صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۴۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، 16 آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطا‌هایی که ما در بخش‌های مختلف انجام می‌دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، این‌ها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهن‌ها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. (۲۵/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

در مسیر اعتمادزایی و امیدآفرینی!

بازدید 3 ساعته روز جمعه‌ای حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از انبار مرکزی سازمان اموال تملیکی در تهران و ضرب‌الاجل دوهفته‌ای قاضی‌القضات برای ساماندهی انبارها و تعیین تکلیف کالاهای دپوشده ازجمله خبرهای خوب و امیدوارکننده در شرایط امروز کشور است. آقای اژه‌ای ضمن تأکید بر مسئولیت‌پذیری همه در قبال حفظ و نگهداری کالاهای مردم، وضعیت انبارهای سازمان اموال تملیکی را غیرقابل‌قبول دانست و به سازمان تعزیرات و دادگستری‌ها دستور داد تا فوراً به این وضعیت پایان دهند.

نکات تحلیلی: 1- یکی از مصادیق تضییع حقوق عامه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، بی‌توجهی به مسئولیت‌ها و بی‌پشت‌و‌پناه رها شدن مردم در برابر دستگاه‌ها و مدیریت‌هایی است که کارکردها و وظایف قانونی خود را به هنگام و به‌درستی انجام نمی‌دهند! طرح انتقادات فراوان نسبت به نحوه نگهداری کالاهای توقیفی در انبارهای سازمان اموال تملیکی در سال‌های اخیر از موضوعاتی است که دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی جدید برای رسیدگی به آن در راستای حفظ حقوق عامه ورود قابل‌تحسینی کرده است. 2- آسیب دیدن و فساد کالاهای اساسی و اقلام غذایی به دلیل عدم رعایت قواعد انبارداری و دپوی نامناسب این کالاها و هزینه‌هایی که باید برای امحای کالاهای تاریخ‌ مصرف گذشته و فاسد شده پرداخت شود، اثرات و پیامدهای سوء اجتماعی دارد که یک مورد از آن، تحمیل مضاعف شرایط سخت معیشتی بر جامعه و افزایش نارضایتی اجتماعی است. به‌عنوان نمونه، این روزها که برنج به مشکل سفره مردم تبدیل شده، چرا باید حدود 9۵ هزار تن برنج با مشکل ترخیص از گمرک مواجه باشد؟! بهره‌گیری دشمنان در ضریب دادن به جنگ روانی و شناختی در اتهام‌زنی به نظام، بخش دیگری از حجم خسارت‌ها و پیامدهای بی‌مسئولیتی‌ها در این حوزه است. 3- حل مسائل مربوط به این بخش نیازمند همکاری همه نهادها و قوای حاکمیتی است؛ اگر برای رفع مشکل به تغییر یا تنظیم قانونی نیاز هست، مجلس باید همکاری کند و اگر به تصمیم‌گیری قاطع قضایی در ساماندهی به حدود دو هزار پرونده بلاتکلیف در سازمان تعزیرات حکومتی نیاز هست، باید دستگاه قضا ورود جدی نماید.

نکته پایانی: با وجود وارد بودن برخی نقدها به عملکردهای گذشته و کنونی قوه قضائیه، اقدامات مسئولان آن در دوره جدید، در رسیدگی زیرساختی به مشکلات مردم تحسین‌برانگیز است و باید با قاطعیت ادامه یابد. البته باید با مطالعه میدانی، مشابه این بی‌دقتی‌ها و اتلاف اموال مردم در پارکینگ‌های نیروی انتظامی، گمرکات و بنادر و مناطق آزاد هم مورد رسیدگی قرار گیرد. برگرداندن اعتماد، امید و احساس رضایت به جامعه در گرو این اقدامات درست و انقلابی است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                  

آدرس غلط!

«صادق خرازی» دبیرکل حزب ندای ایرانیان، مطلبی را بهانه سیزدهم آبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده و از واقعه مهم و تاریخی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 را که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی از آن به‌عنوان «انقلاب دوم» نام بردند، با تعبیری بی‌شرمانه و زننده یاد کرده است. این دیپلمات اصلاح‌طلب همچنین آغاز جنگ تحمیلی و عقب افتادن ایران از رفاه و عدالت اجتماعی را نتیجه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا برشمرده است. سؤال این است، آيا تسخیر لانه جاسوسی براي مقابله با دشمنی آمریکا بود يا منشأ پیدایش دشمنی این کشور با ايران؟!

گزاره‌های تحليلي: عبارت معروفی از «نگرو پونته» اولین سفیر آمریکا در عراق پس از صدام نقل است که پرسید، می‌دانید چرا در آمریکا کودتا نمی‌شود؟ و خود پاسخ داد، زیرا در واشنگتن سفارتخانه آمریکا وجود ندارد! این طنز تلخي است كه پرده از واقعیتی تاریخی برمی‌دارد؛ هرکجا سفارت آمریکا بوده، وحشت، ترور، ناامنی و سرنگونی حکومت‌های مردمی را در پی داشته است. سند‌های به‌دست‌آمده از سفارت آمريكا در ايران به‌تدریج در بیش از پنجاه جلد کتاب تحت عنوان «اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران» منتشر گرديده است. این اسناد مهم و غیرقابل‌خدشه، از اسرار جاسوسی‌‌ها و دخالت‌‌های بی‌شمار آمریکا در ایران و کشور‌های مختلف جهان پرده برداشته است. تبدیل سفارتخانه به مرکز جاسوسی، پناه دادن به شاه مخلوع، هدایت و حمایت شبکه‌های کودتا و براندازی انقلاب در داخل کشور، تأمین منابع مالی گروهک‌های ضدانقلاب در غرب و جنوب کشور، ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشور از راه هدایت گروهک‌های ضدانقلاب (انفجار خطوط لوله نفت در جنوب، ایجاد ناامنی در شمال‌غرب)، ایجاد ارتباط با جریان‌های سازش‌کار (نهضت آزادی و ملی‌گراها) و تلاش برای ایجاد انحراف در انقلاب اسلامی توسط این جریان‌ها ازجمله اقدامات خصمانه آمريكا قبل از تسخير لانه جاسوسي عليه ايران بوده است. دشمنی‌های آمريكا با انقلاب نوپای ملت ایران به حدي بود كه سالیوان سفیر آمریکا در ایران در دوره کارتر، در کتابش نوشت: روش سست و بی‌بنیاد حکومت کارتر در سیاست خارجی و اقدامات نامعقول برژینسکی که هنوز قادر به درک واقعیت مسائل ایران نبود، باعث گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا شد. بااین‌حال و باوجود بینه‌های روشن دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی، برخي در دستور كار خود شروع اختلافات ايران و آمريكا را از تسخیر لانه جاسوسی عنوان می‌کنند. اين تحریف آشکار تاریخی در حالی است که اختلاف بین ملت ایران با آمریکا از ٢٨ مرداد و قبل آن بود که ملت ایران را دچار یک رژیم فاسد وابسته کردند.

نكته پاياني: دور نگه‌داشتن جامعه از ستیزه‌های فزاینده داخلی و دفع خطر گروه‌های سیاسی (بعضاً بی‌هویت یا مجهول‌الهویه)، رسوا شدن گروه‌های سیاسی مدعی مبارزه با امپریالیسم و خلع سلاح آنان از شعارهای چپ، توجه به خطر اصلی و توطئه‌های امپریالیسم جهانی، ایجاد وحدت عمل در نیروهای وفادار به انقلاب و نیز انسجام اجتماعی، کناره‌گیری دولت موقت و یکدست شدن نیروهای انقلابی و وفادار به امام، اوج‌گیری مبارزه ضد امپریالیستی و از همه مهم‌تر آشکار شدن اقدامات براندازانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی و شکست هیمنه و اُبهّت آمریکا از دستاوردهای مهم اشغال لانه جاسوسی بود. همان زمان امام راحل (ره) فرمودند: «اگر کارتر در طول عمر خود یک کار درست کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است... ملت رزمنده ایران، این پیروزی را که ابرقدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری کرده است اگر جشن بگیرد، حق دارد».

(نویسنده: حسین عباسیان)

▼ اخبار

تقی‌زاده‌ها و میرزا ملکم خان‌های دوره ما!

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به واکنش تعدادی از اصلاح‌طلبان به جلوگیری سپاه از دزدی دریایی آمریکایی‌ها و در حمایتشان از آمریکایی‌ها در این ماجرا، گفت: «ما در کشور هر ضربه‌ای که خوردیم از وادادگی برخی‌ها بوده که دائماً به دنبال جلب رضایت غرب بوده‌اند. این آقایان در طول 8 سال دولت آقای روحانی نهایت همکاری و همراهی را با غرب داشتند؛ سؤال اینجاست که نتیجه این‌همه همراهی، کرنش و همکاری با غرب در این 8 سال جز گرانی، تورم و مشکلات مختلف به‌ویژه در حوزه معیشتی چه نتیجه‌ای برای ما داشته است». محمدصالح جوکار افزود: «ما در دوره قاجار سید حسن تقی‌زاده و میرزاملکم خان را داشتیم که همواره به دنبال جلب رضایت غرب بودند و امروز هم بعضی از آقایانی که نام اصلاح‌طلب بر خود نهاده‌اند این مسیر را دنبال می‌کنند. این آقایان باید بدانند همان‌طور که تجربه سال‌های قبل نشان داده دشمنان ما و در رأس آن‌ها آمریکا تنها زبان زور را می‌فهمند و باید با آن‌ها با اقتدار رفتار کرد نه از سر ضعف و ناتوانی».

اندیشکده آمریکایی: ایران قدرت اول در خلیج‌فارس است

اندیشکده میدل ایست در گزارش جدید خود، از قدرت نظامی برتر ایران در تنگه هرمز سخن گفته است. در بخشی از این گزارش مفصل با اشاره به تنگه هرمز و نام بردن آن به‌عنوان یکی از تنگه‌های مهم و حیاتی جهان و با اشاره به توانایی ایران در تنگه هرمز، آمده است: «ایران ابزارهای خود را خصوصاً از طریق نیروهای دریایی سپاه پاسداران ازجمله مین‌های دریایی، قایق‌های تندروی مسلح و زیردریایی‌های کوچک در اختیار دارد و ایرانی‌ها قدرت نظامی برتر خود در خلیج‌فارس و تنگه هرمز را به‌عنوان تضمین‌کننده  امنیت انرژی جهان نشان می‌دهند». این اندیشکده در چارچوب سیاست ایران هراسی، به ناتوانی عملی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی اذعان داشته و آورده است: «رویدادهای ۳ سال گذشته نشان می‌‎دهد که ایران می‌تواند بدون افزایش خطر رویارویی نظامی با غرب، مشکلاتی را در این تنگه ایجاد کند. بستن تنگه هرمز برای چندین سال تنها به ۳۰۰ مین نیاز دارد و نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با این تهدید تا میان‌مدت کاملاً ناتوان است».

اعطای جایزه «بدترین جانی ضدبشر» به سگ شماره یک واشنگتن!

اندیشکده «ایکلسیا» (Ekklesia) مستقر در لندن و فعال در حوزه حقوق بشر، در یک مراسم نمادین جایزه «ارتکاب شنیع‌ترین جرائم حقوق بشری» و «جرائم ضد کودکان» را به «محمد بن سلمان» داد و ولیعهد سعودی را در رتبه اول ناقضان حقوق بشر دانست. در وب‌سایت اطلاع‌رسانی این مؤسسه آمده است که در مراسم «دشمنان صلح در جنگ یمن» این جایزه برای کسانی که بیشترین سهم را در طولانی شدن جنگ دارند و مانع تحقق صلح شده و عامل کشتار و مصیبت‌های مردم یمن هستند، اعطا شده است. جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ماه اکتبر در نشست خبری سازمان ملل در ژنو گفته بود: «جنگ یمن به‌تازگی به مرحله‌ای شرم‌آور رسیده است. ما اکنون ۱۰ هزار کودک داریم که از مارس ۲۰۱۵ کشته یا معلول شده‌اند. به عبارتی هرروز، چهار کودک کشته و یا زخمی می‌شوند». هرچند آمریکای بایدنی خود را مخالف جنگ یمن نشان می‌دهد؛ اما در سایه بی‌عملی و چراغ سبز این کشور، سیاست‌های ضدبشری عربستان در یمن همچنان ادامه دارد. خبرگزاری کثیرالانتشار بلومبرگ آمریکا نیز با اشاره به وجهه منفور بن سلمان در کاخ سفید، می‌آورد: «او همچنان سگ شماره یک آمریکا در ریاض است». بلومبرگ اضافه می‌کند: «تحقیر دولت آمریکا نسبت به محمد بن سلمان در دوران بایدن، علیرغم تلاش‌های مذبوحانه او برای نزدیک شدن به کاخ سفید، در حال افزایش است. تلاش‌های بن سلمان برای جلب رضایت بایدن تاکنون شامل تسریع روند عادی‌سازی عمومی با رژیم صهیونیستی و تلاش برای شرکت در نشست اخیر تغییرات اقلیمی و افزایش تولید نفت و قیمت‌ آن در کنار ادامه گفت‌وگو با ایران می‌شود».

‌اخبار کوتاه

دور زدن تحریم‌ها مثل آب خوردن!/ «بیل مگ» کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا می‌گوید: «اگر هزاران تحریم هم علیه ایران اعمال شود، اثربخشی ندارد؛ زیرا دور زدن تحریم‌ها توسط ایران مثل آب خوردن است. در صورت گزینه نظامی، ایران قادر خواهد بود در کمتر از ۲۴ ساعت تمام منافع آمریکا در منطقه را با قدرت موشکی و پهپاد انتخابی با خاک یکسان کند و این یعنی پایان آمریکا و متحدانش در منطقه. بایدن به‌خوبی می‌فهمد که قدرت رویارویی با ایران را نخواهد داشت حتی ترامپ نیز معترف به این کار بود؛ زیرا ایران قدرتمندترین کشور منطقه با تجهیزات جنگی تولید بومی است».

عرضه تولید داخلی با برند کره‌ای!/ درحالی‌که سیاست نظام بر حمایت از تولید و ترویج مصرف محصولات داخلی استوار است، یک تولیدکننده لوازم‌خانگی که باید در صف اول تبلیغ برند ایرانی باشد، روی محصول تولید داخلی، برند ساخته شده «دوو» کره‌ نصب می‌کند. این شرکت همچنین هزینه سنگینی برای تبلیغ این برند، بخصوص در بیلبوردهای پایتخت کرده است. بااین‌وجود هیچ مقام مسئولی در برابر این تخلف آشکار واکنشی نشان نداده است!

اخراج 200 مقام مسئول از قدرت!/ طالبان کمیسیونی را برای حذف افراد فاسد و نالایق از صفوف خود ایجاد کرده است. این کمیسیون همه کسانی را که از طریق روابط خانوادگی به منصب برسند، جنایتکاران، افراد دارای گذشته مشکوک یا مقاماتی که مورد نفرت مردم محلی قرار گرفته‌اند، از سمت خود برکنار می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داده است، ۲۰۰ نفر که از قدرت خود سوءاستفاده کرده و از نام طالبان برای منافع شخصی خود استفاده نموده‌اند توسط این کمیسیون، از سمت‌های خود اخراج شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰؛ نمایش اقتدار در آب‌های دوردست!/ بر اساس اعلام معاون هماهنگ‌کننده ارتش، مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با شرکت نیرو‌های چهارگانه از امروز آغاز می‌شود. در این رزمایش، استفاده از تجهیزات و مهمات بومی و هوشمند با تکیه‌بر توان داخلی، به‌کارگیری یگان‌های پهپادی شناسایی و رزمی در بردهای مختلف را شاهد خواهیم بود و اقتدار نظام جمهوری اسلامی در آب‌های دوردست به نمایش گذاشته خواهد شد.

ترک تحصیل ۹۷۰ هزار دانش‌آموز!/ سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم».

میلیون‌ها پوند هزینه برای پنهان‌سازی جنایت در عراق!/ یک روزنامه انگلیسی فاش کرد که وزارت دفاع این کشور برای لاپوشانی بخشی از جنایات جنگی سربازان انگلیسی در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، میلیون‌ها پوند غرامت پرداخت کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات