صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۳۵

نشست سازش و شعله اعتراضات

وزرای خارجه چهار کشور عربی (مصر، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش) به دعوت رژیم صهیونیستی در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی گرد آمدند[...]
پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی

وزرای خارجه چهار کشور عربی (مصر، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش) به دعوت رژیم صهیونیستی در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی گرد آمدند تا به زعم خود راهکارهای مقابله با جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنند. به گفته «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، نشست نقب برای تعمیق روابط این رژیم با کشورهای اتحادیه عرب و نیز مقابله با تهدید ایران بود.
در این نشست علاوه بر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، آنتونی بلینکن هم حضور داشت و به نوشته رسانه‌ها، هدف اصلی او این بود که به وزرای خارجه پنج دولت حاضر در نشست اطمینان دهد که آمریکا اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و احیای برجام، بهترین مسیر برای رسیدن به این هدف است.
دولت‌های حاضر در این نشست همگی نگرانی‌‌های مشترک در مورد ایران داشته و در عین حال نسبت به رویکرد آمریکا درخصوص مذاکره با ایران اعتراض دارند؛ از جمله می‌پرسند چرا در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای درخصوص محدودیت برای برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران انجام نمی‌شود؟ در این راستا، «تام نایدز» سفیر آمریکا در اراضی اشغالی پس از این نشست گفت: «درست است که اولویت واشنگتن در قبال ایران تکیه بر ابزارهای دیپلماسی است؛ اما رژیم صهیونیستی اگر بخواهد علیه ایران اقدام کند، چه توافقی بین تهران و قدرت‌‌های جهانی بشود یا نه، با هیچ محدودیتی از سوی آمریکا مواجه نخواهد شد.» از طرف دیگر، وزیر خارجه آمریکا قصد داشت از طریق این نشست حمایت اعراب را در جنگ اوکراین جلب کند، اما از صحرای نقب با دستانی خالی بیرون آمد. در شرایطی که دولت آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین تلاش زیادی کرده تا متحدان خود را برای فشار به روسیه بسیج ‌کند، اما متحدان واشنگتن در غرب آسیا، چندان تمایلی به رویارویی با روسیه نشان نمی‌دهند.
در این میان، تل‌آویو هر چند پیوسته به تلاش برای میانجی‌گری میان کی‌یف و مسکو تظاهر می‌کند، اما عملا سعی دارد اقدامی انجام ندهد که باعث دلخوری ولادیمیر پوتین شود. امارات متحده عربی نیز از همان ابتدای جنگ، موضعی متفاوت از دیگر متحدان آمریکا گرفته و حاضر به محکوم کردن روسیه در اقدام نظامی علیه اوکراین نیست. نشست ۱۸ ساعته نقب، هر چند در تبلیغات ظاهری و عکس‌های دسته ‌جمعی نمایشی از اتحاد و تقویت روابط میان اعراب و تل‌اویو داشت، اما به اذعان محافل غربی هیچ نتیجه روشنی در پی نداشت. به گفته کارشناسان صهیونیست، این نشست موفق به تحقق اهداف صلح ابراهیم (توافق سازش رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات در شهریورماه سال ۱۳۹۹ با وساطت دولت دونالد ترامپ) نشده و شکاف بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی همچنان گسترده است. در مقابل گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله جنبش حماس و جهاد اسلامی نشست نقب را به شدت محکوم کرده و آن را نشانه تباهی هویت عربی و شکل گرفتن یک محور جدید شرارت برای مقابله با محور مقاومت عنوان کردند.
رخدادهایی چون نشست سازشکارانه نقب چه بسا جرقه انتفاضه جدیدی باشد و معادلات جاری در سرزمین‌های اشغالی را دگرگون کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات