صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۵۶

خرید نفت‌ ایران بیشتر از ‌دوران پیش از تحریم‌ها‌

چین در ماه ژانویه روزانه 700 هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده و این در حالی است که واردات نفت پکن از تهران در سال 2017 و پیش از خروج آمریکا از برجام در بالاترین رقم 623 هزار بشکه در روز بوده است.

مهار و مدیریت اقتصاد ایران مهمترین آرزوی آمریکا بوده است تا بتواند درخواست های خود را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند. شکست آمریکا در حوزه های مختلف سیاسی و امنیتی آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران باعث شده است این کشور آ[رین حربه خود را نسبت به ایران فعال کند. تحریم در واقع آخرین کارزار ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد که میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن می تواند برای آمریکا تاثیر منفی یا مثبت بگذارد. تحریم نفت و به صفر رساندن صادرات آن توسط واشنگتن مهمترین سیاست تحریمی آمریکا بوده است. اصطلاح فشار حداکثری نیز مربوط به نفت است. 

اما همه پارامترها در حوزه های مختلف نشان می دهد که آمریکا بشدت در مهار ایران شکست خورده است و جمهوری اسلامی ایران روزانه بالای یک میلیون بشکه نفت می فروشد. به نقل از رویترز، آمارهای به دست آمده از مؤسسات رهگیری خطوط نفتکش نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته واردات نفت ایران توسط چین رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی از میزان پیش از اعمال تحریم‌ها تا خروج آمریکا از برجام بیشتر شده است.
افزایش صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی می‌تواند کمبود عرضه کنونی در بازار جهانی را تا حدودی برطرف کرده و قیمت نفت را به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین از 100 دلار عبور کرده است پایین بیاورد.
بر اساس ارزیابی‌های سه مؤسسه رهگیری خطوط نفتکش‌ها چین در ماه ژانویه روزانه 700 هزار بشکه از ایران نفت وارد کرده و این در حالی است که واردات نفت پکن از تهران در سال 2017 و پیش از خروج آمریکا از برجام در بالاترین رقم 623 هزار بشکه در روز بوده است.
یکی از این مؤسسه‌ها می‌گوید، بین ماه نوامبر تا دسامبر سال 2021  چین به طور متوسط 780 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است.
بالا رفتن خرید نفت ایران توسط چین بدین معناست که مشتریان قبلی نفت ایران شامل هند و برخی کشورهای اروپایی فرصت کمتری برای خرید نفت از کشورمان خواهند داشت.

نکته قابل توجه این است که جمهوری اسلامی ایران نباید در مذاکرات وین اقدامی در راستای اعتبار بخشی به تحریم ها انجام دهد. اعتبار تحریم با نگاه به داخل و فعال سازی ظرفیت های درونی کشور بدون شک از بین خواهد رفت و ایالات متحده بعنوان بازنده میدان اقتصاد نیز در جهان مطرح خواهد شد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات