر الگوي نظام مردم‌سالاری ديني، تنها شايستگان منتخب مردم هستند که حق اعمال حاکميت در حدود اختياراتشان خواهند داشت. به همين خاطر است که احراز صلاحيت نهايي وزراي پيشنهادي به نمايندگان مردم در مجلس سپرده‌شده تا مردم‌سالاري ديني در حد اعلاي خود در اين نظام تجلي يابد! نمايندگان مجلس تحت هيچ شرايطي حق عدول از اين اصل را نداشته و با قاطعيت تمام بايد بر رعايت اصل شایسته‌سالاری تأکید ورزند. تأکید بر جوان‌گرایی و بيانيه گام دوم نيز خود شاخصي براي شایسته‌سالاری است، نه آنکه مبنايي براي عبور از آن باشد و قرار نيست به بهانه چرخش نخبگان، کار در دست افراد ناپخته و کار نابلد بيفتد و جايگاه وزارت و مديريت، فرصتي براي آزمون‌وخطا در دهه پنجم انقلاب اسلامي باشد! اما قرار هم نيست که سيکل بسته مديران کشور باقي بماند و اجازه ورود جوانان شايسته داده نشود. 4- پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي در شرايط دشوار کنونی، با هماهنگي و همدلي و هم‌افزايي همه نهادهاي انقلابي ممکن است و رأی اعتماد به کابينه، اولين تجلي مواجهه مجلس انقلابي و دولت مردمی است. انتظار آن است که اين مواجهه بهترین‌ها را براي اين کشور رقم بزند و با رضايت اکثريت ملت همراه گردد. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                  

سیاست عاقلانه ایران در افغانستان

سیاست ایران در قبال تحولات کنونی افغانستان، موردانتقاد برخی چهره‌ها، ازجمله جریان اصلاح‌طلب قرار گرفته است؛ جریانی که تا دیروز سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به علت مبارزه با داعش در کشورهای سوریه و عراق زیر سؤال می‌بردند، امروزه خواهان حضور ایران در افغانستان شده‌اند.

گزاره‌های خبری: 1- علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود در واکنش به ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص مذاکره با تمامی طرف‌ها در افغانستان نوشت: «می‌شود بفرماييد جز با طالبان كه سرگرم تجاوز و جنايت عليه مردم افغانستان است، چه طرف ديگري وجود دارد كه با او در تماس هستيد؟! شما با اين رفتار و مواضعتان، مردم حق‌طلب و عدالت‌خواه ايران را در پيشگاه خداوند و نزد برادران افغانستاني و همسايه خود، شرمنده كرديد!». 2- مسیح مهاجرانی، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز در همین زمینه معتقد است: «طالبان از اعتقادت خود کوتاه نخواهند آمد، زیرا اسلام و شریعت ازنظر این گروه متحجر دقیقاً همان است که در آغاز پیدایششان عملاً نشان دادند. به همین دلیل بهتراست کسانی که در ایران به جذب این گروه امید بسته‌اند، در تحلیل خود تجدیدنظر کنند و مطمئن باشند اگر به راهی که در پیش گرفته‌اند ادامه دهند، بعدازآنکه پرده‌ها کنار بروند و توطئه مشترک آمریکا و طالبان علیه ملت افغانستان و علیه جمهوری اسلامی ایران برملا شود، پشیمان خواهند شد».

گزارههای تحلیلی: در خصوص قدرت‌گیری مجدد طالبان، برخی از منتقدان به‌درستی خطرات ظهور آن‌ها را گوشزد می‌کنند. احتمال تکرار ظهور ایدئولوژی‌های افراطی، نفوذ وهابیت و داعش در افغانستان، ظلم به شیعیان هزاره، به خطر افتادن منافع اقتصادی و فرهنگی کشورمان در این سرزمین، مداخله و ایجاد ناامنی در مرزهای ایران، بخشی از این خطرات است؛ اما منتقدین، این موضوع که طالبان در سال‌های گذشته هم‌زمان با آمریکا، داعش و دولت دست‌نشانده آمریکا در افغانستان جنگیده است و همچنین وجود طالبان به‌عنوان بخشی از واقعیت موجود افغانستان، با عقبه مردمی قابل‌توجه را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند. معادل‌سازی طالبان با داعش خطای راهبردی این جریانات سیاسی است. 2- استراتژی امروز جمهوری اسلامی در برابر وقایع افغانستان را باید از منظر واقع‌گرایانه تحلیل کرد؛ جمهوری اسلامی مذاکراتی با طالبان داشته و دارد و شدیداً مخالف ورود مستقیم یا غیرمستقیم به یک جنگ بی‌حاصل مذهبی با همسایه شرقی خود است. جمهوری اسلامی می‌بایست به واقعیت امروز طالبان توجه کند و با رویکرد و سیاست درست، منافع و امنیت ملی کشور را تأمین کند. سیاست ایران در افغانستان تمرکز بر ایجاد ثبات از طریق مذاکرات بین‌الافغانی و تشکیل یک دولت فراگیر است که از یک‌سو می‌تواند ثبات‌بخش و تأمین‌کننده منافع ملت افغانستان و کشورهای همسایه آن باشد و از سوی دیگر نگرانی‌های به‌حق از افراطی‌گری و گسترش ناامنی در خاک افغانستان و همسایگان آن را مرتفع سازد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                        

رویکرد دولت رئیسی در قبال افغانستان!

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با صدراعظم اتریش، ضمن اشاره به سرمایه ارزشمند سابقه ۵۰۰ ساله روابط دوستانه برای آینده روابط دو کشور، در پاسخ به سؤالی در مورد رویکرد ایران در قبال افغانستان، گفت: «معتقدیم جریان‌های مختلف افغانستانی باید خروج آمریکا را به‌مثابه یک نقطه عطف در نظر گرفته و در تعامل با یکدیگر به یک الگوی حکمرانی موردقبول عموم مردم دست یابند. آماده‌ایم با دولت‌هایی که برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان احساس مسئولیت می‌کنند، همکاری کنیم».

▼ اخبار

وزرای بی‌مخالف!

دو وزیر پیشنهادی راه و دفاع در حالی دیروز از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس دفاع کردند که هیچ نماینده در مخالفت با آن‌ها ثبت‌نام نکرده بودند! دکتر قاسمی، وزیر پیشنهادی راه که سابقه وزارت نفت در دولت دهم را نیز در کارنامه خود دارد، در خصوص رفع مشکل مسکن در کشور افزود: «بیش از یک‌میلیون هکتار از زمین‌‌های خالی دولت در اطراف شهرها وجود دارد که می‌شود با کمک آن‌ها هزینه زمین را از ساخت مسکن حذف کنیم. می‌شود زمین‌های دولت را با ساخت مسکن برای کمک به محرومان تهاتر کرد و تسهیلات برای مسکن اختصاص داده شود. باید در دولت شورای عالی مسکن تشکیل شود». امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر پیشنهادی دفاع نیز در نطق دفاعیه خود گفت: «ایران به دنبال آرامش در منطقه، حمایت از مقاومت و حذف نظام سلطه و یک‎جانبه‎گرایی در جهان است. نیروهای مسلح و قدرت منطقه‌ای ما به هر اقدام ماجراجویانه و نابخردانه دشمن پاسخی قاطع خواهند داد. در چهار سال آینده وزارت دفاع در حوزه‎های خودکفایی امنیتی، صنعت، انرژی، تجارت و فناوری‎های نوین در حوزه‎های قدرت گام بر خواهد داشت. ارتقای توان رزم نیروهای مسلح، به‎ویژه افزایش توان موشکی و پهپادی از هدف‎گذاری‎های آتی وزارت دفاع خواهد بود».

درگیر شش مدل جنگ سایبری هستیم!

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه امروز در ادبیات جنگ سایبری با شش مدل جنگ مواجهیم که برای هریک نیازمند راه‌حل پدافندی خاص آن هستیم، تصریح کرد: «جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظامی، جنگ شبکه‌های اجتماعی، جنگ سایبری در حوزه مالی-پولی-ارزی، جنگ سایبری در حوزه شهر هوشمند و جنگ سایبری هیبریدی انواع جنگ‌های سایبری را تشکیل می‌دهند». سردار جلالی بابیان اینکه دنیای امروز به اهمیت فضای سایبری به‌خوبی پی برده است تصریح کرد: «برای نمونه، آمریکا زیرساخت‌های سایبری خود را فراتر از حیاتی و ویژه نام‌گذاری کرده‌اند. چراکه همه زیرساخت‌های حیاتی از فضای سایبری سرویس می‌گیرند؛ به‌طوری‌که آسیب به آن، آسیب به سایر زیرساخت‌ها را به دنبال دارد». جلالی با تأکید بر اینکه از منظر پدافند غیرعامل، تضمین تداوم کارکردهای اساسی فضای سایبری کشور و ضرورت آمادگی در برابر تهدیدات، دو ضرورت حیاتی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی است، تصریح کرد: «در چنین شرایطی در هر نقطه که شما آسیب‌پذیر و وابسته باشید به نقطه‌ضعف شما تبدیل خواهد شد؛ بنابراین باید با ارائه برنامه مدون، بر اساس اولویت، نسبت به رفع نقض و ضعف اقدام کنیم».

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در خلیج‌فارس

سفیر روسیه در تهران اعلام کرد: «ایران، روسیه و چین در اواخر سال جاری میلادی و یا اوایل ۲۰۲۲، رزمایش مشترک نظامی در خلیج‌فارس برگزار خواهند کرد. این رزمایش نظامی شامل شناورهای دریایی از ارتش‌های سه کشور می‌شود که روی امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی تمرکز دارد». جاگاریان همچنین از توسعه روابط با ایران سخن گفت و افزود: «مسکو از درخواست تهران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند». وی گریزی نیز به برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان زد و گفت: «با لغو محدودیت تحریمی، طرف روسی در حال مذاکره سازنده با شرکای ایرانی در خصوص طیف وسیعی از تسلیحات است».

تنها 10 درصد از دستاوردهای نظامی کشور اعلام می‌شود!

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، ضمن اشاره به برخی دستاوردهای دفاعی کشور، ازجمله؛ موتورهای بسیار پیشرفته بی‌ال‌سی و واترجت برای زیردریایی‌ها و شناورها و توانمندی انواع ناوهای ساخت کشور، گفت: «ما برای غافلگیر کردن دشمن نمی‌توانیم بیش از ده درصد از دستاوردها و توانمندی‌های خود را اعلام کنیم». امیر رستگاری افزود: «مهم‌تر از تولید قدرت، عوامل تولیدکننده آن هستند؛ که امروز در تمامی صنعت‌های سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع، عوامل تولید قدرت ایجاد شده است و توانسته‌ایم نیروی انسانی متخصص را تربیت و در این مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، با مطالعات و پژوهش، سامانه‌های موردنیاز را تولید و به یک تولید پایدار برسیم».

‌اخبار کوتاه

امیرعبداللهیان: از مذاکره سازنده استقبال می‌کنیم/ دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و کاندیدای پیشنهادی وزارت امور خارجه در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن گفت: «جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات سازنده توأم با نتایج ملموس که ناشی از عمل به کلیه تعهدات و پرهیز از اتلاف وقت است، استقبال می‌کند». وزیر خارجه ژاپن نیز در این دیدار اظهار داشت: «ژاپن از توافق برجام حمایت می‌کند و خواستار عمل کلیه طرف‌ها به تعهداتشان در این توافق مهم بین‌المللی است. ازنظر ژاپن، تداوم برجام و حفظ صلح و امنیت منطقه، بسیار بااهمیت است».

عبدالملکی: نقطه پایانی در مجموعه مافیا خواهیم بود/ وزیر پیشنهادی کار در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: «ضمن حفظ مدیران سالم و کارآمد، همه مدیران نامربوط مفسد رانتی در اسرع وقت شناسایی می‌شوند و با آن‌ها برخورد خواهد شد. همچنین مدیران متخصص و جهادی بر سر کار خواهند آمد. اگر مدیری دست از پا خطا کند بلافاصله برکنار می‌شود. آغاز کار ما نقطه پایانی در مجموعه مافیا خواهد بود در مقابل خداوند متعال و مردم ایران خود را مسئول و پاسخگو می‌دانم».

موضع ایران درباره ارسال سوخت به لبنان/ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ارسال سوخت به لبنان، گفت: «تجارت عادی در حوزه انرژی یک تصمیم حاکمیتی و مرسوم است. ما قطعاً نمی‌توانیم درد و رنج برنامه‌ریزی‌شده علیه مردم لبنان را ببینیم. ما بر اساس درخواست دوستان خود نفت و فرآورده‌های خود را فروخته‌ایم».

صادرات سوخت به افغانستان از سر گرفته شد/ اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اعلام کرد که صادرات سوخت به افغانستان پس از مدتی تعلیق، بار دیگر آغاز شده است. سخنگوی اتحادیه گفت با توجه به تحولات افغانستان، برخی تجار ایرانی به دلیل وضعیت امنیتی این کشور نگرانی‌هایی داشته و محتاط بودند.

ذخایر استراتژیک روغن خوراکی افزایش یافت/ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان خبر داد: «۳ فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل روغن خوراکی به بندرگاه امام خمینی رسید و مجموع محموله‌های روغن حدود ۱۰۲ هزارتن است که به‌تدریج از کشتی‌ها تخلیه خواهد شد. روند واردات پایدار و مستمر روغن باهدف تأمین نیازهای داخلی کشور ادامه خواهد یافت».

هواشناسی: پاییز گرم و کم‌بارشی ‌پیش‌رو داریم/ رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران ضمن اشاره به بارش‌های ناچیز در کشور طی دو ماه نخست تابستان، از پاییز نسبتاً گرم و کم‌بارش خبر داد. احد وظیفه گفت: «برآیند کلی مدل‌های ‌پیش‌بینی نشان می‌دهد که با احتمال بالا، بارش‌های ‌پاییزه امسال کمتر از نرمال خواهد بود و بالاتر از میانگین بودن دما در ‌پاییز نیز در محدوده یک درجه ‌سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات