صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۹۸

اخبار ویژه روزنامه‌های ۶ بهمن

روزنامه کیهان**

قیمت نفت احتمالا به زودی 100 دلاری می‌شود
رسانه‌های آمریکایی و اروپایی پیش‌بینی می‌کنند قیمت جهانی نفت در زمانی نه چندان دور به 100 دلار هم برسد.
«مارکت واج» در این زمینه نوشت: قیمت نفت برنت پایان سال گذشته میلادی در محدوده ۷۷/۸ دلار قرار داشت و اخیرا در پایان معاملات به سطح ۸۸ دلار نوسان کرد. در هفته‌های اخیر عوامل مختلفی بر بازار نفت اثر گذاشته‌اند و با توجه به پایدار بودن این عوامل عده‌ای از تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها به سمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه حرکت خواهد کرد. در حال حاضر قیمت نفت برنت در بالاترین میزان از سـال ۲۰۱۴ قرار دارد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون هیچ‌گاه سه‌رقمی نبوده اما بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد رشد قیمت‌ها به اعداد سه‌رقمی باشیم. نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار نفت در موسسه آوا‌ترید، چهار عامل مهم رشد قیمت‌ها را که اثراتی پایدار بر بازار داشته‌اند معرفی کرده است.
نخستین عامل، توانایی اوپک برای بالا بردن عرضه است. اوپک اعلام کرده نیازی به بالا بردن چشمگیر عرضه احساس نمی‌کند و نیز اعضای این سازمان به‌تنهایی نمی‌توانند عرضه را به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا ببرند. مازاد ظرفیت عرضه نفت اوپک از ۱۱ میلیون بشکه به ۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و این یعنی کاملاً مشخص است که میزان مازاد ظرفیت تولید زیاد نیست و نکته مهم این است که در آینده نزدیک این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.
دومین عاملی که سبب رشد قیمت‌ها شـده کاهش سرمایه‌گذاری و وام‌دهی‌ها در حوزه بالا بردن ظرفیت تولید سوخت‌های فسیلی اسـت.
اما موضوع بعدی این است که سویه اُمیکرون آن‌طور که قبلاً پیش‌بینی شده بود بر تقاضا برای نفت تأثیر منفی پایدار و بزرگ نگذاشته است. با آنکه در هفته‌های نخست شیوع این سویه، محدودیت‌هایی برای سفر بین کشورها اعمال شد اما آن محدودیت‌ها فراگیر نبود و نیز از میزان آنها کاسته شده است. همچنین اگر پایان همه‌گیری نزدیک باشـد، بر مصرف نفت بیش از پیش افزوده می‌شود. نهادهای تحلیلگر در حوزه انرژی همگی معتقدند سال جاری مصرف نفت رشد خواهد کرد.
موضوع بعـدي اثرگذاری تحـولات ژئوپلیتیک بر عرضه نفت و گاز است که سبب نگرانی درباره امنیت و پایداری عرضه می‌شود. چندی پیش ناآرامی‌ها در قزاقستان سبب شد درباره عرضه نفت این کشور نگرانی پدید آید. حمله پهپادی به تاسیسات نفتی امارات و اختلال موقـت در جریان نفت خط لوله کرکوک جیهان در رشـد قیمت نفـت موثر بودند. واقعیت این است که وضعیت ژئوپلیتیک هر روز در حال بدتر شدن است. بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا موضعی تند در قبال اقدامات روسیه اتخاذ کرده و وعده داده اگر این کشور به اوکراین حمله کند با مجازات شدید مواجه خواهد شد. این تنشهای ژئوپلیتیک، ریسک‌هایی برای عرضه پدید آورده‌اند. با آنکه رشد قیمت نفت برای برخی کشورها اتفاقی مثبت است اما اثرات آن برای اقتصاد جهان در نهایت منفی است و بر تمامی بازارها اثر می‌گذارد. از دید آقای اسلم، قیمت نفت قطعا به ۱۰۰ دلار خواهد رسید حتی اگر تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین شدت پیدا نکند.
مارشال استیوز، تحلیلگر موسسه ‌ای‌اچ‌اس‌ مارکیت می‌گوید: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند و تحریم‌های غرب علیه روسیه بر صادرات نفت این کشور اثر بگذارد، قیمت نفت به ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.» موضوع بعدی که درباره آن قطعیت تحلیلگر ارشد ‌اشنایدر الکتریک می‌گوید: «مهم‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها در هفته‌های آینده همچنان بر بازار اثر می‌گذارند و این اثرگذاری با وجود تداوم شیوع اُميكرون سبب بالا باقی‌ماندن قیمت‌ها خواهد شد.

فاکتور کردن فجایع برجام برای روحانی و مذاکره دوباره با آمریکا!
یک سایت همسو با دولت سابق می‌گوید: مذاکره مستقیم آمریکا، همچنان که به موفقیت در انعقاد برجام انجامید، می‌تواند به احیای آن هم کمک کند.
«عصر ایران» با طرح این سوال که «چرا مذاکره مستقیم با آمریکا می‌تواند به مذاکرات وین کمک کند؟» نوشت: «در عهد احمدی‌نژاد و سعید جلیلی و قبل از آن علی لاریجانی و حتی زمان اصلاحات و دبیری حسن روحانی، ایران با کشورهای اروپایی، چین و روسیه مذاکره می‌کرد و آمریکا در حاشیه بود و هیچگاه به صورت مستقیم با آنها در مورد توافق هسته‌ای گفت‌وگو نمی‌‌کردیم.
حاصل این مذاکرات پشت سرهم و طولانی، توافق بر سر شهر مذاکرات بعدی بود و هیچ توافق به سود کشور حاصل نمی‌شد.
بعد از حضور روحانی با سابقه طولانی در مذاکرات هسته‌ای، در دولت و دادن اختیار مذاکره به وزارت خارجه با مدیریت ظریف، پای آمریکا به صورت مستقیم به مذاکرات هسته‌ای باز شد.
دیگر زمان پیام بردن و آوردن توسط کشورهای اروپایی به پایان رسید و ایران وآمریکا پشت یک میز سر برنامه‌هسته‌ای حرف زدند و در نهایت به توافق رسیدند که برجام نام گرفت.
روحانی به این نتیجه رسیده بود که بدون گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا، توافقی حاصل نخواهد شد.
خروج آمریکا از برجام و انفعال کشورهای اروپایی، چین و روسیه در احیای برجام و عدم توانایی در شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، بازهم نشان داد که طرف اصلی این مناقشه تنها و تنها آمریکاست.
دیگران در ماجرای برجام زینت المجلس هستند و تنها به این مذاکرات و توافق‌ها جنبه بین‌المللی می‌دهد و نقش دیگری ندارند. به زبان ساده می‌توان گفت آنها شاهدان یک قرارداد هستند که پای برگه را امضا می‌کنند.
قطعا در دور تازه مذاکرات در دولت رئیسی و بایدن، گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا می‌تواند یک گام بزرگ برای رسیدن به توافقی تازه باشد.
مذاکراتی که در آن آمریکا باید به ایران این تضمین را بدهد که اگر دوباره فردی مثل ترامپ سرکارآمد و از برجام خوشش نیامد، دوباره داستان به کما رفتن توافق هسته‌ای تکرار نشود. همه ما می‌دانیم اگر ترامپ نبود، شاید داستان این روزهای ایران هم به گونه دیگری نوشته می‌شد.
احیای برجام می‌تواند کمک بزرگی به دولت سیزدهم برای به سامان رساندن وضعیت اقتصادی کشور کند. مردم به خوبی روزهای کوتاه بعد از توافق هسته‌ای را به یاد دارند. روزهای ثبات و آرامش. مذاکره با آمریکا، رسیدن به توافق هسته‌ای می‌تواند دوباره طعم این آرامش را به ایرانی‌ها هدیه کند.»
درباره این تحلیل شایان ذکر است که اولا، به هنگام خروج آمریکا در برجام، آقای روحانی به جای نشان دادن قاطعیت، گفت: «شرّ یک مزاحم از سر برجام کم شد». بدتر این بود که خانم موگرینی از همان سال 97 و مقارن خروج آمریکا فاش کرد از روحانی تضمین گرفته که در صورت خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم‌ها، ایران از توافق خارج نشود.
در حقیقت اگر چاله برجام و خلل و منافذش دستپخت تیم روحانی است، تشویق آمریکا به زیر پا گذاشتن تعهداتش، توسط شخص روحانی انجام گرفت. قبل از آن هم و پیش از آنکه توافق حاصل شود، گفتن ادبیاتی مانند «خزانه خالی است» و...، موجب شده بود تیم مذاکره‌کننده از موضع پایین و اضطرار مذاکره کند؛ چنانکه حتی گفته می‌شد «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» یا در رسانه‌ها تبلیغ می‌شد که باید هرچه زودتر به توافق رسید.
به همین دلیل هم هست که دولت اوباما توافقی بد برای طرف ایرانی و پرفایده برای خود را روی میز گذاشت و موافقت روحانی و تیمش را هم جلب کرد. توافقی که امتیازات نقد و ارزان بگیرد و مشتی وعده بی‌پشتوانه و هر لحظه قابل نقض بفروشد.
برخلاف تحریفگری نویسنده تحلیل «عصر ایران»، پایمال کردن حقوق ایران و تشدید تحریم‌ها از همان دولت اوباما و با سلسله تحریم‌های ویزا و آیسا و سیسادا آغاز شد. امتیازات موقت و محدودی هم اگر واگذار می‌شد (در حد شیرینی آدامسی)، صرفا تله‌گذاری برای برجام 2 و 3 از یک سو و تسهیل کار غربگرایان در انتخاب زمستان 94 و بهار 96 بود.
ثانیا اتفاقا بلایی که خود آمریکایی‌ها (اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) و نه هیچ دولت دیگری، بر سر برجام آوردند، نشان می‌دهد که مذاکره و قول و قرار آمریکایی‌ها بیهوده و بی‌فایده است. اما از بی‌قاعدگی گذشته، مذاکره مجدد با آمریکا خسارت‌بار هم هست. در واقع، مذاکره و چانه‌زنی مربوط به مرحله قبل از انعقاد توافق است. و هنگامی که یک طرف، توافق را زیر پا می‌گذارد، درواقع به منطق مذاکره و تعامل و حسن‌نیت سازنده پشت پا زده است.
بدین ترتیب اکنون آمریکا برای اثبات حسن‌نیت و صداقت خود باید به تعهداتش برگردد و تحریم‌ها را به شکل قابل راستی‌آزمایی و با دادن تضمین معتبر لغو کند، تا اراده‌اش را برای بازگشت متوازن به برجام نشان بدهد. در غیر این صورت، مذاکره مجدد و چانه‌زنی با طرف ناقض توافق، دستخوش دادن و تشویق کردن او و به رسمیت شناختن پایمال‌شدگی حقوق خویش است.
یک سال تعلل دولت دموکرات بایدن در بازگشت به تعهداتش، اتفاقا نشان می‌دهد که آمریکا قصد و اراده‌ای برای عمل به تعهداتش ندارد. طرفی که چندبار توانست تعهداتش را در دولت اوباما و ترامپ به سادگی آب خوردن زیر پا بگذارد و کمترین اظهار شرمندگی هم نکند، مجددا می‌تواند مرتکب چنین کاری شود. تحلیلگران بسیاری مانند شبکه الجزیره معتقدند «بایدن مثل اوباما حرف می‌زند و مثل ترامپ عمل می‌کند».

والت: بزرگ‌ترین اشتباه بایدن برنگشتن به توافق با ایران بود
نظریه پرداز و تحلیلگر ارشد آمریکایی گفت: بازنگشتن دولت بایدن به برجام، بزرگ ترین اشتباه او در سیاست خارجی بود.
«استفن والت» در گفت‌و‌گو با روزنامه کره‌ای «هانکی یوره» درباره وضعیت سیاست خارجی در دولت بایدن گفت: یک سال از ریاست جمهوری بایدن می‌گذرد و در شرایطی دشوار او نسبتا خوب عمل کرده است. او وارث یک جنگ شکست خورده در افغانستان بود و خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور تصمیم درستی بود. هیچ چشم‌اندازی برای پیروزی در افغانستان وجود نداشت و خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور این امکان را فراهم می‌سازد تا بر مشکلات مهم‌تری مانند مسئله چین و تغییرات آب و هوایی تمرکز کنیم.
وی در عین حال گفت: بزرگ‌ترین اشتباه بایدن در یک سال گذشته، عدم بازگشت او به توافق هسته‌ای با ایران بود. اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که احیای برجام بسیار دشوارتر خواهد بود.
والت همچنین گفته است: در مورد خروج از افغانستان این بی‌انصافی است که بایدن را به سبب هرج و مرج و بی‌نظمی خروج نیروهای آمریکایی مقصر قلمداد کنیم. در واقع، این دولت افغانستان بود که به مثابه خانه‌ای پوشالی فروریخت. هیچ راهی برای پایان دادن به حضور آمریکا در افغانستان به شکلی منظم و بی‌دردسر وجود نداشت.در بلندمدت بزرگ‌ترین چالش سیاست خارجی آن خواهد بود که واشنگتن و پکن چگونه رقابت شدید فیمابین خود را در برخی زمینه‌ها مدیریت کنند و در برخی دیگر از مسائل کماکان با یکدیگر همکاری نمایند و در مسیر بروز جنگی که لطمات آن به هر دو کشور و سایر دنیا وارد می‌شود قرار نگیرند.
اگر قرار است توازن قوا در آسیا برقرار شود کشورهای آسیایی باید در برخی از مسائل به خواسته‌های چین پایبند باشند و پکن را عصبانی نکنند. اگر کره جنوبی می‌خواهد خودمختاری سیاست خارجی خود را حفظ کند و به رشد اقتصادی ادامه دهد باید خواهان توازن قوای قدرت در شرق آسیا باشد روابط خود را با ایالات متحده حفظ کند و تلاش برای بهبود روابط با دیگر قدرت‌های آسیایی از جمله ژاپن باشد. این بهترین راه برای کره جنوبی است.
در مورد چشم‌انداز پیش رو در مورد بحران روسیه و اوکراین، حل این مشکل دشوار است. بهترین نتیجه آن است که اوکراین به طور رسمی بی‌طرف باقی بماند، اما آمریکا و ناتو نمی‌خواهند هیچ امتیازی به مسکو بدهند.

پایه پولی را افزایش دادند حالا طلبکاری می‌کنند
خلق پایه پولی در دولت جدید، زیر 40 هزار تومان است، نه آن‌گونه که آقای همتی ادعا می‌کند، 180 هزار میلیارد تومان.
روزنامه ایران در گزارشی با نقد سخنان رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی، نوشت؛ میزان نقدینگی و پایه پولی تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ به ترتیب به ۴ هزار و ۴۲۹ هزار میلیارد تومان و ۵۵۷ هزار میلیارد‌، تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۹۹ به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد رشد داشته‌اند. اما آیا طبق ادعای آقای همتی تمامی این پایه پولی در دولت جدید خلق شده و تمام آن نیز از سمت بانک‌ها بوده است؟ همتی در توئیت اول خـود بـه صـورت دو پهلـو عنوان می‌کند که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی جدیدی که در سال جدید خلق شده همه در همین دولت است و تمام آن نیز به بانک‌ها برمی‌گردد.
اولا پایه پولی که در دولت جدید خلق شده را باید از شهریور ماه محاسبه کرد که در حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان بوده است. دوما براساس گزارش بانک مرکزی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها به ترتیب سهمی ۸ درصدی از رشد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی پایه پولی در سال جدید داشته که بر این اساس ادعای دیگر همتی نیز رد می‌شود. ۲. وضعیت فعلـی بـدون هیچ بغضی به وضعیت بانک مرکزی در سال ۹۹ نیز برمی‌گردد‌، به طوری که در پایان این سال رفته‌رفته شاهد افزایش سهم «خالص سایر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی» در رشد پایـه پولی بودیم. از طرفی لازم است که به یاد داشته باشیم رکورد رشد اجزای پایه پولی همچنان در اختیار همتـی بـوده و رشـد
۴۱ درصـدی نقدینگی و ۲۹ درصـدی پایه پولی در سال ۱۳۹۹ چیزی نیست که مسببان آن بخواهند با گذشت کمتر از شش ماه در جایگاه نقد فنی و خیرخواهانه بنشینند. شرایط فعلی بانک مرکزی حتی اگر هم قابـل دفـاع نباشـد‌، ارث بـدی که از همتی به بانک مرکزی جدید رسیده‌، قابل دفاع است.
همچنین حجم اوراقی که در دولت روحانی و بخصوص در سال ۹۹ فروختـه شـده کمی کمتر از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که رشـد ۱۰۸ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ را نشان می‌دهد. این در حالی است که دولت جدید تنها حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده و درعيـن حـال حدود ۷۵ هزار میلیارد از اوراقی را که در دولت قبل فروخته شده و سر رسید آن رسیده بود نیز تسویه کرده است. به حساب دیگر دولت به صورت ماهانه ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق سررسید شده را تسویه می‌کند و بسیار کمتر از آن اوراق جدید منتشر می‌کند. بنابراین اگر می‌بینیم تزریق بانک مرکزی به بانک از طریق قراردادهای توافق بازخرید یا ریپو با سیستم بانکی به بالاترین رقم تاریخی خود ۷۸ هزار میلیارد تومان در ۲۷ دی ماه رسیده و ادامه این روند نگران‌کننده است اما نباید از ریشـه ایـن اتفاق نیز غافل بود. فروش بالای اوراق در سال ۹۹ باعـث شده است که بانک‌ها (به عنوان خریداران اوراق دولت) بـرای ذخیره‌گیری‌، اوراق خود را در عملیات بازار باز به بانک مرکزی بفروشند و بانک مرکزی نیز برای جلوگیری از رشـد نـرخ بـهـره مجـبـور بـه تزریق پول و خرید اوراق از بانک‌هاست.
به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی دولت به دنبال تأمین کسری بودجـه از طريق استقراض از بانک‌ها نیست و اتفاقا به دنبال این است که استقراض‌های قبلی را نیز پرداخت کند.

 

***************

 روزنامه آرمان ملی**

مهدي هاشمي و نجفي آزادي مشروط نگرفتند

 سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار داشت: حدود ۶ ماه از دوره تحول در قوه قضائیه سپری شده و در این مدت اقدامات موثری در راستای قانون‌مندی دستگاه قضائی و سازمان‌های مرتبط با این دستگاه و اجرای عدالت برداشته شده است. یکی از اقدامات توجه جدی به وضعیت زندانیان بود. می‌دانید زندانیان یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه ما هستند و به راحتی دسترسی به مسئولان ندارند و در همان روزهای ابتدایی این دوره ریاست قوه قضائیه شخصا در زندان‌ها حضور یافتند و ملاقات‌هایی داشتند و دستور دادند که همه مسئولان در زندان‌ها حضور یابند و هزاران مورد بازدید از زندان‌ها را داشتیم. همچنین فراهم کردن زمینه ملاقات زندانیان با خانواده‌هایشان از دیگر اقدامات انجام شده بود. ذبیح‌ا... خداییان گفت: دسترسی به وکلای زندانیان و طبقه بندی زندانیان و عدم استفاده از دستبند و پابند جز در موارد ضروری از دیگر اقدامات بود. وی افزود: همچنین ترتیبی داده شد که متهمان با وثیقه و معرفی کفیل روانه زندان نشوند و در صدور احکام بیشتر از مجازات‌های جایگزین استفاده شود و از نهادهای ارفاقی استفاده شود که در کاهش جمعیت کیفری تاثیرگذار است و رئیس سازمان زندان‌ها هم بخشنامه‌ای صادر کردند که به حقوق زندانیان توجه شود. وی ادامه داد: علنی بودن محاکمات از دیگر اقدامات انجام شده بود. خداییان درباره آخرین وضعیت پرونده‌های محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران و مهدی هاشمی و اینکه آیا درخواست مرخصی داشتند یا مورد عفو مشروط قرار گرفتند بیان کرد: می‌دانید که آقایان نجفی و هاشمی محکومیت قطعی دارند و در اجرای حکم قطعی در زندان‌اند و مشمول مرخصی هستند و براساس قانون اگر تقاضا داشته باشند به آنها مرخصی داده می‌شود. وی عنوان کرد: آنها مشمول آزادی مشروط یا تعلیق مجازات قرار نگرفتند. سخنگوی دستگاه قضا در خصوص چگونگی نظارت بر بخشنامه حقوق زندانیان و بازداشت‌شدگان اظهار کرد: بخشنامه سازمان زندان‌ها در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه جهت ساماندهی زندانیان بود. در خود دستورالعمل پیش‌بینی شده که مسئولان زندان‌ها نظارت‌هایی بر اجرا داشته باشند. همچنین دادستان‌ها هم بر اجرای آن نظارت می‌کنند. از لحظه‌ای که زندانی وارد زندان می‌شود تا زمان آزادی باید مقررات رعایت شود و دفتر سازمان بازرسی زندان‌ها و مسئولین زندان‌ها باید نظارت بر اجرای این دستورالعمل داشته باشند و در صورت عدم رعایت مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد. وی درباره آخرین وضعیت پرونده پلاسکو گفت: تحقیقات پرونده پلاسکو کامل و به دادگاه ارجاع و رای بدوی در این ارتباط صادر شد. در این پرونده 36 شخص حقیقی وحقوقی تحت تعقیب قرار گرفتند و 13 شخص از جمله دستگاه‌های اجرایی به نسبت تقصیری که داشتند به جزای نقدی محکوم شدند و برخی اشخاص حقیقی به حبس محکوم شدند و پرونده آماده ارسال به دادگاه تجدیدنظر است. خداییان درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال گفت: این پرونده چند سال قبل به دستگاه قضائی ارجاع شده و مربوط به سال جاری نیست. پرونده‌ای است که از ناحیه کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شده بود و قرار منع تعقیب در آن صادر شده است چرا که گزارش‌های ارسالی در این رابطه کلی بود. نقش افرادی که در فساد نقش داشتند مشخص نشده بود و بعد از تحقیقات در سال ۹۸ این پرونده به صدور قرار منع تعقیب منتهی شد؛ البته در رابطه با وزارت ورزش و برخی قراردادها پرونده‌هایی تشکیل شده است. وی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده امنیتی حسین فریدون و مطرح شدن اسمش در پرونده کروز اظهار کرد: حسین فریدون در اجرای حکم قطعی که قبلا صادر شده در زندان است و در جریان رسیدگی به پرونده شرکت کروز نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست مواردی گفت که به ایشان رشوه پرداخت شده است. با پیگیری‌ها در این خصوص پرونده‌ای مفتوح است و منتهی به صدور جلب دادرسی و کیفرخواست نشده است و اگر دلیل کافی برای توجیه اتهام باشد نسبت به احضار آن اقدام می‌شود و این طور نیست که در کیفرخواست این شرکت به عنوان متهم اسم این فرد قید شده باشد بلکه با مدارک در پرونده طبیعتا به صورت جدا از کروز رسیدگی می‌شود.

نگاه مثبت رئيس قوه قضاييه درباره رمزارزها

رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه در جلسه شورای عالی این قوه با بیان اینکه ممکن است موضوع رمزارزها در آینده دارایی مردم را تهدید کند، از بانک مرکزی خواست درباره این موضوع نظر شفاف خود را ارائه دهد. محسنی اژه‌ای در این نشست با اشاره به اینکه موضوع رمزارزها ممکن است در آینده دارایی‌های مردم را تهدید کند و برای دولت دردسرآفرین شود، گفت: دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأمور هستند تا از بانک مرکزی بخواهند هر چه زودتر در قبال مسئله رمزارزها و همچنین تشریح وظایف دستگاه‌های مختلف در این رابطه شفاف‌سازی کند. در همین زمینه یک تحلیلگر فضای مجازی اظهار داشت: صحبت‌های آیت‌ا... اژه‌ای و دستور ایشان مبنی بر روشن شدن تکلیف وضعیت رمزارزها را باید به فال نیک گرفت. معتقدم تا زمانی‌که ساختاری برای رمزارزها در کشور شکل نگیرد، باید شاهد بروز تبعات آن باشیم. نوید آقایی تأکید کرد: امیدوارم صحبت‌های رئیس دستگاه قضا از منظر وجه ایجابی فناوری‌های نوین مورد توجه قرار گیرد، نه وجه سلبی آن. به یاد داشته باشیم که اگر برخورد با رادیو، تلویزیون، ویدئو و ماهواره جواب داد، برخورد با این اتفاقات نوین در فضای مجازی هم جواب می‌دهد. این تحلیلگر فضای مجازی با اشاره به گردش مالی بازار رمزارز در ایران گفت: واقعیت این است که صدها هزار نفر در کشور درگیر بازار رمزارزها شده‌اند و با اعداد قابل توجهی در این حوزه مواجه هستیم. گردش مالی در بازار رمزارزها در کشور مطابق برخی گزارش‌های غیر رسمی، روزانه به بیش از چند صد میلیارد تومان رسیده است. این اعداد و ارقام و گردش مالی سنگین نشان می‌دهد که باید این حوزه را جدی گرفت و برای این موضوعات هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کرد. به گفته این مدرس دانشگاه باید توجه داشته باشیم بخش عمده‌ای از مشکلاتی که امروز با آن مواجه شده‌ایم و تجمعات و اعتراضات افرادی که در این بازار به دام کلاه‌برداران افتاده‌اند، به این دلیل بوده که قاعده‌ مشخص و روشنی در کشور برای این موضوع نداریم و پیش‌بینی‌های لازم را نکرده‌ایم‌. وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی طی چند سال گذشته جلسات متعددی با بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مسئول در این حوزه برگزار کرده که خروجی روشنی نداشته و همین شرایط باعث شده تا رئیس قوه قضائیه نسبت به تبعات نابه‌سامانی بازار رمزارزها هشدار دهد. آقایی با بیان اینکه بازار رمزارزها غیرقابل انکار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اظهار داشت: در دنیای امروز موضوع از بازار رمزارز فراتر رفته و با متاورس مواجه هستیم اما در این شرایط نه تنها به سمت قاعده‌مند کردن و قانون‌گذاری و حتی پذیرش این موضوع حرکت نکرده‌ایم بلکه کار به جایی رسیده تا مقامات ارشد قضائی در این زمینه هشدار دهند. وی با اشاره به طرح بانک مرکزی مبنی بر راه‌اندازی رمزارز ملی اظهار داشت: اینکه بانک مرکزی اعلام کرده هر کشوری رمزارز مربوط به کشور خود را دارد و رمزارز ملی در سایر کشورها هم رایج است، حرف چندان غلطی نیست اما این رمزارزها، جریان اصلی بازار رمزارزها نبوده و بین فعالان این حوزه چندان مصطلح نیستند و ما با موضوع بسیار متفاوت‌تری مواجه هستیم. برداشت من از اظهارات مقامات بانک مرکزی و طرحی که از آن به عنوان رمزارز ملی سخن گفته‌اند، خدمات مالی‌ای است که قرار است در بستر وب ارائه شود. این کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه ایده بانک مرکزی برای رمز ارزملی چندان روشن نیست، گفت: طبق گفته معاون بانک مرکزی، اسکناس پشتوانه رمز ارزملی می‌شود. معتقدم آنچه که بانک مرکزی از رمزارز ملی و کلیات آن ارائه داده چندان قابل عملی شدن نیست و تاکید دارم که رمزارز ملی صرفا یک موضوع مالی نیست. آقایی ادامه داد: در جهان امروز سرعت تغییرات بسیار زیاد است. ما امروز با دارایی‌های مجازی در دنیا و با دنیای NFT روبه‌رو هستیم. کشورهای دیگر امروز درباره NFTها تصمیم می‌گیرند و قطعا ما هر چقدر دیرتر به این حوزه‌ها بپردازیم، طبق گفته رئیس قوه قضائیه تبعات سنگین‌تری برای ما خواهد داشت. وی با بیان اینکه تمام کشورها درگیر مسائل مربوط به رمزارزها هستند، تصریح کرد: تفاوت ما با کشورهای پیشرفته در این است که سایر کشورها در این باره قاعده‌گذاری کرده و به سمت ساماندهی پیش رفتند اما این موضوع هنوز در ایران شفاف نیست. باید گفت که ما درباره رمزارزها چه قانون و قاعده داشته باشیم و چه نداشته باشیم، مبادلات در این حوزه در حال انجام است. باید قاعده این بازار را بپذیریم و تبعات آن را ارزیابی کنیم تا مردم در دام سودجویان و صرافی‌های غیرمجاز نیفتند. همان‌گونه که فیلترینگ برخی از شبکه‌های مجازی مثل تلگرام نتوانست باعث کاهش مخاطبان این پلتفرم‌ها و شبکه‌های مجازی شود، امروز هم دولت نمی‌تواند با ایجاد محدودیت‌ها جلوی بازار رمزارزها را بگیرد. باید توجه داشته باشیم که بخشی از وظایف حاکمیتی بانک مرکزی و سایر نهادهای اقتصادی، هدایت‌گری است که در حال حاضر اجرای این وظیفه را چندان جدی نمی‌بینیم. آقایی با تاکید بر اینکه کلیاتی که بانک مرکزی از طرح رمزارز ملی اعلام کرد، باعث افزایش سردرگمی‌ها شد، گفت: آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده با ماهیت رمزارز در دنیا بسیار متفاوت است، گویی درباره موضوع دیگری طرح و ایده دارند که تنها در واژه رمز وجه اشتراک دارد. آقایی افزود: معتقدم در حال حاضر رمزارز ملی در بستری مطرح می‌شود که بیشتر سیاسی است تا فناوری. برخی از مدیران بر استفاده از رمزارزها برای کاهش اثرات تحریم تاکید دارند اما این موضوع برای کارشناسان حوزه فناوری، چندان قابل درک نیست. نباید تصور بر این باشد که با مجوز دادن به رمزارزها می‌توانیم مسئله تحریم‌ها را برطرف سازیم و این‌گونه نیست که به ایران اجازه دهند همواره برای دور‌زدن تحریم‌ها از رمزارزها بهره ببرد. 

**************

روزنامه خراسان**

بهانه بورس برای عدم پرداخت سود سجامی
مهر - یک اقتصاددان درباره دلایل پرداخت نشدن سودهای تقسیمی گفت:مدیران برخی شرکت ها دریافته‌اند که می‌توانند از وجوهی که در حساب ها رسوب کرده است برای منافع شرکت یا حتی منافع شخصی‌شان استفاده کنند.علی سعدوندی گفت:متأسفانه از سال‌های گذشته تا به امروز برخی از شرکت‌ها سود تقسیمی را از طریق سجام پرداخت نمی‌کنند که این امر مصداق خوردن مال مردم است زیرا وقتی سود غیر سجامی پرداخت می‌شود، دسته‌ای از سهامداران خرد که کم اطلاع هستند یا سهام شان به اندازه‌ای نیست که برای دریافت سود به بانک مراجعه کنند، درنتیجه متضرر می‌شوند.
 
رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد: حذف ارز ۴۲۰۰ باید تدریجی انجام شود
تسنیم - رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد با بیان این که ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعاتی داشته که قابل انکار نیست،تصریح کرد: بر اساس تجارب موجود در دنیا شوک‌درمانی اقدام مناسبی نیست و باید ابتدا حذف ارز ترجیحی را از کالاهایی با حساسیت کمتر آغاز کنیم. علی نصیری اقدم با بیان این که مسئله بعدی این است که دولت چگونه می‌خواهد سیاست‌های حمایتی را در نظر بگیرد،افزود: متاسفانه مهم ترین سیاست دولت اعطای یارانه نقدی است. بنده با این موضوع مخالف هستم چرا که ما از زمان هدفمندسازی یارانه‌ها وارد یک راه بی بازگشت شدیم. ما رابطه دولت و ملت را به شدت مخدوش کردیم و همه چیز مبتنی بر نوعی رشوه‌دهی شده است. این اقتصاددان در ادامه گفت: این یک خطر است چرا که دولت نمی تواند هیچ اصلاحی انجام دهد مگر این که جیب مردم را پیش از آن شارژ کند. با این کار دولت راه اصولی کمک به فقرا را فراموش می‌کند.
 
واردات 2.9 میلیارد دلاری گوشی در 9 ماه نخست امسال
ایسنا - آمار گمرک از افزایش واردات گوشی تلفن همراه تا مرز 3 میلیارد دلار حکایت دارد که ۸۱۰ میلیون دلار آن یعنی حدود ۲۸ درصد به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص دارد. طبق اعلام گمرک در ۹ ماه امسال ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار و ۸۲۲ دستگاه به ارزش  2 میلیارد و ۹۴۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه گوشی وارد ایران شده که از نظر تعداد 5/42 درصد و از نظر  ارزش ۱۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
 
بیمه مرکزی نسبت به فعالیت‌ یک بیمه‌ غیر مجاز هشدار داد
مهر - بیمه مرکزی اعلام کرد: یک شرکت بدون دریافت مجوز اقدام به انجام تبلیغات و فعالیت در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای کرده که فعالیت آن از سوی بیمه مرکزی ممنوع است. به گزارش بیمه مرکزی، شرکتی با نام «تجارت الکترونیک فرتاک» بدون دریافت مجوز فعالیت در زمینه عرضه خدمات بیمه‌ای اعم از مستقیم یا برخط در شهر شیراز به انجام تبلیغات و فعالیت در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای مبادرت می‌کند که فعالیت آن از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه ممنوع است.

*************

روزنامه جوان**

۳۶۲ شرور پایتخت به خط شدند

رئیس پلیس پایتخت با اشاره به دستگیری ۳۶۲‌نفر از اوباش تأکید کرد که ما اوباش را از سوراخ‌هایشان بیرون می‌کشیم و به کسی که بخواهد دست به شرارت بزند و برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد کند اجازه عرض اندام نخواهیم داد.
سردار حسین رحیمی روز گذشته در حاشیه هفتمین مرحله از طرح اقتدار توضیح داد: در اجرای این طرح موفق شدیم ۴۹‌نفر از اوباش سطح‌دار و ۲۱۰‌نفر از کسانی را که برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می‌کردند دستگیر کنیم.
وی افزود: در این مرحله از طرح ۱۵‌نفر از اراذل و اوباشی که در حوزه توزیع مشروبات الکلی و همچنین ۸۸‌نفر از اراذل و اوباشی که در بحث توزیع مواد مخدر فعالیت داشتند دستگیر شدند. وی ادامه داد: در اجرای طرح همچنین ۱۴۱ مرکز و پاتوق اوباش از جمله قهوه خانه، سفره‌خانه و باشگاه بدنسازی که محل تجمع اینگونه افراد مجرم و خلافکار بود، توقیف شد. رحیمی با اشاره به اینکه در این طرح ۳۵‌قبضه سلاح گرم غیر مجاز، ۱۷‌قبضه سلاح سرد و ۴۶‌دستگاه خودرو از اراذل و اوباش توقیف شد، گفت: ۵۱۴‌هزار عدد انواع مواد محترقه و ۴۰۰‌کیلوگرم مواد اولیه ساخت لوازم محترقه کشف شد.
وی با اشاره به اینکه قمار و شرط‌بندی از جمله موضوعاتی است که در این طرح به آن پرداخته شد، افزود: در این مرحله از طرح ۹‌باند که اقدام به اجاره کارت‌های بانکی مردم می‌کردند و مجموعاً ۱۲‌متهم دارد شناسایی و ۲۵‌متهم در زمینه تبلیغ و قمار و شرط‌بندی در فضای مجازی شناسایی و دستگیر شدند.
رئیس پلیس پایتخت گفت: در این طرح ۳۷‌درگاه بانکی، ۱۱‌صفحه اینستاگرامی با ۲۲۰‌میلیارد‌تومان گردش مالی و بیش از ۳‌میلیون نفر دنبال کننده مسدود شد که لازم است مردم عزیز مواظب اینگونه موضوعات باشند.

*************

روزنامه ایران**

پیگیری قضایی عاملان انتشار کلیپ موهن
دهمرده: از رئیس جمهور حمایت می‌کنم

خبر اول اینکه،نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه از عاملان انتشار کلیپ موهن علیه بنده و دولت به قوه قضائیه شکایت می‌کنم، گفت: از شخص رئیس جمهور حمایت می‌کنم. حبیب‌الله دهمرده در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص کلیپ منتشر شده از وی گفت: اخیراً در مصلای نماز جمعه سیستان بنده سخنرانی داشتم که کلیپ تقطیع شده‌ای از آن را در فضای مجازی منتشر کردند افراد زیادی در آن سخنرانی حضور داشتند و آن را ضبط کردند و کاملاً مشخص است که بنده چه صحبت‌هایی کردم. وی افزود: با بریدن سخنان من و کنار هم قرار دادن آنان به گونه‌ای وانمود شده است که من ریاست جمهوری را مورد اهانت قرار داده‌ام در حالی که هرگز علیه رئیس جمهوری چنین سخنانی نه گفته و نه خواهم گفت. دهمرده تأکید کرد: برخی افراد فرصت‌طلب که منافع‌شان از اظهارات صریح و حق‌طلبانه بنده به خطر می‌افتد، این کلیپ تصویری را منتشر کردند. وی ادامه داد: این افراد بارها در سخنرانی‌های بنده در جلسات متعدد حضور یافته و مراسم را برهم زدند اما هیچ وقت علیه آنها شکایتی مطرح نکردم. دهمرده افزود: برای اولین بار از منتشرکنندگان این کلیپ شکایت خواهم کرد و عاملان این اقدام را پیگیری قضایی می‌کنم. نماینده مردم زابل در مجلس با تأکید بر اینکه از شخص رئیس جمهور حمایت می‌کنم گفت: از نظر بنده آیت‌الله رئیسی در خط مقام معظم رهبری است و در راستای تحقق فرمایشات ایشان تلاش می‌کند لذا بنده از رئیس‌ جمهور حمایت می‌کنم.

یک شهید گمنام پس از ۳۳ سال انتظار، شناسایی شد

خبر دیگر اینکه، پیکر مطهر شهید عباسعلی نوروزی پس از گذشت ۳۳ سال از تدفین در قطعه 50 بهشت زهرا (س) به عنوان شهید گمنام، شناسایی شد. شهید عباسعلی نوروزی دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۵ در شهرک مدرس از توابع شهرستان بوئین‌زهرا به دنیا آمد و دو سال پس از ازدواج در سال ۱۳۶۵ به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت و در نهایت بیست و یکم تیر ۱۳۶۷ در عین‌خوش توسط نیروهای بعثی به شهادت رسید. به گزارش ایرنا، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با اشاره به نحوه شناسایی پیکر این شهید والامقام افزود: پیکر مطهر شهید نوروزی ۱۰ سال پیش در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدا توسط کمیته جست‌وجوی مفقودین به وطن بازگشت و از آنجا که همراه شهید مدارک شناسایی نبوده، این پیکر مطهر در تهران به عنوان شهید گمنام تشییع و به خاک سپرده شد. وی افزود: اثری از پیکر شهید نوروزی به دست نیامد که پس از انجام آزمایش DNA مشخص شد پیکر مطهرش سال ۱۳۹۰ به عنوان شهید گمنام در قطعه ۵۰ بهشت ‌زهرای تهران تدفین و به خاک سپرده شده است.

اقرار اندیشکده صهیونیستی به ناتوانی «تل آویو» برای مقابله با ایران

دست آخر اینکه، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جدیدترین گزارش خود خبر داد که تل‌آویو از مقابله تک ‌به ‌تک با ایران ناتوان است. به گزارش فارس به نقل از گزارش روزنامه «العربی الجدید»، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارش سالانه خود همچون سال‌های گذشته تأکید کرد که ایران کماکان بزرگ‌ترین چالش خارجی برای تل‌آویو به شمار می‌رود و این رژیم با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، به تنهایی و عملاً قادر به مقابله با این کشور نیست.
در ادامه گزارش مذکور آمده است که تل‌آویو به تقویت همکاری‌ها، هماهنگی‌ها و روابط ویژه خود با امریکا نیاز دارد؛ خواه کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران به توافق برسند یا خیر.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین هشدار داد که ایران به فعالیت‌های منطقه‌ای خود از جمله تهدید فراگیر تل‌آویو همچنان ادامه می‌دهد. این مرکز در این خصوص عنوان کرد که این تهدید از راه توسعه برنامه‌ موشک‌های نقطه‌زن جنبش حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مستقر در سوریه و همچنین هزاران موشک، راکت و پهپادی که قادر به نفوذ به فلسطین اشغالی هستند، شکل می‌گیرد.

**************

روزنامه شرق**

تاوان رویارویی با حزب‌الله

سعد حریری فعالیت‌های سیاسی خود را تعلیق کرد تاوان رویارویی با حزب‌الله بحران سیاسی در لبنان وارد مرحله تازه‌ای شد و نخست‌وزیر سابق این کشور به حضور بیش از سه‌دهه‌ای خانواده حریری در عرصه سیاسی این کشور پایان می‌دهد. سعد حریری در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کرده که وجود چالش‌هایی متعدد باعث شده تا «هیچ چشم‌انداز مثبتی» پیش‌روی این کشور وجود نداشته باشد و بر همین اساس فعالیت‌های سیاسی خود را تعلیق می‌کند و از «جنبش آینده» (المستقبل) که شامل ائتلافی از احزاب سنی به رهبری خود است، خواست در انتخابات پارلمانی، نامزدی معرفی نکنند. بر اساس نظام فرقه‌ای لبنان کرسی‌های پارلمان بر اساس سهمیه فرقه‌ای اختصاص می‌یابد. اکثریت قریب به اتفاق قانون‌گذاران سنی لبنانی از حزب «آینده» سعد حریری هستند.
خانواده حریری بیش از سه دهه از زمان پایان جنگ داخلی لبنان در سال 1990 بر صحنه سیاسی سنی لبنان تسلط داشته است و رفیق حریری پدر سعد هم سال‌ها نخست‌وزیر لبنان بود و در این کشور ترور شد.
سعد حریری در سخنرانی خود چالش‌هایی از جمله «نفوذ ایران در لبنان» و «رویارویی داخلی و فرقه‌‌گرایی، هرج‌ومرج در عرصه بین‌المللی و فروپاشی دولت لبنان» را به‌عنوان دلایل این تصمیم خود نام برده و گفته است هدفش از کناره‌گیری از سیاست، جلوگیری از وقوع یک جنگ داخلی در این کشور بحران‌زده است.
به گفته حریری، سازش‌هایی که او با دشمنان سیاسی خود برای جلوگیری از جنگ داخلی انجام داده، توانایی‌اش برای بهبود اقتصاد در حال فروپاشی این کشور را تضعیف کرده است. او با اشاره به از‌دست‌دادن ثروت شخصی و متحدان محلی و منطقه‌ای گفت: «این توافق‌ها به قیمت حیات سیاسی تمام شد و می‌تواند دلیل ناتوانی من در بهترکردن زندگی لبنانی‌ها باشد. تاریخ در مورد اقدامات و تصمیماتم قضاوت خواهد کرد. طرحی که به نام پدرم، رفیق حریری نام‌گذاری شده بود را می‌توان در دو ایده خلاصه کرد: اولی جلوگیری از جنگ داخلی در لبنان و دومی فراهم‌کردن زندگی بهتری برای لبنانی‌ها؛ من در مورد ایده اول موفق بودم اما درباره ایده دوم به اندازه موفق نشدم. چیزی که برای من غیر‌قابل‌تحمل است، این است که تعدادی از لبنانی‌ها مرا به‌عنوان یکی از ارکان قدرت، عامل فاجعه و مانعی برای ایجاد هرگونه نمایندگی سیاسی جدید که منجر به ایجاد راه‌حل می‌شود، بدانند. برای قبول مسئولیت تنها من پاسخ‌گوی انقلاب ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۹ بودم و استعفای دولت خود را تقدیم کردم. من تنها کسی بودم که پس از فاجعه انفجار بندر بیروت، سعی کردم از طریق دولتی متشکل از متخصصان، شیوه کار خود را تغییر دهم و مردم لبنان می‌دانند در هر دو مورد نتیجه چه بود».

 

**************************************************************

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات