صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۷۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در قضیه هسته‌ای، آمریکایی‌ها واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می‌زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده و جوری طلبکاری می‌کنند که انگار ما تعهدات را به هم زده‌ایم! مدت‌ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

دفاع مقدس و دهه پنجم

بیش از چهار دهه از 31 شهریورماه سال 1359، روزی که ارتش بعثی سودای اشغال سرزمینمان را کرد، می‌گذرد. دفاع مقدس مقطعی بريده شده از تاریخ این سرزمین نیست که تنها به کار یادآوری گذشته آيد، بلکه منبعی الهام‌بخش برای نسل‌های آتی و بخشی از هویت عزتمند تاریخ سرزمین ماست. در طول این سال‌ها، دفاع مقدس همواره به‌مثابه سرمایه بزرگ اجتماعی ملت ایران، تزریق کننده انرژی حرکت و توان و تکاپو برای شدن و مبارزه یا دشمنان و حرکت به سمت اهداف متعالی نهضت بوده است. تورق برگ‌های زرين تاریخ هشت‌ساله دفاع مقدس ارائه‌دهنده درس‌ها و عبرت‌های فراوانی است که برای نسلی که پیشگام تحقق دهه پنجم انقلاب اسلامی است، می‌تواند راهگشا باشد.

يکي از درس‌هاي بزرگ دفاع مقدس، شرح و تبيين فرهنگ مقاومت و ايستادگي است. مروري بر تاريخ ایران‌زمین به‌خوبی نشانگر آن است که ملت ما همواره در برابر متجاوزين ايستاده و سر تسليم فرود نياورده است؛ اما اوج اين ايستادگي و استقامت در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس تجلي يافت که در آن شاهد مقاومت همه‌جانبه ملت در برابر متجاوزي بوديم که توسط ابرقدرت‌ها و تمامي کشورهاي غربي حمايت مي‌شد. به‌واقع، رزمندگان اسلام تنها در برابر ارتش عراق قرار نداشتند، بلکه در مقابل جبهه واحد جهاني ايستادند که با همه توان از رژيم بعثي حمايت مي‌کرد. جنگ اثبات‌کننده اين گزاره بود که در ميدان تقابل حق و باطل، پايداري و ايستادگي در برابر باطل هميشه جواب خواهد داد.

درس ديگر دفاع مقدس تحقق عيني شعار «ما مي‌توانيم» بود. آنچه توانست در اين هشت سال جنگ نابرابر، جمهوري اسلامي را در برابر همه دشمنان داخلي و خارجي سرپا و استوار نگه دارد، اراده‌اي بود که شعار «ما مي‌توانيم» را با همه توان در وجود يک ملت نهادينه کرد. همين اراده و همين تفکر، امروز نيز بدون شک رمز عبور ما از موانع و مشکلات و تحريم‌ها در دهه پنجم انقلاب اسلامی خواهد بود.

درس بزرگ ديگري که در دل ماجراي دفاع هشت‌ساله نهفته است، آن است که پيروزي جز از طريق وحدت کلمه در ذيل سايه تبعيت از رهنمودهاي رهبري الهي حاصل نخواهد شد. بدون شک اگر نبود روحيه همکاري و تعاون و بسيج عمومي ملت براي دفاع در برابر تجاوز و هدايت رهبري پيامبرگونه فقيه عالی‌قدر جهان تشيع و اعتقاد عمومي و اطمينان قلبي ملت به اين رهبري الهي، محال بود که بتوان در برابر چنين هجوم پرقدرت و همه‌جانبه‌اي براي نابودي نظام نوپاي جمهوري اسلامي، ايستادگي کرد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                    

دو دهه شعار با وعده‌های توخالی!

روز گذشته شصت‌وپنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.

گزاره‌های خبری: «آنزه لوگار»، وزیر امور خارجه اسلوونی در این نشست، بیانیه مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا را قرائت کرد و گفت: «اتحادیه اروپا به مسائل مرتبط با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها اعتراف می‌کند». وی خاطرنشان کرد که رفع تحریم‌های برجامی، در کنار اجرای کامل و قابل راستی آزمایی تعهدات ایران، بخش مهمی از این توافق به‌شمار می‌رود. لوگار در ادامه اظهار داشت: «اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام ازجمله رفع تحریم‌ها عمل کرده است.» 2- پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه انگليس نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «بايد تمايلي دوجانبه نسبت به شروعي دوباره در روابط دوجانبه کشورهايمان (ایران و انگلیس) وجود داشته باشد، اما عدم پايبندي هسته‌ای مستمر ايران و توسعه برنامه هسته‌ای آن مانع ايجاد پيشرفت در اين زمينه است!» 3- محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست دیروز آژانس، ضمن اشاره به عدم انجام اقدامات عملی از سوی سه کشور اروپایی و اتحادیه در اجرای تعهدات خود در برجام، اظهار داشت: «ایران همواره با آژانس همکاری کرده است، درعین‌حال لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سیاسی‌کاری بپرهیزد و استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن خود را حفظ کند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- جمهوری اسلامی تقریباً دو دهه با طرف غربی در خصوص مسائل هسته‌ای مذاکره کرده است. اکنون باید پرسید دستاورد دو دهه مذاکره چه بوده است؟ طرف غربی در این مدت، صرفاً وعده‌های توخالی به ملت ایران داده است و حتی در خصوص اقدامات تروریستی علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که به‌صورت واضح مغایر با قوانین بین‌المللی است، کوچک‌ترین اقدام ممکنی انجام نداده است و اقدامات آن صرفاً در شعار و بیانیه خلاصه شده است. 2- در خصوص آغاز دوباره مذاکره هسته‌ای با غرب باید به این نکته توجه داشت که آمریکا در حالی ذلیلانه درخواست بازگشت به میز مذاکره دارد که به اذعان مقامات این کشور، سیاست «فشار حداکثری» آن علیه ملت ایران شکست خورده است؛ بنابراین جمهوری اسلامی باید ابتدا بر این نکته تأکید داشته باشد که آمریکا سیاست‌های غلط خود را اصلاح کند و تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی لغو کند و ثانیاً نتیجه مذاکرات در کوتاه‌مدت به سرانجام برسد؛ چراکه طولانی و فرسایشی شدن آن به نفع طرف غربی و به ضرر جمهوری اسلامی است؛ چراکه تبعات کنونی اثرپذیری اقتصاد گره‌خورده کشور به برجام و مذاکره را که دستاورد هشت‌ساله دولت روحانی بود را دوچندان خواهد کرد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                 

چرا سازمان شانگهای عضویت ایران را پذیرفت؟

سفیر اسبق ایران در چین، در کلاب‌هاوس با موضوع «عضویت در سازمان شانگهای برای ایران چه منافع اقتصادی دارد؟»، گفت: «با عضویت در پیمان شانگهای، وزن سیاسی و بین‌المللی و اعتبار منطقه‎ای ایران افزایش خواهد یافت و در این مسئله تردیدی ندارم. اینکه اعضای پیمان شانگهای پذیرفته‌اند ایران عضو دائم و رسمی این سازمان باشد، نشان می‌دهد نسبت به ثبات، استقرار و آینده ایران نظر مثبتی دارند و معتقدند ایران می‌تواند در معادلات منطقه‌ای نقش‌آفرین باشد. اگر قرار بود دست‌خالی باشیم آن‌ها چنین تصمیمی نمی‌گرفتند و ما باید قدر خود را بدانیم». جواد منصوری تأکید کرد: «باید بپذیریم بازی برد-برد یک واقعیت است. امروز معادلات در حال تغییر است و آمریکایی‌ها و وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرده‌اند بین ۳ تا ۸ سال دیگر چین قدرت اول دنیا خواهد شد، پس همه در چارچوب منافع ملی‌شان درصددند رد یابند چگونه باید با این قدرت معامله کنند».

▼ اخبار

وزیر ارتباطات: ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل ایرانی داریم

«عيسي زارع‌پور» با بيان این‌که واردات گوشي سالانه حدود سه تا پنج ميليارد دلار ارزبري دارد، درباره برنامه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي توليد موبايل ايراني گفت: «ظرفيت‌هاي خوبي براي توليد موبايل در کشور وجود دارد اما بايد بازار آن در کشور شکل گيرد و مردم به اين موبايل‌ها اطمينان کنند. البته ممکن است نواقصي وجود داشته باشد اما بايد به اين نکته توجه کرد که موبايل ايراني توليد داخل بوده و در ساخت آن از ظرفيت جوانان استفاده مي‌شود، موجب اشتغال‌زایی خواهد شد، در مردم و جامعه خودباوري ايجاد مي‌کند و نسبت به گوشي‌هاي خارجي ارزان‌تر است». وي با بیان این‌که گوشي که هم‌اکنون از آن استفاده مي‌کند ايراني است و ظرفيت‌هاي مناسبي دارد، تأکید کرد توليد گوشي‌هاي همراه متنوع به برنامه‌ريزي منسجم، عزم عمومي و باور ملي نياز دارد: «ما در تلاش هستيم تا بخش قابل‌توجهی از نياز کشور به گوشي همراه از طريق توليد بومي تأمین شود؛ اما مردم نيز بايد همراهي کنند زيرا حتي اگر محصولات باکيفيت نيز توليد شود اما مردم همراهي نکنند، اتفاق مثبتي در اين زمينه نمي‌افتد». وزير ارتباطات معتقد است گوشي‌هاي همراه داخلي توان رقابت با همتايان خارجي خود را دارند و حتي سرمايه‌گذاران ايراني که اکنون در عرصه توليد در ساير کشورها فعال هستند، آمادگي دارند که ظرفيت خود را براي توليد گوشي همراه در ايران به‌کار گیرند.

دلایل درماندگی رژیم صهیونیستی در برابر ایران

نخست‌وزیر اسبق رژيم صهیونیستی در مطلبي مفصل به پيامدها و دلايل درماندگي اين رژيم و حتي آمريکا در برابر برنامه هسته‌اي ايران پرداخت. «ايهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژيم صهيونيستي دیروز (دوشنبه) در مقاله‌اي که براي روزنامه «يديعوت آحارونوت» نوشته، مي‌گويد اين رژيم برنامه‌اي براي مقابله با ايران ندارد. به باور باراک، در مقام سنجش و آزمايش نتايج توافق برجام، اين مسئله يک ورشکستي هسته‌اي سياستي است که بنيامين نتانياهو و دونالد ترامپ در برابر ايران اتخاذ کردند. اين مقام سابق صهيونيست اذعان مي‌کند که خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران باعث نشد که اين کشور در زير تحريم‌ها عقب‌نشینی کند. ولي به تهران اين توان را داد که بتواند توالي و کيفيت نظارت بر تأسيسات هسته‌اي را درهم بشکند و زمان گريز هسته‌اي را به‌صورت گسترده و خطرناکي کاهش دهد. باراک به سیاست‌های آمريکاي بايدن اشاره می‌کند و می‌نویسد اين کشور در اوج فرايند گسست ارتباطي با «خاورميانه» به‌منظور تمرکز بر چين است؛ چيني که چالش مرکزي براي جايگاه ایالات‌متحده آمريکا است و ايران در مسير اين گام، به‌مثابه يک «خار مزاحم» است. باراک مدعي است، احتمال دارد آمريکا ايران را به‌عنوان «کشور حاشيه‌اي هسته‌اي» (در آستانه هسته‌اي شدن) بپذيرد و اين مسئله به گفته وي، براي این رژیم نزدیک‌ترین چالش و بيشترين تهديد در آينده دور است. باراک در ادامه درباره احتمال اقدام مشترک تل‌آویو و واشنگتن عليه ايران گفته، اين کار پيامدهايي دارد و می‌تواند ضرر آن بيشتر از نفع آن باشد. او اذعان مي‌کند که چنين حمله‌اي در صورت عملي شدنَ، نمي‌تواند برنامه هسته‌ای ايران را کنار بگذارد و براي سال‌ها به تأخير بيندازد.

بازی خطرناک آمریکا با چین!

«نشریه آتلانتیک» در گزارشی، به مسئله ایجاد اتحاد نظامی-امنیتی جدیدِ AUKUS میان آمریکا، انگلیس و استرالیا پرداخته و ضمن ارزیابی و تحلیل ریشه‌ها و دلایل اصلی شکل‌گیری این اتحاد، آن را نمودی از حرکت به سمت یک نظم جدید جهانی از سوی قدرت‌های آنگلوساکسونی با هدف مهار چین و دفاع از موقعیت جهانی خود ارزیابی کرده است. به اذعان نشریه آتلانتیک، «در پس سریالِ عصبانیت و خشم دولت فرانسه از اتحاد نظامی- امنیتی سه کشور، مسئله‌ای مهم‌تر نهفته است و آن نیت این سه کشور جهت شکل دادن به یک نظم جهانی جدید و یا حداقل حرکت به سمت آن است. مقام‌های چینی به‌صراحت تشکیل این اتحاد نظامی-امنیتی را عامل تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای عنوان کرده‌اند. سفارت چین در واشنگتن این سه کشور را متهم کرده که همچنان ذهنیتِ دوران جنگ سرد را دارند و صرفاً به دنبال تنش‌زایی بین‌المللی هستند. در شرایط کنونی، دولت بایدن به همراه متحدان بین‌المللی خود، تشکیل اتحاد‌های مختلف جهت مهار چین را بیش از هر مسئله دیگری دارای اولویت می‌داند. این مسئله تا حد زیادی به این دلیل است که اساساً راهبرد اصلی دولت بایدن، مهار چین به عنوان خطرناک‌ترین رقیب آمریکا است».

‌اخبار کوتاه

انسیه خزعلی: زنان سرپرست خانوار را بیمه خواهیم کرد/ معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران، به تشریح برنامه‌های دولت سیزدهم در امور زنان و خانواده پرداخت و گفت: «یکی از مسائل مهم در جامعه، کاهش ازدواج است که باید به دنبال تسهیل و تهیه راهکار‌هایی برای هموار کردن مادی و معنوی آن باشیم. ‌‌پیگیر این هستیم که امکانات ورزش همگانی زنان در شهرستان‌ها افزایش پیدا کند. ‌‌به دنبال بیمه کردن زنان سرپرست خانوار هستیم و امیدوارم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم».

سریع‌القلم: بی‌خودی برای برجام پایکوبی کردیم!/ مشاور سابق روحانی در یادداشتی نوشت: «دلیلِ علمی شکست برجام، شناخت دست‌اندرکاران از نظام بین‌الملل بر اساس قالب‌های ذهنی داخلی بود؛ درعین‌حال، عدم آشنایی رسانه‌های داخلی با تاریخ و تاروپود بین‌المللی، سبب پایکوبی و جشن‌های زودرس شد». سریع‌القلم قبلاً نیز در مورد برجام گفته بود: «توقعات برجامی ظریف و روحانی از ابتدا اشتباه بود. عمده گشایشی که در برجام قرار بود تحقق پذیرد، متوجه آمریکا بود و بقیه اعضا نقش بنیادی ندارند».

مؤلفه‌های تولید قدرت برای میز مذاکره/ «گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان در حساب توئیتری خود نوشت: «عضویت در پیمان شانگهای، واکسیناسیون حداکثری کرونا، غنی‌سازی 60 درصد، ارسال مقتدرانه سوخت به لبنان چهار مؤلفه تولید قدرت هستند که برای مذاکرات هسته‌ای آینده به درد می‌خورد».

تأکید نخست‌وزیر لبنان بر بازپس‌گیری اراضی اشغالی/ نخست‌وزیر لبنان که دیشب کابینه‌اش موفق به گرفتن رأی اعتماد از پارلمان این کشور شد، بر مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی، پاسخ به تجاوزات آن و بازپس‌گیری اراضی اشغالی این کشور تأکید کرد. میقاتی افزود: «حق مردم لبنان در مقاومت در برابر دشمن اسرائیلی، پاسخ به تجاوزات آن و بازپس‌گیری اراضی اشغالی آن را تأیید می‌کنیم». وی همچنین گفت: «در راستای منافع لبنان، با هر طرفی به‌جز اسرائیل تعامل خواهم کرد».

آمار 100 نفری کشته‌شدگان خوزستانی با سلاح گرم!/ جانشین فرمانده ناجا با اشاره به جلسه اخیر شورای امنیت کشور و طرح موضوع پیامدهای وجود سلاح‌های غیرمجاز در خوزستان، گفت: «در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۱۰۰ نفر در استان خوزستان به دلایل مختلف چون درگیری و نزاع، سهل‌انگاری و تیراندازی در مراسمات عزا و عروسی و... فوت شده‌اند. سردار رضایی افزود: «تمامی مسئولان استان خوزستان ازجمله استاندار، فرمانداران، شوراهای شهر، شهرداری‌ها، ائمه جمعه و جماعات و... همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا دارندگان سلاح‌های غیرمجاز، سلاح خود را تحویل دهند و خاطیان به‌شدت احساس ناامنی کنند».

ایمنی صددرصدی پرستاران در برابر مرگ‌ومیر کرونایی/ رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: «بعد از واکسیناسیون پرستاران تاکنون حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در پرستارانی که هر دو دز واکسن را زده‎اند، نداشته‎ایم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات