صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۶۵

اخبار ویژه ۱۶ شهریور

روزنامه کیهان**

نگاه ایدئولوژیک یعنی آمریکازدگی حتی پس از مالباختگی

یک توجیه‌کننده رویکرد اقتصادی سیاست‌زده دولت روحانی، ادعا کرد ایدئولوژی باید از اقتصاد جدا شود.
مرتضی عزتی در ارزیابی شرایط اقتصادی به سایت عصر ایران گفته است: ایدئولوژی باید از اقتصاد جدا شود و این امر به‌راحتی قابل انجام است. چنانچه چین با این کار توانست اقتصادش را از بن‌بست نجات بدهد. یعنی تصمیم‌گیران نظام این کشور به این درک رسیدند که برای نجات «کمونیسم» باید ابزار‌های علمی اقتصاد را به کار بگیرند تا اقتصادشان رشد کند و از قِبَلِ منافع اقتصادی در سطح جهانی و همین‌طور قدرت اقتصادی در سطح داخلی بتوانند جایگاه چین در دنیا را تثبیت کنند و در ادامه به سبب قدرت اقتصادی منافع سیاسی و... را به دست آورند.
ما هم در ایران باید به این درک اصلی و اساسی برسیم که قدرت سیاسی کشور ریشه در قدرت اقتصادی خواهد داشت و اگر دنبال ثبات سیاسی و اجتماعی هستیم، باید وضعیت شلخته را ترمیم و با تحقق آرامشِ اقتصادی آرامش را به افکار عمومی تزریق کنیم.
وی می‌گوید صاحبان نگاه ایدئولوژیک در کشور، یا درک چندانی از باید‌ها و نباید‌های علم اقتصاد ندارند و گرفتار توهمات شبهِ ایدئولوژیک هستند و یا اینکه آنچه به معنی ایدئولوژی را نشناخته و برداشتی غلط دارند. اگر غیر از این موارد باشد، احتمالا عامل خارجی و تخریب‌کننده به‌صورت عالمانه و عامدانه هستند.
یادآور می‌شود مرتضی عزتی، مهر ۹۷ در دیدار شماری از کارشناسان اقتصادی با روحانی حضور داشت و پس از آن گفت: در این نشست نکات مختلفی مطرح شد که خیلی از نکات در این زمینه بودند که برخی از سیاست‌های دولت مناسب بوده است و برخی سیاست‌ها نیز می‌توانست مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال در بحث بازار ارز یا سود بانکی، برخی نظراتی داشتند امان توضیحات و توجیهاتی هم رئیس‌جمهور داشتند که خیلی‌ها با نظر دولت و شیوه عملکرد دولت موافق‌تر بودند.
او همچنین اسفند ۹۵ در واکنش به نامه انتقادی ۴۰ اقتصاددان به روحانی نوشته بود: «این دولت به طور نسبی از همه دولت‌ها پس از انقلاب موفق‌تر بوده است.
غیر از اینکه تحریم را که دیگران موجب آن شدند بر طرف کرد و کشور را از فشار آن نجات داد، در این دولت، تورم ۴۰ درصدی به ۸ درصد کاهش یافت و رشد منفی ۶ درصدی به بیش از مثبت ۶ درصد افزایش یافت. یعنی ۳۲ درصد تورم کاهش یافت و ۱۲ درصد رشد بهبود پیدا کرد. رقم‌هایی که در هیچ دولتی تحقق نیافت.
وی افزوده بود: من هم منتقد سیاست‌های اقتصادی هستم، زیرا از نگاه من و بر پایه ضابطه‌های علمی اقتصاد، ظرفیت اقتصاد ایران رشد بیش از ۱۵ درصدی است، ولی مهمترین علت اینکه ما به این ظرفیت نمی‌رسیم، شعارزدگی، علم ستیزی و تصمیم‌های غیرعلمی و بر پایه نظر شخصی در سطح کلان اقتصاد کشور است. تصمیم‌هایی که سال‌ها در اقتصاد کشور نفوذ کرده و رشد، رفاه، توسعه و پیشرفت کشور را فدای سیاست‌بازی و توهم‌های شعاری کرده است. پیشرفت اقتصاد نیازمند شعار نیست، نیازمند ابزار علمی آزمون شده است. دست‌کم اگر تاریخ و علم اقتصاد را نمی‌دانیم و یا مدعی پیروی از دین هستیم یا به توان عقلانی خود اعتقاد داریم، باید از تجربه امروز بشر استفاده کنیم. از تجربه شوروی و چین و کشور‌های مشابه که با جایگزین کردن شعار و پیروی از آن به جای پیروی از سیاست‌های علمی، مردم و کشور خود را به فلاکت کشاندند، درس بیاموزیم. شوروی با پیروی از شعار و جنگ سرد از هم پاشید. چین با پیروی از ایده عدالت کمونیستی، مردم را به فقر و فلاکت رساند، به‌گونه‌ای که در دهه پایانی حکومت کمونیستی، سالانه میلیون‌ها نفر از گرسنگی می‌مردند و تنها با تغییر نگاه رهبران چین و به‌کارگیری سیاست‌های مبتنی بر علم اقتصاد، چین توانست رشد پایدار ۴۰ ساله بالای ۱۰ درصدی را تجربه کند و مردم خود را از فقر و فلاکت نجات دهد».
البته آقای عزتی پس از جابه‌جایی همه رکورد‌های منفی اقتصادی توسط دولت مورد ستایش، سکوت اختیار کرده و شجاعت اعتراف به کج‌فهمی خود و همفکران سیاسی‌اش را نداشته است. اما باید از او پرسید آیا چین برای رشد اقتصادی، به آمریکا اعتماد کرد و امتیاز‌های یکطرفه مانند دولت روحانی داد، یا کوشید ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی اقتصادی در رقابت با غرب را احیا کند؟ آیا مثلاً می‌شود سراغ گرفت که دولت چین حتی ۸ ماه- و نه ۸ سال- آرزواندیشانه مدیریت اقتصادی را رها کرده و به انتظار وعده‌های فریبنده آمریکا نشسته باشد؟
در عین حال باید از این مثلاً کارشناس پرسید که آیا توهم «رونق اقتصادی به واسطه تعطیلی توانمندی‌های خود و جلب رضایت و اعتماد کدخدا»، یک نگاه ایدئولوژی یک متصلب هست یا نه؟ آیا عدم جبران اشتباهات حتی پس از آن که نتیجه اعتماد به غرب آشکار شد، نگاه متصلب و ایدئولوژیک و ناشی از نفوذزدگی محسوب می‌شود یا خیر؟ و آیا اساساً بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب براساس تجارت متعدد تاریخی، رویکردی ایدئولوژیک است و یا اعتماد بلاوجه با وجود همه نقیض‌ها؟!

شلختگی‌هایی مانند حراج ارز دولتی نباید تکرار شود

بی‌تدبیری و ناهماهنگی‌های اقتصادی دولت قبل نباید در دولت جدید تکرار شود و انضباط در تصمیم‌سازی باید حاکم باشد.
به گزارش روزنامه وطن امروز تورم ۵۰ درصد، بی‌انضباطی بی‌سابقه در نظام پولی و مالی کشور و عبور نقدینگی از مرز ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان‏، بدهی بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیاردی دولت ناشی از بدهی به بانک‌ها و بانک مرکزی و فروش اوراق، نابسامانی تجاری و... بخشی از فاجعه خلق‌شده توسط حسن روحانی ظرف ۸ سال گذشته است که حالا به دولت سیزدهم و سیدابراهیم رئیسی رسیده است.
با این تفاسیر اصلی‌ترین ماموریت دولت سیزدهم آوار‌برداری از ویرانه اقتصادی روحانی و احیای آن است. یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پس از انتخاب کلان‌ایده‌اشتباه گره زدن تمام شاخص‌های اقتصادی به روابط دیپلماتیک، نبود فرمانده اقتصادی در ساختار دولت بود. این یعنی تصمیم‌گیری واحدی در تیم اقتصادی دولت وجود نداشت و هر بخش اقتصاد به نحو دلخواه خود عمل می‌کرد.
سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی برآیند واضحی از این ناهماهنگی در دولت بود. ابتدای سال ۹۷ همزمان با ایجاد انتظارات تورمی به دلیل خروج آمریکا از برجام و افزایش سرعت گردش پول، نرخ تورم به یکباره دچار جهش شد. آن زمان، دولتمردان برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گسترش اعتراضات و آرام کردن بازارها، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیش گرفتند. ۲۰ فروردین ۹۷ معاون اول رئیس‌جمهور در قاب تلویزیون حاضر شد و اعلام کرد ارز مورد نیاز همه بخش‌های کشور (حمل‌و‌نقل، خدمات، مسافرت، واردات و...) به اندازه کافی با قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه خواهد شد. با این تصمیم دولت، هیچ نوع افزایش قیمت (کالا‌های وارداتی) به بهانه گران شدن ارز قابل قبول نخواهد بود و مردم هیچ دغدغه‌ای برای نیاز‌های ارزی خود نداشته باشند.
اما با اعلام این خبر بازار‌ها بیش از گذشته به هم ریخت و موج جدیدی از سوءاستفاده‌ها از این رانت ارزی آغاز شد. البته ماجرا به همین جا ختم نشد و تقریبا اکثر افرادی که در جلسه اتخاذ این سیاست حضور داشتند، بعدا در مصاحبه‌هایی اعلام کردند مخالف دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده‌اند. بعد‌ها هم روحانی روایت جدیدی از جلسه معروف تصمیم‌گیری برای دلار ۴۲۰۰ تومانی مطرح و اعلام کرد مخالف تعیین قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است، ولی چون تمام اعضای جلسه موافق بودند، در نهایت مصوب شد. این اظهارات روحانی در حالی مطرح شد که، ولی الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی روایتی دیگر از جلسه تعیین‌تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح کرده و گفته بود: «نرخ ۳۸۰۰ تومان‌ نمی‌توانست مناسب باشد، ولی آقای رئیس‌جمهور اصرار داشتند. بانک مرکزی و بعضی اعضای جلسه توضیحاتی درباره نامناسب بودن نرخ ۳۸۰۰ تومان دادند و بیان شد همین الان نرخ در بازار نزدیک ۵۰۰۰ تومان است و با ۳۸۰۰ تومان قطعا به تعادل مورد نظر نمی‌رسیم. البته پیشنهاد ما که ۴۸۰۰ تومان بود نیز بشدت با مخالفت روبه‌رو شد و یکی، دو نفر از اعضای دولت سعی کردند از ۴۲۰۰ تومان نرخ را بالاتر ببرند که آقای رئیس‌جمهور گفت: دیگر حرفش را نزنید، تمام شد».

قرارگاه منسجم می‌تواند تضمین ایجاد یک میلیون شغل باشد

در برنامه اشتغال‌زایی یک میلیونی وزیر تعاون، کار و رفاه، نکته امیدوارکننده این است که در برنامه‌های وی، ردی از عناوین دیده می‌شود.
روزنامه همشهری در گزارشی، ضمن تأکید بر اینکه وضعیت به ارث رسیده رشد منفی اقتصادی چالشی در برابر وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال است، می‌نویسد: برنامه دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل در ایران، یعنی افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی تعداد شاغلان کشور در هر سال. این یک هدفگذاری کلان و البته حیاتی و لازم برای اقتصاد است که باید امیدوار بود طبق برنامه دولت سیزدهم محقق شود.
دولت سیزدهم برای اشتغال‌زایی کلان و فشرده، ۱۶ سال تجربه اشتغال‌زایی دولت‌های نهم تا دوازدهم را پیش روی خود دارد.
عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم، ایجاد سالانه یک میلیون شغل را به شرط فراهم آمدن بستر‌های لازم، شدنی می‌داند و تلاش برای تحقق آن به پشتگرمی رئیس دولت را وعده داده است.
وی مواجهه با مقوله ایجاد شغل را در مقیاسی کوچک‌تر در کمیته امداد تجربه کرده و از اظهارات اخیر او در یک برنامه تلویزیونی نیز چنین برمی‌آید که الزامات ایجاد اشتغال در سطح کلان را می‌شناسد و بیش از اینکه بر رشد آمار‌های اشتغال تمرکز داشته باشد، به دنبال ایجاد بستر مساعد برای شغل‌سازی از طریق هماهنگی تیم اقتصادی دولت و بازی گرفتن از دستگاه‌های متولی حوزه تولید و عمران است. او بر این نکته تأکید کرده است که اشتغال در حوزه تولید محقق می‌شود و تولید نیز در بخش‌هایی شکل می‌گیرد که اختیار آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی است؛ از این رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تفویض ریاست جمهوری، نقش فرماندهی این کار و تشکیل قرارگاه اشتغال را بر عهده دارد.
براین اساس می‌توان انتظار داشت که وزیر جدید حوزه کار، به جای تغییر آمار‌های حوزه اشتغال با پول‌پاشی، بر اشتغال در حوزه‌های مولد اعم از صنعت، کشاورزی، گردشگری و فناوری اطلاعات متمرکز شود. او ایده ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور را نیز مطرح کرده و معتقد است؛ در این قرارگاه باید غیر از دستگاه‌های اصلی که مسئولیت ایجاد اشتغال در کشور را دارند، سایر ذی‌نفعان اعم از نهاد‌های انقلابی و تشکل‌های مردمی نیز حضور داشته باشند. اگر این تمهیدات محقق شود، عبدالملکی بر تدوین نقشه اشتغال و نظارت بر آن بسنده خواهد کرد که در این صورت، هم چرخ دنده‌های صنعت به درستی خواهد چرخید و هم گردونه معیشت مردم لنگ نخواهد ماند.
در جریان برنامه اشتغال‌زایی یک میلیون نفری در دولت سیزدهم، یک نکته امیدوارکننده این است که لااقل فعلاً در سخنان وزیر به جای آثار شعارزدگی و وعده‌های عوام‌فریبانه، ردی از عقلانیت و توجه به شاخص‌های اصلی ایجاد شغل دیده می‌شود که می‌تواند بخشی از نگرانی‌های مسبوق به سابقه را در سیاست‌های اشتغالی دولت‌ها برطرف کند. عبدالملکی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم، هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی نسبت به دولت‌های گذشته است، این نکته را در موفقیت برنامه‌های اشتغال‌زایی مؤثر دانسته و تأکید کرده است؛ برای ایجاد اشتغال و پایداری آن باید زنجیره ارزش شکل بگیرد و اگر سیستم بانکی و نظام تأمین مالی همراه این زنجیره نشود، موضوع اشتغال با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد.
شکل‌گیری زنجیره ارزش در مقوله اشتغال دقیقاً همان حلقه مفقوده بود که پایداری شغل‌های جدید را به کوتاه مدت تقلیل داد؛ در حالی که وزیر جدید کار نسبت به نیاز کسب و کار و اشتغال به بازار، تأمین مالی و آینده پیش‌بینی‌پذیر، آگاهی دارد.
توجه به کسب و کار‌های کوچک و امیدواری به همکاری وزیر اقتصاد در تخصیص منابع مناسب به کسب و کار‌های کوچک و متوسط و تسهیل این رویه نیز از نکته‌های کلیدی برنامه وزیر جدید است که تحقق آن می‌تواند به تغییر ریل اشتغال‌زایی کمک کند.
استفاده از ظرفیت‌های بکر حوزه تعاون نیز از جمله بهانه‌ها برای اشتغال‌زایی است.

**************

روزنامه وطن امروز**

تسلیت رهبر انقلاب به سیدحسن نصرالله

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی به دبیرکل حزب‌الله لبنان، درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
حضرت مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدحسن نصرالله دامت‌برکاته
درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای شیخ عبدالامیر قبلان رحمت‌الله‌علیه را به خانواده مکرم ایشان و به مجموعه ارزشمند مجلس اعلا و همه ارادتمندان و دوستان آن مرحوم و به عموم شیعیان لبنان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان دوست باارزش و باوفایی برای جریان مقاومت و شخص حضرت‌عالی بودند و عمر بابرکتی را در خدمت هدف‌های عالی در لبنان گذرانیدند. رحلت ایشان موجب تأسف است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای وی مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۵ شهریور ۱۴۰۰

دیدار حجت‌الاسلام طائب با حجت‌الاسلام خطیب
تأکید بر هم‌افزایی‌های وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه

وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه بر همکاری، هماهنگی، هم‌افزایی و وحدت رویه ۲ نهاد اطلاعاتی کشور تاکید کردند. به گزارش تسنیم، رئیس سازمان اطلاعات سپاه و تعدادی از معاونان وی با وزیر اطلاعات و رئیس شورای هماهنگی اطلاعات در وزارت اطلاعات دیدار و گفتگو کردند. حجت‌الاسلام حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه و همراهانش در این دیدار، با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات و تشکر از همکاری‌های وزارت اطلاعات، بر لزوم توسعه و تعمیق همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های اطلاعاتی تاکید و اظهار امیدواری کردند این همکاری‌ها در دوره جدید توسعه یابد. حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات و رئیس شورای هماهنگی اطلاعات نیز ضمن تشکر از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد: سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات ۲ نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی هستند و قطعا با همکاری و هماهنگی و هم‌افزایی و وحدت رویه در راستای افزایش اقتدار و امنیت ملی تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا تلاش خواهند کرد.

سرلشکر صفوی:
راهبرد دفاعی ما رصد و نابودی دشمن در مبدأ حرکتش است

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: راهبرد ما باید بر این اساس باشد که اگر هر دشمنی به شعاع ۳ هزار کیلومتر از تهران قصد حرکت به سمت کشورمان را داشت، او را در مبدأ حرکت نابود کنیم. به گزارش مهر، سرلشکر سیدیحیی صفوی در نشست واکاوی عملیات «کمان ۹۹» که دیروز در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس شهید سلیمانی برگزار شد، با اشاره به اینکه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیرویی الهی است، گفت: بنده قبل از شروع جنگ تحمیلی در کردستان با پرسنل نیروی هوایی مانند شهید «اردستانی» ارتباط داشتم، به نحوی که بعضا کیلومتر‌ها مسیر را طی می‌کردم تا به دیدار این عزیزان خلبان بروم، زیرا معتقدم شجاع‌ترین و مؤمن‌ترین افراد را در جمع خلبانان داشته و داریم. وی افزود: درباره وضعیت نیروی هوایی کشورمان نیز باید عنوان کرد جنگ‌های آینده علیه ایران از نظر ماهیت، شدت و فناوری‌های پیشرفته تأثیرگذار است.
بر این اساس، ستاد کل نیرو‌های مسلح، وزارت دفاع و مجموعه نظام جمهوری اسلامی بر اساس راهبرد دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و پیشرفت‌های «محیرالعقولی» که در فناوری‌های نظامی به وجود آمده است، باید سیاست‌های لازم را در حوزه دفاعی اتخاذ کنند. مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اظهار داشت: با توجه به این موضوع، باید راهبردی برای دفاع همه‌جانبه از نظام مقدس جمهوری اسلامی اتخاذ شود که اگر هر دشمنی به شعاع ۳ هزار کیلومتر از تهران قصد حرکت به سمت کشورمان را داشت، او را در مبدأ حرکتش رصد کرده و نابود کنیم، یعنی عمق دفاعی ما باید به شعاع ۳ هزار کیلومتر از تهران باشد و در این رابطه نیازمند نیروی هوایی قدرتمندی هستیم که بتواند این مسافت را طی کند. سرلشکر صفوی با بیان اینکه کشور و ملت ایران دارای تمدنی تاریخ‌ساز و چندین هزار ساله است، گفت: به همین علت می‌توانیم قدرت اول غرب آسیا شویم و برای تحقق این مهم باید نیرو‌های مسلح قدرتمندی داشته باشیم و در همین راستا، ارتش و سپاه قدرتمند، حافظ این ملت خواهند بود.

ناتو:
ایران در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود است

دبیرکل ناتو دیروز در کنفرانسی خبری مدعی شد ایران در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود است. به گزارش فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی در سخنانی مدعی شد ایران و کره‌شمالی در حال تقویت زرادخانه موشک‌های بالستیک خود هستند. به گزارش «اسکای‌نیوز»، دبیرکل ناتو که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود: «روسیه نیز به تقویت زرادخانه‌های نظامی خود ادامه می‌دهد و ما باید مانع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شویم». استولتنبرگ تاکید کرد: «چین در حال ساخت موشک‌هایی است که توانایی هسته‌ای این کشور را افزایش خواهد داد». سخنرانی استولتنبرگ در هفدهمین کنفرانس سالانه خلع سلاح، کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی انجام شد که در کپنهاگ دانمارک در حال برگزاری است.

********************

روزنامه خراسان**

کاهش قیمت هویج

مهر - رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به ادامه روند نزولی قیمت هویج گفت: هم اکنون قیمت این صیفی در میدان مرکزی میوه و تره بار به کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسیده است. مصطفی دارایی نژاد افزود: قیمت هر کیلوگرم هویج با کیفیت ممتاز نیز ۱۴ هزار تومان است.

آغاز توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی در بازار

ایسنا - یزدان سیف، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی از آغاز توزیع ۱۰۰ هزار تن برنج تایلندی، هندی و پاکستانی در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و اتحادیه‌ها خبر داد.

آمار تکان دهنده از سودآوری شرکت برق منطقه‌ای تهران

فارس - آمار تکان دهنده عملکرد شرکت برق منطقه‌ای و ثبت حاشیه سود منفی ۲۳۸ درصدی در سال ۱۳۹۹، تنها یک نمونه از فاجعه‌هایی است که به دلیل نظام تعرفه‌گذاری یارانه‌ای به وجود آمده است.

********************

روزنامه ایران**

دیوان عالی حکم جدیدی در مورد پوری حسینی صادر نکرده

خبر اول اینکه، رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر نقض حکم پرونده رئیس پیشین سازمان خصوصی‌سازی، گفت: پس از اعاده پرونده از دیوان و احصای موارد نقص، دادگاه پس ازمرتفع نمودن نواقص مد نظر آن مرجع مجدداً مبادرت به صدور رأی می‌نماید. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، جواهری رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران و قاضی رسیدگی کننده به پرونده علی‌اشرف پوری‌حسینی اعلام کرد: در پی ارجاع پرونده از دادسرا و انجام رسیدگی‌های قضایی در نهایت طی دادنامه‌ای منجر به صدور حکم محکومیت متهم شد. در پی فرجام‌خواهی وکیل متهم، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد و شعبه رسیدگی‌کننده در دیوان عالی کشور رأی بدوی را به لحاظ نقص تحقیقات به شعبه صادرکننده رأی اعاده کرد. وی با تأکید بر اینکه هنوز رسیدگی‌های قضایی درخصوص این پرونده در حال انجام است و رأی جدیدی صادر نشده است، گفت: دادگاه به دلیل عدم احصای موارد نقص تحقیقات به تفکیک دردادنامه دیوان، پرونده را جهت احصای موارد نقص و راهنمایی و ارشاد در این خصوص، به آن مرجع ارسال نموده است و در حال حاضر منتظر اعلام موارد نقص تحقیقات از سوی دیوان عالی کشور هستیم. وی تأکید کرد: پس از اعاده پرونده از دیوان واحصای موارد نقص، دادگاه پس ازمرتفع نمودن نواقص مد نظر آن مرجع مجدداً مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

دعوت طالبان از ایران برای مشارکت در مراسم اعلام دولت جدید

خبر دیگر اینکه، یک مسئول طالبان اعلام کرد که این گروه از ایران و برخی کشور‌های دیگر برای مشارکت در مراسم اعلام دولت جدید افغانستان دعوت کرده است. به گزارش ایسنا، یک مسئول طالبان در گفتگو با شبکه قطری الجزیره اعلام کرد که این گروه از ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای مشارکت در مراسم روز اعلام دولت جدید افغانستان دعوت کرده است. تاکنون نامی از اعضای کابینه دولت جدید افغانستان که طالبان وعده داده است یک دولت فراگیر خواهد بود، به شکل رسمی منتشر نشده و تنها حدس و گمان‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده است. مقامات کشورمان تاکنون به ادعای عضو طالبان درباره دعوت از ایران برای شرکت در این مراسم واکنشی نداشته‌اند، اما ایران پیشتر بار‌ها تأکید کرده است که تنها از یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌های افغانستانی، حمایت خواهد کرد. همچنین «محمد اکبر آقا» فرمانده میدانی پیشین و رهبر شورای عالی نجات افغانستان به خبرگزاری روسی تاس گفت که طالبان مایل به برقراری رابطه با روسیه، ایران و پاکستان است. وی گفت: «ما باید روابط گسترده‌ای با مسکو برقرار کنیم، زیرا این به نفع طالبان و روسیه است. ایران و پاکستان نیز کشور‌هایی هستند که خواستار برقراری رابطه با آن‌ها هستیم. آن‌ها به ما نیاز دارند و ما نیز به آن‌ها نیاز داریم». این مقام طالبان افزود که این گروه هیچ اعتراضی به وجود سفارت امریکا در کابل ندارد، ولی واشنگتن نگران این مسأله است.

ادعایی درباره پاسخ ایران به درخواست سفر گروسی

دست آخر اینکه، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در یک پیام توئیتری مدعی شد که ایران به در خواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجازه دسترسی بازرسان به دستگاه‌های نظارتی پاسخ منفی داده است. به گزارش ایسنا، وی در توئیت ادعایی خود نوشت: شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است. این، از یک درگیری جدید بزرگ میان ایران و آژانس خبر می‌دهد که پیامد‌هایی برای برجام خواهد داشت. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان دیروز درباره سفر گروسی به تهران گفت: من هم این را شنیده‌ام، ولی مطمئن نیستم که این سفر برنامه‌ریزی شده است یا نه. باید در این زمینه از سازمان انرژی اتمی سؤال کنید. روابط بین ایران و آژانس در سطوح خوبی در موضوعات فنی بین دو طرف ادامه دارد. به سؤالات مطرح شده پاسخ داده شده است و به صورت منظم گفتگو‌ها ادامه دارد.

********************

روزنامه شرق**

اختلاف نظر بر سر دیدار آتی سیسی و بنت

برخی منابع دیپلماتیک مصری در گفتگو با سایت العربی‌الجدید اظهار کردند که در حال حاضر رایزنی‌هایی میان عبد‌الفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور و دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، جهت تعیین موضوعات اولین دیدار آن‌ها که به‌زودی در شرم‌الشیخ برگزار خواهد شد، انجام شده، اما اختلاف‌نظر‌هایی میان دو طرف درباره برخی موضوعات مربوط به شرایط نوار غزه و چگونگی اعلام این سفر و تاریخ آن وجود دارد. این منابع احتمال دادند دیدار سیسی و بنت اواخر هفته جاری یا ابتدای هفته آینده انجام شود. به گزارش ایسنا، این اولین سفر رسمی نخست‌وزیر اسرائیل به مصر از سال ۲۰۱۰ خواهد بود و به همین دلیل دولت مصر سعی دارد آن را به دور از افراط در جشن برگزار کند تا موجب خشم مردم نشده و هم‌زمان هدف مدنظر از این دیدار که همان نزدیک‌شدن به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ازسرگیری رایزنی‌های مثبت گذشته میان دو طرف پس از حمله به قدس و غزه در می‌گذشته است، حاصل شود.
این منابع گفتند: مصر مشتاق است موضوعات مختلفی را در رابطه با ارتباط مستقیم اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس مورد مذاکره قرار دهد که ازجمله آن‌ها تبادل اسرا، تضمین بهبود شرایط نوار غزه، کاهش محدودیت‌های رفت‌وآمد شهروندان از گذرگاه‌ها و نیز ازسرگیری مذاکره مثبت درباره مرز‌های دریایی میان دو طرف هستند، اما بنت و معاونانش تلاش می‌کنند کار را در مسیر دیگری پیش ببرند، آن‌ها به دنبال این هستند که مذاکرات در این مسئله اصلی تنها به قرارداد احتمالی اسرا محدود باشد و به موضوع دیگری کشیده نشود؛ زیرا آن‌ها از تأثیر منفی احتمالی این موضوع بر محبوبیت خود در میان محافل راست‌گرای اسرائیل نگران هستند.
در همین چارچوب، طرف‌های تصمیم‌گیرنده در مصر بر این باورند که اکنون بیش از سال‌های قبل برای محقق‌کردن دستاورد‌های فلسطینی‌ها و نیز احیای نقش برجسته مصر در این مسئله به عنوان یک میانجی معتبر و ضامن اجرای تعهدات دو طرف مناسب است، بنابراین سفر بنت به مصر اهمیت بسیار بالایی دارد و نباید این فرصت بدون بررسی محور‌های مختلف مسئله فلسطین از دست برود.

ارتش در گینه کودتا کرد

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد سران کودتا در جمهوری گینه مقررات منع آمدوشد در سراسر این کشور اعمال کردند. هم‌زمان سازمان ملل، آمریکا، فرانسه، ترکیه، قطر، اتحادیه‌های اروپا و آفریقا این کودتا را محکوم کردند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد سران کودتا در جمهوری گینه از منع آمدوشد سراسری تا اطلاع ثانوی خبر دادند.
روز یکشنبه، جمهوری گینه شاهد کودتای نظامی به سرپرستی مامادی دومبوی، واحد نخبه مأموریت ویژه در ارتش بود که از طریق یک سخنرانی تلویزیونی از دستگیری آلفا کنده، رئیس‌جمهور این کشور، انحلال پارلمان، تعلیق قانون اساسی و بستن مرز‌ها خبر داد.
دومبوی که عضو سابق لژیون خارجی فرانسه و سرپرست واحد مأموریت ویژه ارتش از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۱۸ بود، از ارتش خواست در پادگان خود بماند و دولت را مسئول بدترشدن اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تضییع حقوق شهروندان، عدم رعایت اصول دموکراتیک و سیاسی‌شدن مسائل اداری علاوه بر فساد دانست. همچنین کودتاچیان پس از بازداشت کنده اعلام کردند رئیس‌جمهور در سلامت است. آن‌ها اعلام کردند امنیت آلفا کنده تضمین شده است و به او اجازه داده شده با پزشکان خود تماس بگیرد.
بر اساس بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی پخش شد، این شورا اعلام کرد فرمانداران منطقه را با فرماندهان نظامی جایگزین کرده و وزیران و رؤسای نهاد‌هایی را که برکنار شده‌اند، به جلسه صبح روز دوشنبه در پارلمان دعوت کرده و هرگونه عدم حضور به منزله شورش است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به رخداد‌های گینه واکنش نشان داد و ضمن محکومیت کودتای نظامی، خواستار «آزادی فوری» رئیس‌جمهور این کشور شد. گوترش در توییتر خود نوشت: «من از نزدیک تحولات گینه را دنبال می‌کنم. هرگونه تصرف قدرت به زور را به شدت محکوم می‌کنم و خواهان آزادی فوری آلفا کنده، رئیس‌جمهور گینه هستم».
وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: اقدامات صورت‌گرفته می‌تواند توانایی ایالات متحده و سایر شرکای بین‌المللی گینه در حمایت از این کشور را محدود کند. پاریس هم شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای کودتای نظامی در گینه را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رئیس‌جمهور شد. در این بیانیه آمده که پاریس خواستار بازگشت به قانون اساسی است. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در توییتی از طریق حساب رسمی خود در «توییتر» گفت: «من تصرف قدرت با توسل به زور در گینه را محکوم می‌کنم و خواهان آزادی رئیس‌جمهور آلفا کنده هستم».

************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات